Byta till Bahnhof villafiber från Telia öppen fiber?

Permalänk

Bahnhof villafiber

Hur fungerar det fram tills själva bytet sker?
Skulle vilja beställa Bahnhofs Villafiber till ett hus jag köpt där inflytt sker om ca två månader.
Nuvarande ägare verkar ha Telias öppna fiber och vill ju såklart inte orsaka något strul där.

När jag pratade med en på Bahnhof så sade han att en tekniker ska byta något i ett skåp i området och inte behöver tillgång till huset i fråga. Enligt honom så skulle det inte påverka nuvarande ägare.

Är det lugnt eller gör jag bäst i att vänta med att beställa Villafiber tills vi tillträtt huset?
Är bara rädd att priset ska höjas eftersom det står kampanj men det är kanske något de kör med hela tiden?
Priset är 379 kr i 12 mån och sedan 429 kr för 1000/1000.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Spaderkung:

Hur fungerar det fram tills själva bytet sker?
Skulle vilja beställa Bahnhofs Villafiber till ett hus jag köpt där inflytt sker om ca två månader.
Nuvarande ägare verkar ha Telias öppna fiber och vill ju såklart inte orsaka något strul där.

När jag pratade med en på Bahnhof så sade han att en tekniker ska byta något i ett skåp i området och inte behöver tillgång till huset i fråga. Enligt honom så skulle det inte påverka nuvarande ägare.

Är det lugnt eller gör jag bäst i att vänta med att beställa Villafiber tills vi tillträtt huset?
Är bara rädd att priset ska höjas eftersom det står kampanj men det är kanske något de kör med hela tiden?
Priset är 379 kr i 12 mån och sedan 429 kr för 1000/1000.

Eftersom de fysiskt kopplar om kopplingen mellan Telias utrustning i stationen och huset till Bahnhof utrustning i stationen istället så skulle jag absolut vänta med bytet tills ni har fått tillträde till huset. Förstår inte hur Bahnhof kan påstå något annat.

Bahnhof har haft kampanj på sin villafiber så länge jag har sett, dvs I flera års tid. Bara lite bättre eller lite sämre erbjudanden vid olika tidpunkter skulle jag säga. Nuvarande erbjudande tillhör de sämre av de jag sett (men så har ju priser stigit generellt senaste åren iofs). Så du behöver inte känna någon stress att erbjudandet ska upphöra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då den verkar vara den mest lämpliga redan existerande tråden för min fråga.

Jag har beställt villafiber från Bahnhof och i förra veckan var det en snubbe här och svetsade fibern hos mig och i centralen/skåpet. Enligt honom skulle det börja fungera efter det. Problemet är att när jag försöker ansluta kommer jag bara till zmarket, som är Zitius dvs Telias portal för att beställa bredbandstjänster och den hänger sig direkt. Går jag in på zmarket via mobilen och testar min adress står det att inget avtal finns för adressen. Utöver Bahnhof har Telia öppen fiber i området.

Min fråga är, beror detta på en fysisk felkopppling i centralen, där jag är kopplad till Telias switch istället för Bahnhofs eller är det en mjukvaruinställning som kan lösas utan att en tekniker åker ut?

Chattade med Bahnhof i förra veckan och se sa bara att de inte visste för att de inte hört något från Skanova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Lånar tråden då den verkar vara den mest lämpliga redan existerande tråden för min fråga.

Jag har beställt villafiber från Bahnhof och i förra veckan var det en snubbe här och svetsade fibern hos mig och i centralen/skåpet. Enligt honom skulle det börja fungera efter det. Problemet är att när jag försöker ansluta kommer jag bara till zmarket, som är Zitius dvs Telias portal för att beställa bredbandstjänster och den hänger sig direkt. Går jag in på zmarket via mobilen och testar min adress står det att inget avtal finns för adressen. Utöver Bahnhof har Telia öppen fiber i området.

Min fråga är, beror detta på en fysisk felkopppling i centralen, där jag är kopplad till Telias switch istället för Bahnhofs eller är det en mjukvaruinställning som kan lösas utan att en tekniker åker ut?

Chattade med Bahnhof i förra veckan och se sa bara att de inte visste för att de inte hört något från Skanova.

Jag har fått för mig att deras tjänst "villafiber" innebär att de ska koppla in dig direkt till deras eget nät, inte stadsnätet. Att du når Zmarket talar för att du fortfarande är ansluten till Telia Öppen Fiber. Låter som att de inte hunnit koppla bort dig därifrån ännu helt enkelt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag har fått för mig att deras tjänst "villafiber" innebär att de ska koppla in dig direkt till deras eget nät, inte stadsnätet. Att du når Zmarket talar för att du fortfarande är ansluten till Telia Öppen Fiber. Låter som att de inte hunnit koppla bort dig därifrån ännu helt enkelt.

Tack för svar!

Menar du att det är en fysisk omkoppling på plats som krävs? Jag har förstått det så (Bahnhof är både kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör) men det är lite svårt att få klarhet i.

För att förtydliga är det en nyinstallation av fiber, kommer från mobilt bredband.

Permalänk
Skrivet av poktirity:

Tack för svar!

Menar du att det är en fysisk omkoppling på plats som krävs? Jag har förstått det så (Bahnhof är både kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör) men det är lite svårt att få klarhet i.

För att förtydliga är det en nyinstallation av fiber, kommer från mobilt bredband.

Ja det är en fysisk koppling. Visste inte ens att Bahnhof gjorde nyinkopplingar på sitt villafiber. Är du låst till Bahnhof då? Märkligt att dublivit inkopplad på Telias Zmarket öht alls isf, men det verkar ju onekligen så.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja det är en fysisk koppling. Visste inte ens att Bahnhof gjorde nyinkopplingar på sitt villafiber. Är du låst till Bahnhof då? Märkligt att dublivit inkopplad på Telias Zmarket öht alls isf, men det verkar ju onekligen så.

Varför skulle de inte göra nyinkopplingar på sitt villafiber? Ja, mycket av poängen med en sådan tjänst är ju att slippa extra mellanhänder som enbart pressar upp priset.

Ja, det låter ju som att det blivit felkopplat.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Varför skulle de inte göra nyinkopplingar på sitt villafiber? Ja, mycket av poängen med en sådan tjänst är ju att slippa extra mellanhänder som enbart pressar upp priset.

Ja, det låter ju som att det blivit felkopplat.

Jag har bara aldrig stött på det, trodde de alltid kopplade in sig på Telias nät.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag har bara aldrig stött på det, trodde de alltid kopplade in sig på Telias nät.

Aha. Nej, hela poängen är att undvika det såvitt jag vet. Vissa andra ISP:er erbjuder ju liknande lösningar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Aha. Nej, hela poängen är att undvika det såvitt jag vet. Vissa andra ISP:er erbjuder ju liknande lösningar.

Jo att andra erbjuder det vet jag, har fått erbjudanden från alla möjliga operatörer men aldrig från Bahnhof (innan jag bytte befintlig installation till deras nät).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har idag Telia Öppen fiber och Telia som leverantör. 250/100 och får ca 287/120 när jag mäter.
Är lite sugen på att byta till Bahnhofs villafiber istället. Hos oss betyder det antagligen bara att
byta fiberkonverter från Telia öppen fibers till Bahnhofs.
Antagligen kan jag inte få 10Gpbs heller ännu, eftersom det enbart verkar finnas för kunder
i Stokabs nät i Stockholm.
Dock är det ju ganska förmånligt pris även på 1Gbps-uppkopplingen.
Jag är varken i behov av 10Gbps eller 1Gbps, men hastighet till bra pris är ju alltid trevligt.
Telia har just nu kampanj på 500Mbps/500Mbps för skapliga pengar.
Så jag är lite villrådig vilket jag ska välja.. Behålla Telia öppen fiber med Telia eller
byta helt från Telia öppen fiber till Bahnhof villafiber.
Värt att notera är att jag aldrig någonsin haft några som helst problem med nedtid
eller hastighet från Telia. De har fungerar ypperligt under de 4 år vi haft dom.
Bahnhof verkar det lite mer si och så med, även fast de tydligen får bra betyg
i kundundersökningar.

Här hemma streamas det en hel del från de mest kända streaminglevereantörerna såsom
Netflix, Viaplay, Cmore, Youtube, Spotify samt surfninng. Även backup av familjens filer går på kvällarna
från deras hem hit till oss. Vi har en backupserver här hemma alltså.
Jag tankar ingenting (mer än lagliga grejer), så integritetsgrejen med Bahnhof spelar väl ingen
större roll egentligen, mer än principen att jag inte tycker operatörer ska lämna ut surfuppgifter
till höger och vänster.

Vad hade ni valt? Motivera gärna

du har inte kollat priserna på ownit? jag gick från Bahnhof då det strulade lite för ofta till ownit vilket aldrig strular för mig, jag har 1000/1000 för mindre än vad Bahnhof tog för 500/500 (tror jag ger typ 399 idag)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

du har inte kollat priserna på ownit? jag gick från Bahnhof då det strulade lite för ofta till ownit vilket aldrig strular för mig, jag har 1000/1000 för mindre än vad Bahnhof tog för 500/500 (tror jag ger typ 399 idag)

Inlägget du citerar är från 2019 så förhoppningsvis har han väl bestämt sig vid det här laget

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Inlägget du citerar är från 2019 så förhoppningsvis har han väl bestämt sig vid det här laget

lol, det missade jag helt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

lol, det missade jag helt

Faran med att citera första inlägget i en tråd 😂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nu har jag kört både Bredband2 och Telia i några vändor sen 2019 😉 Men har kollat ownit också. 682:-/månad ska ownit ha för 1000/1000 på min adress.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag har fått för mig att deras tjänst "villafiber" innebär att de ska koppla in dig direkt till deras eget nät...

Ja det är en fysisk koppling. Visste inte ens att Bahnhof gjorde nyinkopplingar på sitt villafiber. Är du lås till Bahnhof då?

Det verkar som att entreprenören inte heller kände till att Bahnhof gjorde nyinstallationer. Fått svar av kundtjänst och det verkar som att jag är inkopplad på fel switch, någon tekniker får åka ut och koppla om. Hoppas de har tid relativt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Det verkar som att entreprenören inte heller kände till att Bahnhof gjorde nyinstallationer. Fått svar av kundtjänst och det verkar som att jag är inkopplad på fel switch, någon tekniker får åka ut och koppla om. Hoppas de har tid relativt snart.

När jag bytte till Bahnhof kopplade de fel i stationen. Det dröjde minst någon vecka innan det kom tekniker och kopplade om.

Permalänk
Skrivet av Conqvistadoren:

När jag bytte till Bahnhof kopplade de fel i stationen. Det dröjde minst någon vecka innan det kom tekniker och kopplade om.

För mig också, blev fel överkopplad och var utan internet i nästan 3 veckor 😔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

För mig också, blev fel överkopplad och var utan internet i nästan 3 veckor 😔

Ajdå, frustrerande. Vi har dock skapligt fungerande mobilt bredband så sitter inte i sjön på det viset men man vill ju att det ska funka. Det som är irriterander att killen som svetsade fibern hos mig och på stationen ringde och frågade om det fungerade och jag påpekade det redan då, men det gick uppenbarligen inte fram. Med facit i hand var det lite olycksbådande när de var här och gjorde fiber anslutningen på insidan av huset och de satte upp en mediaomvandlare som Telia brukar använda (inte den jag fått hemskickad av Bahnhof) och lämnade ett informationsblad från Telia Öppen Fiber 🤣.

Permalänk
Skrivet av poktirity:

Ajdå, frustrerande. Vi har dock skapligt fungerande mobilt bredband så sitter inte i sjön på det viset men man vill ju att det ska funka. Det som är irriterander att killen som svetsade fibern hos mig och på stationen ringde och frågade om det fungerade och jag påpekade det redan då, men det gick uppenbarligen inte fram. Med facit i hand var det lite olycksbådande när de var här och gjorde fiber anslutningen på insidan av huset och de satte upp en mediaomvandlare som Telia brukar använda (inte den jag fått hemskickad av Bahnhof) och lämnade ett informationsblad från Telia Öppen Fiber 🤣.

Haha ja det borde ha varit varningstecken 😂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