Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Prio borde vara att få bort alla buggar från plattformen… kommer den lanseras i liknande skick som ex90 så blir den inte speciellt populär.

Mellanklass suv från Volvo kommer sälja som smör i Sverige även fast det är medioker bil i allmänhet kolla bara på försäjling siffrorna på XC60 just även fast att den bilen ganska gammal och har dåligt räckvidd jemfört med konkurrenterna som dessutom är billigare.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Det är ändå mycket populärt med hybridbilar fortfarande, så tycker frågan är berättigad.
Europa:

En fossilmotor som optimeras för en viss konstant last kommer ha bättre effektivitet och spillvärme kan utnyttjas på vintern.

Jag spekulerar att det beror på att det är en teknik som inte förväntas ha så lång levnadstid, och biltillverkarna har väldigt lite kunskap från förr som de kan vidareföra. Hybridbilar var en naturlig utveckling av fossilbilar, men en elbil med REX är blankt papper och mer komplex än en ren elbil. Sen är det svårt att se att denna teknik kan vara relevant om 10 år då framstegen är stora på räckvidd och laddshastighet.

Men BMW verkar inte ha gett upp
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-plots-range-e...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag hade en Opel Ampera (samma som Chevy Volt). Den marknadsfördes som en laddhybrid, men var formellt en elbil med range extender. På den gick inte motorn på ett fast varvtal. Gissningsvis försökte den generera lika mycket ström som man tog ur batteriet. Det var lite ovant i början att motorvarvet inte hade någon direkt koppling till gasen. Det tog ett par sekunder innan den varvade upp efter att man tryckt på gasen och på samma sätt så fortsatte den på samma varvtal ett par sekunder efter att man släppt gasen.

Den funkade bra för oss, vi körde nästan enbart på el. Vet inte hur mycket batterierna åldras på dagens PHEV, men på vår Ampera (2012) tog batterierna stryk då vi laddade fullt varje natt. Under tiden jag hade bilen (2014 - 2021) gick räckvidden från typ 8 till 6 mil på batteri, knappa 4 på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är ändå mycket populärt med hybridbilar fortfarande, så tycker frågan är berättigad.
Europa:
<Uppladdad bildlänk>

En fossilmotor som optimeras för en viss konstant last kommer ha bättre effektivitet och spillvärme kan utnyttjas på vintern.

Jag spekulerar att det beror på att det är en teknik som inte förväntas ha så lång levnadstid, och biltillverkarna har väldigt lite kunskap från förr som de kan vidareföra. Hybridbilar var en naturlig utveckling av fossilbilar, men en elbil med REX är blankt papper och mer komplex än en ren elbil. Sen är det svårt att se att denna teknik kan vara relevant om 10 år då framstegen är stora på räckvidd och laddshastighet.

Att hybrider är populära fortfarande beror på att det är låg skatt på dom än så länge.
Men skatten på dom ska göras om vad jag har fattat för folk kör mindre med batteri och mer med bensin så dom är inte så miljövänliga som dom påstår att dom ska vara, så utsläppet ska räknas om på dom bilarna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Att hybrider är populära fortfarande beror på att det är låg skatt på dom än så länge.
Men skatten på dom ska göras om vad jag har fattat för folk kör mindre med batteri och mer med bensin så dom är inte så miljövänliga som dom påstår att dom ska vara, så utsläppet ska räknas om på dom bilarna.

Ja lägre skatt är en viktig förklaring, men skatten på elbilar är ju ännu lägre

Sen EU:s koldioxidböter i tillägg gör att det nästan bara finns hybrider eller rena elbilar hos de flesta tillverkare, så hur nybilsförsäljningen ser ut är helt styrt av politik.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag säger som jag alltid gör när någon frågar om Polestar 2; provsitt, provkör. Gigantisk mittkonsol som gör den trång, dålig sikt utåt pga A-stolpen. Oanvändbar mugghållare. Men det är högst personligt enligt mig och min kropp, andra passar den kanon. För egen del är V60 ljusår trevligare komfortmässigt Däremot väldigt trevlig att köra, Polestar 2, den känns Volvo

Gällande vinterdäck så gick jag på begagnat till vår id7. Hittade i princip oanvända Hakka 10 på originalfälgar från en id7 för 15k. Volkswagen ville ha 800kr/månad. 565 är ju mer överkomligt, men fortfarande dyrt. Om det ingår nån förvaring och skifte börjar det ju trilla ner mot tänkbart.

Tänk bara på att alla däcken ska tillbaks med ett minsta mönsterdjup, skiljer sig mellan tillverkare. Totalt 20k för vinterhjul du inte får behålla och dessutom inte helt förbruka.. man betalar för smidigheten, men utan förvaring så vet jag inte om det är så mycket smidigare. Polestar 2 är en vanlig bil, borde inte kräva enorm arbetsinsats att hitta en begagnad uppsättning

Tack för svar Jag har provsuttit och provkört två gånger, dock med två månaders mellanrum Håller med om att den är lite trång och tycker att fönsterna är lite små. Kändes inte som att man kunde vila vänsterarmen på "kanten" på ett bekvämt sätt men behöver nog sitta i den igen. Jo, V60n har sina fördelar men den krånglar allt mer (Bakluckeöppnaren, Start/Stopp batteri, 12V batteri, diverse slitdelar osv) och är så otroligt seg vid omkörning eller dylikt plus att servon är tungrodd...men på landsväg/motorväg är den riktigt skön att sitta i.

Bra input gällande däcken, det ingår ingenting vad jag vet så visst är det lite mycket att pynta ca 20k för dem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja lägre skatt är en viktig förklaring, men skatten på elbilar är ju ännu lägre

Sen EU:s koldioxidböter i tillägg gör att det nästan bara finns hybrider eller rena elbilar hos de flesta tillverkare, så hur nybilsförsäljningen ser ut är helt styrt av politik.

Läs bara kommentarfälten under alla annonser kopplade till elbilar. Det är fortfarande fruktansvärt många, i huvudsak äldre herrar, som är extremt konservativa och rädda för elbilar. Hybrider i olika former verkar gå bättre konstigt nog. Förmodligen för att väldigt få fattar att:

1: Risken att batteriet är förbrukat efter några år är mycket högre i en hybrid än i en elbil.
2: En hybrid med havererat batteri är nästintill värdelös.
3: En hybrid med havererat batteri kan i många fall inte ens startas, trots att man har bensinmotor också.
4: Det sitter för djupt rotat att man kör tills lampan lyser och sen åker och tankar. Därför blir tanken på långa laddtider jobbig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det börjar närma sig leverans nu, är som ett otåligt barn som räknar ner till julafton i juli

Detta kom 22 augusti:
<Uppladdad bildlänk>

Inte fått någon ytterligare notis om att den kommit till Sverige än men jag spårade ett av lastfartygen och det ankom i Halmstad i fredags. Jag lever på hoppet att våran bil var med där, utöver chassinummer så har även regnummer nu dykt upp på mitt konto hos VW. Men vi får väl se när ÅF hör av sig

Jag vill själv gärna ha en kombi när jag väl går över till elbil, så denna är på min radar inför framtida bilköp. Hur har du utrustat den och vad landar priset på? Skriv gärna lite om hur du upplever den när du väl fått den. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Läs bara kommentarfälten under alla annonser kopplade till elbilar. Det är fortfarande fruktansvärt många, i huvudsak äldre herrar, som är extremt konservativa och rädda för elbilar. Hybrider i olika former verkar gå bättre konstigt nog. Förmodligen för att väldigt få fattar att:

1: Risken att batteriet är förbrukat efter några år är mycket högre i en hybrid än i en elbil.
2: En hybrid med havererat batteri är nästintill värdelös.
3: En hybrid med havererat batteri kan i många fall inte ens startas, trots att man har bensinmotor också.
4: Det sitter för djupt rotat att man kör tills lampan lyser och sen åker och tankar. Därför blir tanken på långa laddtider jobbig.

Angående din fjärde punkt:

För mig som älskar att kunna köra 60 mil utan bekymmer även vintertid är räckvidden ett orosmoment. Vi kör regelbundet (1-3 ggr per år) till släkt i Tyskland och har då färja att passa tiden till och det är ca 60 mil till färjan hemifrån. Ofta kan vi dock åka 20 mil kvällen innan till min far för övernattning, men 60 mil under hyfsad tidspress händer ändå att vi behöver få till. Ofta tar vi då en paus halvvägs på kanske 20 minuter för att käka nåt, sträcka på benen etc.

Säg att jag köper en bil med beräknad räckvidd 50 mil i bra väder. Är det rimligt att tänka sig att det är kvar ca en tredjedels räckvidd efter två timmar körning en kall vinterdag med hyfsad kupévärme? Om så är fallet, hur lång tid tar det att ladda till säg 80% med snabbladdare? 20 minuter?

Då bör väl en 60 mils resa kanske behöva två eller tre pauser på 20 minuter var? Ingen jättegrej, utan kanske 20 till 40 minuter längre resa.

Tänker jag rätt? Eller drar den betydligt mer om vädret är kallt och med lite besvärligt väglag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag vill själv gärna ha en kombi när jag väl går över till elbil, så denna är på min radar inför framtida bilköp. Hur har du utrustat den och vad landar priset på? Skriv gärna lite om hur du upplever den när du väl fått den. 🙂

Det är en GTX så den har väl typ allt utom glastak, akustikrutor och drag. Körde privatleasing och den landar på strax under 8k.

Jag har provkört den ganska mycket redan innan beställning och jag är helt såld, men ska absolut skriva när man haft den på riktigt ett tag. Det jag tycker är synd med den i egenskap av just kombi är att bagaget är för litet, bilens utrymme är tråkigt fördelat. Baksätet är jättestort, vilket gör det naturligt att bagaget inte får så mycket kärlek. Det är också ganska smalt invändigt, trots att bilen är bred. Mycket kant på sidan

Skrivet av Klarspråkarn:

Tänker jag rätt? Eller drar den betydligt mer om vädret är kallt och med lite besvärligt väglag?

Teslan vi hade snittade runt 1.6 på sommaren och 2.2 på vintern, totalt snitt över 14k mil var 1.8kWh. Så det är absolut en skillnad på vintern.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Synd att Audi A1 REx aldrig blev verklighet. Hade dom satsat så kanske den drivlinan hittat ner i fler modeller.
Samtidigt var man kanske lite för tidigt ute.

https://www.mahle-powertrain.com/media/mahle-powertrain/news-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

För mig som älskar att kunna köra 60 mil utan bekymmer även vintertid är räckvidden ett orosmoment. Vi kör regelbundet (1-3 ggr per år) till släkt i Tyskland och har då färja att passa tiden till och det är ca 60 mil till färjan hemifrån. Ofta kan vi dock åka 20 mil kvällen innan till min far för övernattning, men 60 mil under hyfsad tidspress händer ändå att vi behöver få till. Ofta tar vi då en paus halvvägs på kanske 20 minuter för att käka nåt, sträcka på benen etc.

Säg att jag köper en bil med beräknad räckvidd 50 mil i bra väder. Är det rimligt att tänka sig att det är kvar ca en tredjedels räckvidd efter två timmar körning en kall vinterdag med hyfsad kupévärme? Om så är fallet, hur lång tid tar det att ladda till säg 80% med snabbladdare? 20 minuter?

Då bör väl en 60 mils resa kanske behöva två eller tre pauser på 20 minuter var? Ingen jättegrej, utan kanske 20 till 40 minuter längre resa.

Ja, räckvidden blir absolut sämre på vintern. Dock har vi ju inte särskilt jobbiga vintrar i södra halvan av Sverige speciellt många dagar om året. Men visst, måste du åka långt när det är snöstorm och 15 minusgrader får du nog räkna ungefär halva räckvidden jämfört med sommaren. Sen kan man ju med många bilmodeller ladda rätt fort nu för tiden. Kanske kan vara idé att hyra bil en gång om året när vädret är som allra sämst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Finns det någon som har gjort en cabriolet ännu? Eller tvåsitsig hard/soft top?

