Veckans fråga: Hur ofta stänger du av datorn?

Permalänk
Medlem

Bortsett från när man uppgraderat eller fixat nåt tror jag inte jag stängt av datorn sen förra sommaren. Stänger av skärmen när jag går och lägger mig (och har att den stänger av sig automatiskt efter en timme också)

Permalänk

Stänga av datorn? Går det? Varför skulle jag vilja?😅😅
2 stationära och en bärbar + 6 skärmar inget stängs någonsin av. Skärmarna slocknar om jag är från dom mer än 15min men det är väl det närmsta "stänga av" jag kommer.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Datorn sover när jag sover.
oavsett om vi är i olika rum.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag stänger av datorn när jag är klar med den.
Men så har det inte alltid varit, utan detta började efter att ukrainakriget bröt och de elpriser som följde.

Vi installerade solceller 2023 och sedan dess har det i det närmsta blivit en tävling att generera så mycket ström det bara går. Har hört samma sak från andra villa-ägare också. Installerar man en anläggning norr om 200 000 kr så e det väl klart att man vill försöka tjäna i den kostnaden så fort som möjligt, således blir det en självklarhet att stänga av datorn också för att snabbare nå sitt mål 😊

Lågenergilampor i huset också?
Om jag haft hus, då hade jag också installerat solceller.
Tummen upp från mig

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Om jag är hemma och vaken så är minst en dator igång, även om jag inte använder den. Är jag inte hemma eller när jag sover så är datorerna oftast avstängda, men ibland glömmer jag stänga av dem eller så har jag satt dem att jobba med något. ( i natt t.ex. stod datorn och laddade upp en video till youtube, sedan jag bytte till mobilt bredband behövs det lite längre tid att ladda upp 4k filmer dit än det gjorde med fiber ).

Så eftersom inget av alternativen kändes som att de helt matchade hur jag gör svarade jag att den oftast får stå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Lågenergilampor i huset också?
Om jag haft hus, då hade jag också installerat solceller.
Tummen upp från mig

Yes, nästa steg blir att planera för vätgasproduktion i källaren med tillhörande bränslecell. Sen kan jag koppla bort mig helt från nätet. Dock lite explosivt men ingen minns en fegis 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

När är man klar med den?
Säg att man äter frukost, använder datorn, lämnar den i 5 minuter. Är man klar med datorn?
Säg att man går och äter lunch och sen tänkt gå tillbaka till datorn. Är man klar med datorn?
Säg att telefonen ringer och man fokuserar på det. Är man klar med datorn?

Nä, det är inte självklart alls i mina ögon.

Herregud. Det är nästan imponerande hur du lyckas tolka ett enkelt uttalande så urbota dumt. Självklart syftar jag inte på att man ska stänga av datorn om man går och pissar eller hämtar kaffe,det fattar ett barn med halv batterinivå i hjärnan.

Att du ens känner behovet att ställa tre hypotetiska scenarier om att lämna datorn i några minuter visar bara att du antingen trollar eller har ett akut behov av att vinna poäng i en diskussion du inte förstår. Det är som att du medvetet misstolkar för att få skriva något, och det blev ändå bara intellektuell gröt.
Det är inte konstigt att vissa tycker internetdiskussioner är meningslösa när man möts av den här nivån av analysförlamning. Men kör du.. lämna datorn på dygnet runt, bränn el och komponenter, och tro att du har överlistat världen. Vi andra nöjer oss med att använda huvudet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brambas:

Herregud. Det är nästan imponerande hur du lyckas tolka ett enkelt uttalande så urbota dumt. Självklart syftar jag inte på att man ska stänga av datorn om man går och pissar eller hämtar kaffe,det fattar ett barn med halv batterinivå i hjärnan.

Att du ens känner behovet att ställa tre hypotetiska scenarier om att lämna datorn i några minuter visar bara att du antingen trollar eller har ett akut behov av att vinna poäng i en diskussion du inte förstår. Det är som att du medvetet misstolkar för att få skriva något, och det blev ändå bara intellektuell gröt.
Det är inte konstigt att vissa tycker internetdiskussioner är meningslösa när man möts av den här nivån av analysförlamning. Men kör du.. lämna datorn på dygnet runt, bränn el och komponenter, och tro att du har överlistat världen. Vi andra nöjer oss med att använda huvudet.

Herregud säger jag också, lite onödigt aggressivt kanske? Speciellt nästan en vecka efter ditt (och mitt) senaste svar i tråden.

Det handlade varken om att trolla eller "vinna poäng", utan att (lite överdrivet, ja) ge exempel på att olika människor tänker olika, vilket gör att frågan inte är ogiltig som du tycktes syfta på.

Vissa tycker att det är självklart att man stänger av datorn för att äta lunch, så det är inte ett överdrivet exempel på något vis. Jag känner flera som skulle göra det. De andra exemplen blev lite överdrivna och kunde ha skrivits bättre, det tar jag på mig.

Sedan så drar som sagt viloläge knappt någon el så jag bränner inget.
Att ladda min trådlösa mus drar mer el än att ha datorn i viloläge.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Frågan var ju ganska enkel, finns väl ingen anledning att bråka om detta? Som jag skrev tidigare ovan, jag startar om varje morgon, om jag inte låtit darorn varit igång pga hårddiskformatering eller nedladdning av stor fil och jag vill sova
Det finns väl inget att bråka om här?

/ B