MSI: 533 dagar senare - knappt någon OLED-inbränning

Permalänk
Melding Plague

MSI: 533 dagar senare - knappt någon OLED-inbränning

OLED-skärmarnas största akilleshäl är snart ett minne blott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

har inte vågat mig på OLED pga detta, kan vara dags nudå!

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • ASUS TUF Gaming B850-Plus • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2560x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem

Låter min OLED köra pixel refresh när den frågar om det var 4:e timme i drift. Kör sällan ljusstyrka över 50% osv. Är inte ett dugg orolig

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

“i princip obefintliga”

Det tolkar jag som att det ändå blev inbränning även om det inte blev så pass mycket i förhållande till hur skärmen kördes...

Inbränning är inbrännig oavsett hur litet det är...

Permalänk
Medlem

Jag läser: Denna tekniken är för dom som är på det klara vad dom köper och behandlar den korrekt.
Ej för gemene man som bara köper skärm för att en skärm är en skärm.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tillverkare gör ett påstående angående sin produkt, men bifogar inga bilder för att backa upp sitt påstående.

Knappt någon inbränning är ju också subjektivt.

Permalänk
Medlem

Har en OLED-skärm från Philips och upptäckte svaga inbränningar redan efter ett halvår, och detta trots pixel refresh när den säger till om det, pixel orbiting och relativt låg ljusstyrka på 20 av 100. Vet inte om det är ett måndagsexemplar eller om det har blivit lite för långa sessioner med statisk bild. Lite besviken ändå då vår LG CX som har 5 år på nacken inte har några synliga inbränningar alls.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Det nya systemet använder en CMOS-sensor för att känna igen ansikten. Systemet startar automatiskt när du inte sitter vid skrivbordet, vilket gör att skyddande cykler kan köras oftare, utan att störa användaren.

Å ena sidan smart.

Å andra sidan är jag inte så förtjust i saker som ska/kan spionera och ha kameror "i onödan".
Typ på laptops tycker jag det är smart med de modeller som har någon slider man kan dra för kameran när man inte vill använda den.
Då har man fortfarande möjlighet att använda webbkameran om man någon gång behöver ha videomöte eller har nytta av den till annat.
Men resten av tiden kan man ha den blockerad.

På stationära skärmar föredrar jag om det inte är några kameror alls.
Antingen kan jag skaffa en separat webbkamera om jag skulle känna att behovet är tillräckligt stort, eller så använder jag laptop de gångerna.

Nu är ju syftet med den här kameran ett annat.
Men är det säkert att det inte kan missbrukas ?
Kan skärmarna hackas ?

Permalänk
Medlem

Min skärm har också massa funktioner för att minimera inbränningmen min ser ut som "skit" efter mindre än 2 år:

I stort sett alla "hela" färger man testar ser ok och är bara mörkare greyscale där det syns med ögat, typ exakt den nyansen som används för dark mode på alla hemsidor så när jag sitter och surfar så syns allt det där.

Skulle vilja ha en high end mini-led skärm men finns i stort sett inte idag, är bara OLED överallt.

Permalänk
Medlem

Asus PG27UCDM här, köpt i februari, inga som helst tecken på inbränning och jag förväntar mig inga tecken på inbränning dem kommande 2 åren heller, skärmen känns sjukt stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Min skärm har också massa funktioner för att minimera inbränningmen min ser ut som "skit" efter mindre än 2 år: https://imgur.com/7Zh8E63.jpg

I stort sett alla "hela" färger man testar ser ok och är bara mörkare greyscale där det syns med ögat, typ exakt den nyansen som används för dark mode på alla hemsidor så när jag sitter och surfar så syns allt det där.

Skulle vilja ha en high end mini-led skärm men finns i stort sett inte idag, är bara OLED överallt.

Wow! 😬

Det ser bedrövligt ut!

Vad har du du för skärm?

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

“i princip obefintliga”

Det tolkar jag som att det ändå blev inbränning även om det inte blev så pass mycket i förhållande till hur skärmen kördes...

Nu tycker jag du är binär. Så om inbränningen är knappt existerande efter 10 är det ändå ett problem? Mer sannolikt att annat fallerar innan det eller att man köper en ny av andra skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Wow! 😬

Det ser bedrövligt ut!

Vad har du du för skärm?

Samsung G8 34" G85SB så första generationen QD-OLED ultrawide skärm. Har varit i kontakt med Komplett så får se vad det blir där, ska vara 3 års garanti och pratade med supporten innan köp om garanti för inbränning.

Permalänk
Medlem

Jag vågar mig nog inte på OLED än på skrivbordet. En skärm ska ju kunna hantera vad som än visas på skärmen. Man ska inte behöva t.ex gömma Taskbaren eller andra saker för att inte få inbränning. Skulle säkert fungera bra men lite saker som känns oklara än för mig iaf.

1. Har aldrig fått inbränning på någon IPS-skärm genom åren. Men med OLED verkar det vara större chans fast den är väldigt liten.

2. Kommer min då inköpta OLED skifta i ljusstyrkan beroende på vad som visas på skärmen?

3. Har skärmen fläkt eller inte?

4. Hur är det med texthanteringen? Sägs ju vara borta om man kör högupplöst 4k typ.

5. Kommer den vilja rensa pixlar efter många timmar precis när jag är inne i något att göra. Kommer den röra på bilden för att motverka inbränningar?

6. Hur mycket längre tid kommer den ta för starta när man rör på musen efter efter några timmar och den gått i sleep? (gäller säkert många nya skärmar oberoende på teknik?)

Det verkar ju som att det mesta jag funderar på börjar att lösas. Se om jag vågar mig på OLED snart eller om det blir en IPS igen. OLED på skrivbordet är ju fortfarande dyra men börjar ju verkligen gå ner i pris sista tiden.

Har nu min andra TV OLED och är supernöjd med den. Underbar bild!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag vågar mig nog inte på OLED än på skrivbordet. En skärm ska ju kunna hantera vad som än visas på skärmen. Man ska inte behöva t.ex gömma Taskbaren eller andra saker för att inte få inbränning. Skulle säkert fungera bra men lite saker som känns oklara än för mig iaf.

1. Har aldrig fått inbränning på någon IPS-skärm genom åren. Men med OLED verkar det vara större chans fast den är väldigt liten.

2. Kommer min då inköpta OLED skifta i ljusstyrkan beroende på vad som visas på skärmen?

3. Har skärmen fläkt eller inte?

4. Hur är det med texthanteringen? Sägs ju vara borta om man kör högupplöst 4k typ.

5. Kommer den vilja rensa pixlar efter många timmar precis när jag är inne i något att göra. Kommer den röra på bilden för att motverka inbränningar?

6. Hur mycket längre tid kommer den ta för starta när man rör på musen efter efter några timmar och den gått i sleep? (gäller säkert många nya skärmar oberoende på teknik?)

Det verkar ju som att det mesta jag funderar på börjar att lösas. Se om jag vågar mig på OLED snart eller om det blir en IPS igen. OLED på skrivbordet är ju fortfarande dyra men börjar ju verkligen gå ner i pris sista tiden.

Har nu min andra TV OLED och är supernöjd med den. Underbar bild!

Spelade WoW i 5+ år på min gamla IPS skärm och den hade inga problem, min 34" G8 OLED syns det tydligt vad jag har spelat och då har jag kört låg brightness på OLED skärmen för att "spara" på livslängden.

Ingen av Samsung skärmarna har fläkt iaf vad jag vet, därför jag valde den över Alienware varianten från början, den va mycket snyggare också imo.

Text så kunde man se lite grönt/lila typ på texten om man kollade noga men på nya 32" 4K skärmen så ser jag det inte alls, men ska vara olika layout på pixlarna också så det kanske hjälper.

Min gamla skärm hade "pixel shift" så bilden hoppade runt lite då och då men på nya så finns inte den funktionen alls.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min LG 65” OLED65C8 sen 2018 och har sett en massa filmer, serier och spelat med Xboxen och PS5an, inga inbränningar hitils.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Tillverkare gör ett påstående angående sin produkt, men bifogar inga bilder för att backa upp sitt påstående.

Knappt någon inbränning är ju också subjektivt.

Precis, litar mer på tex Rtings när det gäller långvarig användning och OLED.

De kör ju bland annat ett jättetest på tv-apparater:

https://www.rtings.com/tv/tests/longevity-burn-in-test-update...

Permalänk
Discokungen

Jag använder inte min skärm så många timmar om dygnet, på sin höjd fyra timmar i sträck, så jag känner mig väldigt lugn! 533 dagar med samma bild är absurt länge!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Har en OLED-skärm från Philips och upptäckte svaga inbränningar redan efter ett halvår, och detta trots pixel refresh när den säger till om det, pixel orbiting och relativt låg ljusstyrka på 20 av 100. Vet inte om det är ett måndagsexemplar eller om det har blivit lite för långa sessioner med statisk bild. Lite besviken ändå då vår LG CX som har 5 år på nacken inte har några synliga inbränningar alls.

Jag har också en OLED skärm från Philips, har också lyckats få lite burn in efter ca 6 månader. Jag upplever dock att jag tagit hand om den, har alla OLED care inställningar på och försöker att pixel refresha varje gång den frågar om det, hoppas över ifall man gör något viktigt för stunden. Ganska besviken då man ser alla andras fina OLED skärmar klara sig riktigt bra.

Nästa gång blir det inte en Philips iaf!

Visa signatur

Ryzen 9800x3d | Arctic Freezer III pro 360 | Kingston Fury 32GB 6000MHz | ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI | Gigabyte GeForce RTX 4090 Gaming OC | Corsair HX1200i 1200W | WD Black SN850X 2TB | Kingston KC2000 1TB | Hyte Y70 | BeQuiet Silent Wings 4 pro 120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Precis, litar mer på tex Rtings när det gäller långvarig användning och OLED.

De kör ju bland annat ett jättetest på tv-apparater:

https://www.rtings.com/tv/tests/longevity-burn-in-test-update...

De har även 3 stycken skärmar i slutet av sidan.

AW3423DWF
27GR95QE
G85SB

Där alla 3 har tydlig inbränning efter 12 månader i 50% gray

Permalänk
Medlem

Finns ju flera tester för detta. Problemet är ju att nyare tekniker kommer varje år som hjälper förebygga det så test som började för 2år sedan använder ju uråldrig teknik och panel typ.

Känns som i dagsläget med alla nya tekniker och paneler är det ett icke problem för absoluta majoriteten av användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Finns ju flera tester för detta. Problemet är ju att nyare tekniker kommer varje år som hjälper förebygga det så test som började för 2år sedan använder ju uråldrig teknik och panel typ.

Känns som i dagsläget med alla nya tekniker och paneler är det ett icke problem för absoluta majoriteten av användarna.

På skärmfronten har inte mycket skett överhuvudtaget. Och icke problem är att ta i ordentligt, visst spenderar man bara 2 timmar om dagen och bara spelar olika spel varje tillfälle så kommer det ta många år. Men spenderar man 8-12h om dagen framför sin dator, vare sig man jobbar eller underhåller sig själv så kommer det ske inom snar framtid. Om det syns i vanligt användande är en annan sak. Spelar man varje dag World of Warcraft, Diablo 4, Path of Exile, Last Epoch, Fortnite så kommer hud synas mot en grå bakgrund inom ett år om man nu spelar kring 6 timmar om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Min skärm har också massa funktioner för att minimera inbränningmen min ser ut som "skit" efter mindre än 2 år

Du har inte kunnat "tvätta" bort något i skärmen mha olika YouTube-klipp?

Tyckte faktiskt att följande kunde minimera banding på min gamla LG OLED C9 55":

En annan gammal favorit:

Vet inte hur mycket just denna hjälper, men fin att titta på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

“i princip obefintliga”

Jo fast 533 dagar påslagen dygnet runt. Du får verkligen kämpa på för att lyckas med en sådan bedrift. Men visst är man rädd för inbränningar och inte orkar behandla en OLED som en OLED så får man väl låta bli att köpa någon

Skrivet av LeVvE:

Min skärm har också massa funktioner för att minimera inbränningmen min ser ut som "skit" efter mindre än 2 år: https://imgur.com/7Zh8E63.jpg

Jäklar, hur länge har du haft statiska bilder eller spel igång per session? Brukar du lämna skärmen igång med spelet igång när du lämnar datorn? Ser ut som spel GUI i mitten längst ner, därför jag undrar

För min del är det lätt värt att köra OLED för svärtan och färgerna. Har OLED både vid datorn och TVn i vardagsrummet. Man får vara lite medveten om vad man köper, det är ingen TV/skärm du låter stå på hela dagen utan man får använda skärmsläckare och skyddsfunktionerna som finns och tänka efter lite.

Sen är det inte så att jag aldrig lämnar skärm/TV igång, jag glömmer det ibland men inga inbränningar än så länge. TVn en Sony KD-65AF8 65" har jag haft sen 2018 och inga inbränningar där. Skärmen har jag bara haft ett år men där är det lugnt också.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
LG UltraGear 45GR95QE 45" OLED - Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag har haft min LG 65” OLED65C8 sen 2018 och har sett en massa filmer, serier och spelat med Xboxen och PS5an, inga inbränningar hitils.

Min C3;a har säkert gått 6000+ timmar (länge sen jag kollade så vet inte säkert) och jag har inte heller några inbränningar. LG, framförallt nyare modeller, verkar vara rätt motståndskraftiga.

Men visst, jag gömmer aktivitetsfältet, har kalibrerat till 100 nits och gör mycket olika saker vid datorn. Kan dock bli en del statiskt innehåll från vissa program jag kör ofta.

LG verkar dessutom ha plockat bort meddelandena om att det är dags att stänga av skärmen. Tydligen verkar de anse att det inte behövs.

Permalänk
Medlem

LG C2 som använts i runt 12000 timmar just nu, inga inbränning alls här, jobbar som utvecklare så mycket statiskt interhall men fortfarande inget. går inte se något ens i dark 15% gråskala o.s.v.

Det enda som hänt under åren är att den är mindre ljusstark en innan, har fått öka ljusstyrkan efter två år, innan körde jag den på 45% nu behöver den vara runt 55% för att få samma ljusstyrka som ny.

Det enda egentliga tipset jag kan ge är att kör INTE skärmen i 100% wide gamut läge ( HDR ) så kommer er skärm hålla, finns noll anledning att köra skärmen i det läget som normalt bara om man ska spela spel eller se film som faktiskt stödjer det, annars dödar ni er skärm och sliter ut den totalt i onödan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Jo fast 533 dagar påslagen dygnet runt. Du får verkligen kämpa på för att lyckas med en sådan bedrift. Men visst är man rädd för inbränningar och inte orkar behandla en OLED som en OLED så får man väl låta bli att köpa någon

Jäklar, hur länge har du haft statiska bilder eller spel igång per session? Brukar du lämna skärmen igång med spelet igång när du lämnar datorn? Ser ut som spel GUI i mitten längst ner, därför jag undrar

För min del är det lätt värt att köra OLED för svärtan och färgerna. Har OLED både vid datorn och TVn i vardagsrummet. Man får vara lite medveten om vad man köper, det är ingen TV/skärm du låter stå på hela dagen utan man får använda skärmsläckare och skyddsfunktionerna som finns och tänka efter lite.

Sen är det inte så att jag aldrig lämnar skärm/TV igång, jag glömmer det ibland men inga inbränningar än så länge. TVn en Sony KD-65AF8 65" har jag haft sen 2018 och inga inbränningar där. Skärmen har jag bara haft ett år men där är det lugnt också.

Lämnar aldrig spel eller sånt igång, kan gå ifrån datorn ibland men skärmen blir svart efter 1 minut. Det är mitt WoW UI som är inbränt men kan även se webbläsaren, det har väl spelats WoW i genomsnitt 8-12 timmar i veckan senaste året, säkert runt 1000 timmar sen inköp iaf.

Spelar en del CS och OSRS också men kan inte se något inbränt från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

På skärmfronten har inte mycket skett överhuvudtaget. Och icke problem är att ta i ordentligt, visst spenderar man bara 2 timmar om dagen och bara spelar olika spel varje tillfälle så kommer det ta många år. Men spenderar man 8-12h om dagen framför sin dator, vare sig man jobbar eller underhåller sig själv så kommer det ske inom snar framtid. Om det syns i vanligt användande är en annan sak. Spelar man varje dag World of Warcraft, Diablo 4, Path of Exile, Last Epoch, Fortnite så kommer hud synas mot en grå bakgrund inom ett år om man nu spelar kring 6 timmar om dagen.

Jag tycker det överdrivs på båda håll. Vissa säger att det är omöjligt att få burnin men så är det ju så klart inte.

Är man extremgamer som vill att skärmen ska hålla för 6+ timmars spelande varje dag i mer än 2-3 år, ja då kanske inte OLED är för dig. Är man en normal spelare som spelar 2-4h per dag och ändå ska byta skärm efter 5-6 år så är det ju lugnt. Är man som jag som spelar kanske 10-20h per vecka i sessioner om 3-4h så är det ännu lugnare.

Har man det i åtanke och dessutom inte kör max brightness och hanterar OLED med lite eftertanke så tycker jag inte man ska vara rädd för att köpa en. Men det är ju min åsikt

Sammanfattning av AI från bland annat Rtings real-life tester

Real-World Burn-In Durability

Extensive real-world tests, including those performed by RTings and independent reviewers, have shown that OLED panels used for gaming—even with the presence of some static UI elements—for 2–4 hours per day do not show noticeable burn-in for many years (often 5–7 years), as long as brightness isn’t kept at maximum and content is reasonably varied. In torture scenarios with 6+ hours daily usage focused on static content, signs of mild burn-in may become visible in about 2–3 years.

Skrivet av LeVvE:

Lämnar aldrig spel eller sånt igång, kan gå ifrån datorn ibland men skärmen blir svart efter 1 minut. Det är mitt WoW UI som är inbränt men kan även se webbläsaren, det har väl spelats WoW i genomsnitt 8-12 timmar i veckan senaste året, säkert runt 1000 timmar sen inköp iaf.

Spelar en del CS och OSRS också men kan inte se något inbränt från det.

Oj ja det var ju riktigt dåligt. Måndags-exemplar eller är den skärmen känd för inbränningar?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
LG UltraGear 45GR95QE 45" OLED - Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Samsung G8 34" G85SB så första generationen QD-OLED ultrawide skärm. Har varit i kontakt med Komplett så får se vad det blir där, ska vara 3 års garanti och pratade med supporten innan köp om garanti för inbränning.

Det är väl samma display som sitter i dells AW3423DW?
Fick inbränningar redan efter 1 år på den skärmen, DELL har bra garanti iaf, fick en ny sålde den, och köpte WOLED istället!

DÅ var det UI från Diablo 4 som satt kvar på skärmen xD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Det är väl samma display som sitter i dells AW3423DW?
Fick inbränningar redan efter 1 år på den skärmen, DELL har bra garanti iaf, fick en ny sålde den, och köpte WOLED istället!

Japp, exakt samma panel.