Dags att städa upp: Behöver tips på mappstruktur och backups

Permalänk

Dags att städa upp: Behöver tips på mappstruktur och backups

Tjena!

Efter mycket om och men har jag äntligen börjat ta tag i en sak jag har prokrastinerat över länge nu: gå igenom alla mina filer på datorn!
Det har helt enkelt börjat bli svårt att hitta saker...

Målet är framför allt att backa upp alla mina bilder och få till en bra mappstruktur på datorn som gör det enkelt att hitta saker.

Så det jag funderar över är:
* Har ni några bra tips på en bra mappstruktur för datorn?
* Vilka molntjänster använder ni för att lagra och backa upp bilder?
* Någon bra mjukvara för backup/synkning som ni kan rekommendera?

Använder idag Windows 10 (ska gå över till Windows 11 när det här är klart).
Min plan är att fördela allting mellan tre olika platser: min lokala dator, min NAS och en molntjänst.

Det som jag hittillst har gjort:

* Har kollat på Jottacloud som molntjänst då de ligger i europa och verkar inte allt för dyra.

* För mjukvara att göra backup/synk har jag kollat på Rclone, då den verkar ha bra integration med Jottacloud (och andra moln-tjänster).

När det kommer till mappstruktur så har jag googlat en del och frågat ChatGPT om råd och det här är vad jag har kommit fått fram till:

* Backup - Tanken var att alla filer (bilder till en början) som jag vill backa upp ska hamna här och sen synkas mellan dator/nas/molnet.
* Bordspel - DnD, brädspel, rollspel etc.
* Molnet - Samlings mapp för dropbox och liknande tjänster.
* Dokument - Arbete, personligt, familj etc.
* Nedladdat - Firefox sparar alla filer som laddats ner hit. Tanken är att filer ska flyttas härifrån regelbundet till dess rätta plats.
* Filer - Diverse filer som t.ex. text-filer
* Litteratur - Böcker och liknande.
* Media - Diverse ljud, memes, videos etc.
* Mjukvara - Mjukvara av olika slag (operativsystem, program, spel).
* Spel - Spel som jag installerat.

Är inte helt nöjd med den. Det känns som att det är en del överlapp mellan mapparna, t.ex. ska spel ligga under mjukvara? Borde litteratur ligga under media? osv...

Tar gärna emot alla tips ni har!

/Simon

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Medlem

@Webpiraten

Tycker du verkar ha en rätt bra idé hur det ska se ut, så mitt tips är bara att hålla mappstrukturen så "platt" som möjligt. Hålla på att klicka sig igenom hundra undermappar tröttnar man rätt fort på.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Att ha en enda mapp för allt som ska backas upp fungerar nog inte i längden eftersom det innebär att allt kommer att ligga där. Det är bättre att ställa in i backupprogrammet att Dokument, Bilder mm ska kopieras. Samma sak med Molnet tror jag.

Att försöka följa den mappstruktur som Windows skapar själv tycker jag leder till minst problem. Backupprogram och andra program är anpassade till den. Sen får man komplettera med fler mappar och någon undernivå t ex i Dokument för att det inte ska bli en ohanterligt stor mapp.

Det är bra att ställa in Snabbåtkomst i Utforskaren så att det går fort att komma till mappar man använder ofta även om de befinner sig 1-2 nivåer ner i trädet.

Fungerar inte spel bäst om de installeras i Program-mappen?
Men du kanske menar installationsfilerna för dem?
I så fall ha en mapp som heter Installationsfiler och sedan i den kan du ha Kontorsprogram, Brädspel, Övriga spel mm om det behövs.

Permalänk
Skrivet av immutable:

@Webpiraten

Tycker du verkar ha en rätt bra idé hur det ska se ut, så mitt tips är bara att hålla mappstrukturen så "platt" som möjligt. Hålla på att klicka sig igenom hundra undermappar tröttnar man rätt fort på.

Ja det låter som det smartaste sättet att ha det

Skrivet av CeciliaB:

Att ha en enda mapp för allt som ska backas upp fungerar nog inte i längden eftersom det innebär att allt kommer att ligga där. Det är bättre att ställa in i backupprogrammet att Dokument, Bilder mm ska kopieras. Samma sak med Molnet tror jag.

Fungerar inte spel bäst om de installeras i Program-mappen?
Men du kanske menar installationsfilerna för dem?
I så fall ha en mapp som heter Installationsfiler och sedan i den kan du ha Kontorsprogram, Brädspel, Övriga spel mm om det behövs.

Det låter betydlig lättare. Varför mecka med en backup-mapp när det är enklare att bara ställa in backup-programmet att plocka de relevanta mapparna.

Är kluven med just spel-mappen. På sätt och vis så är det ett "program" som vilket annat (t.ex. excel), men det blir otydligt när man kollar i den mappen vad som är vad.

###

Har experimenterat de senaste dagarna (b.la. diskuterat med chatgpt) och så här ser strukturen för tillfället:

📁 Moln
 ├── Google Drive
 ├── Jottacloud
 └── Dropbox

📁 Dokument
 ├── Personligt
 ├── Arbete
 └── Administration & Ekonomi

📁 Media
 ├── Foton
 ├── Filmer
 ├── Musik
 └── Litteratur

📁 Fritid
 ├── Brädspel
 ├── Rollspel
 ├── Hantverk & DIY
 └── Andra Hobbys

📁 Projekt
 ├── projekt_namn_YYYY
 ├── projekt_namn_ZZZZ

📁 Programvara
 ├── Programinstallationsfiler
 ├── Spelinstallationsfiler
 │ ├── Installationsfiler
 │ ├── Sparfiler
 │ └── Moddar
 ├── OS-installationsfiler
 └── Verktyg

📁 Hämtade filer
 ├── Tillfälligt
 └── Att Sortera

📁 Spel
(alla installerade spel placeras direkt här)

📁 Program
(endast installerade applikationer)

📁 Programmering
 ├── Språk
 │ ├── Python
 │ ├── JavaScript
 │ ├── Bash
 │ └── Java
 ├── Projekt
 │ ├── projekt_namn_YYYY
 │ ├── projekt_namn_ZZZZ
 ├── Kodsnuttar
 ├── Verktyg
 └── Bibliotek

📁 Resurser
 ├── Visuellt
 ├── Ljud
 ├── Text
 └── Diverse

📁 System
 ├── Diagnostik
 └── Diverse

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar ha tagit med mycket som inte är filer du själv skapat, fundera på om du verkligen behöver ha backup på sånt som finns online likt installationsfiler för spel och nyttoprogram och externa mediafiler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt att använda Moln-mappen?
Är det inte filer som ligger i Dokument och Media som även ska ligga i molnet?
Det låter jobbigt om vissa dokument ligger i Moln\Jottacloud, vissa i Moln\Dropbox och vissa i Dokument.

Permalänk
Skrivet av Webpiraten:

Ja det låter som det smartaste sättet att ha det

Det låter betydlig lättare. Varför mecka med en backup-mapp när det är enklare att bara ställa in backup-programmet att plocka de relevanta mapparna.

Är kluven med just spel-mappen. På sätt och vis så är det ett "program" som vilket annat (t.ex. excel), men det blir otydligt när man kollar i den mappen vad som är vad.

###

Har experimenterat de senaste dagarna (b.la. diskuterat med chatgpt) och så här ser strukturen för tillfället:

📁 Moln
 ├── Google Drive
 ├── Jottacloud
 └── Dropbox

📁 Dokument
 ├── Personligt
 ├── Arbete
 └── Administration & Ekonomi

📁 Media
 ├── Foton
 ├── Filmer
 ├── Musik
 └── Litteratur

📁 Fritid
 ├── Brädspel
 ├── Rollspel
 ├── Hantverk & DIY
 └── Andra Hobbys

📁 Projekt
 ├── projekt_namn_YYYY
 ├── projekt_namn_ZZZZ

📁 Programvara
 ├── Programinstallationsfiler
 ├── Spelinstallationsfiler
 │ ├── Installationsfiler
 │ ├── Sparfiler
 │ └── Moddar
 ├── OS-installationsfiler
 └── Verktyg

📁 Hämtade filer
 ├── Tillfälligt
 └── Att Sortera

📁 Spel
(alla installerade spel placeras direkt här)

📁 Program
(endast installerade applikationer)

📁 Programmering
 ├── Språk
 │ ├── Python
 │ ├── JavaScript
 │ ├── Bash
 │ └── Java
 ├── Projekt
 │ ├── projekt_namn_YYYY
 │ ├── projekt_namn_ZZZZ
 ├── Kodsnuttar
 ├── Verktyg
 └── Bibliotek

📁 Resurser
 ├── Visuellt
 ├── Ljud
 ├── Text
 └── Diverse

📁 System
 ├── Diagnostik
 └── Diverse

Jag städade upp filerna på min dator för ett par veckor och har den här mappstrukturen, men jag verkar ha mycket mindre filer än dig så det passar nog inte helt för dig:

📁 Annat
 ├── Egna program
 ├── Drivrutiner
 └── Moddar

📁 Dokument
 ├── Privat
 ├──├── Programmering
 ├──├──├── Projekt1
 ├──├──└── Projekt2
 ├──├── Drönare
 ├──├── Sparfiler
 ├──└── 3D_printer
 ├──├──├── Projekt1
 ├──├──└── Projekt2
 ├── Arbete
 ├──├── CV
 ├──└── Kurser
 ├── Skola
 ├──├── Kurs1
 ├──├── Kurs2
 ├──└── Exjobb
 ├── Ekonomi
 ├──├── Fakturor
 ├──├── Aktier
 ├──└── Försäkring
 └── Bostad

📁 Foton
 ├── 2024
 ├── 2025
 ├──├── Resa1_månad
 ├──└── Resa2_månad
 ├── Bröllop
 ├── Begravning
 └── Annat

📁 Film
 ├── Filmer
 ├──├── Film1
 ├──└── Film2
 ├── Serie1
 ├──├── Serie1_S01
 ├──└── Serie1_S02
 ├── Serie2
 ├──├── Serie2_S01
 └──└── Serie2_S02

📁 Musik
 ├── Artist1
 ├──├── Artist1_Album1
 └──└── Artist1_Album2
 └── Artist2

📁 Nedladdat

📁 Program
 ├── Program1
 └── Program2

📁 Spel
 ├── Spel1
 └── Spel2

Annat mappen skulle jag väl egentligen kunna ta bort, "Egna program" är mer korrekt "Egna skript" och skulle kunna ligga under Programmering. Drivrutiner laddar jag ju ändå ner nya när dom ska uppdateras eller så uppdateras dom automatiskt av programmen så det finns ingen anledning att spara gamla drivrutiner. Moddar finns ju enkelt i Workshop i Steam nu, det är en rest från gamla tider när det laddades ner moddar från websidor.

Nedladdat är för filer tills dom sorteras (vilket ibland kan ta lång tid).

Program är för installerade program och Spel för installerade spel. När jag avinstallerar ett spel flyttar jag sparfilerna till Dokument/Privat/Sparfiler.

Musik och Film är rippade CD och DVD så dom är det inte back-up på. Hade jag haft egen musik eller filmer så hade jag lagt dom som undermappar i Musik respektive Film eller som undermappar i Dokument/Privat.

Foton, Dokument och Annat tar jag back-up på.

Feedback/frågor på din mappstruktur:
Hur väljer du vad som ska vara back-up på Jottacloud, Google Drive och Dropbox? Måste du kopiera filer från Projekt/projekt_namn_YYYY till Moln/Jottacloud för att dom ska synkas till molnet? Det kommer bli väldigt lätt att missa det.

Vad ska läggas i Projekt? Jag hade nog försökt lägga projekt_namn_YYYY under en annan kategori, t.ex. Dokument/Personligt om det är ett projekt på huset eller under Fritid/Rollspel om det har med ett rollspel att göra.

Beroende på vad du använder Resurser till hade jag lagt den under t.ex. Fritid.

Behöver du undermappar i Hämtade filer? Allt som ligger där väntar väl på att sorteras och är dom tillfälliga kan dom tas bort inom kort, annars ska dom ju inte ligga där.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webpiraten:

Tjena!

Efter mycket om och men har jag äntligen börjat ta tag i en sak jag har prokrastinerat över länge nu: gå igenom alla mina filer på datorn!
Det har helt enkelt börjat bli svårt att hitta saker...

Målet är framför allt att backa upp alla mina bilder och få till en bra mappstruktur på datorn som gör det enkelt att hitta saker.

Så det jag funderar över är:
* Har ni några bra tips på en bra mappstruktur för datorn?
* Vilka molntjänster använder ni för att lagra och backa upp bilder?
* Någon bra mjukvara för backup/synkning som ni kan rekommendera?

Använder idag Windows 10 (ska gå över till Windows 11 när det här är klart).
Min plan är att fördela allting mellan tre olika platser: min lokala dator, min NAS och en molntjänst.

Det som jag hittillst har gjort:

* Har kollat på Jottacloud som molntjänst då de ligger i europa och verkar inte allt för dyra.

* För mjukvara att göra backup/synk har jag kollat på Rclone, då den verkar ha bra integration med Jottacloud (och andra moln-tjänster).

När det kommer till mappstruktur så har jag googlat en del och frågat ChatGPT om råd och det här är vad jag har kommit fått fram till:

* Backup - Tanken var att alla filer (bilder till en början) som jag vill backa upp ska hamna här och sen synkas mellan dator/nas/molnet.
* Bordspel - DnD, brädspel, rollspel etc.
* Molnet - Samlings mapp för dropbox och liknande tjänster.
* Dokument - Arbete, personligt, familj etc.
* Nedladdat - Firefox sparar alla filer som laddats ner hit. Tanken är att filer ska flyttas härifrån regelbundet till dess rätta plats.
* Filer - Diverse filer som t.ex. text-filer
* Litteratur - Böcker och liknande.
* Media - Diverse ljud, memes, videos etc.
* Mjukvara - Mjukvara av olika slag (operativsystem, program, spel).
* Spel - Spel som jag installerat.

Är inte helt nöjd med den. Det känns som att det är en del överlapp mellan mapparna, t.ex. ska spel ligga under mjukvara? Borde litteratur ligga under media? osv...

Tar gärna emot alla tips ni har!

/Simon

Backblaze är billigast lagringsmolntjänsten. Kör du onprem finns NASar osv som gör jobbet. Sen bör man tänka på Incremental vs Differential backup, där det ena är betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem

Köp en NAS. Eller bygg en. Alltid värt i slutänden även om investeringskostnaden så klart är högre i början. Äg dina filer själv.

Angående struktur kör jag År -> Datum. Det är räcker långt för det mesta.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du verkar ha tagit med mycket som inte är filer du själv skapat, fundera på om du verkligen behöver ha backup på sånt som finns online likt installationsfiler för spel och nyttoprogram och externa mediafiler.

Ja nä, filer som finns att hämta online ska inte hamna i backupen! Till en börjar så kommer jag nog enbart backa upp foton/videoklipp.

Skrivet av CeciliaB:

Hur har du tänkt att använda Moln-mappen?
Är det inte filer som ligger i Dokument och Media som även ska ligga i molnet?
Det låter jobbigt om vissa dokument ligger i Moln\Jottacloud, vissa i Moln\Dropbox och vissa i Dokument.

Just nu används den enbart för att komma åt de filer jag har på diverse molntjänster sen tidigare (drive, jotta och dropbox). På sikt vill jag försöka flytta över allt från Drive samt Dropbox till min dator/nas och bara ha filer där som jag delar med andra personer (typ gemensamma projekt och sånt).

Skrivet av gamefreak:

Feedback/frågor på din mappstruktur:
Hur väljer du vad som ska vara back-up på Jottacloud, Google Drive och Dropbox? Måste du kopiera filer från Projekt/projekt_namn_YYYY till Moln/Jottacloud för att dom ska synkas till molnet? Det kommer bli väldigt lätt att missa det.

Vad ska läggas i Projekt? Jag hade nog försökt lägga projekt_namn_YYYY under en annan kategori, t.ex. Dokument/Personligt om det är ett projekt på huset eller under Fritid/Rollspel om det har med ett rollspel att göra.

Beroende på vad du använder Resurser till hade jag lagt den under t.ex. Fritid.

Behöver du undermappar i Hämtade filer? Allt som ligger där väntar väl på att sorteras och är dom tillfälliga kan dom tas bort inom kort, annars ska dom ju inte ligga där.

Jätteintressant att få se hur du har gjort din mappstruktur!
Tänkte göra enklast möjliga och skriva ett skript som tar en backup på alla mina foton/videoklipp, istället för att behöva flytta filer mellan olika mappar!

Har gjort om en del sen sist och precis som du skriver så har jag flyttat projekt-mappen, men även tagit bort vissa som var onödiga (t.ex. undermapparna i hämtade filer ).

Skrivet av tearzyo:

Backblaze är billigast lagringsmolntjänsten. Kör du onprem finns NASar osv som gör jobbet. Sen bör man tänka på Incremental vs Differential backup, där det ena är betydligt dyrare.

Har kollar på backblaze tidigare och det verkar intressant, men är osäker då det är en amerikansk tjänst...

Skrivet av izzie:

Köp en NAS. Eller bygg en. Alltid värt i slutänden även om investeringskostnaden så klart är högre i början. Äg dina filer själv.

Angående struktur kör jag År -> Datum. Det är räcker långt för det mesta.

Yes, har en NAS sen tidigare och den har kommit till god användning!

###

Så här ser strukturen ut för tillfället!

📁 Backup (script/program/anteckningar för att göra backups)

📁 Moln
 ├── GoogleDrive
 ├── Jottacloud
 └── Dropbox

📁 Dokument
 ├── Personligt
 ├── Arbete
 └── Familj

📁 Media
 ├── Foton
 ├── Filmer
 ├── Musik
 ├── Litteratur
 ├── Memes
 └── Text

📁 Hobby
 ├── Brädspel
 ├── Rollspel
 ├── Hantverk
 └── Projekt
   ├── projekt_namn_YYYY
   └── projekt_namn_ZZZZ

📁 Mjukvara
 ├── Programfiler
 ├── Spelfiler
 │ ├── Installationsfiler
 │ ├── Sparfiler
 │ └── Moddar
 ├── Operativsystem
 ├── Verktyg
 └── System

📁 Hämtade filer (att sortera)

📁 Spel (endast installerade spel)

📁 Program (endast installerade applikationer)

📁 Programmering
 ├── Språk
 │ ├── Python
 │ ├── JavaScript
 │ └── Java
 ├── Projekt
 │ ├── projekt_namn_YYYY
 │ ├── projekt_namn_ZZZZ
 ├── Kodsnuttar
 ├── Verktyg
 └── Bibliotek

Visa signatur