Läsa från NAS på distans?

Permalänk
Medlem

Läsa från NAS på distans?

Jag har en nas från Synology med familjevideos på, skulle vilja spela upp dom på min Android telefon när jag är på språng/annan plats.

Hur confar jag detta på NASen och vilken app är smidigast på telefonen ?
(Plus om appen stödjer Google Cast)

Permalänk
Medlem

En modern Synology har Quickconnect om inte annat.

Kan tänka mig nån Wireguard/Tailscale-lösning. Problemet brukar vara att rent praktiskt skapa en koppling över Internet pga NAT och annat bös. Annars är det en tämligen avancerad manöver du är ute efter, då det öppnar ett hål in till resten av din utrustning. DynDNS behöver troligt riggas upp.

Sen ska innehållet presenteras av nånting också. Jellyfin kanske? Plex har väl funktionen, men kostar pengar. Emby finns också (Jellyfin är en gratis-klon av detta).

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kör VPN-server nånstans hemma, anslut till den först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

En modern Synology har Quickconnect om inte annat.

Kan tänka mig nån Wireguard/Tailscale-lösning. Problemet brukar vara att rent praktiskt skapa en koppling över Internet pga NAT och annat bös. Annars är det en tämligen avancerad manöver du är ute efter, då det öppnar ett hål in till resten av din utrustning. DynDNS behöver troligt riggas upp.

Sen ska innehållet presenteras av nånting också. Jellyfin kanske? Plex har väl funktionen, men kostar pengar. Emby finns också (Jellyfin är en gratis-klon av detta).

Jag kan bara bekräfta att mrTLU är helt rätt ute här. Enklaste lösningen för fjärr-access om du inte har publik IP-adress, vilket vi nästan kan utgå ifrån om du inte själv har begärt detta, eller om du sitter på en av få operatörer som inte har tillämpat CG-NAT. Då är Synology:s Quickconnect enklaste lösningen då slår hål genom operatörens brandvägg genom en mellanliggande server hos Synology som hantera uppsättningen av detta.

Allt du behöver göra är att gå in i DSM och under inställningarna aktivera Quickconnect genom att logga in med ett Synology-konto, i denna guide ombeds du skapa upp ett alias för din NAS som du därefter anger i Synology:s mobilappar för att ansluta.

Däremot så kan jag tycka att det är lite att gå över ån för vatten att börja böka med installation av Jellyfin eller Plex för att spela upp lite familjevideos, där kan den vanliga Synology Video Station räcka gott och väl, och är enkel att installera både på NAS och mobilapp i telefon.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD