Vilka chassimärken håller bra kvalitet?

Permalänk

Vilka chassimärken håller bra kvalitet?

Kanske inte i första hand prisvärda men nära inpå och ändå håller genomgående bra kvalitet? Svårt att hålla reda på sådant när inte Jonas är kvar på swec och recenserar längre så jag frågar er vilka chassimärken kan ni rekommendera?

Är så trött på tunn svajande plåt!

Permalänk
Medlem

Bortsätt från första versionen av "Era" så går det sällan att bli besviken på Fractal Design.

Permalänk
Medlem

Silverstone.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Håller med att Fractal håller generellt bra kvalitet men de är ju sällan de billigaste på maknaden utan allt som oftast mitt i klungan prismässigt.

Men generellt tycker jag att håller man sig borta från kinesiummärkena och budgetmodellerna så är de ingen större skillnad mestadels skillnader på design och funktioner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fractal har blivit mitt "goto" chassi.

Före det hade jag Phanteks och Corsair. Phanteks stomme wobblade utan sidopanel och kändes "flimsy" Mycket ljud spillde ut från fläktarna oxå. Corsair-chassit var jag tvungen att byta ut fläktarna på inom ett halvår, då de började gnissla och ha sig. Inget damm filter fram heller, så man fick blåsa ur allt damm varje halvår.

Har bara ägt 2 Fractal chassin men båda har varit riktigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Tycker Antec chassin håller bra kvalitet, otroligt nöjd med mitt Flux (icke Pro). Trevligt att bygga i, gediget byggt, bra kvalitet och bra fläktar som följde med för 1499:-.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk

Ska uppgradera mitt chassi från Corsair 4000D eller vad de hette (köpte 2021) Då jag tycker att det börjar bli väldigt trångt, samt att jag vill ha en snyggare design. Vad tycker ni om Lian Li chassin?

Visa signatur

RTX 5070 TI Asus Rog Strix OC|12th i7 12700KF 4.70GHZ OC|32GB RAM|1 NVME SSD 2 Sata SSD.
Lian Li Fans| Corsair AIO|PSU ASUS ROG Strix 1000W Platinum.
Wooting 80he Keyboard|Steelseries Pro Superlight.

Permalänk
Skrivet av Modda1337:

Ska uppgradera mitt chassi från Corsair 4000D eller vad de hette (köpte 2021) Då jag tycker att det börjar bli väldigt trångt, samt att jag vill ha en snyggare design. Vad tycker ni om Lian Li chassin?

Är väl en ganska personlig åsikt skulle jag säga om vad man gillar och inte.

Vissa vill ha akvarie som blinkar i 16M färger andra solida chassin utan lampor och alla möjliga kombinationer där i mellan.

Går inte direkt säga X är bättre än Y när det kommer till design.

Byggkvalitet är en annan femma där man iaf delvis kan avråda om det lider av sjukdommar som det inte borde ha för prislappen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är väl en ganska personlig åsikt skulle jag säga om vad man gillar och inte.

Vissa vill ha akvarie som blinkar i 16M färger andra solida chassin utan lampor och alla möjliga kombinationer där i mellan.

Jag har haft samma chassi sedan 2010. Silverstone FT02 😂 Några onödiga 5.25" platser men orka bry sig. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Alltid varit nöjd med Lian Li.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag har haft samma chassi sedan 2010. Silverstone FT02 😂 Några onödiga 5.25" platser men orka bry sig. 😅

Minns inte när ja köpte mit define r3 men måste varit då nån gång också. Dock bara 2 5.25 enheter så kanske är något senare.

Men som du säger orka bry sig inte som att de är ivägen åndå ända anledningen för mig att byta det är väl om ja typ tappar de i golvet eller nått se de blir helt skevt men inte man bär runt den direkt dagligen kanske sådär var 4-5år när man byter hårdvara på insidan.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det varierar så mycket att jag inte tror att man kan säga att märke X alltid funkar. Ibland så släpper även de stora billiga chassin som inte är mycket att hänga i julgranen. De funkar, men är plastiga och rangliga. Så håll dig till ett välkänt märke men håll dig ifrån de billigaste, dvs lägg minst ca 1000kr så är du nog safe.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kanske inte i första hand prisvärda men nära inpå och ändå håller genomgående bra kvalitet? Svårt att hålla reda på sådant när inte Jonas är kvar på swec och recenserar längre så jag frågar er vilka chassimärken kan ni rekommendera?

Är så trött på tunn svajande plåt!

Asså det är ett chassi? Är inte som så att ett av "sämre kvalité" faller isär efter 4 år =p skulle vara som mest inkluderade fläktar som ger upp.

Personligen har jag säkert 8-9st fractal design chassin modell äldre som säkert skulle se ut som nya om man städade ur dom ordentligt. Har även ett nzxt h6 Flow som nuvarande chassi som sätt till kvalité också är mer eller mindre felfri. Sen har jag massvis mer, phanteks, kolink och några fler.

Ända som sticker ut är mitt Jonsplus i 100 pro som är ljusår framför alla andra chassin dock är det horribelt att bygga i.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fractal känns alltid kvalitet i plåten och gedigen som helhet och jag har aldrig varit missnöjd med dom.

Permalänk
Medlem

LianLi, FractalDesign, Antec, Coolermaster. Varit nöjd med alla.

Kommer ihåg chassit till min första dator, riktigt skit men var typ 20år sen och något färdigbygge. Bzerk var också ett riktigt skit chassi (nätdelen från samma tillverkare var också dåligt ) men annars nöjd med min 4 ovan förslag gällande kvalitet. 😊

Drömmen back in the day för mig var att ha ett silvrigt ”Antec super Lanboy” plexiglassida . Men sen nått år senare kom Antec P180 som alla skulle ha. Minnen 😍

Ha en fin helg

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Kommer ihåg chassit till min första dator, riktigt skit men var typ 20år sen och något färdigbygge. Bzerk var också ett riktigt skit chassi (nätdelen från samma tillverkare var också dåligt ) men annars nöjd med min 4 ovan förslag gällande kvalitet. 😊

Drömmen back in the day för mig var att ha ett silvrigt ”Antec super Lanboy” plexiglassida . Men sen nått år senare kom Antec P180 som alla skulle ha. Minnen 😍

Ha en fin helg

p180 var första jag tänkte på när någon nämnde antec längre upp kunde bara inte komma på namnet såhär 20 år senare riktigt trevlig låda.

vill dock minnas att efterföljarna inte riktigt levde upp till vad p180 hade satt som grund och konkurenterna som apade efter funktionerna det hade sprang om dem och förbättrade funktionerna men de kanske kommit tillbaka i marknaden igen såhär 20 år senare.

edit: var visst bara typ 15 år sedan ~2009.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som många redan har nämnt, så tycker även jag att Fractal Design håller en hög nivå av kvalitet.

Men då vill jag även passa på att inkludera deras kundtjänst, som även den är väldigt bra!

Permalänk
Medlem

Fractal Design även för mig. Bra kvalité och bra att bygga i. Men jag har inte haft så många olika märken av chassin, så jag kan inte uttala mig om hur det förhåller sig till andra märken. Hade Chieftec chassi för många år sen, det var också ordentligt byggt, men vet inte hur dom är idag.

Permalänk
Medlem

Fractal imponerar inte och har i min mening inte byggt något med kvalitét sedan deras Arc Midi serie, och det var inte igår.
Jag förstår om vissa inte håller med och det är helt ok, men för mig så är deras kvalitet undermålig sett till vad du får betala.

Antec och Silverstone är bra, och är du ute efter ett "value case" så hittar du inte något bättre för under tusenlappen än Montech Air 903 Base.

Permalänk
Medlem

Fractal design var väldigt bra för priset för 10-15år sedan.
Sedan började deras nya modeller bli dyrare och dyrare samtidigt som kvalitén sjönk ungefär lika mycket som prislapparna ökade!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Ha en fin helg

Skrivet av andreasa64:

Tycker Antec chassin håller bra kvalitet, otroligt nöjd med mitt Flux (icke Pro). Trevligt att bygga i, gediget byggt, bra kvalitet och bra fläktar som följde med för 1499:-.

Tacksam för alla svar men svarar resten av inläggen senare men börjar med ditt. Byggde en dator åt en kompis. Tyckte Antec Flux chassit som är ett relativt nytt chassi såg trevligt ut på bild. Men när jag packade upp det var det rena skiten! Tunna plåtar varav topplocket inte ens var rakt utan vobbligt.

Riktigt skit med andra ord!

Trodde inte Antec kunde hålla så låg kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tacksam för alla svar men svarar resten av inläggen senare men börjar med ditt. Byggde en dator åt en kompis. Tyckte Antec Flux chassit som är ett relativt nytt chassi såg trevligt ut på bild. Men när jag packade upp det var det rena skiten! Tunna plåtar varav topplocket inte ens var rakt utan vobbligt.

Riktigt skit med andra ord!

Trodde inte Antec kunde hålla så låg kvalitet.

Håller inte med dig angående Antec kvaliten, inga kvalitets problem med mitt chassi

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem

Be quiet! Supernajs! Har bara byggt i Lightbase 900, men det finns egentligen inget dåligt att säga. Lite kul egenskaper har det också.

Permalänk
Medlem

Körde alltid Fractal Design förr men kört BeQuiet! senast byggena, otroligt bra byggkvalité för priset och bra medföljande fläktar

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

En gång i tiden var det Chieftec sedan Antec innan de ”försvann” men sista åren har det varit Fractal, senast ett North.

Permalänk
Medlem

Kör ett Xigmatek Elysium sedan runt 2011 så åtminstone det chassit får väl ändå anses ha bra kvalitet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Säger lian li också som bygger åt designers som Dan Cases som är en favorit åt mig.

Ser många som är nöjd med Ncase design som Lian Li bygger.

Grund chassi i vettig pris är Fractal Design med bra kvalitet.

Alltid tyckt om Formd T1 chassi men aldrig ägt något så svårt att uttala mig om kvaliten.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Verkar va rätt bra kvalité på alla chassin så länge man undviker de allra billigaste bottenskrapet.

Enda jag vill ha i ett chasse är 3 fläktar fram 1bak, en tät lucka i taket man kan ta bort om man vill ha radiator där. Mitt nuvarande kom utan lucka i taket så helt öppet bara ett galler där nu. Phanteks...

Permalänk

Åh vad jag saknar Jonas chassirecensioner….

NZXT har gjort en radda riktigt bra chassin senaste åren.
Har själv byggt två i h7 flow i år. Ett sant nöje att bygga i dem.

Permalänk
Medlem

Har ju inte välsdens mesta erfarenhet av att bygga i olika chassin, men LianLi köper jag aldrig mer, jämfört med NZXT så är det på låg kinesnivå. Tunnplåt, vassa kanter, rangligt...
Gillade Corsair men det var väldigt många vassa kanter i det chassit. Nästa chassi kommer att bli ett NZXT, ångrar så att jag inte byggde i ett sådant till min nuvarande dator. sonens dator i NZXT är mitt favoritbygge.