Permalänk

Bättre än 1050ti (mobil)?

Hej!

Jag har en laptop idag med:

I5 8300H
8GB RAM
GTX 1050 Ti

Jag är helt nöjd med prestandan, men tyvärr har själva schassit börjat gå sönder, så det är dags att titta på en ny dator. Ska jag nu lägga pengar på en ny dator vill jag ju även att det ska vara iaf en liten uppdatering. Det mesta man hittar i CPU-väg nuförtiden lär ju vara ett steg upp, och minnet går lätt att jämföra, men vilka mobila lösningar för grafiken är egentligen bättre än 1050ti? Räcker det med inbyggda lösningar, eller är diskret grafik ett måste?

Vill någon rekommendera en dator är mina övriga önskemål:

Ju större desto bättre (den ska mestadels flyttas från en byrålåda till köksbordet)
Bakbelyst tangentbord
Vettig position på utblås (jag hade en laptop en gång som blåste ut varmluft i övre högra hörnet, just där man ställde ölen...)

Budget? Ganska flexibel, men jag går helst inte över 10 000 om det går att undvika.

Tack på förhand!
/Anders

Permalänk

Fördelen med en dedikerad gpu är att den oftast kommer med sitt eget videoram och oftast ett snabbare sådant.

Medan inbyggda intel/amd apuer generellt nallar minne från ram för åndamålet.

Sen om det är så pass att den inte kommer kunna utprestera ett 1050ti vet jag inte dock men lite mer ram kan vara att föredra i dessa fall.

Men i övrigt tror jag inte att din nuvarande cpu har mycket att komma med prestandamässigt gämfört med i princip vilken modern cpu som helst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du inte ska spela eller ska spela väldigt enkla/gamla spel så räcker inbyggd grafik mer än väl idag. AMD har tidigare haft något bättre igpu än Intel men jag vet inte om det stämmer med Intels nya core ultra serie.