Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Är Asus BT8 för 1800kr mest bank for the buck?
100kvm stort boende, inga extrema behov.

Jag hade en BT8 hemma en kort stund men den gick tillbaka då jag upplevde långa laddtider på webbsidor, appar mm. Försökte mig på lite olika lösningar men fick aldrig till det. Nu gick jag på en Dual Band wifi7 från TP-Link som fungerar gott o väl för mig.
Ett tips på en tri-band wifi7 runt 2k är annars TP-Link BE550 som ligger mellan 2000-2500 beroende av rabatter/medlemskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har försökt få tag i en Ubiquiti Edgerouter X i snart ett år finns de något motsvarande eller bättre? Wifi är inget krav, utan de löses genom annan väg.

Har en switch, så måste inte vara 10 portar på routern utan räcker med runt 4/5 stycken.

Omada har väl varianter?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

BT8 fungerar utmärkt för min del iaf, inga som helst problem.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Omada har väl varianter?

Är de inte end del av tp-link?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har försökt få tag i en Ubiquiti Edgerouter X i snart ett år finns de något motsvarande eller bättre? Wifi är inget krav, utan de löses genom annan väg.

Har en switch, så måste inte vara 10 portar på routern utan räcker med runt 4/5 stycken.

Dom är ersatta av bättre produkter som tex Ubiquiti Cloud Gateway Ultra

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Omada är ett varumärke som TP-link använder för prosumer-grejer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, det stämmer, som tidigare skriver deras prosumer-del.
Missade att Ubiquiti var ett krav

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Är Asus BT8 för 1800kr mest bank for the buck?

Även om alla har olika preferenser så är svaret på den frågan - Ja!

Det enda erbjudandet som är bättre är att köpa 2st 😊

Permalänk
Skrivet av cr1ll3:

Dom är ersatta av bättre produkter som tex Ubiquiti Cloud Gateway Ultra

Såg intressant ut, dock inte lika intressant produkt som Edgerouter serien som hade mer diskret utseende (kommer sitta undangömt i ett rack skåp).

Skrivet av mpat:

Omada är ett varumärke som TP-link använder för prosumer-grejer.

Ja är något skeptisk till produkter som har kinesisk koppling.

Skrivet av sweisdapro:

Jo, det stämmer, som tidigare skriver deras prosumer-del.
Missade att Ubiquiti var ett krav

Är inget krav utan går med vilket märke som helst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fattar det i princip. Har dock valt TP-link själv, eftersom de 1) inte längre är ett kinesiskt företag för de produkter som säljs i Europa (de delade sig och lade businessen för allt utanför Kina i ett amerikanskt bolag), och 2) är helt enorma på konsumentmarknaden, så jag räknar med att om de gör något fuffens så kommer någon att märka det och det blir nyheter. Men som sagt, jag förstår den tanken.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fattar det i princip. Har dock valt TP-link själv, eftersom de 1) inte längre är ett kinesiskt företag för de produkter som säljs i Europa (de delade sig och lade businessen för allt utanför Kina i ett amerikanskt bolag), och 2) är helt enorma på konsumentmarknaden, så jag räknar med att om de gör något fuffens så kommer någon att märka det och det blir nyheter. Men som sagt, jag förstår den tanken.

Tyvärr har de ju haft dåligt med uppdateringar till sina produkter.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial - NixOS

Permalänk
Skrivet av mpat:

Pratas om de ska förbjudas i USA, men är väll just som vanligt mycket snack och lite verkstad.

Jag har kommit över annan typ av router, får se om den fungerar annars får jag titta mer på tipsen här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Under lumpen cirkulerade ett rykte om en fänrik vid spärrbataljonen som myntade uttrycket: ”Har man ingen konservöppnare, så tillverkar man en.” På samma sätt kan man säga att detsamma gäller för en router: om man saknar en router, bygger man en med hjälp av överblivna datordelar.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag köpte UniFi Cloud Gateway Max och har aldrig varit så nöjd med en router, så kan rekommendera den varmt!

Cloud Gateway Max

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE 16GB || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF1000 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Under lumpen cirkulerade ett rykte om en fänrik vid spärrbataljonen som myntade uttrycket: ”Har man ingen konservöppnare, så tillverkar man en.” På samma sätt kan man säga att detsamma gäller för en router: om man saknar en router, bygger man en med hjälp av överblivna datordelar.

Det skulle ju vara en bra idé om vi bortser från hur mycket gamla datorer tenderar att dra i effekt, vilket kan kosta en reell slant på sikt. Däremot finns ju såna här små datorer som bara drar 5-10 w som är populära som NAS just nu. En sån dator går på 2-3000 kr och då har man en riktigt bra hårdvara för en router 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Jag köpte UniFi Cloud Gateway Max och har aldrig varit så nöjd med en router, så kan rekommendera den varmt!

Cloud Gateway Max

Ja tror en annan rekommenderade den också, men kom jag över en router för under 1000kr . En lite mer avancerad än Ubiquiti, men du behöver inget konto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en RT-BE58U förra veckan då min gamla Asus var end of support, gamla trotjänaren sen -15 fått kasta in handduken... Men ja, BE för 1499kr var riktigt riktigt nice.

Supernöjd

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem

GL.inet Flint 2 om du prioriterar wireguard-prestanda eller Flint 3 om du prioriterar openvpn samt WiFi 7.

Flint 2 finns väl för runt 1400:- på Aliexpress nu.

Bäst är väl att bygga ihop något själv men Flintarna kan köra openwrt.

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Det skulle ju vara en bra idé om vi bortser från hur mycket gamla datorer tenderar att dra i effekt, vilket kan kosta en reell slant på sikt. Däremot finns ju såna här små datorer som bara drar 5-10 w som är populära som NAS just nu. En sån dator går på 2-3000 kr och då har man en riktigt bra hårdvara för en router 🙂

Kan intyga detta, hade en htpc (gammal dator) igång 24/7 och de var inte gratis trots den mestadels stod i ide. Tror den drog nästan 50 kr i månaden eller i alla fall 25 minst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Såg intressant ut, dock inte lika intressant produkt som Edgerouter serien som hade mer diskret utseende (kommer sitta undangömt i ett rack skåp).

Är inget krav utan går med vilket märke som helst.

Just routrar I Omada-serien är sisådär, de billigare har inte stateful inspection och är hopplösa att göra regelverk mellan vlan på. Har en ER605 och skulle inte rekommendera den om du behöver göra något annat än att NAT:a mot Internet.

De dyrare har bättre funktionalitet men då hamnar man på 2-3000kr.

Access-punkterna är bra och smidiga, gillar de väggmonterade (t.ex. EAP615) som har 3 switchportar som man kan plocka ut både vlan och trunk på. Samt de för utomhusbruk som t.ex. EAP610 som går att sätta upp i mesh och då även går att plocka ut trunk på etherporten så den även fungerar som en trådlös brygga.

Switcharna har jag bara de billigare PoE-varainterna av, de klarar av vlan vilket är det jag behöver, men de är verkligen inte avancerade, finns dyrare switchar med mer funktioner men vill man ha sådant billigt är det nog Mikrofon som gäller.

Omada-gränssnittet är enkelt att jobba i och rätt så smidigt, men det är ju inte lika funktionsrikt som enterprise-lösningar. Men det klarar ju utan problem att managera flera mindre installationer vilket jag tror är tanken. Att kunna managera ett dussin små kontor som har några switchar och AP från ett enkelt verktyg.

Skrivet av mpat:

Håller med, de känns som de skulle bli upptäckta om de gjorde något skumt, men man vet ju aldrig.

Skrivet av basn:

Tyvärr har de ju haft dåligt med uppdateringar till sina produkter.

Tycker det kommer uppdateringar rätt frekvent till Omada-produkterna. Nu har jag bara haft mina saker i 3 år så det kanske blir sämre med tiden, dock är det inte de nyaste prylarna jag har och jag tycker mig se uppdateringar till betydligt äldre saker också.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Flint 2 så klart, bästa routern

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

GL.inet Flint 2 om du prioriterar wireguard-prestanda eller Flint 3 om du prioriterar openvpn samt WiFi 7.

Flint 2 finns väl för runt 1400:- på Aliexpress nu.

Bäst är väl att bygga ihop något själv men Flintarna kan köra openwrt.

Min Belkin RT3200 (Linksys E8450) dog för två veckor sedan så jag ersatte den med en Flint 2.
Flint 3 har visserligen Wi-Fi 7 men i övrigt har Flint 2 bättre hårdvara och jag klarar mig med Wi-Fi 6.
Det tråkiga är att min RT3200 gick sönder lite för tidigt då jag hade planerat att istället köpa OpenWrt Two när den lanseras men den router blir dyrare än Flint 2.
Jag köpte direkt från GL-iNet och leveransen gick snabbt även om PostNord slöade ner den.
https://store-eu.gl-inet.com/products/flint-2-gl-mt6000-wi-fi...
Priserna verkar lite jojo-priser som går upp och ner jag betalade €140 för en och en halv vecka sedan men idag kostar Flint 2 €161,75.
Jag använder OpenWrt i min router och installerade vanilla OpenWrt istället för GL.inet OpenWrt klon mest för att jag inte är insatt i deras klon och konfiguration.

Om man inte behöver köpa router idag och har utrymme i sin budget så rekommenderar jag att man väntar på OpenWrt Two som ser intressant ut.
Förutom det som OpenWrt One erbjuder så tillkommer dessa specifikationer.
Produceras av GL.iNet
MT7988
10G SFP
5G koppar Realek RTL8251B
4 port 2.5G koppar Maxlinear MXL86252 Switch
1-2 port 1G koppar MT7988 inbyggd Switch
Tre-band Wi-Fi 7
Den har varit beräknad till slutet av 2025 men vet inte när den lanseras, uppskattat pris ca $250
Som alltid när något är helt nytt så kan det inledningsvis förekomma vissa bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

BT8 fungerar utmärkt för min del iaf, inga som helst problem.

Inga problem här heller, går riktigt snabbt, har 7 stationära 3 laptops två surfplattor, IP-TV box och tre telefoner samt tre TV-donglar som alla används regelbundet. Har WiFi 7 på telefon och laptop kör trådat med switch till stationära. Maxar min 1000/1000 upkoppling både trådat och trådlöst. Har 100 kvadrat+ och betong, fungerar i alla ändar. Går tex att gamea online trådlöst utan problem i andra ändan av lägenheten.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Min Belkin RT3200 (Linksys E8450) dog för två veckor sedan så jag ersatte den med en Flint 2.
Flint 3 har visserligen Wi-Fi 7 men i övrigt har Flint 2 bättre hårdvara och jag klarar mig med Wi-Fi 6.
Det tråkiga är att min RT3200 gick sönder lite för tidigt då jag hade planerat att istället köpa OpenWrt Two när den lanseras men den router blir dyrare än Flint 2.
Jag köpte direkt från GL-iNet och leveransen gick snabbt även om PostNord slöade ner den.
https://store-eu.gl-inet.com/products/flint-2-gl-mt6000-wi-fi...
Priserna verkar lite jojo-priser som går upp och ner jag betalade €140 för en och en halv vecka sedan men idag kostar Flint 2 €161,75.
Jag använder OpenWrt i min router och installerade vanilla OpenWrt istället för GL.inet OpenWrt klon mest för att jag inte är insatt i deras klon och konfiguration.

Om man inte behöver köpa router idag och har utrymme i sin budget så rekommenderar jag att man väntar på OpenWrt Two som ser intressant ut.
Förutom det som OpenWrt One erbjuder så tillkommer dessa specifikationer.
Produceras av GL.iNet
MT7988
10G SFP
5G koppar Realek RTL8251B
4 port 2.5G koppar Maxlinear MXL86252 Switch
1-2 port 1G koppar MT7988 inbyggd Switch
Tre-band Wi-Fi 7
Den har varit beräknad till slutet av 2025 men vet inte när den lanseras, uppskattat pris ca $250
Som alltid när något är helt nytt så kan det inledningsvis förekomma vissa bekymmer.

Flint 2 såldes på aliexpress för 1000 kr för några veckor sedan. Bästa routern jag haft, förstår inte varför folk köper asus och andra routers....

Jo skumt att priserna går upp och ner jag betalade 130 euro för min på https://store-eu.gl-inet.com/products/flint-2-gl-mt6000-wi-fi...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har en Huawei DG8245w2 via Bahnhof som fungerar rätt bra. Men har på sistone tyckt att wifi-räckvidden är lite sådär.
Kan få en Zyxel EE3301 från Bahnhof (eller få och få, betala för snarare), skulle det ge bättre räckvidd? Huawei:en har ju bara Wifi 5/812.11ac medan den nya isåfall skulle ha Wifi 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Flint 2 såldes på aliexpress för 1000 kr för några veckor sedan. Bästa routern jag haft, förstår inte varför folk köper asus och andra routers....

Jo skumt att priserna går upp och ner jag betalade 130 euro för min på https://store-eu.gl-inet.com/products/flint-2-gl-mt6000-wi-fi...

Håller med. Ersatte ett gäng AIMesh routrar med en sån + en till Wifi 6 accesspunkt och drog in Openwrt. Hur stabilt och snabbt som helst för mina ca 30 enheter fördelat på två våningsplan.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Har en Huawei DG8245w2 via Bahnhof som fungerar rätt bra. Men har på sistone tyckt att wifi-räckvidden är lite sådär.
Kan få en Zyxel EE3301 från Bahnhof (eller få och få, betala för snarare), skulle det ge bättre räckvidd? Huawei:en har ju bara Wifi 5/812.11ac medan den nya isåfall skulle ha Wifi 7.

6Ghz (WiFi 6/7) har kortare räckvidd än 5Ghz (wifi 5) så du ska nog inte räkna med längre räckvidd än vad du har I nuläget, däremot kan du få högre hastigheter i det område du faktiskt har täckning på med Wifi 7.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Jag har kört Ubiquiti i 10-15 år nu och tror aldrig jag kommer att gå över till något annat igen... skulle jag byta idag så skulle det bli en DIY lösning av något slag.

Såg en kommentar om något annat märke där Ubiquiti nämndes men att den andra produkten "inte behöver något konto" - det behövs inte på Ubiquiti's grejer heller så länge du kör en lokal controller (kan vara vad för dator som helst om så önskas).

Det kan vara en ganska brant ekonomisk backe att börja med just Ubiquiti's grejer så därför kör jag själv en blandning av nytt och begagnat... accesspunkter köper jag nya för att hålla den wifi-standard jag vill ha men som exempelvis nu senast så köpte jag en beggad cloudkey här på SweClockers.

Gällande det så kommer det snart upp en gateway här på marknaden snart.

Visa signatur

mvh // Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fangstrom:

Jag har kört Ubiquiti i 10-15 år nu och tror aldrig jag kommer att gå över till något annat igen... skulle jag byta idag så skulle det bli en DIY lösning av något slag.

Såg en kommentar om något annat märke där Ubiquiti nämndes men att den andra produkten "inte behöver något konto" - det behövs inte på Ubiquiti's grejer heller så länge du kör en lokal controller (kan vara vad för dator som helst om så önskas).

Det kan vara en ganska brant ekonomisk backe att börja med just Ubiquiti's grejer så därför kör jag själv en blandning av nytt och begagnat... accesspunkter köper jag nya för att hålla den wifi-standard jag vill ha men som exempelvis nu senast så köpte jag en beggad cloudkey här på SweClockers.

Gällande det så kommer det snart upp en gateway här på marknaden snart.

Måste hålla med, gick till unifi från dyr fortigate dock...
Men de har gått ner i pris imo för vad de gör.
Dessutom har de gjort zon baserade regler så är det rätt smidigt att göra regler men inte helt 100% optimalt men det är inte andra brandväggar heller

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial - NixOS