Microsoft slutar sälja film och serier

Permalänk
Melding Plague

Microsoft slutar sälja film och serier

Försvinner från Microsoft-butiken på Windows och Xbox.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att de sålde sånt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kanske hela butiken försvinner snart. Finns det någon som handlar där?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kanske hela butiken försvinner snart. Finns det någon som handlar där?

Tänk hur mycket pengar Microsoft hade kunnat tjäna om de tidigt satsat på en riktigt bra butik och ägt plattformen på samma sätt som Google äger Android och Apple äger iOS. Istället har de nu två separata butiker – Xbox Store och Microsoft Store – vilket bara gör det ännu mer förvirrande. Det känns som en missad möjlighet att skapa ett starkt ekosystem och verkligen ta del av kakan.

Permalänk
Medlem

Vem köpte ens film och serier från den butiken. vi har ju streamingtjänster samt torrents

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

Vem köpte ens film och serier från den butiken. vi har ju streamingtjänster samt torrents

Microsoft storsatsade väl på just film och serier i samband med lanseringen av Xbox One?

Kändes dock som ett förlegat tänk redan då, men gissar på att Microsoft försökte göra en "Apple" fem år efter att Apple tagit över marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

Tror att jag köpte några barnfilmer där för 7-8 år sedan. Tyckte att det var smidigt. Hoppas att de ligger kvar även om de stänger ned möjligheten att köpa nytt.

Torrents känns för övrigt som något man ägnade sig åt tills man skaffade jobb och fick råd att pröjsa.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Torrents känns för övrigt som något man ägnade sig åt tills man skaffade jobb och fick råd att pröjsa.

Streaming tjänsterna har ju blivit nya kabel-tv så finns många som har jobb och har återgått till torrent.

Orka lägga pengar på 4-5 tjänster samtidigt...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tror att jag köpte några barnfilmer där för 7-8 år sedan. Tyckte att det var smidigt. Hoppas att de ligger kvar även om de stänger ned möjligheten att köpa nytt.

Jo håller med, är nog bara folk som inte har råd samt har noll moral.

Permalänk
Medlem

Köper fortfarande film på bluray, då har man den alltid i hyllan och kan se den när man vill.

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem

Dom stängde deras MSN Music-butik, sedan deras GFWL-butik, sedan deras Groove Music-butik och nu det här. Att köpa något online från Microsoft borde kännas rätt så osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

nä, men sure jag har själv delvis slutat med torrents då det finns betydligt smidigare sätt att streama 4K blu-ray utan att ladda ner det, som jag betalar för.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jo håller med, är nog bara folk som inte har råd samt har noll moral.

Jag vet inte om moral har något att göra med det…

Smidighet och bekvämlighet - om du ska behöva leta runt 6+ olika tjänster för att hitta filmen du ska ha, signa upp (för det sitter väl ingen och prennar på alla…) och starta så kan man likaväl gå tillbaka till så man gjorde förr.

För att inte tala om hur enkelt det är att sätta upp din egna streamingtjänst idag som varken säljer din data eller tar bort titlar hipp som happ.

Nja, jag tror nöten piratkopiering var grymt nära att knäckas men sedan blev bolagen giriga (igen) och nu ser vi att det ökar igen

Skrivet av Gilgamesh:

nä, men sure jag har själv delvis slutat med torrents då det finns betydligt smidigare sätt att streama 4K blu-ray utan att ladda ner det, som jag betalar för.

Är inte det fortfarande en grej att du faktiskt bara kan få 4K på typ Netflix mfl om du kör det på Windows via Edge?
Har för mig det är uppskalat annars på en mängd andra enheter (…nåt med Silverlight?)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HappySatan:

Man kan ju torrenta spel/filmer/musik/whatever och ta reda på om det är skit eller inte för att sedan pröjsa.
Mycket idag är skit och inget man nödvändigtvis vill betala för.

Hela industrin är skit, ena veckan har ett bolag en säsong för att månad senare bli av med det till nån annan, media tas bort som bolagen vill och de höjer priserna hur de vill.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig få för mig att köpa en tillfällig digital licens för en film. De säger att de skall gå att ladda hem fortfarande men hur länge då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Köper fortfarande film på bluray, då har man den alltid i hyllan och kan se den när man vill.

This. Har faktiskt börjat samla på Blurays på senare tid. 10kr på loppisar, inplastat - ja tack!

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung 1TB | 32GB 3200MHz | GTX 750 Ti (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Jag har köpte en del på Bluray, men tänker aldrig köpa en film digitalt som är drm skadad.
Får jag ladda ned den och lägga i mitt arkiv på hårddisk så visst.
Streaming tjänsterna har jag i princip slutat med när det blev 1000 tjänster.

Räcker med Denuvo på spel nu för att jag inte ska köpa spelen förän de är krafting nedsatta i pris så priset stämmer överens med att hyra spelet.

Finns de på GOG så köper jag dem där.

Är brutalt trött på att Företagen ska behålla kontrollen på allt jag köper i film och spel världen.

De börjar ju i bilar men prenumenations tjänster också... suck....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tillbaka till torrents då allting går upp i pris förutom lönen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteGus:

This. Har faktiskt börjat samla på Blurays på senare tid. 10kr på loppisar, inplastat - ja tack!

Ginza har ett okej utbud med och de har ofta stora reor.

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag skulle aldrig få för mig att köpa en tillfällig digital licens för en film. De säger att de skall gå att ladda hem fortfarande men hur länge då?

Exakt! Köper man fysiskt så har man den alltid. Eller tills hunden blir tuggsugen xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har de sålt film och serier? 😳

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Ja, det är synd att det blivit så dåligt för film och serier.
Musik är fortf bra i min mening. Där kan du fortfarande lyssna på väldigt mycket från samma tjänst.
Tror det håller tillbaka piraterna pp den delen.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är inte det fortfarande en grej att du faktiskt bara kan få 4K på typ Netflix mfl om du kör det på Windows via Edge?
Har för mig det är uppskalat annars på en mängd andra enheter (…nåt med Silverlight?)

När jag hjälpte grannen montera sin 4k tv så kollade vi lite på Netflix i 4k och det var värdelöst. YouTube 720p kändes likvärdig på merparten av utbudet vi kikade på. (som fanns på 4k blu-ray)

Och ja, Netflix har haft krav på Silverlight för pc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Microsoft är verkligen historiens mest inkompetenta företag, äger en av världens största plattformar men kan inte ens sälja tillräckligt med media för att gå runt.. Ger det 3år innan Microsoft lägger ner Xbox och hela spel-avdelningen.

MS är så fruktansvärt urusla att jag visste inte ens de sålde filmer eller serier.

Jag hatar verkligen fysisk media, har inte tittat på en dvd/blu-ray på ett årtionde.

Permalänk
Medlem

Synd för det var rätt nice att ha som backup när man vill se en film som inte finns på någon av streaming tjänsterna. Men har bara köpt en handful filmer och hyrt någon enstaka gång så ingen stor förlust för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Microsoft är verkligheten historiens mest inkompetenta företag, äger en av världens största plattformar men kan inte ens sälja tillräckligt med media för att gå runt.. Ger det 3år innan Microsoft lägger ner Xbox och hela spel-avdelningen.

MS är så fruktansvärt urusla att jag visste inte ens de sålde filmer eller serier.

Jag hatar verkligen fysisk media, har inte tittat på en dvd/blu-ray på ett årtionde.

Bättre än Sony som lade ner sin film-butik 2021 Så antar att Playstation redan är nedlagt enligt den logiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tänk hur mycket pengar Microsoft hade kunnat tjäna om de tidigt satsat på en riktigt bra butik och ägt plattformen på samma sätt som Google äger Android och Apple äger iOS. Istället har de nu två separata butiker – Xbox Store och Microsoft Store – vilket bara gör det ännu mer förvirrande. Det känns som en missad möjlighet att skapa ett starkt ekosystem och verkligen ta del av kakan.

Eh, det är samma butik. Men Xbox appen är en spel-fokuserad front-end. Du behöver alltså inte gå via Xbox appen utan kan köpa spelen direkt i Microsoft Store appen om du vill. Förutsatt att vi pratar om på Windows, annars förstår jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Bättre än Sony som lade ner sin film-butik 2021 Så antar att Playstation redan är nedlagt enligt den logiken.

Microsoft har dock ett försprång på ca 1-2 miljarder datorer, men Sony äger fortfarande en fimstudio så båda är nog lika urusla.
Sony förstår fortfarande inte hur man tillverkar en telefon någon på jorden vill köpa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Sony förstår fortfarande inte hur man tillverkar en telefon någon på jorden vill köpa..

Ett tag var de faktiskt bra, men Z3/Z3c var den sista av det slaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Har de sålt film och serier? 😳

Lite som Musik och TV på Steam som smögs in och sedan försvann igen utan ett ljud..
Har fortfarande lite anime och några indie tv-serier och några dokumentärer som jag köpt på Steam som går att finna under "Videos" i bibliotekssorteringen.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb