Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Skrivet av anden55:

Nej, 256gb borde räcka ganska långt så länge du inte har en massa "game key cards"

Uppgraderade BOTW via NSO, man måste fortfarande ha i kassetten för att kunna spela.

Köpte 256gb och det är redan fullt med diverse spel från min gamla Switch. Men sen har man ju 256gb till internt så tänker att det bör räcka ett tag.

Nä jag har inga game key cards för tillfället, har lite digitala spel sen tidigare men majoriteten är fysiska spel.

Ah ok vad bra, då kommer inte BOTW/TOTK ta mera utrymme från switchens lagring.

Hmm okej, det är fan dyrt med med dessa nya kort, men man kanske ska köra på ett 256gb just nu tills priserna går ner.

Tack för svar :)!

Permalänk
Medlem

Någon annan som beställt Bravely Default från Amazon? Idag har de äntligen skickat iväg det. Hade trott att de skulle skicka det med kompisens Switch 2 jag beställde samtidigt.

Permalänk

Någon som vet var man kan få tag på ett microSD express absolut billigaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av machiavelli1337:

Någon som vet var man kan få tag på ett microSD express absolut billigaste?

Tror det är Retrospelbutiken. 619 kr + 19 kr frakt.

https://www.retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=512...

Permalänk
Skrivet av Entash:

Fan va dyra dessa minnen är ändå fast dom säljer billigare. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken: Hur många Euro fick du betala på Fnac för din Switch, och vad gick frakten på?

Totalt 536 € för allt. Har bara köpt mario-bundlen.
Men. Jag får faktiskt inte ihop fakuran. 12,50 gick frakten på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krihal:

Iom Fnac har säljer produkter/varor till andra EU länder för mer än 10k€ om året och du som köpare beställer till Sverige så måste Fnac ta ut Svensk moms på produkten.

Då Frankrike har 20% moms räknar dom först bort den och lägger sedan på 25% (både på Switch 2 + frakt). Därför blir summan 536€.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Iom Fnac har säljer produkter/varor till andra EU länder för mer än 10k€ om året och du som köpare beställer till Sverige så måste Fnac ta ut Svensk moms på produkten.

Då Frankrike har 20% moms räknar dom först bort den och lägger sedan på 25% (både på Switch 2 + frakt). Därför blir summan 536€.

Tack! Fick precis den infon av chargpt 😃

Permalänk
Skrivet av milkshake91:

Beställt från Fnac.com tidigare, varit i Køge sen i fredags och i Postnord appen dök det upp att paketet planeras levereras idag mellan 09:30-15:30 men känns inte så troligt eftersom det inte kommit fler uppdateringar...

Löste det sig för dig? Jag är i exakt samma sits. Beställde från Fnac, de skickade fort förra veckan. Var i Danmark i helgen och sedan dess har det inte hänt något. Intressant nog skickade Fnac min Pro controller samma dag i ett separat paket som kom fram i måndags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapaEmpi:

Team Polski! Har ni fått hemkörning eller ombud?

Fick hemkörning men styrde om till ombud eftersom jag inte skulle vara hemma. Skickades med DHL express och deras economy select tjänst och överlämnades till ett DHL freight ombud (fick välja ombud när man styrde om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag körde amfilm på min Switch OLED när jag hade en och det var bra, så jag kör på amfilms 2-pack med monteringsram (som @srgb länkade ovan) till Switch 2 nu. Enkel och perfekt montering, inget damm eller så heller. Skyddet är så tunt att det ökar tjockleken någon tiondels millimeter totalt.

Dum fråga kanske, men tog du bort de tunna plastskyddet som satt original på switch 2 eller sättet man de rakt över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta:

Dum fråga kanske, men tog du bort de tunna plastskyddet som satt original på switch 2 eller sättet man de rakt över?

Jag klistrade bara på skärmen som den var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag klistrade bara på skärmen som den var.

Alright tackar! Hade inte tänkt köpa ett för spelar oftast dockat men ska försöka bli bättre på handhållet så då kan de vara värt den lilla summan de kostar 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Bra tips! 👍

Skrivet av krihal:

Ok!

En helt annan fråga; någon som vet om om de trådlösa nytutgivningarna av NES, SNES och Sega-kontrollers till SW1 också fungerar att använda till SW2?

Tänker på tex dessa nedan (SNES på bilden ovan verkar inte längre säljas, såvida inte någon här vet och kan tipsa):
https://store.nintendo.ie/en/nintendo-entertainment-system-ne...
https://store.nintendo.ie/en/sega-mega-drive-control-pad-for-...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av vanquishkuso:

Löste det sig för dig? Jag är i exakt samma sits. Beställde från Fnac, de skickade fort förra veckan. Var i Danmark i helgen och sedan dess har det inte hänt något. Intressant nog skickade Fnac min Pro controller samma dag i ett separat paket som kom fram i måndags.

Nix, inget nytt sen i måndags. Försenad transport 17:56 enligt PostNord, de ber mig vänta lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krihal:

Förmodligen kemikalieskatten så det inte blev exakt 500 euro för själva varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Har lite frågor till er som redan fått eran Switch 2:

- Har man behov av SDkort om man spelar via fysiska spel?
- Om man "uppgraderar" t.ex. Zelda BOTW/TOTK, visst kan vi fortfarande spela på spelkassetten eller måste vi köra ladda ner spelet och köra digitalt?
- Ni som köpt SDkort, räcker ens 256gb något? Det känns som att vissa spel tar så mycket plats och man kommer fylla den direkt, men jävlar vad dyra 512gb och 1TB är!

Vänta med minneskortet om du inte absolut vill installera mycket från start på än gång. Det är väldigt ny teknik och kommer förmodligen sjunka kraftigt inom 2 år.

PS5:ans lagring gick från 3000Kr för 1TB ner till 1000Kr på REA typ inom 2 år då snabb m.2 lagring var väldigt nytt. 2TB kostar nu 1500 Kr till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vänta med minneskortet om du inte absolut vill installera mycket från start på än gång. Det är väldigt ny teknik och kommer förmodligen sjunka kraftigt inom 2 år.

PS5:ans lagring gick från 3000Kr för 1TB ner till 1000Kr på REA typ inom 2 år då snabb m.2 lagring var väldigt nytt. 2TB kostar nu 1500 Kr till den.

Ändå lite skillnad. M2- diskarna används i alla datorer medans expresskorten är väldigt begränsade kommersiellt till ”vanligt folk”. Är väl switch 2 och speciella drönare eller andra kameror som har nyttan av dessa.
Men sjunka i pris och komma större kort kan vi nog räkna med.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ändå lite skillnad. M2- diskarna används i alla datorer medans expresskorten är väldigt begränsade kommersiellt till ”vanligt folk”. Är väl switch 2 och speciella drönare eller andra kameror som har nyttan av dessa.
Men sjunka i pris och komma större kort kan vi nog räkna med.

Nu ja, men sen nej. Många klarade sig galant på betydligt långsammare SSD innan snabb m.2 blev typ standard.

Behovet kommer att komma till nästan alla bärbara enheter och säkert mindre eller bärbara datorer.

Det finns inte ens stöd för snabba m.2 i spel på PC idag, även fast att tekniken är flera år gammal. Direct storage har inte blivit vad man hoppades på för rätt många år sen nu.

Det handlar bara om tid för när alla har behov av snabba minneskort, som inte ens är snabba jämfört med intern lagring.

Jag har följt lagring och hastigheter ända sedan mitten på 90-talet och kan lätt säga att behovet kommer vara stort framöver och på stor skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta:

Den som sitter från början ska man inte ta bort.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra tips! 👍

Ok!

https://gumin-ch.com/main/wp-content/uploads/2019/09/IMAG1110-730x410.jpg

En helt annan fråga; någon som vet om om de trådlösa nytutgivningarna av NES, SNES och Sega-kontrollers till SW1 också fungerar att använda till SW2?

Tänker på tex dessa nedan (SNES på bilden ovan verkar inte längre säljas, såvida inte någon här vet och kan tipsa):

De ska funka. NES kan man dock inte ladda med usb-c, utsn behöver någon switch 1 charging grip eller liknande.

Tror de står med i FAQ på nintendo.com

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Någon annan som beställde Charging Grip 2 hos retrospelbutiken som fick sin order avbokad? De avbokade för mig så de kunde skicka resten av ordern.

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Bra tips, Tack!
Jag får se vad jag gör efter jag fått min ns2. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra tips! 👍

Ok!

https://gumin-ch.com/main/wp-content/uploads/2019/09/IMAG1110-730x410.jpg

Kontrollerna fungerar. Har dem alla själv.

För att ladda NES-kontrollerna via USB köpte jag ett charge grip och skruvade av handtagen på baksidan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Nu anlände mina 2 pro controllers från fnac. Dom är otroligt glatta i utförandet, vet inte om det var så smart.

Permalänk
Medlem

Finns i lager nu hos Nintendo Irland för 469€. Beställde nyss, blev 5162,37kr för konsolen

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Gjorde ingen överföring switch 1 till switch 2. Mario kart world funkar på min profil. Men inte på min sons. Vi har ett familjekonto så borde dela dem. Så när jag startar Mario kart world så står det att jag måste dela gamecard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Gjorde ingen överföring switch 1 till switch 2. Mario kart world funkar på min profil. Men inte på min sons. Vi har ett familjekonto så borde dela dem. Så när jag startar Mario kart world så står det att jag måste dela gamecard.

Är switch2 din primära konsol eller är det fortfarande din första switch?

Troligen det som är problemet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Förmodligen kemikalieskatten så det inte blev exakt 500 euro för själva varan.

Nä svensk moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Finns i lager nu hos Nintendo Irland för 469€. Beställde nyss, blev 5162,37kr för konsolen

pinsammaste jag varit med om, jag hinner inte ens göra klart betalinfon innan den är out of stock, alltså reserveras inte köpet när man väl lagt den i varukorgen... trodde det var 2025 detta gällande e-handel