Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Steam OS på en Deck, saknar inte Windows alls

Permalänk
Medlem

Installerade nyss Arch med Omarchy! Kört Ubuntu sen i september. Ooof som ett slag i magen, jag kan ingenting! Men under dagen har jag lärt mig en hel del och det börjar bli användbart! Det är nog nyttigt att slås ner i skorna ibland.

Visa signatur

"Det finns inget moln - bara någon annans server."

Permalänk

Debian stable på servrar och testing på dev/pc, Debian all the way för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0xbad:

Använder du VMs istället för containers?
Proxmox verkar jättepopis, men förstår inte vad man behöver flera distros igång för i en hemserver setup.

Jag kör både VM's, LXC och Docker. Jobbar som IT-lösningsarkitekt, så det jag har hemma är även POC/Labb.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

Kör Bazzite 42 på min kontors och spelmaskin. Ledsnade på Windows 11 totalt en kväll.

Spelar Wow, Poe2 och Rust samt använder datorn till vardagliga ting, jättenöjd än så länge.
Det var lite meckigt att hitta en server som fungerade i Rust då EAC ställer till det.
Hade HDMI 2.1 funkat på AMD-kort i Linux så hade Windows åkt ut från HTPCn också.

Jag behöver en del mjukvara som bara fungerar i Windows till jobbet men de får hålla sig till laptopen from nu, kanske kan va sunt för den psykiska hälsan om inte annat

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 7900XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

Testat de flesta men kommer alltid tillbaka till Debian som Desktop. Ubuntu server kör jag på olika vms på min hemmaserver, funkar bra och är stabilt.

Permalänk
Medlem

Har en fullt fungerande laptop som tappar stöd för Windows 10 i höst, funkar dock fint att få in 11an via Rufus men blev sugen på att testa något nytt också. Efter att ha testat CachyOS, Kubuntu, Ubuntu, PopOS, Nobara, ElementaryOS så har jag landat i ZorinOS. Inga bekymmer med något och tror jag skippar att pilla in Windows igen, maskinen används mestadels till surf och streaming.
Hade lite bekymmer med Nvidiakortet i datorn med vissa distar men slapp det med ZorinOS, uppskattat och allt jag behöver till datorn i mjukvaruväg ingår som standard. ZorinOS känns lite hemma på något högst subjektivt sätt.
Har följt det här med "i år slår Linux igenom på desktop" i många år men det har ju inte hänt riktigt, nu känns det dock som att Linux uppnått en mognad som passar massorna och kanske är det MS själva nu som gör att i år händer det.

Permalänk
Medlem

Debian med open media vault 7 på servern. Debian testing på speldatorn.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Kör för tillfället:
Gamingrigg - Bazzite
Privat laptop - Fedora (xfce)
Jobbdator - Ubuntu 22.04 LTS
3st Rasperry pi's med olika syften kör raspbian (headless).

Anledningen att jag kör Bazzite/fedora atm är för att jag inte riktigt varit nöjd med vad jag hade förut, och ville testa om jag kunde hitta något jag trivdes bättre med.

På gamingriggen har jag tidigare kört ubuntu, kubuntu, arch, och windows. Arch var det jag trivdes bäst med, men av då jag vill prioritera andra saker med min tid föll det bort nu.

På laptopen har jag tidigare kört Manjaro, både med xfce och kde. Fram tills nyligen körde jag KDE, men har länge velat gå tillvaka till xfce pga att det gav mig markant bättre batteritid. Men när jag gjorde en ren installation med Manjaro xfce var jag inte helt nöjd. Något program jag behövde lirade inte med nuvarande version, så det blev att leta upp något annat.

Är helt ok nöjd med fedora. Vilket var anledningen till att jag bestämde mig för att testa Bazzite på gamingriggen. Jag är relativt nöjd med Bazzite också, men är inte helt såld på det fragmenterade sättet att installera paket på. Dels är det inte en helt clean uppdelning mellan vad som installeras med flatpak vs brew, och dels så är inte flatpaks lika smidiga att köra via terminalen.

Raspbian kör jag på mina raspberries för att det är officiellt supportat, smidigt att sätta upp och stabilt. Använder dem för nas, 3d-skrivare, och för att styra smart home grejer, respektive.

Edit: Ubuntu kör vi på jobbet för att vi utvecklar i en linuxmiljö, och Ubuntu var det enda desktop-OS som IT-avdelningen ville supporta.

Min största besvikelse var faktiskt att Steam inte hanterar flera skärmar lika bra som i windows. Det går inte att välja vilken skärm som bigpicture startar på, och den byter inte primary display automatiskt heller.

Jag löste detta genom att slänga ihop ett bash-script som övervakar om steam big picture startas. När det gör det så byter den primary display mha kscreen-doctor, och sedan flyttar steam till den skärmen. Det fungerar väldigt bra, men känns inte så elegant att köra ps varannan sekund. Om någon har ett bättre förslag tar jag gärna emot det.. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

@Mabus var det Pop!_OS cosmic eller deras LTS?
Har sneglat lite på comic och det ser riktigt lovande ut.

Jag kör med PopOS! LTS

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk

Fedora på gamingburken.
Ubuntu på hennaservrarna (funderar på byte men har funkat år efter år med distrouppdateringar).
Äldsta möjliga Rocky/Rhel på jobbet alt. Ubuntu om jag vill kolla in att saker fungerar på modernare dist.

Permalänk
Medlem

Fedora

Fedora med Gnome. Heroic og Steam for spel 😊

Debian på jobbmaskinen.

Permalänk
Medlem

Ubuntu LTS
Mate wm på pc
Gnome wm på htpc

Har testat lite olika distar, men trillar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bromi:

Håller med, kört Linux en del under åren, men för att bara använda min dator som speldator (för det allra mesta) så finns det ingen som helst anledning att använda Linux över Windows tyvärr. Hade gärna använt Linux, men iom diverse krångel som kan uppstå när man är lite av en blandspelare så finns det inte en chans.

Jo, mycket mindre krångel med Linux än Windows nuförtiden. Det var det som fick mig att aldrig se tillbaka.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

förr var det windows 10

gick ej uppgradera till windows 11

så hämtade först fedora

tyvärr fungerade inte toch

så provade Ububtu där fungerade toch och en stöd för olika codec

Permalänk
Medlem
Skrivet av TestCrahsBunnys25:

förr var det windows 10

gick ej uppgradera till windows 11

så hämtade först fedora

tyvärr fungerade inte toch

så provade Ububtu där fungerade toch och en stöd för olika codec

Det är ju inte så att Fedora inte fungerar, utan att det inte fungerar "out of the box".
Fedora fungerar minst lika bra som Ubuntu, men det krävs mer handpåläggning och kunskap om hur man gör - kunskap nybörjare saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Fedora fungerar minst lika bra som Ubuntu, men det krävs mer handpåläggning och kunskap om hur man gör - kunskap nybörjare saknar.

Finns det något liknande Synaptic Package Manager till Fedora? Har svårt att lämna APT själv, trots att jag tidigare både kört RHEL samt CentOS på jobbet.

Återkommer ofta just till Ubuntu och gör hellre alla anpassningar där. Det är trots allt en av de mest populära släktträden med rötterna i Debian.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Finns det något liknande Synaptic Package Manager till Fedora? Har svårt att lämna APT själv, trots att jag tidigare både kört RHEL samt CentOS på jobbet.

Återkommer ofta just till Ubuntu och gör hellre alla anpassningar där. Det är trots allt en av de mest populära släktträden med rötterna i Debian.

Gnome Software är mer eller mindre pakethanteraragnostiskt; bör funka med Apt, DNF, Flatpak, Snap…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Gnome Software är mer eller mindre pakethanteraragnostiskt; bör funka med Apt, DNF, Flatpak, Snap…

Söker efter något mer kraftfullt med bättre översikt av alla installerade paket samt dependencies.

Tycker att just Synaptic Package Manager är så nära det går att komma utan att ta till terminalen.

I övrigt kör jag så mycket som möjligt som AppImages, då det ger mig större frihet (läs kontroll) över mina applikationer.

Permalänk
Medlem

Win10 fick bli POP!_OS nu när jag blåste rent speldatorn för några veckor sen, jag trivs väldigt bra här trots de små justeringar man behövt göra. Har älskat min steam deck sen jag köpte den och har länge längtat efter att spel skulle "bara funka" på nåt annat än microsuck's winblows.

Passade på att göra om min setup hemma och nu är speldatorn min enda burk som är igång 24/7 och deltidar som server med 18TB diskarna räddade från gamla windows servern. Fick man chansen att leka med ZFS pool också, väldans snabbt med cache-ssd osv.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns dnfdragora och yumex.
De kan sägas likna synaptic

Sedan finns RPM Fusion, som är ett repo man måste aktivera manuellt.
Det motsvararar ungefär ubuntu restricted / universe / multiverse
Fedora är i stort sett oanvändbart utan det.

Sedan finns COPR, Fedoras motsvarighet till Ubuntu PPA.

Jag tycker Fedora är bättre än Ubuntu, men jag kan Ubuntu bättre än Fedora, så det går snabbare att fixa Ubuntu än Fedora.

Permalänk
Medlem

Kör Arch Linux på mina workstation, har blivit så dels för att det funkar bra och inte installerar något onödigt, dels för AUR som inte är lika viktigt idag som det var förut iom flatpak

Linux Mint på laptopen, valt det dels för att det är vad jag rekommenderar nybörjare och dels för att det är lite enklare om jag är iväg och tex behöver installera en skrivare eller annan hårdvara.

På servrarna kör jag Debian för att det helt enkelt är stabilt och inte kommer med några överraskningar och fungerar väldigt bra i proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Finns dnfdragora och yumex.
De kan sägas likna synaptic

Sedan finns RPM Fusion, som är ett repo man måste aktivera manuellt.
Det motsvararar ungefär ubuntu restricted / universe / multiverse
Fedora är i stort sett oanvändbart utan det.

Sedan finns COPR, Fedoras motsvarighet till Ubuntu PPA.

Jag tycker Fedora är bättre än Ubuntu, men jag kan Ubuntu bättre än Fedora, så det går snabbare att fixa Ubuntu än Fedora.

Tack för tipset om dnfdragora! Kommer eventuellt installera Fedora Asahi Remix på min Mac Mini och då lär det komma till användning

Kanske även ändrar min uppfattning om Fedora.

Permalänk

Provade openSUSE Tumbleweed med Gnome på min reservlaptop och måste säga att jag gillar det så här initialt. Får leva med det lite längre för att kunna uttala mig om skillnader mot andra system, men det ser genomtänkt ut.

Permalänk

Laptop: Debian KDE
Server: Ubuntu server eller Debian utan desktop

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 38Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x
MISC PVE Cluster 3x i5-4570T 16GB@2133MHz 256Gb

Permalänk
Medlem

Gick från Windows 10 till Manjaro på min X201 laptop och har inte ångrat mig

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Uppdaterade i dagarna en gammal Ubuntu Desktop 16.04 med massor av extra paket installerade. Den hade stått mestadels avslagen i några år.

16 till 18 till 20 till 22 till 24 med do-release-upgrade funkade felfritt till 22.

Sedan till 24 råkade jag bryta internetuppkopplingen (mobiltelefon) så då blev det lite handpåläggning med apt. Dessutom var jag tvungen att installera den däringa systemd-resolvern så att DNS började fungera igen.

Lite trist att jag tabbade mig, men på det hela var det rätt smärtfritt. Tog ingen tid på processen men jag tippar på att det kunnat göras på en heldag med ett fåtal manuella handgrepp.

Permalänk
Medlem

Drog precis in arch och omarchy på en gammal Thinkpad X230 efter att ha tröttnat på att confa upp dwm på x11.

Kanske lite tyngre och behöver confa lite annat istället då jag exempelvis inte förstår charmen i att dumpa reat estate i förmån för gaps mellan fönster.

Men annars sjukt impad av Omarchy som confar upp arch med wayland, hyperland, lazyvim, wofi (antagande), teman mm via ett script.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Gentoo med fvwm som window manager sen evigheter. Gillar att inget man inte valt själv installeras. Enda haken är att man inte får vänta för länge mellan uppdateringarna.