Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Om vi backar en aning här i tråden, kvitto finns elektroniskt på produkten i fråga, det bör inte vara diskuterbart. Inet i detta fallet vet om att där sålts en disk osv.

Kingston vill gärna veta vilken specifik enhet det är och vilket batch etc som produkten kommer ifrån när ett garantiärende startas för att kunna reda ut varför en enhet inte levererar det den den förväntas göra vilket är x antal tb written samt hur länge den varit i drift.

Serienummer finns på etiketten på produkten när man får den, likaså finns den elektroniskt lagrad i disken och kan utläsas av kingston om det behövs, dom har utrustning även om disken i sig inte fungerar.

MEN! den etiketten är inte "Dåligt fastsatt" utan den försvinner bara om man bestämt ska ha av den, det krävs tid och vilja där.

lika så har denna etiketten inte bara funktionen att den beskriver enheten i fråga men batchnummer och unika identifierare så att man lätt får reda på enheten utan att använda sig av dessa maskiner, den har också, och detta är viktigt, funktionen att avleda/sprida ut värme på enheten och är beräknad samt förväntas användas som den kommer levererad.

Därav vill Kingston, eller någon annan tillverkare, inte ha en disk som där tampats med, disken kan skadas när man försöker pilla av denna etiketten, lödningar/ledningsbanor kan spricka osv ifall man inte är aktsam(inget som direkt dödar den, men orsaka mer motstånd internt vilket ökar värmen och sänker den förväntade livslängden). där är också större risk för ESD skador när man handskas med disken på det sättet.

Samtidigt som jag verkligen vill understryka igen att etiketten har tunn "metallfolie" i sig och har en funktion som produkten designats med.

Jag förstår inte vad som inte är solklart i detta fallet?

Förstår ditt resonemang men i så fall är det först fullt rimligt att de tar in det för reklamation och sedan får Kingston bevisa om det rör sig om fabrikationsfel eller handhavandefel.
Det kan fortfarande avgöras utan serienummer.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är lite underligt varför du fortsätter på det här spåret med att även kvitto skulle saknas, trots att det inte nämnts en endaste gång i tråden (förutom av dig)...

Du menar alltså på allvar att jag ska behöva lägga fram källor som bevisar att det gått att reklamera produkter som inte har serienummer (alltså en icke-serienummerartikel för det är exakt vad jag skrev)? Det går alltså att reklamera kläder, skor, möbler, porslin, inredning, textilier, etc., trots att alla dessa produkter i normalfallet helt saknar serienummer eller annan unik identifikator. Jag har själv reklamerat olika saker, så som högtalare, strykjärn, vinglas, hörlurar, datormöss, etc. utan serienummer och det har gått bra varje gång. Ingen har ifrågasatt huruvida det verkligen är exakt rätt exemplar som kvittot avser.

Det jag menar sen är att om handlaren kräver att deras serienummer måste kunna uppvisas vid reklamation, ja då borde man ställa lika höga krav på hur detta serienummer placerats på produkten.

Har sett kvitto nämnas flertalet gånger, på alla sidor i tråden. Däremot skulle jag varit tydligare med att jag inte insinuerade att TS saknade sådant och att jag, så väl som du, snöade iväg på hypotetiska scenarier. (Saknade kvitton så väl som självantändande telefoner.)

Och ja, jag menar på allvar att du behöver presentera källor för det du säger - så som hur "massvis" med reklamationer hanteras. Om du inte vill göra det, helt okej. Fantastiskt att du har en drös anekdotiska exempel i sammanhanget, tämligen irrelevant. Men kul. Ha en bra fredag nu, nu släpper jag vidare diskussion med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Japp. Garantin förverkas helt klart av att man tar bort klisterlappen. Och det har gjorts.
Garanti är helt frivilligt att ge och tillverkaren bestämmer reglerna för garantin.

Men.
Vi har också en lagstadgad reklamationsrätt i Svensk lag. Den bygger inte på tillverkarens garantier utan omfattningen av denna finns i lagtext i konsumentköplagen.
Så reklamationsrätten förverkas inte av att överträda garantivillkoren.
Man kan alltså fortfarande begära reklamation inom 3 år även om garantin löpt ut exempelvis.

Det som är ovisst här är i vilken utsträckning återförsäljaren måste hantera reklamationsärenden när kunden tagit bort serienumret och därmed tagit bort möjlighet att bedöma äkthet och ålder på produkten.

Jag vet inte vad som gäller här. Men det är alltså här ovissheten finns.

Vad jag minns tyvärr för OP så gäller reklamationsrätten enbart om tex din vara är skadad i frakt, utan att DU gjort något. Och i detta läge hävdar väl Inet att sen OP drog av skyddet så är också kylflänsen/klistret som håller plats minnesmodulerna bortdragna och då resulterar det i handhavande fel, eftersom felet aldrig hade hänt om OP inte dragit bort sagt klisterlapp.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Vad jag minns tyvärr för OP så gäller reklamationsrätten enbart om tex din vara är skadad i frakt, utan att DU gjort något. Och i detta läge hävdar väl Inet att sen OP drog av skyddet så är också kylflänsen/klistret som håller plats minnesmodulerna bortdragna och då resulterar det i handhavande fel, eftersom felet aldrig hade hänt om OP inte dragit bort sagt klisterlapp.

Märkligt hur så många menar att det minsann är TS fel att disken pajat, när den är ökänd för att just spontandö efter två år? 🤷

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Märkligt hur så många menar att det minsann är TS fel att disken pajat, när den är ökänd för att just spontandö efter två år? 🤷

Ja bevisa det då, och eftersom heater/warranty sticker är borta kommer alla företag i veckan hävda handhavande fel. Har en sådan själv som jag använde i 4år. Så, inte alla som dör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Först reklamationsrätten gäller i stort sett för ursprungliga fel som uppkommer under de tre första åren, inte bara enbart för fraktskador...

Och du kan det ju inte veta att felet aldrig annars hänt, som påpekats så har produkten en historia med många enheter som dör tidigt. Att en lövtunn värmespridare skulle göra stor skillnad ser jag som mindre troligt. En heatsink för en nvme är aningen tjockare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ja bevisa det då, och eftersom heater/warranty sticker är borta kommer alla företag i veckan hävda handhavande fel. Har en sådan själv som jag använde i 4år. Så, inte alla som dör.

Ingen har hävdatt att alla dör inom två år.

Att du har en som hållit i fyra år är en ankedot, precis som om någon annan har en som bara höll i några månader. Istället så tittar man på felfrekvensen över ett större antal och jämför med andra nvme-diskar.

Dock, jag hoppas att du har backup på viktiga saker som du har på den. För ssd:er dör mycket otrevligare än hårddiskar gör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

Därav vill Kingston, eller någon annan tillverkare, inte ha en disk som där tampats med, disken kan skadas när man försöker pilla av denna etiketten, lödningar/ledningsbanor kan spricka osv ifall man inte är aktsam(inget som direkt dödar den, men orsaka mer motstånd internt vilket ökar värmen och sänker den förväntade livslängden). där är också större risk för ESD skador när man handskas med disken på det sättet.

Samtidigt som jag verkligen vill understryka igen att etiketten har tunn "metallfolie" i sig och har en funktion som produkten designats med.

Jag förstår inte vad som inte är solklart i detta fallet?

Det hela är mycket enkelt. Säljare redovisar på vilket sätt det påverkar att ta bort etiketten samt visar på att det är information som köparen fått vid köpet. Done. Att bara säga att serienr saknas är inte ett skäl för att neka reklamation.

Sedan är det ju så att en metallfolie ovanpå komponenterna har effekten att den i viss mån utjämnar temperaturen. Jag är dock väldigt tveksam till argumentet att detta skulle göra någon större skillnad. Med tanke på att vissa M.2 platser sitter under kylflänsen till ett grafikkort i slot 1 så måste tillverkaren av en SSD räkna med att deras enheter sitter monterade i tämligen dåliga miljöer ur ett temperaturperspektiv. Jag tror snarare att materialvalet har att göra med att det inte är ovanligt att moderkort har kylfläns till M.2 porten. Många andra material skulle snarare agera värmeisolering. Så vill man sätta en etikett på disken så är man begränsad i sina materialval.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är inte en vanlig pappers etikett, utan brukar innehålla någon form av metall inbakad.

https://youtu.be/9OixIIhoVAc?t=118

Det nämns flera gånger i tråden att etiketten skulle ha en uppgift att jämna ut värmen. Jag hittar dock inte något som faktiskt stödjer detta. I denna videon som länkas av @Broken-arrow så sägs det flera gånger att man inte behöver ta bort etiketten för att den leder värme. Den leder alltså värme vidare till en kylfläns, den jämnar inte ut värmen. Det citeras också en text från Crucial som säger att man inte behöver ta bort etiketten, inte att man inte FÅR ta bort etiketten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ingen har hävdatt att alla dör inom två år.

Att du har en som hållit i fyra år är en ankedot, precis som om någon annan har en som bara höll i några månader. Istället så tittar man på felfrekvensen över ett större antal och jämför med andra nvme-diskar.

Dock, jag hoppas att du har backup på viktiga saker som du har på den. För ssd:er dör mycket otrevligare än hårddiskar gör.

.... Detta kommer ändå bara komma till punkten att OP inte kommer vinna detta, och ARN kommer inte kunna göra ett skit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

För det första så behöver inte ts bevisa något ö.h.t. beroende på när ts köpte disken då bevisbördan ligger på återförsäljaren de två första åren och regleras i lagen.

Sen hävdar ju dessutom Inet att de helt enkelt inte kan verifiera serienumret - inte att ts själv skulle haft sönder den, så jag fattar inte varför så många kommer hit och menar att det minsann är ts som haft sönder den själv? Tråden handlar om en klisterlapp inte huruvida ts haft sönder den själv eller ej.

Sorgligt hur många som alltid ska försvara Inet bara för att, men samtidigt komma med högafflar så fort det är någon annan butik.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det nämns flera gånger i tråden att etiketten skulle ha en uppgift att jämna ut värmen. Jag hittar dock inte något som faktiskt stödjer detta. I denna videon som länkas av @Broken-arrow så sägs det flera gånger att man inte behöver ta bort etiketten för att den leder värme. Den leder alltså värme vidare till en kylfläns, den jämnar inte ut värmen. Det citeras också en text från Crucial som säger att man inte behöver ta bort etiketten, inte att man inte FÅR ta bort etiketten.

Var en annan youtuber som testade utan etiketten och med. Fortfarande en kylfläns på, är väl inte helt vetenskapligt gjort. Men gjorde runt en grad bättre med etiketten på (så inom felmarginal).

I alla fall är inte de en vanlig etikett, tjockare och sitter rätt hårt och tror de var metal skimmer på klister sidan (togs inte bort).

Sen för verkligen testa om de fungera får man testa med och utan etiketten. Tror även de första m2 kom utan denna etikett och med alla värme problem så har de flesta idag denna klister lapp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

.... Detta kommer ändå bara komma till punkten att OP inte kommer vinna detta, och ARN kommer inte kunna göra ett skit.

ARN kan göra en hel del, Inet följer ju deras beslut, så ger ARN TS rätt så kommer Inet att godta reklamationen.

Och för all diskussion om värmeledning, så är det ju inte vad inet vägrade reklamationen för, de vägrade den pga av serienumret var borta. Men, TS har ju kvitto och för den delen foto på enheten när serietnumret var kvar. Nu kan ju Inet få för sig att i svar till ARN börja hävda att det är pga av värmeledningsfunktionen hos den lövtunna metallen som de vägrar en reklamation. Tror dock inte precis att det skulle hjälpa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är något som tillverkarna själva sagt. Har för mig att Samsung var först med att introducera det på sin Samsung 950 Pro eller nåt sånt för ca 10 år sedan. Där ser man tydligt att etiketten är av koppar om man tittar från sidan, vilket även var synligt på senare modeller. Har vad jag vet blivit standard sedan dess.

Jo, syftet var åtminstone då att jämna ut värmen mellan kontrollerchipp och NAND-chippen såvitt jag minns, där de sistnämnda hellre ska vara lite varmare medan kontrollern gärna ska vara så kall som möjligt (inom rimliga gränser). Vid den tidpunkten när dessa introducerades så var kylflänsar för M.2-platserna inte nödvändigtvis standard på moderkort.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är inte en vanlig pappers etikett, utan brukar innehålla någon form av metall inbakad.

Är det verkligen ingen som har testat det här?
En med klistermärke, en utan klistermärke och en med ett vanligt klistmärke. Mät temperaturen. Det är inte svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

ARN kan göra en hel del, Inet följer ju deras beslut, så ger ARN TS rätt så kommer Inet att godta reklamationen.

Och för all diskussion om värmeledning, så är det ju inte vad inet vägrade reklamationen för, de vägrade den pga av serienumret var borta. Men, TS har ju kvitto och för den delen foto på enheten när serietnumret var kvar. Nu kan ju Inet få för sig att i svar till ARN börja hävda att det är pga av värmeledningsfunktionen hos den lövtunna metallen som de vägrar en reklamation. Tror dock inte precis att det skulle hjälpa dem.

Nej men säger detta med lite kunskap om service ärenden, med tanke på att garantin är från tillverkaren så kan TS faktiskt vända sig direkt till tillverkaren.

Inet och andra företag har antingen egna tekniker eller en 3e part som går igenom för att säkerställa att det inte är ens frågan om handhavandefel eller något vaj, och det är INTE värmen. Det är ett klistermixen som sitter under informationslappen sitter rätt bra hårt... Inget som du lossar med litet drag av fingret direkt, kräver betydligt mer en så.

Sen så står det ju rakt upp och ner att garantin INTE gäller om den inte sitter där för det just är att disken KAN skadas av att den dras bort.

ARN kommer kolla på det med och se att "waranty sticker" är borta, sen kan du kontakta tillverkaren alt får Inet göra det och skicka disken till dem helt enkelt, MEN Inet och andra är mellanhänder inte tillverkaren. För isåfall är detta ett fabriksfel inte garantiärende vilket tillverkaren har betydligt lättare att hitta en Inet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var en annan youtuber som testade utan etiketten och med. Fortfarande en kylfläns på, är väl inte helt vetenskapligt gjort. Men gjorde runt en grad bättre med etiketten på (så inom felmarginal).

I alla fall är inte de en vanlig etikett, tjockare och sitter rätt hårt och tror de var metal skimmer på klister sidan (togs inte bort).

Sen för verkligen testa om de fungera får man testa med och utan etiketten. Tror även de första m2 kom utan denna etikett och med alla värme problem så har de flesta idag denna klister lapp.

Skrivet av pine-orange:

Är det verkligen ingen som har testat det här?
En med klistermärke, en utan klistermärke och en med ett vanligt klistmärke. Mät temperaturen. Det är inte svårt.

Varför ska man testa? Det handlar inte om ifall värmeöverföringen är 1 grad sämre. De test jag har sett är utan kylpasta. Lite kylpasta hade gjort större skillnad.

Skrivet av blunden:

Det är något som tillverkarna själva sagt. Har för mig att Samsung var först med att introducera det på sin Samsung 950 Pro eller nåt sånt för ca 10 år sedan. Där ser man tydligt att etiketten är av koppar om man tittar från sidan, vilket även var synligt på senare modeller. Har vad jag vet blivit standard sedan dess.

Jo, syftet var åtminstone då att jämna ut värmen mellan kontrollerchipp och NAND-chippen såvitt jag minns, där de sistnämnda hellre ska vara lite varmare medan kontrollern gärna ska vara så kall som möjligt (inom rimliga gränser). Vid den tidpunkten när dessa introducerades så var kylflänsar för M.2-platserna inte nödvändigtvis standard på moderkort.

Istället för att skjuta från höften så kanske du kan gräva fram informationen. För som sagt har jag kollat runt, och jag hittar inget om att etiketten skulle jämna ut värmen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teanox:

Det är ett klistermixen som sitter under informationslappen sitter rätt bra hårt... Inget som du lossar med litet drag av fingret direkt, kräver betydligt mer en så.

Detta stämmer ju bara inte heller. Det är ett bra klister, men det finns flera filmer på youtube där de drar av stickers utan större problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta stämmer ju bara inte heller. Det är ett bra klister, men det finns flera filmer på youtube där de drar av stickers utan större problem.

Okej visst det stämmer ej, absolut inte. Inte alls heller så att om du har av handhavandefel oavsett om det är moderkort, hårddisk eller en bil så är det du som kund som faktiskt inte får det utbytbart på garanti OM du medvetet/omedvetet förstört varan själv.

I detta läge så är det Kingston. TS hör av dig och be Inet om hjälp att kontakta Kingston, då du har garantitid kvar om du inte kört över disken eller överskridit TBW gränsen som är satt.

https://www.kingston.com/en/company/warranty - Här är Kingstons garanti ifall man vill läsa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Nej men säger detta med lite kunskap om service ärenden, med tanke på att garantin är från tillverkaren så kan TS faktiskt vända sig direkt till tillverkaren.

Inet och andra företag har antingen egna tekniker eller en 3e part som går igenom för att säkerställa att det inte är ens frågan om handhavandefel eller något vaj, och det är INTE värmen. Det är ett klistermixen som sitter under informationslappen sitter rätt bra hårt... Inget som du lossar med litet drag av fingret direkt, kräver betydligt mer en så.

Sen så står det ju rakt upp och ner att garantin INTE gäller om den inte sitter där för det just är att disken KAN skadas av att den dras bort.

ARN kommer kolla på det med och se att "waranty sticker" är borta, sen kan du kontakta tillverkaren alt får Inet göra det och skicka disken till dem helt enkelt, MEN Inet och andra är mellanhänder inte tillverkaren. För isåfall är detta ett fabriksfel inte garantiärende vilket tillverkaren har betydligt lättare att hitta en Inet.

Gäller inte garantin, det var en reklamation. Du, med lite kunskap om serviceärenden, borde väl veta skillnaden mellan garanti och reklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gäller inte garantin, det var en reklamation. Du, med lite kunskap om serviceärenden, borde väl veta skillnaden mellan garanti och reklamation?

Reklamation för... En använd enhet som körts i två och som "plötsligt" gått sönder bara sådär när den körts med större filer... Låter ju mer som att det är ett måndagsex.

Som sagt TS. Formulera om dig till Inet och skriv i chatten/mejl om att du behöver en REKLAMATION, inte ett garantiärende. Då det blir missförstånd. Det Inet SKA göra är kontakta Kingston och vidareskicka detta EX dit, ^ rätt enkla steg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Reklamation för... En använd enhet som körts i två och som "plötsligt" gått sönder bara sådär när den körts med större filer... Låter ju mer som att det är ett måndagsex.

Som sagt TS. Formulera om dig till Inet och skriv i chatten/mejl om att du behöver en REKLAMATION, inte ett garantiärende. Då det blir missförstånd. Det Inet SKA göra är kontakta Kingston och vidareskicka detta EX dit, ^ rätt enkla steg.

Läser du inläggen i tråden?

Från TS första inlägg. Det första i tråden.

Citat:

Jag ringde och sa att jag då vill åberopa min reklamationsrätt, men han sa att det fortfarande är garantivillkor som gäller. Jag tror det är skitsnack och att han inte var så kunnig inom reklamationsområdet.

Permalänk
Medlem

Köparen har en defekt produkt där felet visat sig inom två år.
Köparen har tagit bort en missprydande pappersetikett, mer om dettta nedan.
Säljaren hävdar att garantin inte gäller om den missprydande pappersetiketten saknas.
Sweclockers på forumet menar att köparen skall skylla sig själv då informationen fanns och var jättetydlig.
Sweclockers på forumet lever i tron att konsumenten måste bevisa med serienummer att produkten är inköpt hos säljaren.

Inom svensk konsumentlagstiftning skall skötselråd eller användningsanvisningar vara tydliga och förståeliga för konsumenten.
Finner INGA skötselråd, instruktioner eller andra uppmaningar på säljarens hemsida. Sedan verkar det, men går inte att styrka att den spartanska förpackningen saknar sådana skriftliga, ännu en gång, begripliga instruktioner, exempelvis svensk manual.

Redan denna avsaknad och/eller brist har flera gånger prövats rättsligt i Sverige och kan vara ett fel vilket omfattas av reklamationsrätt.

Säljaren skall göra det troligt att varan köpts hos köparen och rättsfall anger att kvitto styrker detta.

Säljaren väljer tillverkare och upphandlar produkter som de sedan erbjuder konsumenter. Dessa avtal mellan säljaren och tilverkaren är separata processer och har INGET med konsumentens rättigheter att göra. Avtalsrätt mellan företag regleras via separata avtal och här säger man att avtalsfrihet råder. Undantag finns och det är om säljaren går i konkurs. Då inträder tillverkaren och övertar säljarens skyldigheter.
Garantier är ett frivilligt åtagande av tillverkaren. Tillverkaren får ställa vilka villkor som helst och dessa påverkar inte konsumentköplagens reklamationsrättighet.

Konsumentköplagen i korthet avseende tidsaspekten. Fel som visat sig inom två år efter köptillfället, säljaren har bevisbördan att felet INTE är ursprungligt. Kan säljaren inte göra detta troligt skall felet hanteras till köparens fördel.
Infaller felet efter två år men inom tre år är det köparen som har bevisbördan att felet är ursprungligt. Kan denne inte göra detta troligt hantertas det till säljarens fördel.

Sammanfattningsvis bör köparen vända sig till ARN och få frågan prövad. Köparen bör särskilt trycka på att produkten var behäftad med ursprungligt fel då det saknades instruktioner om användningen av produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qempli:

Köparen har en defekt produkt där felet visat sig inom två år.
Köparen har tagit bort en missprydande pappersetikett, mer om dettta nedan.
Säljaren hävdar att garantin inte gäller om den missprydande pappersetiketten saknas.
Sweclockers på forumet menar att köparen skall skylla sig själv då informationen fanns och var jättetydlig.
Sweclockers på forumet lever i tron att konsumenten måste bevisa med serienummer att produkten är inköpt hos säljaren.

Inom svensk konsumentlagstiftning skall skötselråd eller användningsanvisningar vara tydliga och förståeliga för konsumenten.
Finner INGA skötselråd, instruktioner eller andra uppmaningar på säljarens hemsida. Sedan verkar det, men går inte att styrka att den spartanska förpackningen saknar sådana skriftliga, ännu en gång, begripliga instruktioner, exempelvis svensk manual.

Redan denna avsaknad och/eller brist har flera gånger prövats rättsligt i Sverige och kan vara ett fel vilket omfattas av reklamationsrätt.

Säljaren skall göra det troligt att varan köpts hos köparen och rättsfall anger att kvitto styrker detta.

Säljaren väljer tillverkare och upphandlar produkter som de sedan erbjuder konsumenter. Dessa avtal mellan säljaren och tilverkaren är separata processer och har INGET med konsumentens rättigheter att göra. Avtalsrätt mellan företag regleras via separata avtal och här säger man att avtalsfrihet råder. Undantag finns och det är om säljaren går i konkurs. Då inträder tillverkaren och övertar säljarens skyldigheter.
Garantier är ett frivilligt åtagande av tillverkaren. Tillverkaren får ställa vilka villkor som helst och dessa påverkar inte konsumentköplagens reklamationsrättighet.

Konsumentköplagen i korthet avseende tidsaspekten. Fel som visat sig inom två år efter köptillfället, säljaren har bevisbördan att felet INTE är ursprungligt. Kan säljaren inte göra detta troligt skall felet hanteras till köparens fördel.
Infaller felet efter två år men inom tre år är det köparen som har bevisbördan att felet är ursprungligt. Kan denne inte göra detta troligt hantertas det till säljarens fördel.

Sammanfattningsvis bör köparen vända sig till ARN och få frågan prövad. Köparen bör särskilt trycka på att produkten var behäftad med ursprungligt fel då det saknades instruktioner om användningen av produkten.

Håller med i stort vad gäller de viktigaste punkterna, men inledningen har en del konstigt vinklade grejer som känns lite osakliga.

"Köparen har tagit bort en missprydande pappersetikett, mer om dettta nedan.
Sweclockers på forumet menar att köparen skall skylla sig själv då informationen fanns och var jättetydlig."

Att det står på etiketten (inte av papper, om man ska vara petig) att man inte ska ta bort den får faktiskt anses vara ganska tydligt vad gäller avsikten med den.

Sedan verkar säljaren mer argumentera utifrån att det inte går att styrka att just denna enhet sålts genom dem (och att de därmed inte kan få ersättning av tillverkaren, men det är ju mer deras problem), snarare än någon principsak gällande etiketten.

Min övertygelse är ju att säljaren inte lär ha något att stå på riktigt, om kund har ett kvitto eller motsvarande så lär det nog räcka för att de ska behöva hantera ärendet.
Men det betyder ju inte att man bör/behöver, som jag upplever det, vinkla saker till en punkt där man bara skapar mer utrymme för tjafs genom att inte hålla sig till sakliga argument.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar glasklart iom att lappen är borta. Som att ta bort vilka som helst. Eller skruva där man inte får skruva på en laptop/kort som har hål. T.ex. en hårddisk.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Tycker det verkar glasklart iom att lappen är borta. Som att ta bort vilka som helst. Eller skruva där man inte får skruva på en laptop/kort som har hål. T.ex. en hårddisk.

Ens reklamationsrätten försvinner inte bara för att en papperslapp har tagits bort.

Finns heller inte några krav på serienummer och dylikt för att genomföra reklamationer.

Säljaren har ett kvitto, det räcker. Annars fall så skulle det inte gå att tex reklamera kläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Garanti är frivillig.

Reklamationsrätt är lagstadgad och kan inte förhandlas bort - punkt.

Dock kan butiken/säljaren åberopa att etiketten var av vital vikt för varans funktion och därmed kund som orsakat felet/misskött produkten. Men de är dock tvungna att motivera det, och har etiketten ingen som helst påverkan på funktionen strider det mot lagen att neka reklamation.

Oavset vad så är ju stickern i detta fall det som bevisar vilken batch osv. hårddisken tillhör (som gör att t.ex. inet kan veta om det verkligen är en hårddisk dom sålt). Detta är samma nivå som att gå in på valfri butik och kräva hjälp trots att man inte har något kvitto eller liknande bevis. Sen blir det ju tydligare också när det står att garanti inte gäller om stickern tas bort/manipuleras. Inte för att alla sådana "varningar är lag" i Sverige eller andra länder, men ger ju bra fingervisning om att det kanske inte är så smart att bryta. Allt sådant går ju att driva i rättsprocesser om det är rimligt med "garanti gäller ej om denna försegling är bruten" på diverse ställen, men i detta fall så känns det helt enkelt som ett självmål och smått idiotiskt att tro butiker ska återta produkter som inte kan spåras till butiken.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Det vore bättre om du lär dig om dina konsumenträttigheter istället för att sprida felaktigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ens reklamationsrätten försvinner inte bara för att en papperslapp har tagits bort.

Finns heller inte några krav på serienummer och dylikt för att genomföra reklamationer.

Säljaren har ett kvitto, det räcker. Annars fall så skulle det inte gå att tex reklamera kläder.

Reklamationsrätten försvinner inte, men du måste ju bevisa att varan kommer från butiken och vid tiden du anger.

Det är en sak när du köper kläder på H&M som som bara säljer sina kläder, dvs. du kan inte gå in på Zara och köpa samma sak och ge det till H&M för reklamation. Men med produkter som massor av butiker säljer så måste ju du kunna bevisa att det faktiskt är den butiken som gett dig just det här exemplaret. Annars är det ju ett gyllene system att köpa något, sen två-tre år efter det går sönder så rullar man in på konkurrerande butik och köper samma sak, går hem och byter ut och reklamerar eller öppetköp lämnar tillbaka det gamla skiten. Bedrägeri javisst, men enligt viss logik här så ska företagen bara ta emot utan någon form av verifiering att varan matchar kvittot.

Visa signatur

There can be only ONE...