Spotifys hifi-ljud till slut på väg

Permalänk
Medlem

Priset avgör. De ska tydligen ta c:a 60kr mer än nu vilket gör det väldigt dyrt jämfört med konkurrenterna. Visst, Spotify har sina fördelar men konkurrenterna, t.ex Amazon, duger för betydligt lägre pris.

Permalänk

Kan för övrigt flika in att jag för runt tio år sedan gjorde ett par A/B tester med par skivor med erkänt bra inspelningskvalitet med lite olika källor (spotify, vinyl, kvalitetscd, flac via squeezebox, med och utan externa dacar) och pressningar med väldigt bra utrustning och kom fram till att det var minimal om ens någon skillnad spotify visavi flac. Sen kan det säkert variera såklart beroende på vilken källa de använder men jag kom iaf ihåg att jag blev lite överraskad av resultatet.

Någon som vet om Sporify degraderat ljudkvaliteten under senare år på redan släppt material?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Håller 100% med, jag har sjukt svårt att höra någon skillnad alls om det inte gäller en mp3 jag rippat på 90:talet med 64-128 kbps eller liknande.

Minns att jag på mp3-tiden tyckte att 192 kbps var önskvärt, 256 kbps lät något bättre men att jag inte märkte någon skillnad däröver. 128 kbps var väl ganska vanligt och lät sämre, men ändå acceptabelt om det var det enda man hittade. Nu är kör väl inte Spotify mp3 utan någon modernare kodning, så antar att det inte är jämförbart rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag vet inte... har tröttnat på deras komprimerade ljud, speciellt nu när man uppgraderat till en bil med rejäl ljudanläggning så märker man vilken otroligt dålig kvalité vissa låtar har på Spotify medans vissa är uppladdade med betydligt bättre kvalité.

Kanske ska snegla över på Tidal? får se framöver vad jag gör vi har ju fortfarande ett familjeabonnemang som "bara" kostar 149kr då vi har någon CSN rabatt tickandes fortfarande.

Jag kör också Bowers & Wilkins i min bil och jag hör tydlig skillnad i djup Spotify vs. Apple Music. Placebo? Kanske, men jag tror faktiskt inte det. Känns som att det är mer tryck i och att diskanten är snäppet vassare, men det kanske har med appinställningar och låtval att göra mer än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Kan för övrigt flika in att jag för runt tio år sedan gjorde ett par A/B tester med par skivor med erkänt bra inspelningskvalitet med lite olika källor (spotify, vinyl, kvalitetscd, flac via squeezebox, med och utan externa dacar) och pressningar med väldigt bra utrustning och kom fram till att det var minimal om ens någon skillnad spotify visavi flac. Sen kan det säkert variera såklart beroende på vilken källa de använder men jag kom iaf ihåg att jag blev lite överraskad av resultatet.

Någon som vet om Sporify degraderat ljudkvaliteten under senare år på redan släppt material?

Spotify Premium kör med AAC 256 kbit/s vilket ungefär motsvarar MP3 320 kbit/s. Båda anses generellt vara nästintill omöjliga att urskilja från FLAC så inte konstigt att du inte märkte skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Jag kör också Bowers & Wilkins i min bil och jag hör tydlig skillnad i djup Spotify vs. Apple Music. Placebo? Kanske, men jag tror faktiskt inte det. Känns som att det är mer tryck i och att diskanten är snäppet vassare, men det kanske har med appinställningar och låtval att göra mer än något annat.

Om det är en tydlig skillnad skulle jag gissa på en annan master snarare än 256 kbps AAC vs ALAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En uppdatering för Windows innehåller en rad referenser till Lossless.

Läs hela artikeln här

Gott! Då säger jag upp Apple Music och kör vidare med endast Spotify. 👍

24-bitar i 44,1 är perfekt. Mer är totalt meningslöst som format för konsumenter.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Hoppas!

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextonsweden:

Mer naturtroget ljud än CD då samplingfrekvensen 16bit/44kHz skär bort mycket information (ljud är analogt och innehåller mycket mer information).

Det här argumentet är värre än Jason, Freddie Kruger och Terminatorn. Det vägrar ju fasen dö en gång för alla!

Vinyl är analogt ja men det är en helt separat analog grej, det är inte en exakt kopia av det ursprungliga analoga ljudet! Det är mer som en oljemålning av en person där CD'n är ett digitalfoto. Ingen av dem är äkta vara men det är klasskillnad i korrekthet.

Man kan inte skaka en nål med hjälp av tunna plastspår tillräckligt kontrollerat för att åstadkomma en exakt kopia av ursprungsljudet. Detta är en rent fysisk begränsning som skivproducenter och spelartillverkare är väl medvetna om, och de har en gemensam standard för hur "ospelbara" ljudvågor skall omvandlas för att återges på vinyl.

Kort sagt är en LP mycket mer begränsad och återger en mycket sämre kopia av originalljudet än vad en CD gör.

Det sagt, LP's är trevliga som samlarobjekt, och man kan såklart njuta av ritualen att spela upp en LP. Det är något levande påtagligt i att det är faktiska ljudvågor på skivan som kan återges helt utan digitala prylar (sätter man hörnet på en pengasedel i spåret på en roterande LP hör man musiken från sedeln).

Så föralldel, samla LP's men tro inte att de är bättre på att återge ljud än CD och digitala filer, för det är de inte.

Permalänk
Medlem

Kan inte bry mig mindre om lossless i Spotify, särskilt då 99% av alla användare ändå kommer lyssna i trådlösa lurar som använder lossy compression. Spotifys största problem är inte ljudkvalitén utan det faktum att de försöker trycka ner poddar i halsen på folk. Vad de borde lägga tiden på istället är att utveckla bättre sökfunktioner, inkludera musiknyheter, utöka mervärdet genom mer information om artister och skivor. Att folk har börjat köpa LP-skivor är nog inte för ljudkvalitén utan för den fysiska upplevelsen i kombination med att man kan läsa texterna och se vem som har skrivit låtarna, mixat och producerat. Men....Spotify är inte ett dugg intresserade av att varken ge den ultimata lyssningsuppelvelsen eller något extravärde, de vill bara tjäna pengar och inte ens det är de särskilt bra på.

Permalänk
Medlem

CD-kvalité hade räckt för mig. Frågan är om dom kommer fixa deras TV-appar så att dom får detta då det är via TV'n jag oftast lyssnar på Spotify på "finstereon". Men innan dom ger mig CD-kvalité+ så får dom gärna fixa apparna så man kan sortera i spellistor, scrolla snabbare och ja... bara fixa dom. Både på Chromecast TV'n och Samsung OSet suger appen total bananas. Man ska såklart sitta och välja låt via telefonen... men jag vill inte hålla i en telefon för jämnan.

Nåja, det är iaf en välkommen funktion. Dock en flopp om dom får för sig att ta ut en massa extra pengar för det. Det ska ingå i premium... inget jävla "premiumHQ" bullshit. Håll det enkelt.

Ska säga att jag är nöjd med Spotify's kvalité i stort. Hade för mig det var 320 kbit/s OGG via apparna och har definitivt episka musikupplevelser. Så något lossless är definitivt inte nödvändigt för musikorgasmer. Vill dom ha en 10a i månaden och det funkar där jag vill att det ska funka så är det väl OK för sinnesron och principen. Men ska jag vara ärlig är det inte värt mer än så.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svedinaren:

Noll personer skulle jag säga. Du kan testa själv https://abx.digitalfeed.net/. Möjlig skillnad kan vara andra masters för 24-bit, 192hz inspelningar. Annars är det bara placebo.

Gav det ett par försök tills jag fick medge att jag bara gissar på vad som är vad ^_^
Men som sagt, jag har inte rätt öron (mild tinnitus) och har definitivt inte tillräckligt bra utrustning.

Jag tror jag nått mitt tak för kostnad vs njutning för musik. Har ett par DT-880 Pro trådade som jag använder när jag vill ha lite mer bas än med mina WH-1000xm4 vid datorn. Har ett par Creative T40 högtalare som jag vill byta ut någon gång men har lite begränsat med utrymme att sätta upp riktiga monitorer så avvaktar tills jag hittar en bra lösning. Dom duger för nu dock.
Med det sagt så spelar det egentligen inte så stor roll vilken metod jag använder för att lyssna på musiken. Ingen är så pass dålig att det förtar något från min upplevelse av musiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Gav det ett par försök tills jag fick medge att jag bara gissar på vad som är vad ^_^
Men som sagt, jag har inte rätt öron (mild tinnitus) och har definitivt inte tillräckligt bra utrustning.

Jag tror jag nått mitt tak för kostnad vs njutning för musik. Har ett par DT-880 Pro trådade som jag använder när jag vill ha lite mer bas än med mina WH-1000xm4 vid datorn. Har ett par Creative T40 högtalare som jag vill byta ut någon gång men har lite begränsat med utrymme att sätta upp riktiga monitorer så avvaktar tills jag hittar en bra lösning. Dom duger för nu dock.
Med det sagt så spelar det egentligen inte så stor roll vilken metod jag använder för att lyssna på musiken. Ingen är så pass dålig att det förtar något från min upplevelse av musiken.

Du har inte sämre öron än andra (iaf inte när det kommer till just detta). CD (dvs 16/44.1) valdes inte som en kompromiss utan för att de verkligen inrymde hela den mänskliga hörselns spektrum plus lite headroom. Finns ingen som helst anledning att för uppspelning eller distribution använda något format med fler antal bitar eller högre samplingsfrekvens, för inspelning finns det anledningar som har med mixning, filtrering mm att göra men inte för uppspelning.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du är ärlig och känner ingen audiofil ångest som man måste dämpa genom att påstå att man hör saker som inte finns.

Edit: Audiofil ångesten kommer när man betalat alldeles för mycket för snakeoil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Du är ärlig och känner ingen audiofil ångest som man måste dämpa genom att påstå att man hör saker som inte finns.

Edit: Audiofil ångesten kommer när man betalat alldeles för mycket för snakeoil.

Jag har ingen audiofilångest och jag streamar ändå upp till 24/192 eftersom det finns tillgängligt. Varför skulle jag ställa ner till 16/44 när ett tekniskt bättre format redan finns på mitt abonnemang för samma kostnad. Då vet jag att det är ordentligt med marginal istället.

Permalänk
Medlem

Någon som vet skillnaden på Spotify och Youtube?
Ska det spelas högt på de stora högtalarna så är det bara youtube som gäller. Låter mycket bättre!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har ingen audiofilångest och jag streamar ändå upp till 24/192 eftersom det finns tillgängligt. Varför skulle jag ställa ner till 16/44 när ett tekniskt bättre format redan finns på mitt abonnemang för samma kostnad. Då vet jag att det är ordentligt med marginal istället.

24/192 är faktiskt inte tekniskt bättre fortat att ta emot och baserat på hur det är inspelat (en del material är felaktigt filtrerat) så kan 192khz material innehålla skräp som kan döda dina högtalare i värsta fall och spela upp skräpsignaler i bästa fall.

Dock är du nog ganska säker för kan nästan garanter att källan defacto enbart har 16/44.1 men skalar upp till 24/192 för att sälja i ett format som folk tror är bättre.

Skrivet av TaunyTiger:

Någon som vet skillnaden på Spotify och Youtube?
Ska det spelas högt på de stora högtalarna så är det bara youtube som gäller. Låter mycket bättre!

YouTube stödjer väl AAC och Opus såvitt jag vet.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Skrivet av xc:

Helt ärligt har jag aldrig förstått varför folk alltid kommer in med sådana kommentarer.
Det är en hobby för vissa på samma sätt som den som gillar att sticka. Sedan där emellan är det mer att man nördar in sig. När man väl nördat in sig i ämnet och testat de olika tingen så vet man mer exakt om vad som är bra.
Jag hatar att dra exempel. Jag kan dra ett. Ett tag höll jag på med vanlig gitarr för jag ville lära mig. Då är det viktigt att ha de strängar som låter rätt för just en själv. Här inom den kategorin är det mest D Addario som dominerar. I början köpte jag det märket, mins ej modell, inte deras dyraste. Jag var inte nöjd. Därefter provade jag istället Savarez, de är inte billiga. Helt plötsligt lät det annorlunda och mer behagligt. Javisst de var dyrare, jag blev nöjd.

Samma inom Hifi. Det finns inget rätt svar på vad just du gillar. Själv hört på allt från billigt upp till någon miljon eller två. Är jag audiofil. Inte ett dugg alls. Har jag någon dyr anläggning, inte ett dugg alls däremot köpt utifrån vad jag gillar. En del har jag köpt när det varit REA på det jag äger och är nöjd med idag. Även fast det står nya högtalare på villha listan.
Däremot lyssnar jag på väldigt mycket musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Helt ärligt har jag aldrig förstått varför folk alltid kommer in med sådana kommentarer.
Det är en hobby för vissa på samma sätt som den som gillar att sticka. Sedan där emellan är det mer att man nördar in sig. När man väl nördat in sig i ämnet och testat de olika tingen så vet man mer exakt om vad som är bra.
Jag hatar att dra exempel. Jag kan dra ett. Ett tag höll jag på med vanlig gitarr för jag ville lära mig. Då är det viktigt att ha de strängar som låter rätt för just en själv. Här inom den kategorin är det mest D Addario som dominerar. I början köpte jag det märket, mins ej modell, inte deras dyraste. Jag var inte nöjd. Därefter provade jag istället Savarez, de är inte billiga. Helt plötsligt lät det annorlunda och mer behagligt. Javisst de var dyrare, jag blev nöjd.

Samma inom Hifi. Det finns inget rätt svar på vad just du gillar. Själv hört på allt från billigt upp till någon miljon eller två. Är jag audiofil. Inte ett dugg alls. Har jag någon dyr anläggning, inte ett dugg alls däremot köpt utifrån vad jag gillar. En del har jag köpt när det varit REA på det jag äger och är nöjd med idag. Även fast det står nya högtalare på villha listan.
Däremot lyssnar jag på väldigt mycket musik

Fast inget av det där var vad Buddaz112 pratade om. Audiofil-marknaden är full av snakeoil som inte gör minsta lilla skillnad på något men kostar hur mycket som helst. Vi pratar om stenar för 2000+ som du ska lägga ovanpå din förstärkare, vi pratar om kabellyftare som kostar 8000 per 30cm kabel som lyfter upp kablarna från golvet för att minska inverkan från gravitationen, vi pratar nålar till gardiner som kostar några tusen per packe. Och vi pratar kablar för hundratusentals kronor som är exakt lika bra som ihopsvetsade stålgalgar.

Eller som i den här tråden där det pratas om digitala format över 16/44.1 som inte gör någon som helst skillnad mer än att slösa på bandbredd och ev introducera massor av fel och enda anledningen till att det säljs in är för att högre siffra == bättre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

Fast inget av det där var vad Buddaz112 pratade om. Audiofil-marknaden är full av snakeoil som inte gör minsta lilla skillnad på något men kostar hur mycket som helst. Vi pratar om stenar för 2000+ som du ska lägga ovanpå din förstärkare, vi pratar om kabellyftare som kostar 8000 per 30cm kabel som lyfter upp kablarna från golvet för att minska inverkan från gravitationen, vi pratar nålar till gardiner som kostar några tusen per packe. Och vi pratar kablar för hundratusentals kronor som är exakt lika bra som ihopsvetsade stålgalgar.

Eller som i den här tråden där det pratas om digitala format över 16/44.1 som inte gör någon som helst skillnad mer än att slösa på bandbredd och ev introducera massor av fel och enda anledningen till att det säljs in är för att högre siffra == bättre.

Hört allt det du nämner. Bara som kuriosa. Äger själv det största snakeoil märket Nordost
Tror du jag önskar byta de mot Svensson
Aldrig i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Hört allt det du nämner. Bara som kuriosa. Äger själv det största snakeoil märket Nordost
Aldrig i livet

Feelgood är feelgood även om det inte ligger vetenskap bakom, ser jag till mig själv suktar jag fortfarande efter vad jag inte hade råd med som 15-åring trots jag idag har utrustning som kör cirklar runt dom grejorna. Objektiv prestanda är inte det viktigaste, subjektiv feelgood är det. Möjligen är det objektiva viktigast om man har grav OCD, eller jobbar som ljudproducent

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Aldrig i livet

Jag köpte tidigare i år en kinesisk "snake-oil" kabel på Amazon för mitt headset. Det var svårt hitta en kabel i just den konfig jag ville ha, samt att den var snygg. Så det blev en sån oavsett. Texten på kabeln var i stil med "high-purity oxygen-free copper" "xx threads" osv. : )

Jag har också sett på annan kabel "24k goldplated contacts" (sure). Men 24k guld är relativt mjukt och känsligt för repor och inte ett bra material för kontakter, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Aldrig i livet

Cheesus ;). Hade du varit med och ABX-testat dina Nordost mot vanlig EKK för 20:- metern så hade du varit mycket rikare idag (enda pisset är att de ju är stela som satan, vilket dock inte alltid är en nackdel).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

Cheesus ;). Hade du varit med och ABX-testat dina Nordost mot vanlig EKK för 20:- metern så hade du varit mycket rikare idag (enda pisset är att de ju är stela som satan, vilket dock inte alltid är en nackdel).

Det här har jag hört förut. Bara för att jag nämner Nordost så tror du med en gång att det är det dyraste. Se vilka fördomar det finns hos dig. Nej jag har inte det dyraste. Jag har deras entry level.
Jag har haft lakris snören som följer med. Jag har haft QED och VDH och även billig Argon.
Jag har hört allt det du beskrev om stenar och sådant.
Nu sist hörde jag på en sak som utvecklades utav Chord. En sak som minskar brus. Den var inte billig. Man hörde så skillnad med och utan. Vänta lite jag är ju en blåst audiofil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Nu sist hörde jag på en sak som utvecklades utav Chord. En sak som minskar brus. Den var inte billig. Man hörde så skillnad med och utan. Vänta lite jag är ju en blåst audiofil

Blev det bättre eller sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

En sak att tänka på är att skärmade kablar kan köra mera skillnad idag än förr pga mera trådlösa signaler nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det här har jag hört förut. Bara för att jag nämner Nordost så tror du med en gång att det är det dyraste. Se vilka fördomar det finns hos dig. Nej jag har inte det dyraste. Jag har deras entry level.
Jag har haft lakris snören som följer med. Jag har haft QED och VDH och även billig Argon.

Skrivet av joakim99:

Blev det bättre eller sämre?

Jag har en Chord EE1 Plus och det blev bättre ljud med den men det beror på övrig utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Jag har en Chord EE1 Plus och det blev bättre ljud med den men det beror på övrig utrustning.

På vilket sätt tycker du den hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt tycker du den hjälper?

Svårt att förklara men den förbättrade hela frekvensbandet skulle man kunna säga. Sedan så är det ju beroende på vad man har för utrustning tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Nej inte bara för att du nämnde det utan för att du specifikt skrev "Äger själv det största snakeoil märket". Och Nordost billigaste kablar kostar fortfarande flera tusen per par så även deras "entry level" är både överprisat och sämre än EKK.

Du är inte blåst men du har blivit blåst. Kör en korrekt ABX så kommer du inte längre att höra någon skillnad, 100% garanterat.

Skrivet av pt96hni:

En sak att tänka på är att skärmade kablar kan köra mera skillnad idag än förr pga mera trådlösa signaler nu.

Korrekt tillverkad skärmad signalkabel kostar ingenting heller, dock lika bra att gå direkt på balanserat om man är rädd för störningar för skärmade kablar i HIFI kan råka skapa jordloopar.

Skrivet av pt96hni:

Nej det där är helt omöjligt. Vi pratar om nätverkstrafik här.

Visa signatur