Permalänk
Medlem

Har en 2-åring och en 6-åring. Jag hade nog mer sjukdom/VAB än jobbade timmar förra året. Magsjuka, höstblåsor, feber i tre veckor i sträck m.m.
Företaget var ju på mig såklart och körde full utredning, som ändå slutade i att Avonova, som företaget hade som egen hälsovård sa att det inte var något att göra åt. Har man småbarn och dessutom inte varit så sjuk mycket som barn själv, åker både de och man själv på allt som kommer nu i småbarnsåren.

Både 1177 och flera läkare sa dessutom att iom att så många blev isolerade vid Covid, så har en massa "vanliga" virus muterats på många olika sätt, så man åker på dem igen även om man haft liknande.

När utredningen var klar, blev det iaf lugnare attityd från chefen, så man inte blev lika stressad över det. Behövde man vara hemma så var det så bara.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Småbarnsförälder och pedagog här.

Det bästa med corona var att vi hade friska barn på jobbet hela tiden. Ingen fick lämna en snorande smitthärd på förskola/fritids och således var alla som var på plats fantastiskt pigga, glada och orkade med dagarna. "Meh, Kalle är ju bara lite trött" när man ringt precis efter lunch (lagom tills alvedonen gått ur kroppen). Jag får fan spatt på alla ungar som lämnas med magsjuka syskon eller föräldrar hemma så vi sitter med TRE MÅNADER KONSTANT MAGSJUKA på jobbet. Det tär extremt att hela tiden ifrågasättas så fort man ska skicka hem ett barn som inte orkar. "Men Greta-Lisa-Månstråle är jättepigg hemma!" Ja, det är väl klart som fan det är lätt att orka när man ligger hemma i soffan med plattan, fri tillgång till saft och godis. Helt annat att försöka orka med sig själv när det är 30 andra ungar som ska ha uppmärksamhet och göra saker också. Dock låter det helt galet att låta ungarna springa runt med matrester runt munnen hela dagen. Man tvättar sig när man kommer in, varit på toa, käkat, innan frukt osv osv. Vi gör fan inget annat känns det som.

Min dotter var fan också sjuk konstant i början och jag vet hur sur jag var när jag såg sjukare barn än mitt (som jag var hemma och vabbade med) som lämnades på förskolan och smetade ner alla igen. Men det är oerhört slappa regler från ledningen. Skolan är fan ännu värre. Nu måste barnen nästan vara döende för att vara hemma och får absolut inte vara hemma den där extra dagen för att se att man verkligen är frisk. 48h efter magsjuka är ju inte för att det är kul, det är för att det kan bli återfall under tidsramen. Jagar man iväg kidsen för fort smetar dom ner hela klassen och sen är cirkusen igång igen.

Så ja. Det är en jävla massa vabbande, det blir bättre.
Ja, förskolan BORDE vara bättre på att skicka hem halvsjuka barn, men vi har otroligt lite mandat och ett konstant ifrågasättande gör att man inte orkar.
Förskolorna behöver mindre avdelningar och oändligt mycket mer utevistelse.
Att vabba är en del av livet, kollegorna får suga tysk eller erbjuda sig att vabba åt dig om det är ett problem dom inte kan leva med.

Skrivet med en oroligt sovande sexåring i gästsängen som snörvlar friskt, förmodligen vabb imorgon, hela NIO dagar efter skolstart............... helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Har en kille på sju och en på fyra, förra året var den äldsta förkyld 17 gånger. Sambon frågade läkare som konstaterade att det inte är onormalt med så många tillfällen även om de flesta inte är sjuka riktigt så många gånger.
Nu ska båda pojkarna få sina halsmandlar borttagna då de är förstorade vilket förhoppningsvis lugnar det hela lite. Dock mindre optimalt att i mitt team så fick den sist anställde gå vid omorganisation nu i somras vilket leder till att vi nu är tre småbarnsföräldrar kvar i teamet, killen som fick gå hade inte barn och var vår klippa under de värsta sjukdomstiderna. Blir en spännande höst detta.

På hemmafronten så har min sambo eget företag och kan pussla med tiderna och jag har gått ner i tid till 35 timmar i veckan och kan pussla en hel del också när jag jobbar vilket såklart underlättar när de är sjuka så ofta.

Jag hoppas att ni får en lugn höst!

Min förhoppning är ett det ska funka bättre att ”vobba” och dela upp ”vobb-dagar” med frugan när sonen är äldre och kanske kan göra nått själv så länge alla är hemma. Vet inte vid vilken ålder det börjar funka. 4-5 kanske?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har en son som är två nu.
Det är ta mig fan vab hela tiden. Typ varannan vecka.
Vi har haft semester + föräldradagar nu k 7 veckor över sommaren. Han var varit tillbaka på förskolan exakt en vecka. Boom, magsjuka.

Hur får man ihop livet med detta? Jag har ett krävande jobb - och det går spöken i mitt huvud att folk irriterar sig på att jag är borta så ofta. Känner mig inte trygg. Samtidigt blir det också ett sjukt stort inkomstbortfall vilket också är ångestdrivande.

Är det normal frekvens av vab? Ska man byta förskola? Tycker förskolan gör för lite för att minska smitta om jag ska va ärlig. Varje gång ja kommer dit är alla barn smutsiga och snoriga. Så fort dom är ens lite lösa i magen blir dom hemskickade. Jag tänker att det måste ju inte va magsjuka varje gång dom är lösa i magen.

Så fort förskolan hävdar magsjuka. Så ska man ta hem barnet, sen ska det vara symptomfritt i 2 dagar. Idag är det tisdag, så säg att han är symptomfri på torsdag, då är första dagen han kan komma till skolan måndag! Jag har alltså varit borta från jobbet typ hela veckan.

Vet inte vart jag vill med detta. Börjar bli uppgiven och känner att jag kommer få sparken snart 🤣

Edit: Ursäkta bryskheten. Men men.

Här på Swec kanske en större andel är karriär/penga -inriktade men för de så är tråkiga sanningen ungefär:

1. Ja småbarn kommer vara sjuka som ***, och ofta.
2. Ett barn kommer aldrig någonsin uppskatta/bry sig att en förälder prioriterar jobbet utöver familjen (barnet lägger märke oavsett vem/var i familjen det lider) för egen vinning eller "lyx" för familjen. Givetvis finns det brytgränser om det gäller att sätta mat på bordet eller inte, men tex inte för karriärego eller byta bil i onödan.

TL;DR. Har man satt ett barn till världen (som givetvis inte valt det själv) så är man skyldig att ansvara för det på bästa sätt. Då går det troligen inte att försvara ett krävande jobb (som brukar anspela på att man gör extra för man vill avancera) under barnets uppväxt eller småbarnsår. Och även om man växlar om senare efter ett tag så se punkt 2.

Edit2: I övrigt så såg jag något om att hålla barnen hemma till 3 års ålder. Givetvis upp till föräldrarna, (och kanske beroende på om det finns syskon). Men i övrigt är det nog bara nyttigt för barnets utveckling att vara kring andra barn (äldre och yngre) för att utvecklas. Vi är fortfarande "djur" som naturligt härmar våra fränder.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett tips. Det finns arbetsplatser som tillåter folk att jobba mer hemifrån. Ibland är det inte heller så noga exakt när arbetet utförs bara att det blir utfört och vilken kvalité det håller såklart.
Vilket innebär att om det är skittuft torsdag/fredag, så kan man minska ner arbetstiden de dagarna och göra det arbete man skulle göra då på helgen istället.

*edit*
Nackdelen är såklart risk för utbrändhet om man går till överdrift. Men det går lägga sig på en nivå som man själv önskar.

Offtopic:
Då jag läst flertaget (många liknande) inlägg. Du borde träna på att skita i jobbet, ta inte på dig något extra. Stäng av telefonen efter arbetstid (aka ha inte jobbtele). Du har ju ändå inte tid att njuta av extra pengarna?
Du behöver göra en "stop and smell the roses". Vad ger det annars att arbeta som en tok om du aldrig kan åtnjuta belöningen (pengar? cred? stolthet?)

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Vid behov. Har tre st 19 15 och 6 år gammla har nog aldrig fått nån kommentar då man har varit tvungen att vara hemma eller lämna jobbet för att något har hänt eller dom har blivit dåliga. Jobbet går inte före min familj.

Permalänk
Medlem

När vi skolade in på förskolan var någon av oss hemma i princip 2.5 månader. Det värsta var ju inte ens vabbandet utan det faktum att man själv blev sjuk också!

Samma sak nu, hemma på vab i fredags och ska idag (onsdag) dra mig till jobbet igen trots att barnet varit på förskola sen i måndags.

Alla småbarnsföräldrar på jobbet är i princip sjuka varje terminsstart och det accepteras. Förra året var jag borda de X antal tillfällen inom Y tidsperiod som krävdes för att trigga ett möte med chefen för utredning av korttidsfrånvaro. Mötet tog kanske 3 minuter och vi hade tydligen en ruta på blanketten som i praktiken var "kryssa här för barn på förskolan"

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan - barnen snart 3 och 5 och kan jobba hemifrån.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Förstår mycket väl att det kan skapa en stress. Men desto viktigare är det att kunna släppa jobbet. Har varit nära att gått in i väggen pga extremt hög arbetsbelastning och i kombination med att vara småbarnsförälder.
Har 3barn på 12, 8 och 5år.
Märkte stor skillnad på mängden vab man hade och vilket dagis det var. Bodde i Malmö och där kunde barnen varit inne en hel dag pga ”kyla, regn” osv vilket är rätt irriterande när man köpt fina varma regnkläder.
Sen flytta vi ut strax utanför Malmö och här sover barnen ute istället för inne, ute en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen, gjorde mycket på mängden VAB dagar.

Men kanske bättre ”mindset” på föräldrarna också, är barnen krassliga? Ja då har man dem hemma istället för att förpesta alla sina kompisar på dagis.

Och jobbet? Äsch vik inte dit liv på ”offra” dig osv. Får alldeles för lite kompensation för det (överlag). Skulle hjälpa allt och alla innan på mitt jobb, jobbade extra timmar, kollade mailen 24/7 osv. Men efter min senaste nästan gå in i väggen/ utmatning sjukdom när jag var hemma i över en vecka med konstant migrän och förhöjd puls och på det några samtal med psykolog lova jag mig själv att att hålla stenhårt med mina 8timmar/40timmar per vecka och säga ”Nej” mer och ta mer hand om min tid så att säga.
Man ska orka umgås med sin familj liksom, barnen växer upp så snabbt så försök lägga tid på dem så de kommer ihåg det istället för en förälder som varje dag kommer hem sätter sig i soffan och halv sover eller kolla mobilen.

Har samma löneutveckling och samma tacksamhet från chefen ändå. Jobbmailen kollar jag endast under arbetstid. Har bara teams kvar på min mobil för att på morgonen kunna gå in och se lite snabbt vad första mötet är.

Ta hand om dig och njut även om det kan kännas hopplöst i många stunder.

Intressant! Känner igen "Bodde i Malmö och där kunde barnen varit inne en hel dag pga ”kyla, regn” osv vilket är rätt irriterande när man köpt fina varma regnkläder.
Sen flytta vi ut strax utanför Malmö och här sover barnen ute istället för inne". Precis gjort samma flytt från Malmö till svedala och det är rätt stor skillnad hur dom hanterar allt lite utanför bara, till det positiva imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Vi har två barn, på jobbet jag hade när våran första föddes var jag knappt hemma alls, jobbade 10-16 timmar ibland 6 dagar i veckan plus driftsättningar på annan ort eller annat land. Sen bytte jag till ett kontorsjobb istället, nu är det jag som oftast tar vabben då jag kan jobba hemifrån, framförallt pågrund över att sambon jobbar deltid och pluggar deltid. Såklart beroende på hur sjuka barnen är. Ibland får man ta någon liten pause för att ge dom lite uppmärksamhet men för det mesta sköter dom sig själva. Barnen är 6½ & 4½ nu ungefär så de är rätt vana vid att underhålla sig själva.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är lågavlönad så förlorar jag inte så mycket på att vabba i reda pengar, däremot förlorar jag ju en större andel av min (efter ofrånkomliga utgifter) disponibla inkomst.

Vi har dock vant oss med att typ aldrig få fulla månadsinkomster, vet inte ens vad min riktiga månadslön egentligen är (3 barn). Det positiva är att jag egentligen inte själv behövt ta ut några sjukdagar de senaste 10 åren, blir alltid sjuk samtidigt med barnen (eftersom första barnet som blir sjukt smittar ett syskon och/eller någon förälder).

Nåja, jag råkar vabba just idag. 3 dagar på raken nu, så länge det bara handlar om feber och förkylning ska man inte klaga. Magsjuka barn är däremot jobbigt, och jag har all förståelse för att förskolan INTE vill ha tillbaks barn som var magsjuka igår men friska idag...har flera släktingar som arbetar/arbetat i förskolan/skolan och det var ibland nästan fler barn i förskolan under Covid-19 eftersom magsjukor och förkylningar inte kunde grassera lika fritt när folk faktiskt höll sina sjuka barn hemma...

Kan skilja mycket mellan barn också, ett av våra barn (mellanbarnet) är klart mindre förkylt/febrigt än de 2 andra.

Min nuvarande arbetsgivare är väldigt välvilligt inställd till VAB, det har man ju rätt till, däremot tycker de att man gärna bör höra av sig dagen innan barnet blir sjukt. En gång ringde jag en kvart innan mitt skift skulle börja, då blev jag ifrågasatt, men eftersom jag börjar tidigt och min fru skulle lämnat den dagen så upptäckte vi ju inte att barnet hade feber förrän jag redan hämtat bilen i garaget - finns ju inget som säger att det är den förälder som skulle lämnat på förskola också ska vara den som ska vabba. Eftersom jag tjänar mindre än min fru så har jag f.ö fullt legitima skäl att ta fler vab-dagar, tycker min arbetsgivare att det är fel kan de höja min lön.

Det blir bättre med åren, några år har jag haft 40 vabdagar, det är ju typ 2 arbetsmånader, nu tror jag inte det är mer än 10 dagar per år kanske. (i stort sett uteslutande förkylningar+feber, barnsjukdomarna är över och magsjuka inte så vanligt)

Jag har inget direkt kvalificerat jobb, men utan barn hade jag nog kunnat ta ett par andra tjänster på arbetsplatsen, fast de bygger på att man i stort sett inte är frånvarande. Dvs, man blir inte av med tjänsten om man vabbar (det vore väl snudd på olagligt), men om man vabbar mycket så får man den aldrig...Så, jag är stark anhängare av att personer med barn ska få typ lägre skatt eller högre pension eller nåt för att kompensera för inkomstbortfall...det är inte endast högavlönade kvinnor (om man drar till stereotypen) som tappar karriärsmöjligheter när de får barn, det kan även gälla lågavlönade män.

Angående att bli av med jobbet om man vabbar, det är nog inte så vanligt - men för de inhyrda konsulter vi har (av olika slag, men mest "arbetare") är det klart negativt att vabba eller sjuka sig. Man hyrs ju in för att täcka en brist i personalen (pga vab, sjukskrivning etc), att då själv vabba eller bli sjuk blir ett extra krångelmoment. Trist, men sant, och det spelar också stor roll i vilka av konsulterna som erbjuds fast anställning på min arbetsplats. Min fru tog alla vab-dagar under min provanställning, och att vara sjuk själv var ju inte att tänka på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Just nu inte alls, men absolut värsta tiden va när dom två äldre grabbarna va runt 3-4 år.

Under juni, juli augusti så va dom hemma 7 dagar (resterande spenderade dom på sjukhuset)
Men annars även under covid med yngsta som idag är 7 så tror jag han va på förskolan under ett halvår 10-15 dagar!

Men som många andra säger så kommer det förhoppningsvis bli bättre med tiden och att barnet blir äldre! för vår del med våra två äldre pojkar som idag är 12 och 15 så va det lite av ett extremfall då dom inte kan göra om fett till blodsocker vilket kombinerat med otroligt kinkiga med mat verkligen inte va en rolig kombination när dom va yngre.

Sen beror det helt och hållet på, min yngsta idag och hans bröders lillasyster går i samma klass och vi har vabbat en hel del med yngsta men inte ens i närheten av lika mycket som hans bröders mor har vabbat med deras lillasyster.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Låter helt normalt, men riktigt jobbigt är det! Första vintern min dotter var i förskolan så var det VAB eller så var jag själv sjuk december->februari. Är egenföretagare och förlorade kunder som tröttnade på en otillgänglig leverantör.. Andra året blev det mindre sjukdomar och senaste året har det varit ganska lugnt. Dock börjar min andra tjej förskolan nu så det blir nog en mindre kul vinter igen.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem

Från januari till april var våra 2 pojkar 3 år och 2 år gamla 2 hela veckor på förskolan annars var det vabb. Våran minsta pojk har förkylningsastma, så fort någon annan unge är det minsta snorig så blir han sjuk och det är kämpigt med förkylningsastman för honom. De började förskolan igen den 18 augusti, 4 dagar gick sedan blev den lille sjuk och det blev vabb, sen fick han även krupp på fredag kvällen så vi fick åka in för att astma medicinen var inte tillräckligt effektiv.

Så det blir en hel del vabb tyvärr.. men men, det är som någon annan skrev det jobbigaste är när en själv blir sjuk också annars är det ju lugnt Arbetar hemifrån, så påverkar inte ekonomin någon nämnvärt har en förstående chef och arbetar igen mycket på kvällarna när barnen har lagt sig. Min sambo arbetar som lärare, ett jäkla krångel så fort hon ska vabba så blir per automatik att jag tar det istället

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem

Skäms inte för att du vabbar. Som andra sagt så går det över med tiden. Vi hade samma problem när vårt barn började förskolan och det var bokstavligt varannan vecka som vi var tvungen att vabba då han fick feber hela tiden.

Skrivet av Tooompa88:

På mitt jobb så vobbar vi, typ jobba hemma med sjukt barn. Dom som vabbar är latmaskar och vill slippa jobba typ.

Inte bara är det fel men också fördjävligt att du väljer att shamea att folk faktiskt väljer att ta hand om sina sjuka barn.
Skäms!

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Inte bara är det fel men också fördjävligt att du väljer att shamea att folk faktiskt väljer att ta hand om sina sjuka barn.
Skäms!

Kanske läser det fel, men tolkar det som att det är attityden på hans arbetsplats, inte hans egen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har två barn (3,5 & 0,5) och har faktiskt inte tagit ut en enda VAB-dag hittills. Vi har än så länge haft riktig flyt med sjukdomarna, äldsta grabben har i princip bara varit förkyld några få gånger med lite feber. Både jag och min fru har flexibla kontorsjobb där man kan vobba / jobba ifatt på kvällar så det har löst sig den vägen hittills.

Kanske har valet av förskola viss effekt, det är en liten privat förskola enligt ur & skur-modellen så de är ute mycket. Säkert bra gener också, varken jag eller min fru blir ordentligt sjuka speciellt ofta. Har nog inte varit ordentligt sjuk sen Covid för fem år sedan.

Men jag känner verkligen medlidande med er som stretar på med detta. Min bror har också två ungar som är sjuka jämnt. De har haft några riktigt tunga år.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt, det blir bättre! Och för varje år som passerar sen covid så blir de mindre känsliga för att skicka hem barn på vårt föris i alla fall.

Förra året när barnen var 2 o 4 hade vi galet mycket vab, typ 35 dagar mellan jul och påsk men i år har vi haft typ 7 dagar på hela året.
Skulle säga att 50/50 hänger på att barnen blir äldre och nog lika mycket på att minstingen bytte avdelning så hon kom ifrån "Fru skicka hem barn för allt och inget".

Permalänk
Medlem

Det är bara bita ihop.

En 2 åring och en 5 åring här.

2 åringen började förskola i januari och våren var helt galen, förkyld konstant i 6 månader. Nu märks redan att hon blivit lite starkare och inte får feber så fort näsan rinner lite.
Skiljer sig också beroende på förskola men en av våra närmsta vänner som är läkare med barn i samma ålder säger alltid att det är bättre dom är sjuka mycket nu än senare när skolan början.
Hon märker tydligt att föräldrar som haft barnen på mindre förskolor med mindre VAB när de är små, får ta smällen vid skolstart istället och då missar ju faktiskt barnen viktiga saker.

Ska tillägga att vår förskola är väldigt snälla med förkylning, så länge dom inte har feber eller är ovanligt trötta får dom vara kvar. Kan tänka mig att det skiljer en del där många förskolor fortfarande skickar hem så fort näsan rinner, på gott och ont.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kanske läser det fel, men tolkar det som att det är attityden på hans arbetsplats, inte hans egen.

Det var en klart bättre tolkning än vad jag gjorde.

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Lite elakt uttryckt ändå. Förvaring är det väl inte direkt. Dom hittar på sjukt mkt grejer jag aldrig hade orkat göra själv. Är ute i skogen. Målar. Planterar. Åker Lådcykel. Och mycket mer.

Men från en annan aspekt, ja, jag hade ju hellre varit med mitt barn än jobbat om jag kunde ha kakan och äta den. Dvs ha hus och bil och trygghet. Men nu är man en löneslav tyvärr. De ultrarika lever ju efter lite andra regler än oss.

Inte min avsikt. Dock finns många studier på huruvida det är till nytta för barn under tre år att vara på förskola.

Min poäng var att det inte är en ekonomisk vinning med förskola, om man ändå behöver vabba 40 gånger per år (som vissa har beskrivit). Om lönetappet ändå blir så stort på grund av vab, varför då inte gå ner i arbetstid? Då har man en arbetsgivare som vet vad som gäller långsiktigt, man känner mindre stress av samma anledning, och man får spendera dyrbara år med sitt barn?

Om det blir ett nollsummespel att ha barn på förskola kontra hemma, är det verkligen inte något för endast "ultrarika" - vilket jag och min fru verkligen inte är.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Typ aldrig. Barnen är friska för det mesta, har två barn i förskolan. Trodde det skulle vara mer, när jag haft kollegor som vabbat mer eller mindre varannan vecka. Nu är det en liten förskola, kanske påverkar jag vet inte.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lite elakt uttryckt ändå. Förvaring är det väl inte direkt. Dom hittar på sjukt mkt grejer jag aldrig hade orkat göra själv. Är ute i skogen. Målar. Planterar. Åker Lådcykel. Och mycket mer.

Men från en annan aspekt, ja, jag hade ju hellre varit med mitt barn än jobbat om jag kunde ha kakan och äta den. Dvs ha hus och bil och trygghet. Men nu är man en löneslav tyvärr. De ultrarika lever ju efter lite andra regler än oss.

Vi pallar inte ha dom hemma heller, senaste föräldraledigheten var brutal. Tackar hjärtligt emot passning från förskolan. Och ja de gör massa kul där, leker med kompisar mm på ett sätt man inte kan själv. Tycker det är tråkigt att många verkar ha en inställning till att förskolan är fult och dåligt. Är ju en av förmånerna att bo i detta landet..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Då ska vi se… precis fått tvillingar (2/8), nej men det kommer bli lustfyllt detta.

Ska försöka jobba hemma vid sjukdom, det går ju inte alltid men ibland kommer det gå. Det blir vad det blir, tänker att jag får justera min inställning också (från jobba mycket till mer fokus på familjen).

Att lämna sjuka barn på dagis, det är ett sunkigt och egoistiskt beteende. Det ska undvikas.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vi pallar inte ha dom hemma heller, senaste föräldraledigheten var brutal. Tackar hjärtligt emot passning från förskolan. Och ja de gör massa kul där, leker med kompisar mm på ett sätt man inte kan själv. Tycker det är tråkigt att många verkar ha en inställning till att förskolan är fult och dåligt. Är ju en av förmånerna att bo i detta landet..

Håller med dig.

Barnen mår bra av förskolan, våra barn älskar att vara där och man märker hur dom utvecklas mycket mer där än hemma när de får vara med jämnåriga.
Hade aldrig velat ha mina barn hemma frivilligt, tämligen säker på att det hämmar deras utveckling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att ni får en lugn höst!

Min förhoppning är ett det ska funka bättre att ”vobba” och dela upp ”vobb-dagar” med frugan när sonen är äldre och kanske kan göra nått själv så länge alla är hemma. Vet inte vid vilken ålder det börjar funka. 4-5 kanske?

Har själv en femåring hemma, och det är väl individuellt såklart, men visst, får hon titta på TV eller padda klarar hon sig ju 1-2h, och det är väl det man får ta till. Problemen är ju när hon varit tillräckligt kry för att ha massa energi, aka ingen feber, och behöver mer stimulans osv, då funkar ju fortf. 30-60min perioder vid tv som sagt, men sen tröttnar hon på det. Vi har båda haft möjlighet att jobba hemma närsom dock, så vi har ofta kört halvdags-VAB när det inte gått att pussla perfekt heldagar osv.

Skrivet av isbjoern:

Håller med dig.

Barnen mår bra av förskolan, våra barn älskar att vara där och man märker hur dom utvecklas mycket mer där än hemma när de får vara med jämnåriga.
Hade aldrig velat ha mina barn hemma frivilligt, tämligen säker på att det hämmar deras utveckling.

Verkligen så. Iom att vi har en 5månaders hemma nu med får ju dottern bara vara där 15h/v också, snacka om hål i huvudet - fa för dottern som missar såväl frukost som em. mellisen, och hon verkligen älskar gemenskapen att äta på förskolan, inte alls lika mycket hemma. Tydligt att hon tolkar reglerna som exkludering och känner sig utanför. Skitjobbigt stundvis. 20-25h hade varit mer rimligt iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Inte min avsikt. Dock finns många studier på huruvida det är till nytta för barn under tre år att vara på förskola.

Min poäng var att det inte är en ekonomisk vinning med förskola, om man ändå behöver vabba 40 gånger per år (som vissa har beskrivit). Om lönetappet ändå blir så stort på grund av vab, varför då inte gå ner i arbetstid? Då har man en arbetsgivare som vet vad som gäller långsiktigt, man känner mindre stress av samma anledning, och man får spendera dyrbara år med sitt barn?

Om det blir ett nollsummespel att ha barn på förskola kontra hemma, är det verkligen inte något för endast "ultrarika" - vilket jag och min fru verkligen inte är.

Många jobb skulle inte kunna få det att fungera ens om dom ville. Det fungerar för er för att ni har flexibla jobb där ni kan jobba hemma (t.ex.)

6 eller 8 timmar om dagen, man måste ändå ha barnen på förskola om man inte har möjlighet att jobba med barnen hemma eller har möjlighet att jobba kvällar.

Sen vill verkligen inte alla jobba kvällar eller pussla. Då blir det helt enkelt ett enklare livspussel med fasta tider varje dag för både föräldrar och barn, även om inkomsten kanske inte blir så föraändrad

Men det som är så bra, är att det går att välja lite själv om man har möjligheten - så säger verkligen inte att ditt sätt är fel, eller för den delen bättre, för en annan familj, bara att alla familjer är olika

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Har en son som är två nu.
Det är ta mig fan vab hela tiden. Typ varannan vecka.
Vi har haft semester + föräldradagar nu k 7 veckor över sommaren. Han var varit tillbaka på förskolan exakt en vecka. Boom, magsjuka.

Hur får man ihop livet med detta? Jag har ett krävande jobb - och det går spöken i mitt huvud att folk irriterar sig på att jag är borta så ofta. Känner mig inte trygg. Samtidigt blir det också ett sjukt stort inkomstbortfall vilket också är ångestdrivande.

Är det normal frekvens av vab? Ska man byta förskola? Tycker förskolan gör för lite för att minska smitta om jag ska va ärlig. Varje gång ja kommer dit är alla barn smutsiga och snoriga. Så fort dom är ens lite lösa i magen blir dom hemskickade. Jag tänker att det måste ju inte va magsjuka varje gång dom är lösa i magen.

Så fort förskolan hävdar magsjuka. Så ska man ta hem barnet, sen ska det vara symptomfritt i 2 dagar. Idag är det tisdag, så säg att han är symptomfri på torsdag, då är första dagen han kan komma till skolan måndag! Jag har alltså varit borta från jobbet typ hela veckan.

Vet inte vart jag vill med detta. Börjar bli uppgiven och känner att jag kommer få sparken snart 🤣

Har en 4åring hemma.
Första... året på förskolan var hon nog sjuk ungefär 50% av tiden. Faktiskt alltså. Eller iaf de första 9-10 månaderna.
Man hade hört talas om vabruari - men den sträckte sig från november till augusti för oss.

Magsjuka oktober, november, december, januari, februari, mars, april.
Ett gäng urinvägsinfektioner.
Ja plus då ungefär en oändlig mängd av de vanliga influensorna och förkylningarna.

Därefter blev det ungefär tvärt om. Vi fick all immunförsvarsträning första året och den var det liksom gjort ;). Så knappt nå VAB alls år två.

Jag var nog beredd/förberedd på ungefär allt när det kom till att bli pappa.
Utom då hur oofantligt mycket VAB det innebar hehe.

Men det är normalt. Gilla läget lite. Och jag tycker nog du är lite orättvis mot förskolan när du kritiserar dem att göra för mycket och för lite samtidigt.
Snoriga barn kan man hantera. Har du testat att vara förskolelärare när alla barn samtidigt är magsjuka?
Magsjuka är både farligare och jobbigare att hantera än en snorig näsa -så jag vill påstå att det är helt rätt prioriterat att skicka hem ungarna med dålig mage medan man kan acceptera rinnande näsor.
Hade du haft barn under coronan så hade du fått långt mycket mer VABdagar än nu - eftersom rinnande näsor inte tilläts då heller. Men det blev ju i praktiken inte riktigt rimligt ;).

Det är klart att det skaver på jobbrelationen när man blir så oberäknerlig med VAB. Så ser det ut. Arbetsplatsen får gilla läget lite där också. Har inte mycket mer till råd än att familjen får gå först nu ett gäng år.
Det blir lättare med VAB snart. För de flesta är det mest första året som är galet.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Har själv en femåring hemma, och det är väl individuellt såklart, men visst, får hon titta på TV eller padda klarar hon sig ju 1-2h, och det är väl det man får ta till. Problemen är ju när hon varit tillräckligt kry för att ha massa energi, aka ingen feber, och behöver mer stimulans osv, då funkar ju fortf. 30-60min perioder vid tv som sagt, men sen tröttnar hon på det. Vi har båda haft möjlighet att jobba hemma närsom dock, så vi har ofta kört halvdags-VAB när det inte gått att pussla perfekt heldagar osv.

Verkligen så. Iom att vi har en 5månaders hemma nu med får ju dottern bara vara där 15h/v också, snacka om hål i huvudet - fa för dottern som missar såväl frukost som em. mellisen, och hon verkligen älskar gemenskapen att äta på förskolan, inte alls lika mycket hemma. Tydligt att hon tolkar reglerna som exkludering och känner sig utanför. Skitjobbigt stundvis. 20-25h hade varit mer rimligt iallafall...

Ja 15h är det sämsta som finns.
Min grabb tyckte det var hemskt att missa allt roligt med kompisarna när lillasyster föddes.
Rimligt att straffa storasyskonen för att mamma och pappa skaffar ett barn till.

Mycket dåligt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Skrivet av isbjoern:

Ja 15h är det sämsta som finns.
Min grabb tyckte det var hemskt att missa allt roligt med kompisarna när lillasyster föddes.
Rimligt att straffa storasyskonen för att mamma och pappa skaffar ett barn till.

Mycket dåligt!

Har halvtid nu med äldsta. Vi har lite mer, 25h, men det är fortfarande alldeles för lite. Det borde vara fulltid när man har syskon hemma.

Skrivet av RoedeOrm:

Då ska vi se… precis fått tvillingar (2/8), nej men det kommer bli lustfyllt detta.

Ska försöka jobba hemma vid sjukdom, det går ju inte alltid men ibland kommer det gå. Det blir vad det blir, tänker att jag får justera min inställning också (från jobba mycket till mer fokus på familjen).

Att lämna sjuka barn på dagis, det är ett sunkigt och egoistiskt beteende. Det ska undvikas.

Grattis och välkommen till föräldralivet! Ett annat helvete som ingen berättar om, eller har förträngt, är potträningen. Ofta en hel semester som går åt där bajs och kiss är överallt

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Håller med dig.

På en rimlig nivå, och i rätt ålder. Vissa 18-månaders lämnas över 40 timmar på förskola. Det är inget annat än förvaring i den åldern. Ju äldre dom blir, desto mer faktiskt utbyte och lärande (givetvis...). I Sverige verkar det nästan som en lag att barn ska in i systemet vid 18 månader.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF