Övriga Fynd – Diskussionstråd

Permalänk
Moderator
Moderator

Då denna diskussionstråd är betydligt mindre aktiv än diskussionstråden för "dagens fynd" blir det också lite mer tolerans för utsvävningar här, men det här med vitvaror, gräsklippare, verktyg och så vidare som diskuteras har sedan länge förlorat sin koppling till något tipsat fynd, och hör därmed inte hemma i tråden.

Vill ni fortsätta diskutera får ni skapa nya trådar om respektive ämne. Får jag utrymme är min målsättning att bryta ut existerande inlägg till sådana trådar. Före jul, antagligen.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Produkt: Goal Zero Power Station Yeti 200X Lithium
Länk: www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/batterier/powerb...
Pris: 899 kr (-66% 2699 kr)
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5350922

Köpte en likadan för 999 kr på BF, har varit mycket användbar, beställer en till nu.
Fri frakt till ombud eller hemleverans, dagen efter om beställning sker före 16.30

Utgångar

USB-A-portar: 5 V, upp till 2,4 A (12 W maxeffekt)
USB-C-port: 5-12V, upp till 3,0 A (18 W maxeffekt) (QC 3.0)
USB-C PD-port: 5-20 V, upp till 3 A (60 W maxeffekt)
6 mm koaxialutgång: 12 V, upp till 10A (120 W maxeffekt)
Cigarettändaruttag: 12 V, upp till 10A (120 W maxeffekt)
230V växelströmsuttag: 230V AC 50Hz, 1,3A ( Max 120W kontiunerligt, 200W temporärt), modifierad sinusvåg

Den lät väldigt intressant, tills jag läste att vissa skickat tillbaka den på grund av för högt fläktljud.

Citerade fel inlägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Den lät väldigt intressant, tills jag läste att vissa skickat tillbaka den på grund av för högt fläktljud.

Jo jag tyckte den lät intressant tills jag läste att AC-utgången inte levererar 230V, utan bara 170-180V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Jo jag tyckte den lät intressant tills jag läste att AC-utgången inte levererar 230V, utan bara 170-180V.

Stämmer inte på de som säljs här iaf ger 237V AC ut när jag just testade:. se bild:
Fläkten är ca 4cm stor, så den viner rätt bra, men oftast bara då man tex kör 230V utgången hårt.
Har inte gått igång alls via vanliga, mobil, paddar etc laddning, via USB-C eller PD. Då helt tyst.
"Your mileage may vary..."
De här 2 från Cyberphoto jag köpt är tillverkade 2022-12-07 och 2022-12-21

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Stämmer inte på de som säljs här iaf ger 237V AC ut när jag just testade:. se bild:
Fläkten är ca 4cm stor, så den viner rätt bra, men oftast bara då man tex kör 230V utgången hårt.
Har inte gått igång alls via vanliga, mobil, paddar etc laddning, via USB-C eller PD. Då helt tyst.
"Your mileage may vary..."
De här 2 från Cyberphoto jag köpt är tillverkade 2022-12-07 och 2022-12-21

https://i.postimg.cc/s2QvhjVp/image.png

Jag skulle tro att någon testat vid absolut maxlast eller överbelastning så långt som det går om de får så skeva siffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle tro att någon testat vid absolut maxlast eller överbelastning så långt som det går om de får så skeva siffror

Det var i recensionen från M3 jag såg dom siffrorna.

Med 68 procent fullt batteri och en Macbook Pro ansluten till en av usb-c-kontakterna pendlar mätaren på mellan 172-176 volt, vilket inte är godkänt. En hel del känsliga apparater kommer inte att nöja sig med det helt enkelt.
https://www.m3.se/article/1852934/goal-zero-yeti-200x.html

Permalänk
Medlem

Problemet här är kombinationen av att maskinen lämnar sk "modifierad sinusvåg" och att M3 använder en enkel multimeter från Biltema medan @Murgatroyd använder en bättre mätare med "True RMS"-funktion. Utan att gå in på matematik så betyder det att mätaren klarar av att mäta stökiga AC-spänningar. En mätare utan den funktionen kommer att visa upp till ±40% fel (beroende på vågform).

"At mäta är att veta" - ja, men bara om man vet hur man skall mäta.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Problemet här är kombinationen av att maskinen lämnar sk "modifierad sinusvåg" och att M3 använder en enkel multimeter från Biltema medan @Murgatroyd använder en bättre mätare med "True RMS"-funktion. Utan att gå in på matematik så betyder det att mätaren klarar av att mäta stökiga AC-spänningar. En mätare utan den funktionen kommer att visa upp till ±40% fel (beroende på vågform).

Tack @zarkov och @Murgatroyd. Kul att få lära sig nånting nytt!
Jag säger inte att jag litar blint på recensioner, men just en sån uppgift hade jag ingen anledning att ifrågasätta. Det verkade ju som en enkelt mätning
Kasst att ”journalister” på M3 inte har bättre koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Exakt!
För övrigt ger jag inte mycket för M3 och chefredaktören som testade detta.
Hela M3 känns som om tex SVT skulle ge sig in i denna värld, dvs vinklat och oprofessionellt...

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

En hungrig 2025 ASUS Laptop med 90% redan laddad, via PD utgången - 20v och ca 1.5-2.0 A,
dvs 30w-40w (1.39A vid bildtillfället) AC utspänningen var helt opåverkad.

Den kostar alltså 899:- nu, normalt över 2000:-, så det är ett bra fynd
Går även att ladda via solceller, vilket också fungerar som det brukar, dvs sol krävs.....

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Någon får ta och koppla in det där batteriet i ett oscilloskop snart och visa några vågformer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Den kostar alltså 899:- nu, normalt över 2000:-, så det är ett bra fynd

Ser att 500X finns för 2000:-. Då måste väl även det anses som ett fynd, det är ju lägre pris per Wh.
https://www.computersalg.se/i/7033471/goal-zero-36110-power-s...

Ni som har dessa, hur bra håller de ström?
Om man vill ha dom endast i beredskapssyfte, är det bara att plocka dom fram en gång per år och underhållsladda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Ser att 500X finns för 2000:-. Då måste väl även det anses som ett fynd, det är ju lägre pris per Wh.

Ni som har dessa, hur bra håller de ström?
Om man vill ha dom endast i beredskapssyfte, är det bara att plocka dom fram en gång per år och underhållsladda?

Kolla recensioner på Compuersalg ang urladdade enheter..

200x har Lithium batterier, de håller inte laddningen lika bra som tex min BLUETTI EB3A Portable Power Station | 600W, kollade laddningen på den igår, stått oanvänd nästan 1 år och visar 100%!! Men den har LFP (lithium iron phosphate (LiFePO4) batterier)
Mycket bra och bättre än Ground Zero överlag, vet dock inte om alla GZ har samma batterier. Men 200x är inte bra för beredskap syfte.

Bra pris på Bluetti nu!
https://www.bluettipower.eu/products/eb3a

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Produkt: KLARUS CL2 Multifunctional Camping Lantern, 10000mAh Rechargeable Camping Light, 750 Lumens Folding Camping Light with 7 Light Modes, IPX5 Waterproof LED Lantern for Tent Outdoor Fishing Emergency…
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0B7RYPZ9Z
Pris: 595 kr ( -15% 700 kr)

Trevlig camping, nödlampa , med utmärkt eronomi och Powerbank, 2A laddning
Finns även en billigare variant med 5000mA batteri

Jag missar säkert något simpelt, men hur får du -15% på den här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Jag missar säkert något simpelt, men hur får du -15% på den här?

Funkade i morse och hela vecka innan:
> EDIT: -15% verkar vara borta nu, fanns i över en vecka, fick min idag

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Har fortfarande inte kommit till skott o beställa en reserv-tvättmaskin men har ju knappt en vecka till på mig medan erbjudandet varar.
Det lutar dock åt tidigare nämnd LG (som ändå är 1500 bagis billigare)....

Akta dig för asiater som inte är från Japan. Både Samsung och LG (även om jag älskar deras OLED-skärmar och TV) har fruktansvärt dålig kvalitet på sina vitvaror enligt de flesta tester jag läst.

Fyndet är fortfarande kanske kvar, men jag skulle väntat på ett annat fynd om jag var dig.

Skrivet av zarkov:

Ja, bättre med enheter som producerar äkta sinusvåger.

Gällande mätinstrument så har du också rätt. Hemma hos mig är alla som inte stödjer TrueRMS bannlysta.

Skrivet av Murgatroyd:

Exakt!
För övrigt ger jag inte mycket för M3 och chefredaktören som testade detta.
Hela M3 känns som om tex SVT skulle ge sig in i denna värld, dvs vinklat och oprofessionellt...

Instämmer helt med dig. Uppfattar det som rätt oseriösa tester hos M3 oftast (tyvärr).

Skrivet av richie80:

Ja, detta ovan du tipsar om är ett klart bättre fynd enligt mig, även om det andra inte är dåligt för vad det är.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Du får även ett extra batteri om du registrerar köpet inom 30 dagar hos Bosch:
https://www.jula.se/varumarken/bosch-power-4-all/

Påminner om att kampanjen om att få ett gratis batteri går ut i övermorgon, så passa på om någon har tanken.

Permalänk
Medlem

Produkt: AdGuard Adblocker Lifetime, kod SOLOPLAN
Länk: https://www.stacksocial.com/sales/adguard-personal-plan-lifet....
Kategori: Övrigt
Prisjakt:
Pris: 105kr

Tipset om AdGuard verkade väldigt fint, oavsett om man körde soloplan eller famplan. Har någon bra koll på stacksocial?
Är det "If it's to good to be true..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av askerone:

Produkt: AdGuard Adblocker Lifetime, kod SOLOPLAN
Länk: https://www.stacksocial.com/sales/adguard-personal-plan-lifet....
Kategori: Övrigt
Prisjakt:
Pris: 105kr

Tipset om AdGuard verkade väldigt fint, oavsett om man körde soloplan eller famplan. Har någon bra koll på stacksocial?
Är det "If it's to good to be true..."

Stacksocial brukar vara reko.
Jag kör Pihole så inte säker på om detta är för mig dock, någon som vet om det ger något utöver det som Pihole fixar?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Stacksocial brukar vara reko.
Jag kör Pihole så inte säker på om detta är för mig dock, någon som vet om det ger något utöver det som Pihole fixar?

Jag har handlat mjukvara på Stacksocial flera gånger genom åren. Inga problem alls!

Pihole blockerar bara på DNS-nivå (I likhet med Adguard Home, som är gratis).

Adguard för Windows/Android/iOS gör mer än så, tex kosmetisk filtrering (tar bort "boxarna" där reklam-bilderna var) så du får en så ren vy av alla sidor i din webbläsare.