Byta grafikkort nu eller avvakta till nästa släpp

Permalänk

Byta grafikkort nu eller avvakta till nästa släpp

Hej!

Jag har idag en I7-9700k med 32GB ram samt ett GTX1070 i burken (750W PSU). Nu står jag inför ett val där jag känner att jag ska uppgradera grafikkortet, önskar gärna att det nya ska hålla god prestanda i minst 5-7 år framöver i nya spel.

Spelar på upplösningen 1440p (144hz) så det kännas att grafikkortet snart blir 11 år gammalt.
Börjat spela mer igen och kommer lira spel som BF 6, GTA, RDR 2, CS mm. Jag behöver inte toppa min FPS utan vill att spelen flyter på utan några problem. Inga problem för mig att köra DLSS/DLAA i en del av spelen.

Har inte satt någon speciell budget men gärna inte mer än 5-7 tusen. Har möjlighet att köpa MSI RTX5070 för 5000 kr nu som är ett lockande erbjudande i mina ögon.
Finns det några andra grafikkort som ligger inom budgeten som slår 5070 eller vänta in Nvidias super-modeller?

Visa signatur

Chassi: NZXT H6 Flow Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 32GB DDR4 3000Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

Hej!

Jag har idag en I7-9700k med 32GB ram samt ett GTX1070 i burken (750W PSU). Nu står jag inför ett val där jag känner att jag ska uppgradera grafikkortet, önskar gärna att det nya ska hålla god prestanda i minst 5-7 år framöver i nya spel.

Spelar på upplösningen 1440p (144hz) så det kännas att grafikkortet snart blir 11 år gammalt.
Börjat spela mer igen och kommer lira spel som BF 6, GTA, RDR 2, CS mm. Jag behöver inte toppa min FPS utan vill att spelen flyter på utan några problem. Inga problem för mig att köra DLSS/DLAA i en del av spelen.

Har inte satt någon speciell budget men gärna inte mer än 5-7 tusen. Har möjlighet att köpa MSI RTX5070 för 5000 kr nu som är ett lockande erbjudande i mina ögon.
Finns det några andra grafikkort som ligger inom budgeten som slår 5070 eller vänta in Nvidias super-modeller?

Om du kan köpa ett 5070 för 5000:-. Ja då har du svaret själv. Inget att fundera på.
Räkna dock med att du kommer snabbt bli sugen på ny CPU inom några månader (veckor?).

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

Hej!

https://www.sweclockers.com/artikel/41552-radeon-rx-9070-ar-a...

du kommer vilja byta CPU typ nu

Permalänk

Tack för svaren, låter som det har utvecklats en del kring CPU senaste 5 åren om ni båda säger så. Tillräcklig koll med att AMD leder racet men därefter inget mer, går man för Ryzen 9 eller klarar man 7:an för gaming och lätt 3D-modellering?

Visa signatur

Chassi: NZXT H6 Flow Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 32GB DDR4 3000Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

Tack för svaren, låter som det har utvecklats en del kring CPU senaste 5 åren om ni båda säger så. Tillräcklig koll med att AMD leder racet men därefter inget mer, går man för Ryzen 9 eller klarar man 7:an för gaming och lätt 3D-modellering?

https://www.sweclockers.com/artikel/40809-ramverket-uppdateri...

läs lite på swec olika tester, ramverket är en bra början.
sen tycker jag att du ska kolla upp lite benchmarks på din cpu med den GPU du tänkt använda eller en så likvärdig GPU som möjligt för att se vad du faktiskt får ut för prestanda, det kan vara så att du tycker prestandan räcker och då kan man uppgradera CPU senare.
AMD x3d CPU'er är absolut populärast för spel, finns ingenting i närheten pga deras V-cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

Jämfört med GPU utvecklingen står CPU i princip stilla. Därför blir man lite fartblind. T.ex. hoppet mellan RTX 3XXX och 4XXX fick juh nästan CPU marknaden känslan att gå kräftgång...

Oavsett så ger en ny CPU mera prestanda i sig, men framförallt får du ny PCI standard till M.2 som gör jätte mycket, samt DDR5. Så sammantaget så möter det upp ett RTX5XXX kort på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs