Sista koll inför beställning - budget ca 20k (4K-gaming)

Permalänk
Medlem

Sista koll inför beställning - budget ca 20k (4K-gaming)

Var säkert över 10-15 år sedan jag köpte dator sist, så har spenderat senaste tiden på att göra mycket research.
Har landat i följande bygge och tar gärna sista input innan jag beställer.

Jag har en Acer Nitro 28"-skärm med 4K, så tanken är att kunna maxa skärmen.
Fokus på BF6 och liknande grafiktunga spel.

Tänkte även köpa Windows 11 Pro och installera via USB. Är det legit att köpa från en sån här sida? Lite väl billigt. https://keytive.com/sv/produkt/microsoft-windows-11-pro-oem/

Mina tankegångar när jag valt komponenter:

• Mus funderar jag på trådlösa Logitech G PRO X SUPERLIGHT 2 och än så länge har jag inte hittat det trådlösa tangentbordet jag vill ha, då den behöver vara så liten som möjligt men ändå funktionell.

• Kombinationen av vald CPU och GPU verkar vara väldigt kraftfullt, även fast jag vet att 9070 XT är billigare. Jag har dock inga problem att lägga en slant extra för 5070 Ti och få lite mer prestanda.

• Chassit väljer jag för att jag helt enkelt tycker det är snyggt.

• Moderkort vill jag framtidssäkra, så har valt B850 av den anledningen.

• RAM (32 GB) har 6000MT/s CL30, vilket jag har förstått är det man ska sikta på.

• SSD valde jag den snabbaste PCIe 4 jag kunde hitta.

• CPU-kylning verkar vara den mest populära just nu, och till ett oslagbart pris.

Permalänk
Medlem

Bara en liten Heads-up.

Enligt några recensioner på Amazon gällande Patriot Viper RAM-minnena, så verkar det finnas lite problem med kompatibilitet mellan dessa och det moderkort du har valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Var säkert över 10-15 år sedan jag köpte dator sist, så har spenderat senaste tiden på att göra mycket research.
Har landat i följande bygge och tar gärna sista input innan jag beställer.

Jag har en Acer Nitro 28"-skärm med 4K, så tanken är att kunna maxa skärmen.
Fokus på BF6 och liknande grafiktunga spel.

Tänkte även köpa Windows 11 Pro och installera via USB. Är det legit att köpa från en sån här sida? Lite väl billigt. https://keytive.com/sv/produkt/microsoft-windows-11-pro-oem/

Mina tankegångar när jag valt komponenter:

• Mus funderar jag på trådlösa Logitech G PRO X SUPERLIGHT 2 och än så länge har jag inte hittat det trådlösa tangentbordet jag vill ha, då den behöver vara så liten som möjligt men ändå funktionell.

• Kombinationen av vald CPU och GPU verkar vara väldigt kraftfullt, även fast jag vet att 9070 XT är billigare. Jag har dock inga problem att lägga en slant extra för 5070 Ti och få lite mer prestanda.

• Chassit väljer jag för att jag helt enkelt tycker det är snyggt.

• Moderkort vill jag framtidssäkra, så har valt B850 av den anledningen.

• RAM (32 GB) har 6000MT/s CL30, vilket jag har förstått är det man ska sikta på.

• SSD valde jag den snabbaste PCIe 4 jag kunde hitta.

• CPU-kylning verkar vara den mest populära just nu, och till ett oslagbart pris.

https://komponentkoll.se/bild/SCZjM.png

SSD behöver du inte ha snabbare än 500mb/s om du inte laddar hem massa stora filer/håller på med videoredigering etc, enda gången du märker skillnad på 500mb/s och 5000mb/s är vid installation av spel eller ovan-nämnda

finns det nån anledning att du behöver ha trådlöst tangentbord?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Varför väljer du inte 9800x3d om du väljer att framtiddsäkra med MoBo?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Ja, du får en äkta Windows nyckel men finns en risk att den är köpt med tex stulna kreditkortsuppgifter.

Skrivet av Prophan:

[li]RAM (32 GB) har 6000MT/s CL30, vilket jag har förstått är det man ska sikta på.[/li]

För att vara på den säkra sidan i ett väl genomtänkt bygge bör du köpa ram som finns på moderkortets QVL lista

Skrivet av Prophan:

[li]SSD valde jag den snabbaste PCIe 4 jag kunde hitta.[/li]

För gaming kommer du inte märka någon skillnad mellan den snabbaste eller långsammaste PCIe 4 ssd. Troligen ej heller mellan på PCIe 3 och 4.

Ditt chassi kommer bara med 2st 140mm fläktar, du borde köpa i alla fall en till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Varför väljer du inte 9800x3d om du väljer att framtiddsäkra med MoBo?

Snarlik prestanda, lägre strömförbrukning, lägre pris, vill man landa på 20k budget så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Snarlik prestanda, lägre strömförbrukning, lägre pris, vill man landa på 20k budget så.

Ja men det handlar om någon enkel hundring i inköpspris. Ska man ändå framtiddssäkra så?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Ja men det handlar om någon enkel hundring i inköpspris. Ska man ändå framtiddssäkra så?

nja det är väl runt 1000-1200kr skillnad?

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Ja minst. B850:an kostar drygt 300kr mer än B650:an. Tycker inte att det är en prisskillnad som är värd att hänga upp sig på i ett bygge på 20k, är ju som sagt ett robustare kort så man får ju vad man betalar för. Du skulle tex kunna få ett snyggare par ram-stickor för samma prisskillnad

Visa signatur

Dator: Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition | Intel i5 2400 3,1 ghz | ASUS P8H67 | WD Green 2TB | 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | Fractal Design TESLA 550W | Fractal Design Define R4 Svart | Utrustning: Logitech G500 Gaming Mouse | Logitech G35 Headset | Microsoft Sidewinder X4 Keyboard | BenQ 27'' G2750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Helt rätt, antar att den var på rea nyligen eller så såg jag i syne. Då begriper jag valet!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Helt rätt, antar att den var på rea nyligen eller så såg jag i syne. Då begriper jag valet!

När Elgiganten nyligen återinvigde sitt varuhus i Svågertorp kunde man sno åt sig en 9800x3d för 4.3 lax. Kanske var det du tänkte på?

Visa signatur

Dator: Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition | Intel i5 2400 3,1 ghz | ASUS P8H67 | WD Green 2TB | 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | Fractal Design TESLA 550W | Fractal Design Define R4 Svart | Utrustning: Logitech G500 Gaming Mouse | Logitech G35 Headset | Microsoft Sidewinder X4 Keyboard | BenQ 27'' G2750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektrohund:

När Elgiganten nyligen återinvigde sitt varuhus i Svågertorp kunde man sno åt sig en 9800x3d för 4.3 lax. Kanske var det du tänkte på?

Nää, jag var bara kass och såg 4500 och 5500 som samma pris vid tillfället xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Bara en liten Heads-up.

Enligt några recensioner på Amazon gällande Patriot Viper RAM-minnena, så verkar det finnas lite problem med kompatibilitet mellan dessa och det moderkort du har valt.

Tack för varningen, byter ut dem till något annat!

Skrivet av Jagers:

SSD behöver du inte ha snabbare än 500mb/s om du inte laddar hem massa stora filer/håller på med videoredigering etc, enda gången du märker skillnad på 500mb/s och 5000mb/s är vid installation av spel eller ovan-nämnda

finns det nån anledning att du behöver ha trådlöst tangentbord?

Alright, då klarar jag mig på någonting billigare.
Trådlöst för att jag hatar sladdar.

Skrivet av reaperishere:

Tack, förstått att jag valt fel minnen. Det blir dessa!

Skrivet av Vilsten:

Ja, du får en äkta Windows nyckel men finns en risk att den är köpt med tex stulna kreditkortsuppgifter.

För att vara på den säkra sidan i ett väl genomtänkt bygge bör du köpa ram som finns på moderkortets QVL lista
För gaming kommer du inte märka någon skillnad mellan den snabbaste eller långsammaste PCIe 4 ssd. Troligen ej heller mellan på PCIe 3 och 4.

Ditt chassi kommer bara med 2st 140mm fläktar, du borde köpa i alla fall en till.

Tack för all input! Uppskattar det. Ska dubbelkolla valet av RAM och ta en billigare SSD, så sparar jag några hundra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Trådlöst för att jag hatar sladdar.

Tangentbord är ingenting man brukar flytta runt å ha sig så du kanske klarar dig med ett trådat sånt iaf det blir mycket grejjer att ladda å ha koll på annars

Permalänk
Medlem

Ingen idé att snåla in på SSD om du ska lägga ~20k på ett datorbygge.

Personligen skulle jag lägga någon hundring till för att få en disk med DRAM Cache, till exempel 990 Pro som har ett fint pris just nu! (1490kr):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7012737

Windows-nyckel kan du köpa för ~20kr (med rabattkod), till exempel här:
https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Legit? En grå(nyckel)zon så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Tangentbord är ingenting man brukar flytta runt å ha sig så du kanske klarar dig med ett trådat sånt iaf det blir mycket grejjer att ladda å ha koll på annars

Glömde nämna att jag kommer dela skrivbord med min fru som vill ha saker och ting prydligt och stilrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ingen idé att snåla in på SSD om du ska lägga ~20k på ett datorbygge.

Personligen skulle jag lägga någon hundring till för att få en disk med DRAM Cache, till exempel 990 Pro som har ett fint pris just nu! (1490kr):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7012737

Windows-nyckel kan du köpa för ~20kr (med rabattkod), till exempel här:
https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Legit? En grå(nyckel)zon så att säga.

Tack! Kände inte till DRAM Cache. Ska läsa på om det.