Har fastnat i en tankeloop kring det här med NAS och behöver hjälp

Permalänk

Har fastnat i en tankeloop kring det här med NAS och behöver hjälp

Hej!

Jag har för närvarande en NUC och en USB-kabinett (4-plats 2.5"/3.5") som jag kör Unraid på.
Har dock börjat tröttna på att diskarna aldrig går i standby samt konstant fläktljud (dålig USB brygga).

Har även läst att USB inte är pålitligt och att man bör ha direkt SATA anslutning mot HDDs.
Går nu i tankarna kring att bygga en liten DIY NAS alternativt köpa en färdig.

Är ute efter något där jag kan lagra filer samt spinna upp lite docker containers (minecraft server, plex/jellyfin osv.)

Hur står sig färdiga NAS, t.ex. UGREEN, Synology, AOOSTAR till detta?
Vad rekommenderar ni om jag ska bygga en egen 4-6 slot NAS?
Vill helst ha något som är så strömsnålt som möjligt.

Hur viktigt är det med ECC till en hemmaserver för lagring av personliga bilder/videos, dokument, filmer osv. ?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ECC är ju nice att ha att ha, men absolut inget krrav. Jag har kört servrar med ZFS i mer än 15 år utan ECC, och har aldrig haft några problem.

USB bör undvikas, pga det kan vara ostabilt, usb-c/thunderbolt däremot är en annan sak, det går direkt emot pci-bussen så det borde vara okej.

Har varit nöjd med Synology, men på sistone har de börjat med mjukvarulås så det krävs att man köper deras egna brandade diskar, som kostar mycket mer än WD/Seagate, så kan inte rekommera dem längre.

Vill du kunna köra containers, exempelvis torrents/jellfin etc så är en PC det absolut bästa valet. Färdiga nas:ar brukar ha väldigt trötta cpu:er.

En billig lösning bra PC-lösning hade varit AMD Ryzen 5700G plus ett Asus b450 moderkort.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en enhet för allt så kör på x86, de Synology jag kollat på är alla ARM och var långsama redan från början. Vet att de har x86 också men har ingen erfarenhet av dom.

Nu har jag flera maskiner, huvudservern är en erying mobo med en intel 12gen laptop cpu, det funkar väldigt bra men jag är begränsad av PCIe lanes och RAM kanaler.
Intel N100 system har ännu stramare problem med det men dom har prestanda i klass med en intel i5 6500, så rekommenderar dom för ett fåtal tjänster eller så kan man köra flera i ett kluster.
Äldre kontorsdatorer med intel 8-11gen går att hitta för bra priser. Och även gamla servrar eller workstations med intel xeon som har RAM kanaler och PCIe lanes så det blir över går att få tag på billigt.

Men det låter som att du kanske vill göra mer än bara ha en NAS så känns intel 8gen eller amd 3000 eller 5000 serier skulle räcka.
ECC känner jag inte behövs här.

Permalänk
Skrivet av depeo:

ECC är ju nice att ha att ha, men absolut inget krrav. Jag har kört servrar med ZFS i mer än 15 år utan ECC, och har aldrig haft några problem.

USB bör undvikas, pga det kan vara ostabilt, usb-c/thunderbolt däremot är en annan sak, det går direkt emot pci-bussen så det borde vara okej.

Har varit nöjd med Synology, men på sistone har de börjat med mjukvarulås så det krävs att man köper deras egna brandade diskar, som kostar mycket mer än WD/Seagate, så kan inte rekommera dem längre.

Vill du kunna köra containers, exempelvis torrents/jellfin etc så är en PC det absolut bästa valet. Färdiga nas:ar brukar ha väldigt trötta cpu:er.

En billig lösning bra PC-lösning hade varit AMD Ryzen 5700G plus ett Asus b450 moderkort.

Skrivet av swesen:

Om du vill ha en enhet för allt så kör på x86, de Synology jag kollat på är alla ARM och var långsama redan från början. Vet att de har x86 också men har ingen erfarenhet av dom.

Nu har jag flera maskiner, huvudservern är en erying mobo med en intel 12gen laptop cpu, det funkar väldigt bra men jag är begränsad av PCIe lanes och RAM kanaler.
Intel N100 system har ännu stramare problem med det men dom har prestanda i klass med en intel i5 6500, så rekommenderar dom för ett fåtal tjänster eller så kan man köra flera i ett kluster.
Äldre kontorsdatorer med intel 8-11gen går att hitta för bra priser. Och även gamla servrar eller workstations med intel xeon som har RAM kanaler och PCIe lanes så det blir över går att få tag på billigt.

Men det låter som att du kanske vill göra mer än bara ha en NAS så känns intel 8gen eller amd 3000 eller 5000 serier skulle räcka.
ECC känner jag inte behövs här.

Stödjer AMD Ryzen 5700G och Asus b450 ECC?

Om jag skiter i ECC så har jag ett gammalt ASUS Prime Z370-A liggandes tillsammans med en i5-8600K och 16GB DDR4 3000Mhz.
Är det tillräckligt energisnålt för en 24/7 server tro?
Eller hade en I5-6500T eller 8500T passat bättre?

Hade varit trevligt att kunna idle:a runt 30W med 4 diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattan1999:

Moderkortet med största sannorlikhet, ja. Kolla Asus hemsida om det för säkerhets skull. AMD har dock inte ECC-stöd i sina konsument-CPU:er med inbyggd grafik, dvs. med G-ändelse. Man måste ha en XXXXG Pro i så fall. Hade det varit en 5700 utan G hade det funnits ECC-stöd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattan1999:

Om jag skiter i ECC så har jag ett gammalt ASUS Prime Z370-A liggandes tillsammans med en i5-8600K och 16GB DDR4 3000Mhz.

Om du känner dig osäker om du behöver ECC eller inte, är det en indikation på att du inte behöver det. En i5-8600K skulle fungera utmärkt för ditt ändamål, du kan säkerligen ställa in i BIOS att den även skall vara "low power" eller liknande. Deras T modeller är inte energisnålare egentligen, däremot har de lägre klockfrekvenser m.m för att få en längre TDP. Kör du en i5-8500t & i5-8500k på samma frekvenser/load m.m. kommer de dra i princip samma. D.v.s. slår du av boost-funktionalitet m.m. på din i5 8500K kommer du ha en skapligt snål maskin.

Börja med din i5 8500K och byt ut när/om du känner för det.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattan1999:

8600K maskinen ser perfekt ut att starta med, bara att stänga av boost/överklockningsfunktioner och aktivera energisparfunktioner. Har en HP elitedesk 800 G4 med 8500T som drar ca 15W med bara proxmox igång(alltså inga VM eller containers igång), tror det blir svårt med 30W med 4 diskar om något mer än själva OSet är igång.

Permalänk

Tack för alla svar!

Blir att testa mina gamla delar först och se vad det drar med diskar i idle.
Men blir nog byte till annat längre fram för vill egentligen inte ha ett till ATX chassi ståendes i vardagsrummet
Har kikat på Jonsbo N3 och N4 chassina och dom ser ju trevliga ut att bygga NAS i!

Permalänk
Medlem

Köpte en Ugreen NASync DXP4800 Plus och var nöjd. Satte upp en hel del containers med tjänster etc och sedan drog jag ner hela skiten i golvet så allt pajade. Amazon gjorde retur när jag bad om hjälp med kostnadsförslag till försäkringsbolaget (väntar på att de ska slutföra). Stort kudos till dem!

Med det sagt sitter jag i samma sits och tänkte att jag vill bygga eget med TrueNAS, testade i VM att det gjorde det jag ville med Docker. Sålde av mina gamla delar när jag uppgraderade min stationära så behöver köpa nytt och just nu ser 14600K för 1549:- (1649:- och 100:- kupong på Amazon) ut att vara grym bang for the buck. Säkert total overkill prestandamässigt, men utrymme för omkodning av filmer och AI i Immich.

Jonsbo N4 ser fin ut, men då behöver man SFX, så lutar åt Fractal Design Node 804 för min del. Gott om utrymme för extra diskar i framtiden.

CPU: Intel Core i-14600k (1649:- Amazon)
Kylare: Arctic Liquid Freezer III 240 A-RGB (799:- Inet)
Mobo: ASRock B760M Pro RS (1417:- Amazon)
Minnen: Patriot Viper Xtreme 5 DDR5 RAM 32GB (2X16GB) 6000MHz CL30 (999:- Amazon)
Chassi: Fractal Design Node 804 (1110:- Amazon)
PSU: CORSAIR CX550 550W (579:- Amazon)

Bara någon hundring dyrare än Ugreenen på rea, men otroligt mycket mera prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Köpte en Ugreen NASync DXP4800 Plus och var nöjd. Satte upp en hel del containers med tjänster etc och sedan drog jag ner hela skiten i golvet så allt pajade. Amazon gjorde retur när jag bad om hjälp med kostnadsförslag till försäkringsbolaget (väntar på att de ska slutföra). Stort kudos till dem!

Med det sagt sitter jag i samma sits och tänkte att jag vill bygga eget med TrueNAS, testade i VM att det gjorde det jag ville med Docker. Sålde av mina gamla delar när jag uppgraderade min stationära så behöver köpa nytt och just nu ser 14600K för 1549:- (1649:- och 100:- kupong på Amazon) ut att vara grym bang for the buck. Säkert total overkill prestandamässigt, men utrymme för omkodning av filmer och AI i Immich.

Jonsbo N4 ser fin ut, men då behöver man SFX, så lutar åt Fractal Design Node 804 för min del. Gott om utrymme för extra diskar i framtiden.

CPU: Intel Core i-14600k (1649:- Amazon)
Kylare: Arctic Liquid Freezer III 240 A-RGB (799:- Inet)
Mobo: ASRock B760M Pro RS (1417:- Amazon)
Minnen: Patriot Viper Xtreme 5 DDR5 RAM 32GB (2X16GB) 6000MHz CL30 (999:- Amazon)
Chassi: Fractal Design Node 804 (1110:- Amazon)
PSU: CORSAIR CX550 550W (579:- Amazon)

Bara någon hundring dyrare än Ugreenen på rea, men otroligt mycket mera prestanda.

Ja en i5 14600K är overkill. Men det är roligt.

Vattenkylning har en pump som står och går vilket jag tror(?) ger mer ljud än en luftkylare när datorn är "passiv". Det är också overkill att ha sådan kylning för en liten server som ska stå å snurra, välj en billigare och tyst luftkylare istället. Sen vill du gärna ha fläktplatser fria för att kyla hårddiskar.

Moderkort - Du har en Node 804 med HDD platser ad infinitum, men ett moderkort med 4st sata-portar, jag hade valt ett moderkort med 6st.

Minnen - Om du ska lira VMar och containers på maskinen bör du överväga 64gb. Proxmox, en Grafana-stack, K3s, en Valheim server som sörplar 10gb minne. Det drar iväg när du labbar. Men du klarar dig på 32gb också.

PSU - Du har bara sata-ström för 3st diskar. Det är också ett uselt nätaggregat för ändamålet. Välj ett nätaggregat med mycket sata och med en hög garantitid (=Nätaggregatet måste hålla >= garantitiden enl. tillverkare). Helst med passiv fläkt så den slår av vid låg load.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Måste måste man ju inte. Det beror ju på vilken NAS man köper och i sådana fall vilka funktioner man behöver.
https://www.virtualizationhowto.com/2025/04/synology-just-loc...

Detta skulle kunna vara något för EU. Dock finns ju andra NAS märken, men samtidigt med tanke på hur bra Synology är och hur stor del av marknaden de har.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Ja en i5 14600K är overkill. Men det är roligt.

Vattenkylning har en pump som står och går vilket jag tror(?) ger mer ljud än en luftkylare när datorn är "passiv". Det är också overkill att ha sådan kylning för en liten server som ska stå å snurra, välj en billigare och tyst luftkylare istället. Sen vill du gärna ha fläktplatser fria för att kyla hårddiskar.

Moderkort - Du har en Node 804 med HDD platser ad infinitum, men ett moderkort med 4st sata-portar, jag hade valt ett moderkort med 6st.

Minnen - Om du ska lira VMar och containers på maskinen bör du överväga 64gb. Proxmox, en Grafana-stack, K3s, en Valheim server som sörplar 10gb minne. Det drar iväg när du labbar. Men du klarar dig på 32gb också.

PSU - Du har bara sata-ström för 3st diskar. Det är också ett uselt nätaggregat för ändamålet. Välj ett nätaggregat med mycket sata och med en hög garantitid (=Nätaggregatet måste hålla >= garantitiden enl. tillverkare). Helst med passiv fläkt så den slår av vid låg load.

Tack för input!

Vattenkylning har jag kört AIO länge och pumpen har aldrig varit problem, diskarna kommer nog tugga hårdare än den kommer låta. Tycker också det blir rent och fint med AIO när den ändå har fönster Arctic har en kontakt för pump och fläktar, så inget extra som tar upp på moderkortet.

Moderkort tog jag för 3x M2, en boot och 2x för mirror för appar. Kommer inte ha fullt med diskar i början, så när det blir 5+ så kan man köpa ett PCI-Express expansionskort tänker jag.

Minnen tänkte jag att man uppgraderar om/när det behövs. Inget som kändes vara begränsat med det jag hade tänkt från början.

PSU hade missat att den bara hade 3x SATA, blir ett mera och bättre kvalité!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattan1999:

Bättre fråga är hur idle-förbrukning är, det har väl vart lite av ett stående problem för AMDs desktop-modeller?

Citat:

Jag hade nog byggt på det, och undervoltat/sänkt powerprofile. Skulle nog säga att det inte blir någon jätteskillnad mot dom andra desktop modellerna om vi pratar idle-förbrukning. Utan vill man ner mer så får man väl nästan kolla på sånt som är byggt på mobile-platformar.

Jag tog själv en gammal 4770k med 16GB ram för mitt truenas bygge, runt 50W idle med 4HDD + 2SSD. Men drömmen hade nog vart en NUC/SFF med m.2 diskar istället, men svårmotiverat iom priset på 8TB SSDer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tack för input!

Vattenkylning har jag kört AIO länge och pumpen har aldrig varit problem, diskarna kommer nog tugga hårdare än den kommer låta. Tycker också det blir rent och fint med AIO när den ändå har fönster Arctic har en kontakt för pump och fläktar, så inget extra som tar upp på moderkortet.

Moderkort tog jag för 3x M2, en boot och 2x för mirror för appar. Kommer inte ha fullt med diskar i början, så när det blir 5+ så kan man köpa ett PCI-Express expansionskort tänker jag.

Minnen tänkte jag att man uppgraderar om/när det behövs. Inget som kändes vara begränsat med det jag hade tänkt från början.

PSU hade missat att den bara hade 3x SATA, blir ett mera och bättre kvalité!

Absolut, helt upp till dig och helt rimligt att uppgradera minne efter behov. Jag personligen hade testat att leta efter ett moderkort med 3x m2 + 6st sata i ~samma prisklass, skönt att slippa dribbla med sas controllers och annat så länge som möjligt.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Absolut, helt upp till dig och helt rimligt att uppgradera minne efter behov. Jag personligen hade testat att leta efter ett moderkort med 3x m2 + 6st sata i ~samma prisklass, skönt att slippa dribbla med sas controllers och annat så länge som möjligt.

Enda jag hittade som uppfyller det är ASUS ROG Strix Z690-G Gaming för 3600:-. Känns lite väl overkill för att få 2 extra SATA när 8x instickskort är någon hundralapp Nu har jag köpt 8TB diskar, så 24TB med RAID innan man behöver oroa sig ska nog gå bra.

Permalänk

Vad hade ni rekommenderat för nätagg till detta server/nas bygge?

Nuvarande specs från dammlådan:
Asus prime Z370-A
I5-8600K
32GB DDR4 RAM 3000Mhz
2x WD red 6TB (flera planerade för framtiden)
1x 950 pro 512GB M.2 SSD
1x Lexar NM620 512GB M.2 SSD
1x 250 GB SSD Samsung 850 evo
Kraken X62 vattenkylare
TP-Link 2.5 Gigabit PCIe nätverkskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattan1999:

Vad hade ni rekommenderat för nätagg till detta server/nas bygge?

Nuvarande specs från dammlådan:
Asus prime Z370-A
I5-8600K
32GB DDR4 RAM 3000Mhz
2x WD red 6TB (flera planerade för framtiden)
1x 950 pro 512GB M.2 SSD
1x Lexar NM620 512GB M.2 SSD
1x 250 GB SSD Samsung 850 evo
Kraken X62 vattenkylare
TP-Link 2.5 Gigabit PCIe nätverkskort

Bara det ger minst 200 watt så räcker det gott och väl.
Intel säger att 8600K är en 95 watt TDP CPU, men som vanligt med Intel kan den dra betydligt mer om "multicore enhancement" etc. är påslaget.
Så stäng av "Turbo" och MCE, stäng av XMP och undervolta lite.
Då borde du kunna hamna på kanske 60 watt under last.
Plus att XMP gör stor skillnad på idle förbrukning.
Oroa dig inte över prestandan, det är ju en NAS

Har ju pysslat en hel del med strömförbrukning på just Intel och mätt vid väggen skillnaden mellan olika inställningar.