byta fläkt på intel nuc 8i7BEH, rekommendation på fläkt?
behöver byta ut fläkten på den intel nuc jag köpte (8i7beh) och lyckas inte få några vettiga svar av varken google eller chatgpt på vad som fungerar. Så tänkte att jag kastar ut frågan här i hopp om att någon vet vad jag borde köpa för att ersätta originalfläkten i min nuc som är skrot.
hittade några sidor som nämnde att noctua kunde vara ett problem, oklart varför dock. någon nämnde att hålen inte passade, någon fick det att låta som att det var något som inte fungerade med noctua, men gav inte någon direkt förklaring till varför/vad.
De är gjorda för att använda en axialfläkt för att kyla med (likt i bärbara datorer), vilket gör att man bara inte kan sätta dit vilken fläkt som helst utan kraftiga modifikationer. Så är den nuvarande fläkten defekt så är det ju bara att byta ut till en lika dan.
De är gjorda för att använda en axialfläkt för att kyla med (likt i bärbara datorer), vilket gör att man bara inte kan sätta dit vilken fläkt som helst utan kraftiga modifikationer. Så är den nuvarande fläkten defekt så är det ju bara att byta ut till en lika dan.
Nu var det såklart inte en sådan här, men jag köpte ett fläkt-kit till min Dell-laptop, också äkta kinesium 3:e-parts fläkt.
Inga bekymmer alls, tyst och fin.
Hänger kanske mycket på individ till individ om man får en tyst eller en skramlande. Kanske kortare livslängd, men min har snurrat i över 1 år.
Den fläkten jag beställde som länkades här fungerade inte alls till nuc verkar det som. den gör ett ryck/snurr vid uppstart (fläkttest?) sedan rör den sig inte alls och efter ett tag ger datorn upp pga överhettning. Så, någon kanske har rekommendation på någon annan fläkt som fungerar till intel nuc 8i7beh? Kanske till och med en ”original” reservdel som säljs från någon sida? Intel verkar ju inte sälja iaf.
Den fläkten jag beställde som länkades här fungerade inte alls till nuc verkar det som. den gör ett ryck vid uppstart (fläkttest?) sedan rör den sig inte alls och efter ett tag ger datorn upp pga överhettning. Så, någon kanske har rekommendation på någon annan fläkt som fungerar till intel nuc 8i7beh? Kanske till och med en ”original” reservdel som säljs från någon sida? Intel verkar ju inte sälja iaf.
Nej den var skrot så hamnade i påsen för återvinning. Men kan se om jag kan lyckas få upp den/fram den igen. Vill dock minnas att fläkten var rätt ”ren” utan lappar och liknande.