BMW hade tidigare en Mini Cooper SE Convertible, men det var en begränsad upplaga och numera slutsåld.

https://www.automotorsport.se/nyheter/varldens-forsta-el-cab-...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Den var fin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Nu har jag inte haft min Xpeng G6 på vintern än, men på sommaren så kan du köra ~40 mil och sen ladda upp till 80% igen på ditt 20 minuters stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zirxo:

Nu har jag inte haft min Xpeng G6 på vintern än, men på sommaren så kan du köra ~40 mil och sen ladda upp till 80% igen på ditt 20 minuters stopp.

Jag måste hålla med, fast kör Tesla model Y.. har aldrig haft problem, hinner fan inte äta undertiden den laddar ens

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Teslan vi hade snittade runt 1.6 på sommaren och 2.2 på vintern, totalt snitt över 14k mil var 1.8kWh. Så det är absolut en skillnad på vintern.

Skrivet av SmekusNamnus:

Ja, räckvidden blir absolut sämre på vintern. Dock har vi ju inte särskilt jobbiga vintrar i södra halvan av Sverige speciellt många dagar om året. Men visst, måste du åka långt när det är snöstorm och 15 minusgrader får du nog räkna ungefär halva räckvidden jämfört med sommaren. Sen kan man ju med många bilmodeller ladda rätt fort nu för tiden. Kanske kan vara idé att hyra bil en gång om året när vädret är som allra sämst?

Skrivet av zirxo:

Skrivet av basn:

Jag måste hålla med, fast kör Tesla model Y.. har aldrig haft problem, hinner fan inte äta undertiden den laddar ens

Tack för bra svar. Verkar vara rimlig räckvidd även vintertid om det inte är katastrofväder, men då är det ändå generellt en dålig idé att ge sig ut på vägarna. Typ en halv till en hel timme extra på en lite längre resa funkar ändå om det sker någon enstaka gång om året. Får bara planera in lite extra gnäll från ungarna att vi måste dra med lite mer marginal

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det är en GTX så den har väl typ allt utom glastak, akustikrutor och drag. Körde privatleasing och den landar på strax under 8k.

Jag har provkört den ganska mycket redan innan beställning och jag är helt såld, men ska absolut skriva när man haft den på riktigt ett tag. Det jag tycker är synd med den i egenskap av just kombi är att bagaget är för litet, bilens utrymme är tråkigt fördelat. Baksätet är jättestort, vilket gör det naturligt att bagaget inte får så mycket kärlek. Det är också ganska smalt invändigt, trots att bilen är bred. Mycket kant på sidan

Lite trist att bagageutrymmet är sådär. Får dra till en bilhandlare och kika på hur den ser ut. Gillar verkligen att vår Passat modell 2014 har rejält bagage.

Akustikrutor är jag väldigt nyfiken på. Hur stor skillnad gör det egentligen? Moderna bilar är ju rätt bra isolerade ändå, men mycket vägljud går väl in via däcken från egna bilen, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Lite trist att bagageutrymmet är sådär. Får dra till en bilhandlare och kika på hur den ser ut. Gillar verkligen att vår Passat modell 2014 har rejält bagage.

Ja vi hade en Passat Alltrack 2018 förut och den skulle jag säga har större bagage än ID7. Åtminstone djupet nere vid golvet.

Skrivet av Klarspråkarn:

Akustikrutor är jag väldigt nyfiken på. Hur stor skillnad gör det egentligen? Moderna bilar är ju rätt bra isolerade ändå, men mycket vägljud går väl in via däcken från egna bilen, eller?

Jag vet inte hur stor skillnad det är, anledningen att vi inte valde det var att jag trodde det ingick som standard i GTX så jag missade det, annars hade jag tagit det bara för att. Tror tillvalet ligger på 3000kr bara. Men jag har läst att vissa som provkört båda inte märkt någon skillnad, så jag vet inte. Inget jag ligger sömnlös över.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Skulle säga att de gör stor skillnad på vår Enyaq. Mycket behagligt och väl värt 3000kr som det kostade extra.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Intressant, "hacka" EV laddare och avaktivera överhettningsskyddet.

https://uk.pcmag.com/cars-auto/159484/this-scary-ev-charger-h...

Permalänk
Medlem

Vi presenterar nya Model Y Performance

Vi presenterar nya Model Y Performance | Tesla Sverige

https://www.tesla.com/sv_se/blog/introducing-new-model-y-perf...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Lite fräsig, men jag tänker att vill man ha en prestandabil så är det väl ändå model 3 man skaffar? Model Y performance känns lite kompromiss.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Lite fräsig, men jag tänker att vill man ha en prestandabil så är det väl ändå model 3 man skaffar? Model Y performance känns lite kompromiss.

Är nog många som resonerar att man vill ha en "prestandabil" och model 3 är en kompromiss.
Grejen med MYP och M3P är ju att de är vardagsbilar med prestanda, går året om och till vardags också. Och med det perspektivet säljs det ju typ 6-7 MY för varje M3, den krossar M3 i populäritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Skulle säga att de gör stor skillnad på vår Enyaq. Mycket behagligt och väl värt 3000kr som det kostade extra.

Coolt, tack för info 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Europa:
<Uppladdad bildlänk>

Kör en BMW i3s 2022, och är mest glad att platsen där REX motor o tank satt inte finns kvar, utan man fick det större batteriet.

Träffat och pratat med många andra i3 ägare med allt ifrån 2014, 2016 till 2017 modellerna, och för de första var ju range extender nödvändigt, en ägare berättade hur han bilen idag mår fint, men kommer ca 10-12 mil så med Rex går det lite längre o han kan ta sig till snabbladdare.

Själv så kommer jag med senaste/sista batteriet (lite under 40 kWh, 1,56 kWh milen i snitt senaste halvåret), nog långt och snabbladdning går så fort så tycker lite stödladdning med snabbladdare duger, 20 till 85 procent tar inte så lång tid, i3S kör då med max 50 kW DC laddning, "långsamt" idag men nog bra för oss.

Dessutom de range extender jag hört om i reella bilar, inkl BMW, har ju utgått ifrån en MC/snöskoter liknande motor, som gjorts för o vara effektiv som en vanlig motor, och inte en optimerad för ett varvtal som range extender borde vara.

Hörde om detaljer om sådana varianter av motor, prototyper alltså, tror t o m NEVS höll på med det ett kort tag.

Och Toyota kanske går vidare mot det steget, se deras senaste pressrelease som kom nyligen.

Personligen tycker jag att trots att vår i3S har "litet" batteri gentemot nyare bilar, så är räckvidd bra, även i vinterväglag o ordentligt kallt ute, så en range extender o tanka o ha koll, samt dra med sig mer vikt, är mest till besvär, snabbladda är lugnt.
(samtidigt är ju just VIKT något man verkligen tänkte på med i3 projektet, men ändå ha en skitkul bil o köra)

En vän kollade in Renault R5 nyligen och det som imponerande på mig, var att batterikapacitet, förbrukning och laddning verkade genomtänkt, inga "måste vara bättre värden än konkurrenten", men ok totalpris.

fixar stavfel
Permalänk
Datavetare

Tycker nya Model Y ser klart bättre ut framifrån (den var i.m.n.h.o rätt ful framifrån tidigare) och i profil, där även gamla modellen var helt OK.

Men de får kicka personen som designat bakänden.

Tycker det dels påminner om ett kylskåp och dels som något man förväntar sig en nystartad kinatillverkare skulle koka ihop, not good use of a lot of LEDs... Gamla modellen ser betydligt bättre ut.

Det var i alla fall min reaktion när jag hamnade bakom en ny model Y första gången. Grabben hade också hör nya model Y refereras till som "kylskåpet", så verkar som jag inte är ensam om just den delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

id.Polo var ju ganska häftig, ska bli kul att se på riktigt

Såg förresten att Zeekr kör en on-tour igen, kanske skulle passa på att provköra för skojs skull

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

id.Polo var ju ganska häftig, ska bli kul att se på riktigt

Såg förresten att Zeekr kör en on-tour igen, kanske skulle passa på att provköra för skojs skull

<Uppladdad bildlänk>

Har det skrivits nått om vart priset kan hamna på Polon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Har det skrivits nått om vart priset kan hamna på Polon?

Tanken var väl 25 000 EUR när den utannonserade för några år sedan.
ID3 kostar 469 000 kr med värmepump, så kanske motsvarande för 350 000.
De kanske erbjuder en helt naken variant för 300 000 kr någon annanstans.
Golf börjar runt 330 000 kr.