Stor dataförlust, 20år av data borta
Hej 🙂
Då har det otänkbara hänt!
Jag har förlorat 20 år (!) (2000-2020) med bilder från några backup diskar pga egen klantighet / stress 😪.
Skriver av mig här i förhoppning av att någon kanske skulle kunna komma på något sätt att återställa dessa.
Det är lite komplicerat så börjar från början.
Hoppas ni orkar läsa 🙂
Jag har haft alla mina bilder nerpackade i några rar filer enligt följande;
KortRAR.001
KortRAR.002
KortRAR 003
Osv
I dessa RAR filer tömde jag mobil bilder etc med några års mellanrum. Då jag inte var intresserad av att betala för en online lösning, tyckte jag det var ett bra sätt.
Detta gjordes från början för att kunna brännas på DVD på den tiden det var aktuellt.
Filerna är därför runt 4.2 gb
För några årsen gick jag över till att ha allt på 2st externa diskar + mina interna SSDs i datorn. DVD skivorna slängdes.
De interna SSDs var en ”spanned” volume, (”utökad volym” på svenska) bestod av 2st 500gb diskar, och då en volym på 1TB, där, b.la dessa RAR filer fanns.
Externa var vanliga NTFS volymer.
När jag nu byggde en ny dator i våras, så tog jag temporärt bort RAR filerna från volymen (den som är utökad), då jag skulle ersätta dessa 2 SSDs med en ny snabb M2 disk.
Sålde därefter 1st av dessa 2st SSDs som denna ”utökade volymen” låg på. Den andra hamnar i en låda så länge.
Lugnt tänkte jag för att bilderna ligger i backup så länge på mina externa enheter, medans jag sätter ihop mitt nya system.
Datorn blir färdigbyggd, allt är installerat och klart, rullar på bra, självklart måste jag ju göra en ordentlig backup på datorn nu när den är ny och fräsch.
Sagt och gjort, jag drar igång Iperius efter ha formaterat de externa diskarna ordentligt.
Skapar smidiga återställningsmedia och backuppar allt från den nya fina datorn.
Kommer därefter på att, JÄVLAR, jag missade ju att lägga in bilderna från RAR arkivet innan jag gjorde detta! 😅😪
Så nu står jag här med 2st externa diskar som har formaterats 1-2 ggr sen och överskrivna säkert 2-3ggr. Här känns hoppet ute att hitta mina KortRAR filer.
Dock så har jag en SSD på 500gb kvar, som var en del av den utökade volymen! Här finns ju filerna, dock fragmenterade säkert över de 2 SSDs.
Mycket riktigt, jag lyckas återställa 700 bilder från ett rar arkiv, som ej var delat (OneDrive bilder.rar)
Men KortRAR.001, är korrupta och går ej öppna. Dock ser jag att de är 4.2gb stora och går att återställa fast med fel då.
Här kommer jag inte längre.
Min fråga är om ni har några tips? Går det få tillbaka tror ni? Värt att försöka på nått sätt att öppna rar filerna trots att de är korrupta och slplittrade, samt säkert fragmenterade över en SSD jag inte längre har.
Hoppas ni förstår hur allt hängde ihop, tog en stund innan jag själv listade ut hur allt gått till 😅
Kommer aldrig vara dumsnål med online lagring i fortsättningen.
Man blir så arg på sig själv...
| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |