Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är ju knappast jämförbart när man pratar billiga prylar med enorma vinstmarginaler, kontra dyra prylar med enstaka procent marginal. Ikea kan slänga tio slevar för varje de säljer och ändå gå med vinst. Levererar Inet en enda disk av misstag lär de sälja 10-100 stycken för att nå svarta siffror.

Det är stor skillnad på om tillverkaren har en unik märkning som de mycket tydligt skriver att man inte bör ta bort, eller om det inte från börjar existerar någon sådan. Finns ingen märkning så kan man ju göra mycket större antaganden.
Alla prylar av någon betydande kostnad har ett serienummer, oftast på flera ställen om de är saker med flera komponenter som t.ex. gräsklippare eller mobiltelefoner och om man aktivt tar bort dessa serienummer så lär man ju komma med någonting som styrker att det är samma produkt.

Inet borde som sagt inte kunna neka om disken är läsbar och man kan plocka serienumret därifrån, eller om OP har en film där man ser att han tar bort serienumret och att t.ex. klisterresterna eller någon annan märkning matchar produkten som skickas in men det har jag svårt att tro att det finns.

I detta fall har TS sagt att disken är stendöd, dvs ej läsbar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Kontot avslutas

Eftersom disken inte är läsbar och etiketten med serienumret är borttagen så kan inte Inet bekräfta vart den är inhandlad. Står därför på deras sida i denna fråga.

Permalänk
Medlem

Kolla webhallens recensioner för kingston nv2... många som dött efter några månader.
Synd etiketten med serienummer är borta

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är ju knappast jämförbart när man pratar billiga prylar med enorma vinstmarginaler, kontra dyra prylar med enstaka procent marginal.

Du får gärna hänvisa till var den s.k. reklamationsrätten i KKöpL gör skillnad på billiga och dyra varor.

Permalänk
Medlem

Lärdomen man kan ta från denna tråd: Ta inte bort stickers med serienummer annars hamnar du i klistret!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Du får gärna hänvisa till var den s.k. reklamationsrätten i KKöpL gör skillnad på billiga och dyra varor.

Ingenstans, och det är inte heller det jag skriver. Jag menar att om man som tillverkare och ÅF befattar sig med billiga bulkvaror där man inte erbjuder någon unik märkning så får man skylla sig själv om man gör det omöjligt för kunden att bevisa att just den varan är varan de köpte i butiken, för det blir då inte kundens problem. Kunden har gjort vad den kunnat, d.v.s sparat samtliga uppgifter som finns (kvitto, produkt), och det ska absolut räcka. Hade det här gällt ett köksredskap utan märkning hade jag vart 100% på din sida. Hade det gällt en hårddisk för 10000 spänn utan märkning hade jag också vart på din sida.

Men om man däremot skriver unika nummer på produkterna och lämnar tydliga instruktioner att inte ta bort märkningen, så kommer det vara upp till kunden att bevisa att det är samma unika vara. T.ex. genom att plugga in disken och läsa serienumret därifrån. Jag säger inte att det är klisteretiketten som är det viktiga. Jag säger att OP måste kunna göra något mer än bara säga trust me bro när tillverkaren faktiskt lämnade flera möjligheter att göra det.

Det handlar om att tillverkaren som inte ger en unik märkning accepterar en risk för varor som inte borde få reklameras men som ändå släpps igenom. Priset är bara relevant utifrån att blir det dyrare varor så gör inte tillverkarna så. Och varför inte? Jo för att i slutändan så hamnar den här kostnaden på utpriset till kund. Ikea säljer sina slevar för 29.90 istället för 29.00 för det täcker svinnet från kunder som fuskar. Inet kan inte (och bör inte) sälja diskarna för tiodubbla priset för att täcka eventuellt svinn på dem. Jag vill inte betala för andras slarv.

