Stor dataförlust, 20år av data borta

Permalänk
Medlem

Stor dataförlust, 20år av data borta

Hej 🙂

Då har det otänkbara hänt!

Jag har förlorat 20 år (!) (2000-2020) med bilder från några backup diskar pga egen klantighet / stress 😪.

Skriver av mig här i förhoppning av att någon kanske skulle kunna komma på något sätt att återställa dessa.

Det är lite komplicerat så börjar från början.
Hoppas ni orkar läsa 🙂

Jag har haft alla mina bilder nerpackade i några rar filer enligt följande;

KortRAR.001
KortRAR.002
KortRAR 003

Osv

I dessa RAR filer tömde jag mobil bilder etc med några års mellanrum. Då jag inte var intresserad av att betala för en online lösning, tyckte jag det var ett bra sätt.

Detta gjordes från början för att kunna brännas på DVD på den tiden det var aktuellt.

Filerna är därför runt 4.2 gb

För några årsen gick jag över till att ha allt på 2st externa diskar + mina interna SSDs i datorn. DVD skivorna slängdes.

De interna SSDs var en ”spanned” volume, (”utökad volym” på svenska) bestod av 2st 500gb diskar, och då en volym på 1TB, där, b.la dessa RAR filer fanns.

Externa var vanliga NTFS volymer.

När jag nu byggde en ny dator i våras, så tog jag temporärt bort RAR filerna från volymen (den som är utökad), då jag skulle ersätta dessa 2 SSDs med en ny snabb M2 disk.

Sålde därefter 1st av dessa 2st SSDs som denna ”utökade volymen” låg på. Den andra hamnar i en låda så länge.

Lugnt tänkte jag för att bilderna ligger i backup så länge på mina externa enheter, medans jag sätter ihop mitt nya system.

Datorn blir färdigbyggd, allt är installerat och klart, rullar på bra, självklart måste jag ju göra en ordentlig backup på datorn nu när den är ny och fräsch.

Sagt och gjort, jag drar igång Iperius efter ha formaterat de externa diskarna ordentligt.

Skapar smidiga återställningsmedia och backuppar allt från den nya fina datorn.

Kommer därefter på att, JÄVLAR, jag missade ju att lägga in bilderna från RAR arkivet innan jag gjorde detta! 😅😪

Så nu står jag här med 2st externa diskar som har formaterats 1-2 ggr sen och överskrivna säkert 2-3ggr. Här känns hoppet ute att hitta mina KortRAR filer.

Dock så har jag en SSD på 500gb kvar, som var en del av den utökade volymen! Här finns ju filerna, dock fragmenterade säkert över de 2 SSDs.

Mycket riktigt, jag lyckas återställa 700 bilder från ett rar arkiv, som ej var delat (OneDrive bilder.rar)

Men KortRAR.001, är korrupta och går ej öppna. Dock ser jag att de är 4.2gb stora och går att återställa fast med fel då.

Här kommer jag inte längre.

Min fråga är om ni har några tips? Går det få tillbaka tror ni? Värt att försöka på nått sätt att öppna rar filerna trots att de är korrupta och slplittrade, samt säkert fragmenterade över en SSD jag inte längre har.

Hoppas ni förstår hur allt hängde ihop, tog en stund innan jag själv listade ut hur allt gått till 😅

Kommer aldrig vara dumsnål med online lagring i fortsättningen.

Man blir så arg på sig själv...

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Så trist, lider med dig, men har inget vettigt förslag.

Du skulle kunna prova hitta spår av rar filerna på de som formaterats, och se om du kan återställa någon av dessa, sannolikt inte, men kanske värt att prova...

Kanske in skick till något proffsbolag...bränna 10kSEK på att få reda på att det inte gick, eller kanske få fram nåt...

Surt

Permalänk
Hjälpsam

Formaterad disk bör proffs klara att återskapa, men överskrivna?
Hur överskrivna är de, har du skrivit över hela skivan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Finns mjukvara för att reka, men som ratatosk skriver + iom 20år, konsultera här o med proffs mot timpenning för att minska risk för att det inte går att återställa i nån utsträckning alls.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk

Kanske värt att låta Recuva söka igenom, den hittade mina filer som inte blivit överskrivna, antar att du bara snabbformaterat och kanske inte fyllt diskarna efteråt..

Permalänk
Sötast

Usch, vad jobbigt att läsa, verkligen. Dataförlust har jag själv varit med om när barnen var små och det fick mig att investera mer än väl i att se till att samma aldrig skall hända mig igen. Till och med till den grad att jag påbörjat att öppna eget för att kunna erbjuda kunder trygg lagring.

Jag har dock tyvärr inget i väg om att hjälpa dig att återställa det du har förlorat. Med en raid0 så har du verkligen skjutit dig i foten och gjort det extra svårt för dig själv att kunna rädda filerna :/

Personligen så hade jag nog bitit i äpple direkt och hört med ett bolag som fokuserar på just återställning. De har helt galna metoder och med tanke på att du har 2 externa + 'en halv' stripe så känns det ju inte helt osannolikt att mycket bör kunna räddas.

Önskar dig verkligen all lycka i att återställa. Det var min egen förlust som fick mig att aldrig använda en extern disk igen. Nästa gång jag satte i den för att lägga i fler foton så var den helt enkelt bara död. Aldrig igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pskjonte:

Men KortRAR.001, är korrupta och går ej öppna. Dock ser jag att de är 4.2gb stora och går att återställa fast med fel då.

Det jag är lite osäker på här är: har du alltså alla de filerna tillgängliga och läsliga (om än korrupta)? Eller kan du bara se att de finns och inte läsa dem ordentligt?

Om du faktiskt har tillgång till de korrupta filerna så är steg 1 definitivt att kopiera dem till flera källor, så att du har orörda "backups" om något skulle ytterligare skada dem.
När det är klart så finns det mjukvara som är gjord för att läsa korrupta RAR-filer. WinRAR självt ska ha en del såna möjligheter:
https://www.reddit.com/r/winRAR/comments/2ge2kv/corrupt_rar_a...

Inlägget länkar även till tredjepartsprogrammet winrar.repair. Det finns andra tredjepartsprogram för syftet också.

Skrivet av Allexz:

Jag har dock tyvärr inget i väg om att hjälpa dig att återställa det du har förlorat. Med en raid0 så har du verkligen skjutit dig i foten och gjort det extra svårt för dig själv att kunna rädda filerna :/

Om jag inte missförstår (har ingen erfarenhet av dessa enheter) så är inte spanned RAID0, dvs datan skrivs inte i små block på några hundra kB per disk, utan disk1 fylls först, sedan används disk2, osv. Så det är mycket, mycket större sannolikhet att filerna är kompletta i TS fall än på en disk av en RAID0.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Så trist, lider med dig, men har inget vettigt förslag.

Du skulle kunna prova hitta spår av rar filerna på de som formaterats, och se om du kan återställa någon av dessa, sannolikt inte, men kanske värt att prova...

Kanske in skick till något proffsbolag...bränna 10kSEK på att få reda på att det inte gick, eller kanske få fram nåt...

Surt

Tack för sympatin
Det är detta jag gör nu, söker för fullt med diverse program, mini tool recovery, easy data rec. samt några fler.
Inga större förhoppningar men tar det stegvis, då diskarna är rätt stora tar det lång tid.

Skrivet av Ratatosk:

Formaterad disk bör proffs klara att återskapa, men överskrivna?
Hur överskrivna är de, har du skrivit över hela skivan?

500gb ledigt på min 2TB
300gb ledigt på min 1TB

Dessutom var de formaterade (ej snabb formatering...)

Skrivet av ibrand:

Finns mjukvara för att reka, men som ratatosk skriver + iom 20år, konsultera här o med proffs mot timpenning för att minska risk för att det inte går att återställa i nån utsträckning alls.

Precis det jag gjort, tänkte att det finns ju många vänliga själar på forumet som förstår och kan ge tips Tack!

Skrivet av MickeP123:

Kanske värt att låta Recuva söka igenom, den hittade mina filer som inte blivit överskrivna, antar att du bara snabbformaterat och kanske inte fyllt diskarna efteråt..

Tyvärr formaterat och fyllt diskarna med nya backuper i all min hets när jag byggde ny dator...
Tack för tipset på Recuva, får testa

Skrivet av Allexz:

Usch, vad jobbigt att läsa, verkligen. Dataförlust har jag själv varit med om när barnen var små och det fick mig att investera mer än väl i att se till att samma aldrig skall hända mig igen. Till och med till den grad att jag påbörjat att öppna eget för att kunna erbjuda kunder trygg lagring.

Personligen så hade jag nog bitit i äpple direkt och hört med ett bolag som fokuserar på just återställning. De har helt galna metoder och med tanke på att du har 2 externa + 'en halv' stripe så känns det ju inte helt osannolikt att mycket bör kunna räddas.

Önskar dig verkligen all lycka i att återställa. Det var min egen förlust som fick mig att aldrig använda en extern disk igen. Nästa gång jag satte i den för att lägga i fler foton så var den helt enkelt bara död. Aldrig igen.

Tack för att du tog dig dit och läsa, och jag har funderingar på att lämna in diskarna.
Det som tar emot är just priset. Vad är är det värt om de ändå inte lyckats tänker jag...
Tråkigt att bli av med bilder på barn, lider med dig.

Skrivet av Thomas:

Det jag är lite osäker på här är: har du alltså alla de filerna tillgängliga och läsliga (om än korrupta)? Eller kan du bara se att de finns och inte läsa dem ordentligt?

Om du faktiskt har tillgång till de korrupta filerna så är steg 1 definitivt att kopiera dem till flera källor, så att du har orörda "backups" om något skulle ytterligare skada dem.
När det är klart så finns det mjukvara som är gjord för att läsa korrupta RAR-filer. WinRAR självt ska ha en del såna möjligheter:
https://www.reddit.com/r/winRAR/comments/2ge2kv/corrupt_rar_a...

Inlägget länkar även till tredjepartsprogrammet winrar.repair. Det finns andra tredjepartsprogram för syftet också.

Om jag inte missförstår (har ingen erfarenhet av dessa enheter) så är inte spanned RAID0, dvs datan skrivs inte i små block på några hundra kB per disk, utan disk1 fylls först, sedan används disk2, osv. Så det är mycket, mycket större sannolikhet att filerna är kompletta i TS fall än på en disk av en RAID0.

Jag lyckades extrahera alla dessa RAR filer med hjälp av "PhotoRec 7.3", men de är omöjliga att öppna. Min första tanke var att de blivit splittrade, fragmenterade på nått sätt då de låg i en spanned. Men kanske är det som du säger att de är kompletta och en disk i taget fylls. Isåfall återstår "bara" att lyckas öppna dem på något sätt.

Har testat ett reparations verktyg för rar filer men ej kommit in i dem, så fortsätter på den fronten. Min bror ska ta en titt på dem som är kunnig också, kanske kan han lyckas bättre.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Tack för medlidande och tips, det hjälper verkligen mot ångesten man fick efter detta...!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sjukt tråkigt men tror det är ganska kört då du både skrivit över och formaterat. Du ska dock inte röra diskarna alls utan kolla med bolag som kanske kan hjälpa dig. Det kostar dock, men kanske är värt det?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI | Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | NZXT Kraken Elite V2 240mm | NZXT H5 Flow 2024 | NZXT C1200 1200W | ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP OLED 4K 240/480

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Sjukt tråkigt men tror det är ganska kört då du både skrivit över och formaterat. Du ska dock inte röra diskarna alls utan kolla med bolag som kanske kan hjälpa dig. Det kostar dock, men kanske är värt det?

Ja jag får höra och ta en funderare om det kan vara värt pengarna.
Vissa bilder, t.ex resor och annat finns hos vänner och bekanta, så allt är väl inte förlorat. Men alla de där privata bilderna, som man sparar till ålderns höst är ju borta.

Mitt gamla datorbygge från 2002 vore ju kul att kolla på bilder från igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som kan branschen kanske vet några vettiga firmor man kan vända sig till, om det blir aktuellt?
Kanske några som kan ge ett pris före påbörjat arbete.

Visa signatur

Permalänk
Expertgissare

Beklagar, det är aldrig roligt med förlust av data, särskilt personlig sådan.

Råkade ut för en havererad hårddisk en gång, förlorade en del saker men inte mycket "viktigt" som tur var.
På senare år har jag sett till att ha både livrem och hängslen med tre oberoende backups på allt det viktiga.

Bra att någon vågar skriva ut och berätta om sina misstag, då vet man hur lätt det är att förlora data, och vikten av att ha ordentliga backups med bra rutiner

Jag hoppas att om du väljer vägen med professionell hjälp, får tillbaka allt eller iaf större delen av allt, även om det tyvärr verkar mörkt

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Beklagar, det är aldrig roligt med förlust av data, särskilt personlig sådan.

Råkade ut för en havererad hårddisk en gång, förlorade en del saker men inte mycket "viktigt" som tur var.
På senare år har jag sett till att ha både livrem och hängslen med tre oberoende backups på allt det viktiga.

Bra att någon vågar skriva ut och berätta om sina misstag, då vet man hur lätt det är att förlora data, och vikten av att ha ordentliga backups med bra rutiner

Jag hoppas att om du väljer vägen med professionell hjälp, får tillbaka allt eller iaf större delen av allt, även om det tyvärr verkar mörkt

Tack för förståelse

Man blir så arg på sig själv, jag har alltid haft stenkoll (trodde jag...) och är väl rätt kunnig på "data" i min krets iallafall.
Så självförtroendet får sig en törn. Hur kunde detta hända mig, en gammal uv med ett brinnande datorintresse, som på 90 talet satt o läste PC-Hemma om vikten av att ha en bra backup...
Som tur är är ju alla min retro projekts bilder sparade här på SweClockers iallafall...:)

Tack, får kolla upp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Ja jag får höra och ta en funderare om det kan vara värt pengarna.
Vissa bilder, t.ex resor och annat finns hos vänner och bekanta, så allt är väl inte förlorat. Men alla de där privata bilderna, som man sparar till ålderns höst är ju borta.

Mitt gamla datorbygge från 2002 vore ju kul att kolla på bilder från igen

Jag känner din ångest. Hände mig för många många år sedan och jag har lärt mig läxan nu av 3 x (varav offsite och online backup)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI | Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | NZXT Kraken Elite V2 240mm | NZXT H5 Flow 2024 | NZXT C1200 1200W | ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP OLED 4K 240/480

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Jag känner din ångest. Hände mig för många många år sedan och jag har lärt mig läxan nu av 3 x (varav offsite och online backup)

Tråkigt! Då vet du känslan jag har...
Det första jag gjorde var att sluta snåla och aktiverade 100gb på onedrive 😪😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle råda att ha lösa "Sällan" diskar till sånt här och helt opackade. Gärna en HDD och en SSD(Som startas vid intervall). Och en HDD som man låter ligga hos en god vön.

Se inte Molnet som 100% säker förvaring helt och hållet om man känner att man måste vara helt säker.

Beror så klart vad det är för något. Ska man packa filer och göra specialösingar som i ditt fall så ska man läsa på väldigt noga. Man kan se det som att man har råd att inte kryptera.

Själv kommer jag sätta en liten NAS i Raid1 snart är det tänkt men kommer ändå ha "Sällan använda diskar där jag har lite grejer.

moln ser jag mer som att använda när man tillfälligt vill kunna komma åt, exempel, CV om man råkar dyka på ett bra jobbet och vill kunna söka direkt med en gång utan att behöva kuta hem och leta bland filerna på HHD'n. Det där med molnen bör man ta en funderare på. På grund av världsläget är som det är. Vilket land eller kontinnet som har med skiten att göra.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Skulle råda att ha lösa "Sällan" diskar till sånt här och helt opackade. Gärna en HDD och en SSD(Som startas vid intervall). Och en HDD som man låter ligga hos en god vön.

Se inte Molnet som 100% säker förvaring helt och hållet om man känner att man måste vara helt säker.

Beror så klart vad det är för något. Ska man packa filer och göra specialösingar som i ditt fall så ska man läsa på väldigt noga. Man kan se det som att man har råd att inte kryptera.

Själv kommer jag sätta en liten NAS i Raid1 snart är det tänkt men kommer ändå ha "Sällan använda diskar där jag har lite grejer.

moln ser jag mer som att använda när man tillfälligt vill kunna komma åt, exempel, CV om man råkar dyka på ett bra jobbet och vill kunna söka direkt med en gång utan att behöva kuta hem och leta bland filerna på HHD'n. Det där med molnen bör man ta en funderare på. På grund av världsläget är som det är. Vilket land eller kontinnet som har med skiten att göra.

Bra tips
En NAS med några diskar och goda vännen lösningen låter som en bra idé 🙂
Låta saker vara ej packade också kan nog vara klyftigt, speciellt med bilder som blir lättare att återställa en och en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klona den spannade disken till en annan enhet. Arbeta sedan med den enheten (kanske som fil, beroende på OS och verktyg). Är väl inte helt omöjligt att det går att plocka ut en del filer med diverse winrar repair tools etc.

Lider med dig. Lätt hänt när man sitter och grejar och allt bara flyter på jättebra. Jag har fler hårddiskar i datorn än vad som är nyttigt, så för ett tag sedan körde jag (i Linux) över hela min Windowsinstallation - "enhetsbeteckningen" hade ändrats efter en boot så när jag repeterade exakt samma kommando som "fungerade igår" så blev det katastrof. Tur i oturen var allt viktigt flyttat till min Windows 11, men man kände sig rätt klantig.

Och bilder blir mycket riktigt enklare att återställa från haveri om de är lagrade en och en. Fördelen med arkiv är ju att de är enklare att flytta runt, tydligare signalerar om något blivit fel, samt sparar lite plats ibland. Men speciellt om man har "solida" arkiv kan det ju bli stor skada även med enstaka fel i ett arkiv.

Skrivet av Modellören:

Ja, man kan ju inte förlita sig på "molnet"; inte minst för att man (av mängder av skäl) kan råka bli av med sitt konto knutet till backupen. Har sett till att min familj använder Google Fotos backup-funktion, som extra komplement, men en del andra tycks använda det som enda "backup" - i meningen att de raderar bilderna i mobilen då de ju ändå finns kvar "i molnet". Sedan får man kontot kapat eller spärrat av något skäl, och så är det rökt.
Tror att en kompis till ett av mina barn delade en nertankad tecknad film (Netflix) genom att sprida den från sin Google Drive, och delade ut länken. Kan väl rätt snabbt bli låst konto om den länken sprids för mycket.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Klona den spannade disken till en annan enhet. Arbeta sedan med den enheten (kanske som fil, beroende på OS och verktyg). Är väl inte helt omöjligt att det går att plocka ut en del filer med diverse winrar repair tools etc.

Lider med dig. Lätt hänt när man sitter och grejar och allt bara flyter på jättebra. Jag har fler hårddiskar i datorn än vad som är nyttigt, så för ett tag sedan körde jag (i Linux) över hela min Windowsinstallation - "enhetsbeteckningen" hade ändrats efter en boot så när jag repeterade exakt samma kommando som "fungerade igår" så blev det katastrof. Tur i oturen var allt viktigt flyttat till min Windows 11, men man kände sig rätt klantig.

Och bilder blir mycket riktigt enklare att återställa från haveri om de är lagrade en och en. Fördelen med arkiv är ju att de är enklare att flytta runt, tydligare signalerar om något blivit fel, samt sparar lite plats ibland. Men speciellt om man har "solida" arkiv kan det ju bli stor skada även med enstaka fel i ett arkiv.

Ja, man kan ju inte förlita sig på "molnet"; inte minst för att man (av mängder av skäl) kan råka bli av med sitt konto knutet till backupen. Har sett till att min familj använder Google Fotos backup-funktion, som extra komplement, men en del andra tycks använda det som enda "backup" - i meningen att de raderar bilderna i mobilen då de ju ändå finns kvar "i molnet". Sedan får man kontot kapat eller spärrat av något skäl, och så är det rökt.
Tror att en kompis till ett av mina barn delade en nertankad tecknad film (Netflix) genom att sprida den från sin Google Drive, och delade ut länken. Kan väl rätt snabbt bli låst konto om den länken sprids för mycket.

Tack för medlidande...!
Hur duktig man är, så är man inte mer än mänsklig och kan göra fel och en tankevurpa blir lätt en smärre katastrof.
Ska ta en ordentlig funderare på hur jag ska lägga upp det i framtiden.

Jag har en hel del andra data som jag inte blivit av med som tur är (backuper av filmer, spel, mp3, m.m) vilket hade vart väldigt tråkigt att bli av med. Hur jag nu ska göra backup på detta för att känna sig säker blir ett gissel. Även lite kostsamt.
Mycket ligger även här i RAR filer pga platsbrist...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det gör ont att läsa, och precis som @Allexz, @Edvin-89 och @alex20hz har jag också blivit bränd - numera ligger allt viktigt på RAID1-diskar (både i dator och NAS) och backupas dagligen både onsite och offsite. (Och lite mindre frekvent även offline, ransomware mot allmänhet är väl kanske inte lika vanligt som det var för några år sedan, men hårddiskar som står utan så väl nätverksåtkomst som ström är i alla fall inte sårbara för det.)

Någonstans likställer jag det med en försäkring, det är en kostnad för att minska risken om och när skiten träffar fläkten. :/ Men den typen av värdering ser verkligen olika ut för alla, och otur kan drabba även den förberedde.

Har också använt mig av Ibas Ontrack nån gång, var dock beredd på att det sannolikt blir dyrt även i bästa fall.

Hoppas verkligen du lyckas få tillbaka så mycket som möjligt på något sätt!

Permalänk
Medlem

En SSD som har blivit formaterad, delvis överskriven, och som det troligtvis även körts TRIM på... Chansen att få ut något är inte stor.

Om du nu inte söker mer professionell hjälp så är mitt råd att genast göra en lågnivå kopia av SSD:n (i linux med tex dd) och sedan arbeta mot en kopia av den kopian.

Permalänk
Medlem

För många år sedan räddade jag en hel del bilder som med ett gratisprogram som heter recuva men vet inte om det klarar rarade filer.

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Bra tips
En NAS med några diskar och goda vännen lösningen låter som en bra idé 🙂
Låta saker vara ej packade också kan nog vara klyftigt, speciellt med bilder som blir lättare att återställa en och en.

Alltså huvudsyftet är inte bara att spara plats men ja så är det ju också men inte hela sanningen eller meningen med det.

rar är ju mer till för att se till att allt är med när man skickar filer över internet i första hand i internets barndom på den tiden man i bland behövde flera timmar för att ladda en större fil. Modemtiden betalade man dyrt för per minut,sega linor var inte ovanligt och att då behöva ladda saker på nytt var ju som det var om något gick fel. packade filer var väldigt bra när man fortfarande satt på uppringt telefonmodem på 56 baud.

Att man ofta behöver en hög med filer så är det ju i dag också men då är det ju någon annan du hämtar ifrån du laddar ner en installationsfil. Det spar på deras bandbredd när tiotusentals laddar filer och man är mer säker på att alla filer som ska vara där är med.

dag kan man köpa en HHD otroligt billigt. Själv köpte precis två som är till för kontinuerlig drift året runt. gav 1 199 kr styck för WD Red Plus 4TB 5400rpm 256MB. inga fartmonster men det är ju bara förvaring av bättre sorten.

Skall köras i RAID1, raid1 gör så att 2 diskar är exakt lika. Blir den ena disken trasig då varnar systemet, man sätter i en ny och RAID kommer göra en ny kopia på den nya disken. Detta ger ett ytterligare skydd mot att tappa data.

Nackdel två 4 GB HDD kommer bete sig som att det är en disk alltså får man bara ut 4GB totalt.

I mitt huvud är det sjukt mycket förvaring för sjukt lite pengar och det finns inte någon anledning längre att hålla på att packa ens privata filer.

Jag skulle säga packa dem om du vill dela ut dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Skall köras i RAID1, raid1 gör så att 2 diskar är exakt lika. Blir den ena disken trasig då varnar systemet, man sätter i en ny och RAID kommer göra en ny kopia på den nya disken. Detta ger ett ytterligare skydd mot att tappa data.

Och vid det senare momentet är risken rätt så stor att den andra disken också dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och vid det senare momentet är risken rätt så stor att den andra disken också dör.

Om du enbart går efter MTBF, möjligtvis. Men i praktiken? Nja, skulle inte säga att risken är "stor".

Hör det där skräckargumentet ibland att recovery-disken i en RAID skulle dö vid en rebuild, och visst har det säkert hänt för någon, någon gång i historien, men min erfarenhet är att diskar även av samma serie och batch inte sällan har såpass varierande livslängd att de inte kommer dö inom samma vecka i alla fall.

(Undantaget möjligtvis IBM Deathstar.)

Men visst, det *kan* teoretiskt sett hända, och då kommer vi tillbaka till det där med vilka åtgärder var och en vill och kan ta för att minska riskerna.

Skrivet av Modellören:

Att lägga grejer i arkiv är ju ett alternativ om man vill kryptera också utan att behöva köra diskkryptering. Så det är ju inte *bara* för att få ner filstorlek, även om det är en av anledningarna. Idag finns ju även filsystem med inbyggd komprimering (tänker primärt BTRFS och ZFS - NTFS har visserligen komprimering också, men har aldrig tyckt den varit särskilt värdefull i hur den är implementerad) om man tycker man har snålt med lagringskapacitet.

Fler diskar är... ett sätt att lösa problemet, men det kommer med sina baksidor det också. ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pskjonte:

Jag lyckades extrahera alla dessa RAR filer med hjälp av "PhotoRec 7.3", men de är omöjliga att öppna. Min första tanke var att de blivit splittrade, fragmenterade på nått sätt då de låg i en spanned. Men kanske är det som du säger att de är kompletta och en disk i taget fylls. Isåfall återstår "bara" att lyckas öppna dem på något sätt.

Har du provat att packa upp filerna med WinRAR, eller vilket program använder du? Jag har varit med om arkiv som strular när man använder tex 7zip, men de funkar utmärkt med WinRAR.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför använder man RAID1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du provat att packa upp filerna med WinRAR, eller vilket program använder du? Jag har varit med om arkiv som strular när man använder tex 7zip, men de funkar utmärkt med WinRAR.

Testat lite olika bl.a Winrar, no luck hitils...

Visa signatur