Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Vilken mjukvara använder du oftast?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Vilken mjukvara använder du oftast?

Oavsett om du jobbar, spelar, skapar eller bara slösurfar så finns det förmodligen ett eller flera program du alltid återkommer till. Kanske är det en webbläsare, musikprogram, spellauncher eller rentav ett klassiskt IRC-klientfönster som står öppet i bakgrunden. Det behöver förstås inte bara vara program du kör på datorn, utan även på mobil och surfplattan räknas lika mycket. Du kanske öppnar du Gmail innan frukost, kör Youtube på lunchrasten och Discord hela kvällen?

Helgens fråga är enkel: Vilken mjukvara använder du allra mest och varför?
Är det Firefox som får starta samtidigt som burken, eller kickar du Steam så fort operativsystemet laddat klart? Berätta om dina rutiner, favoriter, oväntade verktyg eller appar du inte kan leva utan. Och är det någon programvara du tycker fler borde upptäcka?

Permalänk
Medlem

Nu blir det ju inte så mycket Windows för en annan nuförtiden, men ett program som alltid installerats först vid varje nyinstallation under 30 år är filhanteraren Totalcommander som fortfarande underhålls och förnyas. Och som faktiskt lever upp till "livstidspris" dvs betala en gång och få alla uppdateringar efteråt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Firefox på hemdatorn, det enda som alltid körs. På jobbdatorn är det en hel del program ^^

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Datorn är alltid på, men jag stänger oftast av alla "vanliga" program under natten, som webbläsare. Men Firefox är i princip alltid det jag startar först och stänger av sist. De sju program jag använder mest (antal gånger) är, och förmodligen i den ordningen, Firefox, Snipping Tool, miniräknaren, VLC, Notepad, Notepad++ och Excel. Samtliga i stort sett varje dag.

Efter det varierar det i perioder, beroende på vad jag fokuserar mest på under en tid. Jag har perioder när jag nästan bara spelar, och då blir det ju att Steam och Epic är igång medan jag spelar (alltid avstängda helt när jag inte aktivt spelar). Mina sporadiska försök att bli bättre på att koda gör att jag har kortare perioder när IntelliJ är igång nästan varje dag. När jag är inne i ett kreativt läge kan det vara blender som går för det mesta.

Därefter är det bara sporadiska starter av en hel rad olika program. Det kan gå månader mellan gångerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Librewolf (Firefox-klon) blir nog mest tid. All surfning, allt YouTube-tittande och allt med mail hamnar där.
Discord för att prata med bekanta (och nån gång ibland till röstchatt för spelande).
VS Code och Windows Terminal för programmering, gör just nu ett webbspel.
REAPER för musikproduktion.
LibreOffice för dokument och sånt.
Steam för spel.
Double Commander för filhantering.
MusicBee för musiklyssning.

Det är nog de vanligaste, finns nog dagar då jag knappt använder något mer, utöver bakgrundsprogram som backup, fläktstyrning och annat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem

Excel

<3

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Datavetare

Webbläsare (Chrome/Safari), Terminal, ssh, git, VS Code, Slack och Python (använder nog REPL i python för rätt mycket andra använder miniräknare och/eller Excel till).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Firefox och Youtube appen är de första programmen som startas upp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Som arbetsnarkoman så måste jag säga:

1. DaVinci Resolve Studio (70% av min vakna tid)
2. Fusion Studio (eftersom DaFusion känns långsammare med mer anvancerade nod-trän)
3. Affinity Photo tillsammans med Designer ifall jag jobbar med vector grafik.
4. Cinema 4D (100% av min...um, när jag sover - Renderar på nätterna)

Efter de 4(5) ovan så har jag grottat ner mig i local ai (bild/video) och comfyui. Vid de få gånger per år jag får ett 2d-karaktärs-gig på mitt bord så är Cartoon animator verktyget jag använder.

Steam och Discord startar automagiskt men jag använder inte steam alls längre (för spel). De gångerna jag har skapat 3d från scratch så använder jag steam för att starta Substance Painter. Lite trist eftersom jag har typ 40 spel jag inte ens installerat 1 gång...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Firefox, terminalen, ssh, vim, rocket league

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nu blir det ju inte så mycket Windows för en annan nuförtiden, men ett program som alltid installerats först vid varje nyinstallation under 30 år är filhanteraren Totalcommander som fortfarande underhålls och förnyas. Och som faktiskt lever upp till "livstidspris" dvs betala en gång och få alla uppdateringar efteråt.

Mitt val är Salamander. Första som installeras på en maskin och första som startas efter boot.

Precis som TC är det överlägset Explorer i alla avseende och är ett av de få program som blivit billigare, mycket billigare....

Tror jag betalade runt 350 SEK för många år sedan och varit värt varenda krona. Numera freeware för privat och kommersiellt bruk sedan företaget blev uppköpt.

Bara att hämta hem Salamander 4.0 och köra.

https://www.altap.cz

Funkar perfekt i XP-W11 och jag kan garantera ni dumpar Explorer om ni tar er lite tid att lära lite av Salamanders verktyg. Själv använder jag Explorer <1% av min tid i Windows eftersom allt görs mycket enklare och snabbare i Salamander och mer därtill...

Permalänk
Medlem

Brave Browser, mIRC och Express Burn Skivbrännare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Floorp

Permalänk
Medlem

Opera. Lätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jetbrains Rider. Gillar det mer än Visual Studio när det kommer till utveckling av spel till Unreal Engine.

Permalänk
Medlem

Jeeves, Siemens, Rockwell, Teams.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Webläsaren (vivaldi) ligger på klart ohotad första plats.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Waterfox (Firefox ESR)
SoftMaker Office
Directory Opus

Permalänk
Medlem

Firefox, och/eller Signal så jag slipper knappa på telefonen när familj och kompisar skriver

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Edge
Discord
Foobar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jetbrains Rider. Gillar det mer än Visual Studio när det kommer till utveckling av spel till Unreal Engine.

Jag har hört många rekommendera Rider just för UE, men har inte testat det själv. Vad är fördelarna, tycker du?

För egen del kör jag fortfarande Visual Studio. Mest för att copilot-integrationen är trevligt. I övrigt känns VS väldigt tungrott jämfört med andra IDEer.

För att svara TS. Webbläsaren Brave är nog etta. Netbeans tvåa på grund av jobbet (java-kodande). Visual Studio, Unreal Engine och Blender är alla kandidater till tredjeplatsen.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

GNU nano, startat som aliaset "pico", då det första är en klon av det andra: Började använda pico 1995.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Rent allmänt är det nog en kombination av Everything, Total/Double Commander och LibreOffice Calc.

Everything är den (för mig) absolut primära anledningen till att använda Windows. Det är ett fantastiskt litet program, som jag inte kan leva utan. Helt galet snabbt, och med smart kod för att integrera det med allt möjligt, t.ex. webbläsare. Jag har hundratusentals dokument som är taggade med diverse IDs som jag supersnabbt kan lokalisera vid behov osv. Sökfunktion på crack, det är väldigt imponerande hur snabbt det är. Dessutom cache:ar den även filer som är offline (om man vill, såklart) vilket är guld värt för min del, då mycket av min data finns på annan plats som jag inte alltid har access till - men med allt indexerat är det lätt att hitta rätt iaf.

Total Commander köpte jag en licens till för evigheter sedan och det fortsätter att leverera. Helt oumbärligt för oss som är uppväxta med Norton Commander skulle jag säga. På Linuxburken kör jag Double Commander istället, det funkar utmärkt också. Jag gör det mesta inuti TC/DC, men ffa en massa filhantering. Kommer nog aldrig vänja mig vid "moderna" filhanterare, jag är helt fast i det klassiska Norton-tänket.

Calc är en jobbgrej - har varit fast i Excel & SQL-träsket i ~25 år snart och det mesta jag gör omfattar en massa nuffror och data så en stor del av min tid går åt här.

Efter dessa är nog webbläsaren (f.n. Brave) nästa, men det är mest på fritiden och inte hela dagarna i ända.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Steam alltid igång sedan Chrome.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Edge och Steam samt Steelseries GG tätt följt av Outlook
är väl de som alltid ligger i bakgrunden o körs...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Terminalen

Permalänk
Medlem

konsole, dolphin, code-oss, virt-manager och vivaldi är väl de som oftast är igång hos mig

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Firefox
Steam
Ptyxis
VS code
Podman

I ungefär den ordningen, det är det som används mest hela tiden.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Lurigt att svara på. De mesta jag använder körs konstant på servrar i hemmet, oftast som containrar, och nås via webbläsare eller via API:er som krokar in i andra program eller direkt OS:et på dator/telefon. I den meningen kör jag alla mina program hela tiden

På datorn blir då svaret Firefox, KDE Konsole, Kasts och Wireguard.