Hur ser eran OLED monitor ut idag?

Permalänk
Medlem

Hur ser eran OLED monitor ut idag?

Har haft min Samsung 34" G85SD skärm i lite mindre än 2 år nu, skulle säga att jag har behandlat den som en bebis, kör i stort sett 120 nits hela tiden, har inte aktiverat HDR1000 och kör inte med HDR aktiverat, pixel shift och allt sånt är på max, taskbar auto hide, viloläge i Windows efter 1 minut och pixel refresh är aktiverat.

Så här ser min skärm ut idag:

För mig så syns det bara på grått, provar jag andra färger så kan jag inte se det med ögat eller kameran, ni kan använda den här länken för att testa, går att testa andra färger: https://www.whitescreen.online/green-screen/#191919

Hur länge har ni haft eran OLED skärm/tv och hur ser den ut idag?

Permalänk
Slaget: Team SweC

ASUS 27" ROG Swift PG27AQDM OLED QHD 240 Hz
2023‑03‑15

Ser inga burn-ins oavsett färg jag väljer på den sidan. Har använt skärmen flera timmar om dagen, varje dag sedan jag fick den i början av 2023. Ofta över 8h i sträck. Jag har däremot fått en död pixel nyligen men den är placerad precis längst ut i nedre kanten så den stör tack å lov inte alls. Ser den bara om jag växlar till vit bakgrund.

Kör väldigt sällan HDR faktiskt. Jag döljer taskbar i windows och kör mörk bakgrund och skärmen stänger av sig själv efter bara 3 minuter typ. Kör nog även en ganska låg ljusstyrka normal sett. typ 45/100 i ASUS slidern.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag har en LG OLED42C35LA som primär skärm till min dator. Följde en guide på RTINGS.com för att få optimala inställningar sen har jag inte rört dem mer eller mindre.

Den är ganska exakt ett år gammal nu och jag kan inte se några tecken på inbränningar så jag lägger inte upp någon bild. Provade massa olika färger men kan inte se något alls.

Kör oftast utan HDR och skärmsläckare på 5 minuter, men inget mer för att skydda den. Den är på minst ett par timmar om dagen, oftast många timmar.

Tråkigt med ditt exemplar, men skönt iaf att det inte syns annat än på grått.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Alienware AW2725DF köpt 2024-09-02 inga inbränningar än så länge.

Kört med 100% ljusstyrka sen dag 1 och standard inställningar förutom färgprofil.

I windows har jag 20min tills skärmen stängs av vid inaktivitet och visar taskbar hela tiden.

Spelar allt möjligt men framförallt League of Legends och använder HDR om det finns i spelet.

Används minst 6h om dagen.

Active power on time..... 3651 hours

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

6 mån gammal ROG Swift PG32UCDP.
Använder den som en vanlig skärm, enda justeringen jag gjort är svart skärm efter 5 minuter.
"Pixel clean" kör den själv när datorn stängs av.
Absolut noll tecken på att den används, inte minsta tecken på någon skuggbild som lever kvar.

Och bäst av allt i mitt varma rum så är den sval, knappt märkbart över rumstemp.
Verkar som att OLED är väldigt mycket strömsnålare än traditionella skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Så här ser min skärm ut idag

Många långa nätter framför World of Warcraft?

Har en Samsung Odyssey G8 S34BG850S 34" som fortfarande beter sig som ny. Dock bara 8 månader gammal nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Många långa nätter framför World of Warcraft?

Har en Samsung Odyssey G8 S34BG850S 34" som fortfarande beter sig som ny. Dock bara 8 månader gammal nu.

Ett par stycken, raidar kanske 2 dagar i veckan på 2 olika gubbar. Nu med MOP så blev det väl kanske 16h om dagen i 1 vecka iaf.

Permalänk
Medlem

Uppskattas om fler tar bilder, gärna längre exponering, även om det inte syns för era ögon.

Och om ni har möjligheten kika gärna på hur många timmar enheten varit igång.

Nämn gärna också vilka spel ni spelar och hur ofta samt hur länge isåfall.

Vissa spel har hög tendens till inbränning medans andra inte har någon alls, beror mycket på hur GUI ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har haft min Samsung 34" G85SD skärm i lite mindre än 2 år nu, skulle säga att jag har behandlat den som en bebis, kör i stort sett 120 nits hela tiden, har inte aktiverat HDR1000 och kör inte med HDR aktiverat, pixel shift och allt sånt är på max, taskbar auto hide, viloläge i Windows efter 1 minut och pixel refresh är aktiverat.

Så här ser min skärm ut idag: https://i.imgur.com/7Zh8E63.jpeg

För mig så syns det bara på grått, provar jag andra färger så kan jag inte se det med ögat eller kameran, ni kan använda den här länken för att testa, går att testa andra färger: https://www.whitescreen.online/green-screen/#191919

Hur länge har ni haft eran OLED skärm/tv och hur ser den ut idag?

Någon spelar wow en del

Tycker det är väldigt mycket burn in du åkt på.
Är det ingen burn in garanti på skärmen?
Jag har inte haft min URX321 så länge, men det är ändå 3år burn in garanti på min skärm, inte märkt något alls än på dom 6mån jag haft den.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ett par stycken, raidar kanske 2 dagar i veckan på 2 olika gubbar. Nu med MOP så blev det väl kanske 16h om dagen i 1 vecka iaf.

16 timmar om dagen i en vecka 😅 respekt 🙏
Min C2 oled visar inga tecken än men är bara ett par år inn i användandet och de blir som mest ett par timmar per gång.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

16 timmar om dagen i en vecka 😅 respekt 🙏
Min C2 oled visar inga tecken än men är bara ett par år inn i användandet och de blir som mest ett par timmar per gång.

Låter som de gamla releaserna av första och andra expansionen för mig

Långt innan man skaffade barn

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Strix XG27AQDMG, som är inköpt 2024-12-05
Ingen inbränning vad jag kan se, förutom vertical bending

Hade en AW3423DW innan, som hade inbränning redan efter 1 år, användes DELLS garanti, och sålde den..

Sitter på en LG CX 65" som TV, inköpt 2020-11-23 inga inbränningar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Odyssey OLED G6 G60SD. Köpt december -24. Jag tycker mig inte se något öht. Sänkt ljusstyrkan en gnutta och dold taskbar bara annars rullar den på med vanlig användning. Blandat spel/normal användning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Denna tråd lugnar mina nerver lite

Permalänk
Medlem

Jag har en LG OLED 42 C2 som använts dagligen sedan 2023.
Kan inte se någon inbränning vilken färg jag än går igenom.

Jag är dock extremt petig och ljusskygg när det kommer monitorer.
Min OLED Pixel Brightness ligger på 5.

HDR med max styrka bara på när jag spelar spel som jag vet har stöd för det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har en LG OLED 42 C2 som använts dagligen sedan 2023.
Kan inte se någon inbränning vilken färg jag än går igenom.

Jag är dock extremt petig och ljusskygg när det kommer monitorer.
Min OLED Pixel Brightness ligger på 5.

HDR med max styrka bara på när jag spelar spel som jag vet har stöd för det.

Så lågt som 40 nits? Hur är det möjligt. Själv kan jag inte gå lägre än 55 i game mode på min C4 i sdr utan att ikoner och sådant känns mörka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Så lågt som 40 nits? Hur är det möjligt. Själv kan jag inte gå lägre än 55 i game mode på min C4 i sdr utan att ikoner och sådant känns mörka.

Har alltid gillat mörka skärmar.
Gjort likadant sedan CRT-tiden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har en LG 42" C2 tror jag, inga inbränningar eller något, men har ju också aldrig kört den i mer än 0 i pixel brightness

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har alltid gillat mörka skärmar.
Gjort likadant sedan CRT-tiden.

Skrivet av Vetulus:

Har en LG 42" C2 tror jag, inga inbränningar eller något, men har ju också aldrig kört den i mer än 0 i pixel brightness

Hur? Man ser ju ingenting dagtid.
0 brightness på c2 är kring 29 nits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Hur? Man ser ju ingenting dagtid.
0 brightness på c2 är kring 29 nits.

Har mörkläggningsgardiner asså det behövs inte ha så mycket mer än 0 i ett mörkt rum - det blir som att ha en jättestark spotlight som lyser i ansikte på en, man blir ju nästan blind då istället.