Windows 11 25H2 nära lansering

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 25H2 nära lansering

Har nått Release Preview-stadiet av testandet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att världen fortfarande kämpar med problemen från 24H2.

Permalänk
Slaget: Team SweC

"Den kanalen riktar sig till användare som drar sig för att testa nya systemversioner medan de fortfarande har många kända buggar men som ändå vill vara tidigt ute."

Ha. Vi som inte är med i några program får ju ändå versioner som innehåller buggar som pajar datorn.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kul med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

"Den kanalen riktar sig till användare som drar sig för att testa nya systemversioner medan de fortfarande har många kända buggar men som ändå vill vara tidigt ute."

Ha. Vi som inte är med i några program får ju ändå versioner som innehåller buggar som pajar datorn.

haha jag kör Windows 11 25H2 OS version 26220.5770 har inga problem med datorn kör är MSI bärbar funkar bra med allt här.

Permalänk
Medlem

Spännande med nya buggar. Vad händer denna gången tro? Diskutera i små grupper.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Känns som att världen fortfarande kämpar med problemen från 24H2.

Snart kommer världen kämpa med 25H2 och 24H2 kommer lämnas i fred och bara få lite buggfixar månadsvis, så det är väl positivt för 24H2.

Jag tänker lite att någon artikel med lite handfasta råd hur man t.ex. väljer att köra 24H2 det närmaste året skulle kunna vara en populär artikel, upplever i diskussioner att det inte är särskilt utbrett att folk är medvetna om vilka inställningar som existerar i Windows.

(Kan föreslå t.ex. https://www.grc.com/incontrol.htm som ett verktyg för att ställa in inställningarna på ett enkelt sätt, men finns ju andra verktyg för den delen. Handlar ju bara om att sätta rätt registerinställningar.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

ska bli intressant att se vad dem har sönder denhär gången, jag hämtar popcornen, kan någon ta med läsk? 🍿🍿🍿

Permalänk
Medlem

Hoppas på att uppdateringen fokuserar på minimalism och integritet. Tror dock på motsatsen.

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

ska bli intressant att se vad dem har sönder denhär gången, jag hämtar popcornen, kan någon ta med läsk? 🍿🍿🍿

Då Microsoft inte verkar ha så stor koll på sina releaser, så kan de även råka fixa en hel del av misstag Har varit med om Insider Preview som är långt bättre än de officiella releaserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Pajar? Fungerar alldeles utmärkt på alla mina datorer, både de som har officiellt stöd och de som inte har officiellt stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Sjukt. Jag är kvar på 23h2, om jag uppdaterar till 24h2 så slutar mitt surround ljud på logitech g-hub funka, mitt headset stängs av efter 1 min idle, hela min dator fryser så jag måste hård-restarta den när jag spelar Path of Exile 2.

Jag har ändå ganska ny dator med 4080 och en ryzen 7, när jag blir tvingad till att uppdatera till 24h2 vet jag inte vad jag ska göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Sjukt. Jag är kvar på 23h2, om jag uppdaterar till 24h2 så slutar mitt surround ljud på logitech g-hub funka, mitt headset stängs av efter 1 min idle, hela min dator fryser så jag måste hård-restarta den när jag spelar Path of Exile 2.

Jag har ändå ganska ny dator med 4080 och en ryzen 7, när jag blir tvingad till att uppdatera till 24h2 vet jag inte vad jag ska göra

Kanske funkar med Windows 11 25H2?
Med Pyttemjuk vet man aldrig.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Logitech's programvara har ju varit trasig sedan decennium tillbaka, inte konstigt att det inte funkar tyvärr.

Jag har det endast för att kolla batteriprocenten samt eventuellt uppdateringar för min Superlight 2, dock får även jag hålla på och trolla för att oftast så fastnar programmet i en oändlig loop av loggan som snurrar.

Vilket varit ett problem sedan minst 5 år tillbaka i diverse Reddit trådar - alltså än idag inte åtgärdat, vilket borde säga en och annan sak om programmet tyvärr.

Permalänk
Medlem

Undrar om den kommer ha lika många roliga buggar som 24h2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Har du provat att formatera om disken och göra en fresh install av 24h2?

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av jnsson:

Pajar? Fungerar alldeles utmärkt på alla mina datorer, både de som har officiellt stöd och de som inte har officiellt stöd

Missat senaste nyheten om SSDer som pajar?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle kunna betala för att få testköra någon av dina datorer!

Du verkar ha en väldans tur med allt jfm vissa av oss andra.

Permalänk
Medlem

Min första installation av 24h2 var en version som vägrade ta emot uppdateringar. Det var.. kanske en feature??
Hur som, drog ned en nu iso på pyttemjuks hemsida och installerade över.
Sen har det funkat bra för mig. Vad jag vet.

Det har tillkommit potentiella problem som andra haft. Men inte drabbat mig. Som nu med uppdatering som drabbar hårddiskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Skrivet av walkir:

Jag skulle kunna betala för att få testköra någon av dina datorer!

Du verkar ha en väldans tur med allt jfm vissa av oss andra.

Har haft senaste uppdateringarna och har inga problem heller. Skrivit massor med data under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Verkar som att många börjar tro att det bara var en bluff/hoax?

https://www.xda-developers.com/microsoft-breaks-silence-windo...

Känns smått otroligt om ingen lyckats med att återskapa buggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Verkar som att många börjar tro att det bara var en bluff/hoax?

https://www.xda-developers.com/microsoft-breaks-silence-windo...

Känns smått otroligt om ingen lyckats med att återskapa buggen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En gång i tiden vill jag minnas att man tyckte nya Windows-uppdateringar var något nytt och spännande att se fram emot. Nu undrar man snarare vad de kommer förstöra och tvinga på en denna gång.

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem

En win "upp"-gradering, oj vad alla har längtat SÅ mycket🙄... Win12 på samma nivå.. alltså ÖVER 9000!
EDIT:
ash en han före mig.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:
Men... buggen låg ju kvar efter avinstallationen av senaste KB:n och Microsoft har svurit sig fria!

Så allt är en bluff!

Vi blundar för att uppdateringen i sig inte går att avinstallera helt på vanlig vis, då en kumulativ uppdatering består av 100-tals olika patchar med slumpmässig success rate.

Microsoft har sagt sitt!

*mic drop*

Edit:
Det lär bli en svettigt tid framöver när Microsoft släpper på KB:n igen. Ska bli spännande att se om den även backportas till Windows 10 22H2 samt Windows 11 23H2.

Blir fortfarande smått mörkrädd av den kumulativa uppdateringen för Windows 11 24H2 på över 3GB!
https://catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5063878

Hur kunde något gå så fel så snabbt? Eller är det språkmodellen för ChatGPT som alltid bundlas med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vi blundar för att uppdateringen i sig inte går att avinstallera helt på vanlig vis, då en kumulativ uppdatering består av 100-tals olika patchar med slumpmässig success rate.

Det är väl en säkerhetsuppdatering och kan avinstalleras enkelt?

Permalänk
Medlem

Det som fattas där är väl just en bekräftelse att problemet faktiskt hänger ihop med uppdateringen, dvs att det inte bara är ett problem oavsett just KB5063878.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om man föredrar en Volvo 240 framför en buggig XC90? Ibland är det bättre att befinna sig längst bak i trossen än att stå i frontlinjen. För att saker och ting ska fungera krävs inte alltid de senaste nyheterna.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Ge mig "09H1" som tar bort allt skit som lagts till sedan Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kanske funkar med Windows 11 25H2?
Med Pyttemjuk vet man aldrig.

Kanske. Vågar inte testa då det redan var klabb att återställa 23h2,

Skrivet av Brandx:

Har du provat att formatera om disken och göra en fresh install av 24h2?

Nej, gör jag fresh install kan jag inte gå tillbaka till 23h2 om det går snett