Banana Pi BPI-R4 router "byggsats" - Wifi7 och 5G som tillbehör

Permalänk
Medlem

Ja, man verkar kunna köpa wifi7 kortet för under 1000:- (med frakt) och moderkort + låda för ca 1500:-, det är inte mycket pengar för en flashsäker 10Gbps (via SFP) wifi7 OpenWRT router

Det går för övrigt även att köpa modellen som har en 2.5Gbps port istället för en SFP och även modellen som har 2.5Gbps + POE från originaltillverkaren sinovoip:

https://www.aliexpress.com/item/1005006256712337.html

Men man ska vara medveten om att chassit inte passar då.

Mina rullar på fint även jag tänkt att utföra lite fler tester - exempelvis så finns det en icke-officiell version med alla mediatek funktioner tillagda, sedan finns det faktiskt en version från banana pi själva som är lite intressant eftersom den har easymesh tillagt. Tänkte testa om det är möjligt att koppla den till en tp-link router med easymesh.

Men eftersom det är closed source på easymesh delen (och eventuella bakdörrar som tydligen är standard) är jag inte pigg på att använde den live, bara nyfiken på om det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, man verkar kunna köpa wifi7 kortet för under 1000:- (med frakt) och moderkort + låda för ca 1500:-, det är inte mycket pengar för en flashsäker 10Gbps (via SFP) wifi7 OpenWRT router

Det går för övrigt även att köpa modellen som har en 2.5Gbps port istället för en SFP och även modellen som har 2.5Gbps + POE från originaltillverkaren sinovoip:

https://www.aliexpress.com/item/1005006256712337.html

Men man ska vara medveten om att chassit inte passar då.

Mina rullar på fint även jag tänkt att utföra lite fler tester - exempelvis så finns det en icke-officiell version med alla mediatek funktioner tillagda [...]

Lite lägre än så till och med, åtminstone om man betalar i USD. Räknade då inte in de små ytterligare kupongerna butiken ger samt de extra 2% med coins. Det skadar visserligen inte att jämföra både i SEK och USD för att se om man kommer över någon gräns till en högre rabattkupong på den ena eller den andra. Det är i och för sig möjligt att jag glömt räkna med nätadaptern ifall den behöver köpas separat.

De där andra modellerna verkar vara dåliga val om man inte har väldigt specifika krav tycker jag personligen. Mycket prestanda som kastas i sjön bara för att få en 2,5 Gbit/s RJ45.

Vilken prestanda har de lyckats få ut ur den nu trådat? Senast jag såg hade folk lyckats routa ca 16 Gbit/s (totalt i båda riktningarna) med hårdvaru-offloading aktiverat. Har man lyckats skrämma upp prestandan ytterligare?

Vad är det för inofficiell version du syftar på med ytterligare MediaTek-funktioner inlagda? Vad är det som inte nått officiella OpenWrt-kodbasen ännu?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har inte gjort ordentliga speedtest på mina trots att alla är anslutna med 10Gbps.

Skrivet av blunden:

Vad är det för inofficiell version du syftar på med ytterligare MediaTek-funktioner inlagda? Vad är det som inte nått officiella OpenWrt-kodbasen ännu?

Tidigare gjorde användaren mandrad egna images som byggde på mediatek feeds och nyligen la dan pawlik upp denna:

https://github.com/danpawlik/bpi-r4-mtk/releases/tag/bpi-r4-m...

Jag laddade hem den med amitionen att testa (det är ju enkelt med sd-kort) men har inte hunnit med.

Det är ju bland annat mlo funktioner för wifi7 som saknats på OpenWRT, men nu undrar jag om dom inte är tillagda - igår tom

https://github.com/openwrt/mt76/commits/master/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Har inte gjort ordentliga speedtest på mina trots att alla är anslutna med 10Gbps.

Tidigare gjorde användaren mandrad egna images som byggde på mediatek feeds och nyligen la dan pawlik upp denna:

https://github.com/danpawlik/bpi-r4-mtk/releases/tag/bpi-r4-m...

Jag laddade hem den med amitionen att testa (det är ju enkelt med sd-kort) men har inte hunnit med.

Det är ju bland annat mlo funktioner för wifi7 som saknats på OpenWRT, men nu undrar jag om dom inte är tillagda - igår tom

https://github.com/openwrt/mt76/commits/master/

Ok, så det är främst WiFi-relaterade funktioner det handlar om alltså? De är för mig mindre intressanta. Hade hoppats att lite optimering av offloading-implementationen kunde skrämma upp den i bortåt 19 Gbit/s totalt så att den legitimt kunde kallas en "10 Gbit-router"

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Lite lägre än så till och med, åtminstone om man betalar i USD.

Glömde att kommentera detta - jag som är väldigt konsekvent med att alltid ändra valuta när jag betalar med Paypal pga deras höga avgifter (det är bla där de tjänar sina pengar) har totalt glömt bort att det skulle kunna användas på Aliexpress också - har betalat med skr hela tiden och skulle säkert kunnat spara en hel del vid det här laget

Skrivet av blunden:

Ok, så det är främst WiFi-relaterade funktioner det handlar om alltså? De är för mig mindre intressanta. Hade hoppats att lite optimering av offloading-implementationen kunde skrämma upp den i bortåt 19 Gbit/s totalt så att den legitimt kunde kallas en "10 Gbit-router"

Jag tror det - själv har jag inte mixtrat mer med det fasta nätet än att det verkar fungera som det ska och att det står 10GbE på anslutningarna - det borde vara snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Glömde att kommentera detta - jag som är väldigt konsekvent med att alltid ändra valuta när jag betalar med Paypal pga deras höga avgifter (det är bla där de tjänar sina pengar) har totalt glömt bort att det skulle kunna användas på Aliexpress också - har betalat med skr hela tiden och skulle säkert kunnat spara en hel del vid det här laget

Jag tror det - själv har jag inte mixtrat mer med det fasta nätet än att det verkar fungera som det ska och att det står 10GbE på anslutningarna - det borde vara snabbt

Jag har också fram tills nyligen kört på SEK där, då jag såg någon kommentera växlingskursen. Har konstaterat att priserna i USD ofta är lite lägre, men att det ibland kan vara värt att kolla båda eftersom rabattkupongerna under kampanjer som denna i vissa fall kan ha lite andra minimibelopp och rabattbelopp. Chansen finns ju även att man råkar komma över en gräns för att få högre rabatt precis med den ena valutan, men inte den andra.

Jag får kanske fråga i tråden på OpenWrt-forumet helt enkelt, eller se om någon annan redan gjort tester nyligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update efter BPI-R4 levt livet inuti en liten inspektionslucka 3 månader. Bakgrund: Vad som ledde upp till detta var en retur av en Orbi 970 som kostade ~15k, och levererade kort & gott: mainstream okonfigurerbar hot-kaka UI infesterad skit, med HW som inte ens erbjuder 1st USB port. Anyway, here we go:

Vad ska man säga? Kör OpenWRT 24.10.0 och inga problem, och är stabil som en klippa.
Vidare planer:

• https://openwrt.org/voting/2025-02-12-openwrt-two eftersom "OpenWRT Two" är också en Filogic 880 baserad router, alltså är BPI-R4 supporten säkrad & långvarig.

• Gå över från microSD-boot, till NVMe-boot så fort det inte kräver skalpel och latex-handske.

• Kanske skippa 5G modulen, och utöka med en trevlig NPU i m.2 anslutningen.

• MTK lägger upp patches rikligt och frekvent. Så det finns utrymme för att väva samman en OpenWRT 24.10 build som har ännu bättre prestanda för de som är otåliga: https://git01.mediatek.com/plugins/gitiles/openwrt/feeds/mtk-...

Vet inte ifall jag haft tur, eller zick-zackat mellan potentiella misstag, men BPI-R4 upplevelsen är fantastisk. Bra skit!

Permalänk
Medlem

Jag är också nöjd, även om jag laborerat med andra routers ett tag

Mina rullar på och jag kan berätta att även billiga SFP moduler fungerar fint - köpte 2st av dessa för ca 70:-/st:

https://www.aliexpress.com/item/1005006793394655.html

Permalänk
Medlem

Kul med en tråd på swec on banana pi r4

Jag har i många år kört både pfsense och opnsense på bare metal samt i VM i proxmox men tittar på någon router som är strömsnål, tyst och kan routa 1gbit med SQM osv. Samt gärna är framtidssäker för iaf 5 år framåt.

Aliexpress kör lite rabatter nu och både R3 och R4 finns för rätt bra priser.

Vad säger ni? Borde jag köra?
Behöver man kylare om man inte kör med inbyggd WIFI? Är det någon speciell variant man vill/inte vill köpa?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Det kan vara bra att känna till att både en Banana Pi R4 Pro och en Banana Pi R4 Lite är på gång.

Jag är nöjd och utan wifi kortet går det att köra utan kylare men jag skulle rekommendera att lägga till åtminstone en liten passiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

För FreeBSD-baserat OS? Nej, det finns väl inget som helst stöd?

Officiell OpenWrt finns om det duger.

R4:an, grundbrädan, har vad jag vet bara ett allvarligt problem i 1.1-revisionen, nämligen de felaktigt populerade resistorerna på M.2-slotten som ger disken fel spänning om man inte moddar. Det fanns ett problem runt serieporten också, jag är osäker men det kan ha fixats mellan 1.0 och 1.1.

Wi-Fi-kortet BE14 som du inte tycks vara intresserad av, tycks ha minst tre mer eller mindre allvarliga problem: Dålig SNR beroende på dålig design (så dålig Rx), dålig Tx-power beroende på snål/felaktig design och på vissa exemplar saknas EEPROM-data, så mt76-drivern (Open Source) funkar inte. I alla fall gällande det sista problemet verkar Sinovoip inte acceptera reklamationer.

De kallar sina Ubuntu- och OpenWrt-forkar som de inte underhåller för Ubuntu och OpenWrt vilket är missledande.

Lite av ett oskickligt skitföretag alltså.

Jag följer det inte eftersom jag inte har något behov av 10 Gbit/s, men mainline Linux har inte klarat av att routa i den hastigheten på den brädan, så kolla upp det om det är ett intressant användningsfall. Vet inget om 1 Gbit/s med SQM.

Jag har följt företaget sedan R3 (ja tre) var ny och har hittills kommit fram till att det inte är värt att lägga pengar hos dem. Jag hade nog letat efter något annat kinesium som kan köra Mainline Linux. R6S/R6C verkar ha fetare CPU och OpenWrt-stöd. Jag kan blanda ihop kinesföretagen, men något av dem är ökända för att ha bakdörrar i sina forkar av andras OS, det kan mycket väl vara FriendlyElec.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om de helt slutat sälja modellen med 8 GB RAM? Har varit slutsåld länge nu.

Skrivet av KAD:

Ja, ska man köra något baserat på FreeBSD så är man ganska begränsad i vilken hårdvara man kan köra. x86 med några specifika NICs är det som gäller.

Skrivet av KAD:

R4:an, grundbrädan, har vad jag vet bara ett allvarligt problem i 1.1-revisionen, nämligen de felaktigt populerade resistorerna på M.2-slotten som ger disken fel spänning om man inte moddar. Det fanns ett problem runt serieporten också, jag är osäker men det kan ha fixats mellan 1.0 och 1.1.

Ja, det är onekligen lite klantigt. De borde ha fixat det med en nyare revision kan man tycka.

Skrivet av KAD:

Jag följer det inte eftersom jag inte har något behov av 10 Gbit/s, men mainline Linux har inte klarat av att routa i den hastigheten på den brädan, så kolla upp det om det är ett intressant användningsfall. Vet inget om 1 Gbit/s med SQM.

För att routa 10 Gbit/s behöver man definitivt använda den offloading-motor som Filogic 880 SoC:n har. Stöd för den är vad jag vet open source, men inte i mainline-kärnan ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Wi-Fi-kortet BE14 som du inte tycks vara intresserad av, tycks ha minst tre mer eller mindre allvarliga problem: Dålig SNR beroende på dålig design (så dålig Rx), dålig Tx-power beroende på snål/felaktig design och på vissa exemplar saknas EEPROM-data, så mt76-drivern (Open Source) funkar inte. I alla fall gällande det sista problemet verkar Sinovoip inte acceptera reklamationer.

De kallar sina Ubuntu- och OpenWrt-forkar som de inte underhåller för Ubuntu och OpenWrt vilket är missledande.

Lite av ett oskickligt skitföretag alltså.

Jag har följt företaget sedan R3 (ja tre) var ny och har hittills kommit fram till att det inte är värt att lägga pengar hos dem. Jag hade nog letat efter något annat kinesium som kan köra Mainline Linux. R6S/R6C verkar ha fetare CPU och OpenWrt-stöd. Jag kan blanda ihop kinesföretagen, men något av dem är ökända för att ha bakdörrar i sina forkar av andras OS, det kan mycket väl vara FriendlyElec.

Tack för ett otroligt bra svar att hoppa till openwrt tror jag inte är ett problem för mig, så länge som det är stabilt och kan göra vad opnsense kan göra.

Jag fick tips om r6s på Reddit också, kanske borde slå till på en sån istället?

EDIT: Det blev en topton n150 med 4x2.5gb intel-nic istället. Men jag ska hålla utkik efter nya spännande OpenWRT-routers som stödjer sfp, om jag inte blir nöjd med vad jag köpte.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Fixade lite med min andra BPI-R4 idag, den här kylaren är inte den största - men passar fint på processorn

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

finns här (20x20x7mm - köpte 3st för 90:- när det var rea)

Är du fortfarande nöjd med denna kylfläns? Hur har du fäst den på SoC:n?

Originalkylaren är vad jag förstår lite större och kyler även vissa andra chipp. Stämmer det?

Har ett exemplar av varianten med 8 GB RAM samt det officiella chassit på ingång. Beställde dock aldrig den officiella kylaren eftersom jag helst ville ha en passiv variant.

Kör du fortfarande denna kylfläns på en av dina BPI-R4?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var tvungen att öppna upp en av mina BPI-R4 och titta efter - jag kör denna i en av dem:

Modellen 25x25x11mm finns här:

https://www.aliexpress.com/item/4000107291369.html

I min andra kör jag den första du syftar på - jag använder inte den blå som egentligen är avsedd för CM4 utan den har jag just till CM4.

Båda mina BPI-R4 kylare sitter enbart med thermalpads - köpte en lite större bit som man kan klippa till lagom storlek.

Hittar inte annonsen vad jag köpte men något liknande detta:

https://www.aliexpress.com/item/1005001726473691.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Var tvungen att öppna upp en av mina BPI-R4 och titta efter - jag kör denna i en av dem:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Modellen 25x25x11mm finns här:

https://www.aliexpress.com/item/4000107291369.html

Det fick bli en sådan för SoC:n och sedan en av dessa som täcker båda RAM-chippen:

https://www.aliexpress.com/item/1005003083759257.html

Köpte dem (5-pack) egentligen för att ha en ovanpå varje SFP+-bur, men upptäckte att de åtminstone på modellen med 8 GB ram precis täckte hela ytan på båda RAM-chippen.

Hittade också en större kylfläns som precis täcker båda SFP+-burarna, så köpte den också samtidigt:

https://www.aliexpress.com/item/1005004880262275.html

Fick bli en liten kylfläns även på eMMC-chippet, även om jag inte är säker på att det behövs, men jag hade många över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De kylarna blir säkert bra

Ubudet hos Aliexpress är ju inte direkt begränsat och priserna är inte höga.

Såg idag att det nu är ännu lättare - betalning med Klarna via Bankid fungerar för svenska kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

De kylarna blir säkert bra

Ubudet hos Aliexpress är ju inte direkt begränsat och priserna är inte höga.

Såg idag att det nu är ännu lättare - betalning med Klarna via Bankid fungerar för svenska kunder

sant går att hitta mycket prisvärt där, köpte för några veckor sidan 2 st "WiFi 6E 5374Mbps Mini PCI-E WiFi Card AX210" för 150 kr , de funkar bra i Debian