Bytte till en AIO-kylare, fläktarna går på högvarv

Permalänk
Medlem

Bytte till en AIO-kylare, fläktarna går på högvarv

Bytte från en gigantisk Noctua luftkylare till en AIO kylare från Asus, deras Prime-serie. Nu går fläktarna på högvarv, ibland, de går lite upp och ner. Tempen ligger på 33 grader i idle men ibland när jag gör någonting på datorn så hoppar tempen upp till 50 grader och fläktarna rusar. Jag har satt om den och bytt kylpasta en gång, men samma problem.
Vad bör jag göra i nästa steg?

EDIT: BIOS säger 44 grader och ett varvtal på 2300rpm.
Det enda jag gjort sedan jag startade Core Temp är att öppna chrome och gå till Sweclockers.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

50 grader är inte mycket, du bör kolla på dina fläktkurvor snarare än kylpastan. Ramp up/ramp down-tiden på fläktarna kan höjas också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

50 grader är inte mycket, du bör kolla på dina fläktkurvor snarare än kylpastan. Ramp up/ramp down-tiden på fläktarna kan höjas också.

Yep, kolla dina fläktkurvor, verkar vara lite bananas. Vissa moderkortstillverkare har några färdiga fläktkurvor att välja mellan i bios eller om du kör någon fläktmjukvara brukar där också finnas några presets om prospektet att ställa in en fläktkurva från scratch verkar skrämmande. Det brukar också finnas (både i bios och i viss fläktstyrningsmjukvara) en inställning huruvida du kör luft eller vattenkylning, kan påverka fläkthysteres positivt beroende på vilken vad du anger.

Hade gärna velat slå ett slag för FanControl (fläktstyrningsprogram) men har för mig att det var problem med APIn de körde, samma gäller för övrigt flera fläktstyrningsprogram, vet inte om det är löst? Någon annan kan kanske svara på det.

Glhf!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Yep, kolla dina fläktkurvor, verkar vara lite bananas. Vissa moderkortstillverkare har några färdiga fläktkurvor att välja mellan i bios eller om du kör någon fläktmjukvara brukar där också finnas några presets om prospektet att ställa in en fläktkurva från scratch verkar skrämmande. Det brukar också finnas (både i bios och i viss fläktstyrningsmjukvara) en inställning huruvida du kör luft eller vattenkylning, kan påverka fläkthysteres positivt beroende på vilken vad du anger.

Hade gärna velat slå ett slag för FanControl (fläktstyrningsprogram) men har för mig att det var problem med APIn de körde, samma gäller för övrigt flera fläktstyrningsprogram, vet inte om det är löst? Någon annan kan kanske svara på det.

Glhf!

Ja fancontrol och flera tillverares program för fäktstyrning/tempövervakning/rgbstyrning har problemet att de använder winring0.sys som windows defender nu mer nekar åtgång till om inte mjukvaran har en korrekt microsoft signiering

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har ställt in det på "silent" i BIOS, det blev inte bättre

EDIT: Har även ställt in nya fläktkurvor och ställt dom lågt förutom om tempen går upp till 85 grader då ska de gå för fullt, hjälpte föga det också.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av svalle:

EDIT: Har även ställt in nya fläktkurvor och ställt dom lågt förutom om tempen går upp till 85 grader då ska de gå för fullt, hjälpte föga det också.

Kanske testa lite tvärtom, låt dem gå lägst på medel, då borde systemet vara svalare och inte varva upp på max lika ofta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Hur är allt kopplat? Hur ser värdena ut i bios?
för det borde inte vara några problem att ställa låga varvtal och ändra rampup-tid i bios.