Sverige har ett bra skydd i att t.ex. "warranty void if removed"-stickers inte är giltiga. Du får öppna din delldator och mekar runt i den så länge som du gör det på ett fackmannamässigt sätt och så ska det vara. Men det är inte det som är problemet här.

Permalänk
Medlem

Gå ner till Inet med kvitto och disk och säg att du vill reklamera(!) disken du köpt av dom. Peka på problemen som rapporterats med disken och erkänn att det var dumt att ta bort en klisterlapp. Var trevlig och säger Inet att dom inte kan koppla disken till köpet så får du se förvånad ut och fråga varför dom inte tror på dig och vad som egentligen motsäger dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe20:

Jag trodde att NVMe hade riktigt bra livslängd. Jag använde min HDD Seagate Barracuda Compute 3TB i över 3 år och flyttade över mina filer från den eftersom jag inte ville riskera att förlora dem, annars fungerar den fortfarande om jag startar den idag. Men att en NVMe slutar funka sådär plötsligt är riktigt dåligt. Iofs tror jag att den kanske blev överhettad eftersom jag inte hade någon heatsink, och jag märkte att när jag skulle överföra 210 GB tog det cirka 1 timme. Den överförde jätte segt efter ett tag och förmodligen blev den överhettad efter 1 timmes belastning. Men fyfan en snabb nvme är ju gjort att överföra stora filer snabba.

SSD:er har bra livslängd om man köper modeller som erbjuder det. Kingston NV2 är en väldigt prispressad modell baserad på QLC-NAND. Dessa har både dålig prestanda (när dess cache tar slut) och betydligt kortade livslängd. Kort sagt bör dessa undvikas om man kan. Det är TLC-baserade SSD:er du vill ha, helst med en DRAM-cache.

Att prestandan var låg är som sagt för att den använder QLC.

De NAND-chipp som man stöter på i SSD:er är normalt någon av följande typer:

SLC: 1 bit per cell (finns i princip inte längre)
MLC: 2 bitar per cell (i princip också helt borta från marknaden numera)
TLC: 3 bitar per cell (det vanligaste på "bra" SSD:er)
QLC: 4 bitar per cell (används på budget-SSD:er)

Ju fler bitar per cell, desto långsammare prestanda och livslängd.

För att få upp prestandan på TLC och QLC så avsätter man en del av dess NAND som en "SLC cache" som hanterar hanterar skrivningar snabbt och sedan skriver motsvarande data till den långsammare delen av SSD:n. Därför kommer du alltid att ha en viss mängd data du kan skriva innan hastigheten dyker markant. Skillnaden här är att den med QLC tenderar att störtdyka, medan den med TLC håller en högre hastighet (men fortfarande betydligt lägre än cachen).

Värt att veta är också att SSD:er lider av bit rot om de inte får ström. Det kan ta lång tid innan data förstörs om man lämnar den liggande, men till slut så kommer den börja göra det. Detta sker snabbare ju fler bitar man försöker lagra per cell.

Med det sagt så är ju bevisligen din SSD defekt. Den ska inte dö på det sättet. Tyvärr blir det väl svårt att bevisa att det är samma exemplar som du köpte från Inet i och med att etiketten är borttagen.

Vissa SSD:er kan tvingas in i revovery mode eller där man ofta kan se serienummer etc. men det bygger på att ditt problem är firmware-relaterat eller åtminstone inte är så trasig hårdvarumäasigt att den inte kan starta upp alls.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt inget som är unikt för datorprylar. När jag jobbade i bygghandel så hade vi en gång ett ärende där en kund hade en Dewalt skruvdragare som pajat och denna returnerades från servicefirman pga att etiketten saknades och reklamationen nekades då man inte kunde identifiera produkten som en äkta produkt. Kunden blev givetvis helt rosenrasande och skulle aldrig handla hos oss och vi var ju idioter och han skulle gå till media etc och en vecka efter står han där i kön och handlar en AEG skruvdragare. Jag funderade på att säga "ta inte bort etiketten på denna" men gjorde inte det för då hade det väl blivit ett blodbad där inne.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Har också en Kingston NV2 i min bärbara dator.
Men eftersom den inte har någon cache och bygger på QLC NAND så används den bara för arkivering, inte för operativsystemet.
Köpte den på månaden för exakt två år sedan.

Även om CrystalDiskMark säger att den är i gott skick så tvivlar jag på om det är så.
Jag har märkt av att den är riktigt seg ibland på att öppna filer eller bara läsa in vilka filer som finns i mapparna.
Ibland fryser utforskaren. Det går att lösa genom att starta om utforskaren men slöheten kommer snabbt tillbaka. Om det skulle vara att den överhettas och stryper hastigheten på grund av det så visar HWiNFO att så är inte fallet.

Gjorde lite undersökningar innan jag köpte den här SSD’n och det var väl blandade betyg men tog en risk då jag skulle bara använda den för arkivering.
Men nu ser jag hur illa det är.
Så det blir nog att byta innan den dör som för trådskaparen.

Ska först testa Kingston SSD Manager och se om det finns någon firmware att hämta, det kanske löser mitt problem.

Kingston® SSD Manager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@Necrophor
Står ju tydligt på klistermärket att garantin inte gäller om den tas bort.

Är ju typ som att ta bort ihs på en cpu och vill åberopa garantin, det går nog inte så bra

Som flera har påpekat spelar det absolut ingen roll vad klistermärket säger då svensk lag och reklamationsrätten trumfar vilka garantivillkor tillverkarna än vill sätta.

Sedan är det fastslaget att en säljare skall antas veta skillnaderna mellan garanti och reklamation och inte kunden, så oavsett om kunden säger: "Jag vill åberopa garanti" men det är uppenbart ett reklamationsärende skall säljaren hantera det som ett reklamationsärende.

Men är det nu så att det är en heatsink eller har någon faktiskt funktion kan Inet neka en reklamation på grunderna av att det är ett handhavande fel/modifikation som orsakat felet. Eller att det helt sonika inte kan styrkas att varan faktiskt är köpt på Inet.

Ett tips är att inte stirra sig blind på ordet "garanti" då det är något tillverkarna ger FRIVILLIGT och kan vara kortare/längre än reklamationstiden, men kan ALDRIG ge en kund sämre villkor än vad reklamationsrätten ger. De kan dock vara BÄTTRE än vad vår lagstiftning säger.

Reklamationsrätten är lagstadgad och inget som går att förhandla bort, friskriva sig ifrån eller hävda att garanti trumfar den på något sätt OCH säljaren skall (inte kunden) använda sig av den korrekta "termen".

Detta gäller även begagnade varor, t ex vid köp från Swappie. Oavsett om de säger att garanti gäller i 6 månader (enbart ett exempel då jag inte vet hur länge de ger ger garanti, om än alls.) så har man rätt att reklamera en begagnad vara i 3 år, precis som när man köper en ny vara. Detta kan de ej heller friskriva sig ifrån.

Edit:
För att förtydliga det sista stycket gäller det företag och givetvis inte affärer mellan privatpersoner.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

SSD:er har bra livslängd om man köper modeller som erbjuder det. Kingston NV2 är en väldigt prispressad modell baserad på QLC-NAND. Dessa har både dålig prestanda (när dess cache tar slut) och betydligt kortade livslängd. Kort sagt bör dessa undvikas om man kan. Det är TLC-baserade SSD:er du vill ha, helst med en DRAM-cache.

Att prestandan var låg är som sagt för att den använder QLC.

De NAND-chipp som man stöter på i SSD:er är normalt någon av följande typer:

SLC: 1 bit per cell (finns i princip inte längre)
MLC: 2 bitar per cell (i princip också helt borta från marknaden numera)
TLC: 3 bitar per cell (det vanligaste på "bra" SSD:er)
QLC: 4 bitar per cell (används på budget-SSD:er)

Ju fler bitar per cell, desto långsammare prestanda och livslängd.

För att få upp prestandan på TLC och QLC så avsätter man en del av dess NAND som en "SLC cache" som hanterar hanterar skrivningar snabbt och sedan skriver motsvarande data till den långsammare delen av SSD:n. Därför kommer du alltid att ha en viss mängd data du kan skriva innan hastigheten dyker markant. Skillnaden här är att den med QLC tenderar att störtdyka, medan den med TLC håller en högre hastighet (men fortfarande betydligt lägre än cachen).

Värt att veta är också att SSD:er lider av bit rot om de inte får ström. Det kan ta lång tid innan data förstörs om man lämnar den liggande, men till slut så kommer den börja göra det. Detta sker snabbare ju fler bitar man försöker lagra per cell.

Med det sagt så är ju bevisligen din SSD defekt. Den ska inte dö på det sättet. Tyvärr blir det väl svårt att bevisa att det är samma exemplar som du köpte från Inet i och med att etiketten är borttagen.

Vissa SSD:er kan tvingas in i revovery mode eller där man ofta kan se serienummer etc. men det bygger på att ditt problem är firmware-relaterat eller åtminstone inte är så trasig hårdvarumäasigt att den inte kan starta upp alls.

Mycket bra sammanfattat.
Sedan finns ju SLC- och MLC-produkter i enterprisesegmentet, men i konsumentprodukter är de som bortblåsta sedan länge.

TLC är det enda riktiga "allround"-valet för konsumenter i nuläget. QLC är mer begränsat vad det tål att hantera, och bör i mitt tycke väljas utifrån att man faktiskt vet vad man har för krav och ser att man kan spara en slant.
Sedan har QLC-produkter i mitt tycke alltför ofta ett väl högt pris för att det ska bli riktigt relavant; man har ju medvetet tagit fram en på alla punkter sämre produkt för att kunna göra den billigare, då måste det verkligen vara billigare också, inte nästan samma pris.

Sedan är det väl dock högst oklart om TS problem har något att göra med typ av flashminne och dess hållbarhet, att enheten bara tvärdött kan ju mycket väl handla om att själva kontrollern lagt av istället.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är klistermärket inte kvar så blir det nog svårt. Det skulle ha varit kvar om man ska vara på det säkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mycket bra sammanfattat.
Sedan finns ju SLC- och MLC-produkter i enterprisesegmentet, men i konsumentprodukter är de som bortblåsta sedan länge.

TLC är det enda riktiga "allround"-valet för konsumenter i nuläget. QLC är mer begränsat vad det tål att hantera, och bör i mitt tycke väljas utifrån att man faktiskt vet vad man har för krav och ser att man kan spara en slant.
Sedan har QLC-produkter i mitt tycke alltför ofta ett väl högt pris för att det ska bli riktigt relavant; man har ju medvetet tagit fram en på alla punkter sämre produkt för att kunna göra den billigare, då måste det verkligen vara billigare också, inte nästan samma pris.

Sedan är det väl dock högst oklart om TS problem har något att göra med typ av flashminne och dess hållbarhet, att enheten bara tvärdött kan ju mycket väl handla om att själva kontrollern lagt av istället.

Även enterprise-segmentet har de senaste åren gått till TLC i de flesta fall såvitt jag vet, åtminstone de SSD:er jag stött på. SLC har såvitt jag förstått försvunnit därifrån för många år sedan. Men visst, är det någonstans man skulle hitta SLC eller MLC fortfarande så skulle det vara där.

Ja, med tanke på att man ofta kan hitta en TLC-baserad SSD för ett snarlikt pris som en QLC-baserad modell så finns det sällan anledning att köpa QLC. Det skulle i så fall vara i 8 TB och större som ren lagring, men även där är de ofta för dyra.

Nej, jag tror inte heller att TS problem beror på att det var QLC. Jag borde kanske så här i efterhand ha använt "troligen inte" snarare än "högst oklart" för att göra det tydligare. Mitt inlägg syftade främst till att besvara frågan om SSD:ers hållbarhet och prestanda.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe20:

Hade köpt en Kingston NV2 NVMe för 2 år sen och förra veckan när jag skulle installera Cold War som var 210GB så dog SSD:n bara helt. Dumt nog när jag köpte den tog jag bort klistermärket och nu på grund av det nekade Inet garanti.

Jag ringde och sa att jag då vill åberopa min reklamationsrätt, men han sa att det fortfarande är garantivillkor som gäller. Jag tror det är skitsnack och att han inte var så kunnig inom reklamationsområdet.

När jag får tillbaka min NVMe ska jag prata med dom igen och kanske kolla upp reklamationsrätten. Det konstiga är att det gick så fort – jag tror inte ens de kontaktade tillverkaren utan bara öppnade ärendet, såg att klistermärket saknades och stängde ärendet med "nekad". Jag tänker det finns ju väl serienummer och allt annat på själva klistermärken?

Från Inet:

"Garanti nekad, yttre åverkan - Saknar informations sticker med all spårbar information.
Nekas av tillverkaren på garanti då det inte går att stärka att just denna SSD är köpt av oss och därav vill inte tillverkaren byta ut disken.
Orderhändelser
TidHändelsePlats
2025-08-11 16:21KlarService
2025-08-11 16:20PåbörjadService
2025-08-08 09:34Inlämnad/MottagenService
2025-08-06 16:34InväntasService
2025-08-05 15:08RegistreradService"

Edit1:
Läst tråden nu, hjälper nog inget...
--
Exakt samma disk som dog för mig, försök hänvisa till alla hundra negativa reviews på Amazon om disken att de är lotteri med den, antingen lever den 3 månader eller 3 år vem vet, finns nog exemplar som rullat längre än 3 år men nog inte många.
--
edit2:

Skrivet av giplet:

Tack för info. Har också en NV2. Tycker den beter sig lite konstigt ibland. Dags att byta ut den med andra ord.

Byt ut asap enda tipset. Mitt gav upp utan förvarning eller skumt beteende.

edit 3:
Webhallen för "loggbok" om anledning varför produkter lämnas tillbaka på garanti/reklamation.
Hade ett par Sennheiser CX Plus TWS där vänster lur dog, google visade hundra tals där exakt VÄNSTER dör, gick tillbaka till Webhallen och de sa: Ja vi har flera återlämningar pga samma anledning, här har du ett nytt par.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Exakt samma disk som dog för mig, försök hänvisa till alla hundra negativa reviews på Amazon om disken att de är lotteri med den, antingen lever den 3 månader eller 3 år vem vet, finns nog exemplar som rullat längre än 3 år men nog inte många.

Byt ut asap enda tipset. Mitt gav upp utan förvarning eller skumt beteende.

Tack för ytterligare en varning.
Ser ut som att det är läge att byta SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Även enterprise-segmentet har de senaste åren gått till TLC i de flesta fall såvitt jag vet, åtminstone de SSD:er jag stött på. SLC har såvitt jag förstått försvunnit därifrån för många år sedan. Men visst, är det någonstans man skulle hitta SLC eller MLC fortfarande så skulle det vara där.

De existerar fortfarande där iaf, men det är väl mycket avsett för mindre krävande laster som är TLC numera även inom enterprisesegmentet.

Typ https://europe.kioxia.com/en-europe/business/ssd/enterprise-s... och liknande.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De existerar fortfarande där iaf, men det är väl mycket avsett för mindre krävande laster som är TLC numera även inom enterprisesegmentet.

Typ https://europe.kioxia.com/en-europe/business/ssd/enterprise-s... och liknande.

Där ser man. Tack! Känns ju egentligen rimligt, men hade inte sett de modellerna. Givetvis har de hittat på ett varumärke (X-Flash) som gör det svårare att direkt se typen av NAND.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk utifrån personalens perspektiv också. Det kommer in en random person och vill lämna in en produkt som gått sönder (med eller utan kvitto) men det finns inget bevis som styrker att det är just den hårddisken. Sen beror det kanske också på vad det är för produkt med, hur dyr den är, hyr schysst personalen känner sig samt hur trovärdig kunden verkar vara osv. För en som jobbat i butik för många år sedan, jag tror inte folk fattar hur ofta det kommer in folk som försöker returnera/reklamera varor som ej stämmer överens med varan som finns på kvittot. Den som ej försöker, han misslyckas aldrig.

Om det nu står skrivet att man ej ska ta bort stickers då det häver ens möjlighet till garanti/reklamation, varför gör man det ändå? Om det var ett misstag, fair enough.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phecda:

Om det nu står skrivet att man ej ska ta bort stickers då det häver ens möjlighet till garanti/reklamation, varför gör man det ändå? Om det var ett misstag, fair enough.

Fel. Reklamationsrätten försvinner inte av det då den aldrig kan bortförhandlas, oavsett vad.
Däremot kan du fortfarande få reklamation nekad men de kan inte vägra ta in den för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fel. Reklamationsrätten försvinner inte av det då den aldrig kan bortförhandlas, oavsett vad.
Däremot kan du fortfarande få reklamation nekad men de kan inte vägra ta in den för det.

Handlaren måste åtmistone kunna identifiera varan som något som har sålts från dennes lagerförda varuutbud. I det här fallet finns vare sig stickers eller funktion på varan som kan påvisa att varan är vad kunden säger att den är. Förmodligen borde Kingston kunna få fram den data som krävs. Så köparen bör väl försöka kontakta Kingston i reklamationsärende och inte Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Delen du citerade säger väl inte att det får reklamationsrätten att försvinna? Det enda som sägs är väl att det inte är en särskilt bra idé att ta bort det enda som identifierar vilket exemplar det är, särskilt när det uttryckligen står att man inte ska göra det.

Jag förstår definitivt varför butiken inte vill ta in den. Sedan kan det mycket väl vara så att de måste göra det, men beroende på om de kan neka reklamationen av samma anledning eller ej så är det ju eventuellt bara en teknikalitet.

Att folk medvetet försöker lura butiker på detta sätt är definitivt en grej. Sedan om de har rätt att neka reklamationen i detta fall låter jag vara osagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är tråkigt att en så stor aktör på den svenska marknaden har så dålig koll på svensk konsumentlagstiftning.

Du dömer lite för snabbt, Serienumret är inte vilken klisterlapp som helst. Tycker om något "skulden" här ligger hos Kingston som gjort serienumret borttagbart, men de är ju inte ensamma om det. "Warranty void if removed" gäller för en gångs skull i detta fallet.

Inet kunde tagit det på goodwill men det är lite av en pandoras ask, plötsligt kan alla med en låda trasiga ssd'er trixa till sig nya via inet. Inte hållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Delen du citerade säger väl inte att det får reklamationsrätten att försvinna? Det enda som sägs är väl att det inte är en särskilt bra idé att ta bort det enda som identifierar vilket exemplar det är, särskilt när det uttryckligen står att man inte ska göra det.

Jag förstår definitivt varför butiken inte vill ta in den. Sedan kan det mycket väl vara så att de måste göra det, men beroende på om de kan neka reklamationen av samma anledning eller ej så är det ju eventuellt bara en teknikalitet.

Att folk medvetet försöker lura butiker på detta sätt är definitivt en grej. Sedan om de har rätt att neka reklamationen i detta fall låter jag vara osagt.

"Då det häver ens möjlighet till reklamation" tolkar jag som att man förlorar sin reklamationsrätt av att ta bort ett klistermärke vilket inte stämmer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

"Då det häver ens möjlighet till reklamation" tolkar jag som att man förlorar sin reklamationsrätt av att ta bort ett klistermärke vilket inte stämmer.

Jag tolkade det mer som att det stycket syftade på garanti eller mer generellt "ta inte bort det enda identifierbara på enheten". Men visst, det står även reklamation där.

Frågan blir helt enkelt vad lagen säger ifall man inte kan visa att man köpt varan i den aktuella butiken, vilket TS inte kan. Duger det att argumentera att man köpt en likadan, trots att det man lämnar in lika gärna kan vara ett trasigt exemplar man köpt för någon hundring på eBay?

Om det går att få liv i den igen med någon form av recovery mode eller liknande (vanligt förekommande på SSD:er) som jag nämnde innan så vore det betydligt lättare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Handlaren måste åtmistone kunna identifiera varan som något som har sålts från dennes lagerförda varuutbud. I det här fallet finns vare sig stickers eller funktion på varan som kan påvisa att varan är vad kunden säger att den är. Förmodligen borde Kingston kunna få fram den data som krävs. Så köparen bör väl försöka kontakta Kingston i reklamationsärende och inte Inet.

Hur gör handlaren detta om du köpt en Nike-tröja eller Peak-jacka? De har varken batch eller serienummer, så det enda man har är kvittot?

Jag kan nog tycka att om man som tillverkare menar att det är extremt viktigt att kunna identifiera exakt vilket exemplar man har, så bör man stansa in det eller på annat sätt permanenta in serienumret. Att sätta det på en lapp som relativt enkelt kan tas av är inte särskilt smart, om det nu är så kritiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hur gör handlaren detta om du köpt en Nike-tröja eller Peak-jacka? De har varken batch eller serienummer, så det enda man har är kvittot?

Jag kan nog tycka att om man som tillverkare menar att det är extremt viktigt att kunna identifiera exakt vilket exemplar man har, så bör man stansa in det eller på annat sätt permanenta in serienumret. Att sätta det på en lapp som relativt enkelt kan tas av är inte särskilt smart, om det nu är så kritiskt...

Och nu har de inte gjort detta. Felet ligger hos Kingston och inte hos Inet. Vad ska Inet göra tycker du, godkänna alla reklamationer i god tro?
"Hej Inet, här är en pingvinstång jag fick av er förra sommaren. Efter att ha tagit bort omslaget och kastat den i soptunnan så smakar den inget vidare längre. Kan ni vänligen ersätta den?"

Originalpostaren bör kontakta Kingston.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Och nu har de inte gjort detta. Felet ligger hos Kingston och inte hos Inet. Vad ska Inet göra tycker du, godkänna alla reklamationer i god tro?
"Hej Inet, här är en pingvinstång jag fick av er förra sommaren. Efter att ha tagit bort omslaget och kastat den i soptunnan så smakar den inget vidare längre. Kan ni vänligen ersätta den?"

Originalpostaren bör kontakta Kingston.

Reklamation måste göras via återförsäljaren och inte till tillverkaren. Därför är det märkligt om det är så att de vägrade ta emot den.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Lite skillnad på en produkt med begränsad livslängd.annars är det bara köpa en död ssd och lämna in?
Nu har väl inte Inet en S/N lista men gissar att det möjligtvis gör att Kingston kan se om den ens är distribuerad i rätt land och år.

Kläders marginaler är dessutom enorma....

Sen är klisterlappen på Kingston nästan att man behöver värma med något för att få bort allt klister.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Reklamation måste göras via återförsäljaren och inte till tillverkaren. Därför är det märkligt om det är så att de vägrade ta emot den.

Nej det kan man göra direkt också, om du läser på Elgigantens hemsida så kan man göra både och beroende på tillverkare.

https://www.elgiganten.se/kundtjanst/hjalp-support/reparation...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop