SweClockers drop!

Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Egentligen ska man ju vara glad när någonting kommer tidigare än lovat, det har hänt flera gånger med Amazon när jag beställt. Problemet är bara att jag arbetar på nätterna och planerar att få varan då jag kan vara hemma. Oftast har jag hunnit flytta fram leveransen i appen när man ser meddelandet att de ändå kommer att leverera den för tidigt, nu senast gjorde jag det som vanligt, men ändå ringde airmee på i porttelefonen (som går till min mobil) kvällen jag inte kunde ta emot.
Han fick ställa det utanför min dörr, vilket är nervöst även om jag sett att andra grannar ofta har paket utanför sina dörrar, så risken är nog liten att den blir snodd egentligen. Jag åkte dock hem under natten och ställde in den så jag fick lite sinnesfrid.

Jo det är samma här, att paket kommer tidigare än förväntat. Vilket oftast är en glad överraskning.
Jag bor i villa så inte fasen ringer någon leverantör på varken dörr eller mobil, utan dom lämnar det bara på förstukvisten.
Även paket som (kanske inte från amazon, men ändå samma speditörer) kräver påskrift. Det skiter dom i i nio fall av tio och bara droppar utanför dörren.
Jag förstår precis hur du kände när du åkte hem och ställde in paketet. Jag fick en oväntad leverans när jag var i Riga men som tur var så var husvakten här då så det gick bra.
Det är väldigt sällan jag beställer något som faktiskt är dyrt, men det vet ju inte eventuella tjuvar om.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

Varför beställer ni inte bara till instabox ? Det är bättre än stressa dom kommer på tider som inte passar er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför beställer ni inte bara till instabox ? Det är bättre än stressa dom kommer på tider som inte passar er.

för man får inte alltid valet att själv välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det var, som jag skrev i mitt inlägg, precis det jag gjorde 😆
Och det var väl halva gnället, utöver att paketet kom en vecka tidigare.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

En fråga. Beställde en grej för två dagar sen. Nu är den nedsatt i pris. Går det att få tillbaka mellanskillnaden?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

En fråga. Beställde en grej för två dagar sen. Nu är den nedsatt i pris. Går det att få tillbaka mellanskillnaden?

Jag har provat och svaret är nej. Men du kan beställa en gång till och lämna tillbaka den första

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Jag köper av svenska handlare i första hand för att stötta, från amazon köper jag saker/märken som inte finns i normalt svenskt sortiment.

Dock är amazon totalt värdelösa när det gäller paketering.
Skulle aldrig våga beställa vissa saker från dom då de skickar saker utan någon som helst vaddering, ibland ligger sakerna i en större kartong och studsar runt helt löst.

Permalänk
Medlem

Blåst av Amazon

Dessa försökte blåsa mig. Beställde en NZXT C1500 PSU och fick detta: https://youtube.com/shorts/0OM78QXlSpo
Undrar hur stort mörkertalet är?

Lade ut samma recension på amazon, efter ca: 24h togs recensionen bort.

För att lösa problemet krävdes 10 mejl och kanske 5 samtal.

Inte rätt att man skall få ligga på som en hök och trakassera för att få det man köpt. _/_/_/

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

för man får inte alltid valet att själv välja

Jo du kan välja fraktsätt innan du beställer, kan jag allafall.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag beställde ett batteri till robotdammsugaren. Det skickades via amazon, men såldes av en annan leverantör.
Det var ett 100 tal bra recentioner på batteriet, så det var bra, men återförsäljaren hade tyvärr sådär såg jag i efterhand.

Varan kom snabbt, men det är 100 % någon som bytt ut sitt gamla batteri och skickat tillbaka.

Så... Hur har ni andra för reklamationserfarenheter där? Jag skickade tillbaka och skrev att jag fått fel produkt. Att varan jag beställde skulle vara 7.2Ah, men den jag fick var 5.2Ah. Tog en bild på båda batterierna, mitt och det dåligt begagnade var tom samma modell och tillverkare.

Har ni lyckats få tillbaka pengarna i sådant sammanhang?

Jag funderar på om jag bara ska ge upp och beställa någonannanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Hej!

Jag beställde ett batteri till robotdammsugaren. Det skickades via amazon, men såldes av en annan leverantör.
Det var ett 100 tal bra recentioner på batteriet, så det var bra, men återförsäljaren hade tyvärr sådär såg jag i efterhand.

Varan kom snabbt, men det är 100 % någon som bytt ut sitt gamla batteri och skickat tillbaka.

Så... Hur har ni andra för reklamationserfarenheter där? Jag skickade tillbaka och skrev att jag fått fel produkt. Att varan jag beställde skulle vara 7.2Ah, men den jag fick var 5.2Ah. Tog en bild på båda batterierna, mitt och det dåligt begagnade var tom samma modell och tillverkare.

Har ni lyckats få tillbaka pengarna i sådant sammanhang?

Jag funderar på om jag bara ska ge upp och beställa någonannanstans.

Gjorde ett liknande ärende med ett mobiltillbehör som var öppnat och använt...3:e parts säljare, men vart inga problem.
Fick mail av Amazon att mina pengar återbetalas inom 5 dgr efter att returen har godkänts.

Permalänk
Medlem

beställer mer och mer från amazon, tycker det fungera otroligt bra med väldigt snabba leveranser men även bra med reklamationer
där dom återbetalar direkt när jag lämnat in returen till posten. Jag har svårt att hitta något direkt negativt för mig som kund.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jo du kan välja fraktsätt innan du beställer, kan jag allafall.

Instabox är inte valbart, trots att det finns flera Instaboxar i min närhet. Gissningsvis är Instabox för dyra för Amazon på många adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Jag köper av svenska handlare i första hand för att stötta, från amazon köper jag saker/märken som inte finns i normalt svenskt sortiment.

Dock är amazon totalt värdelösa när det gäller paketering.
Skulle aldrig våga beställa vissa saker från dom då de skickar saker utan någon som helst vaddering, ibland ligger sakerna i en större kartong och studsar runt helt löst.

Har samma erfarenhet gällande paketering och detsamma gällande val. Köper alla bara av Amazon kommer det bara bli Amazon kvar och då kan de sätta vilka priser de vill. Jag köpte just en skärm av dom för att priset där var en hel del bättre än från svenska åf men om det blir problem tack vare paketering så tänker jag börja filtrera bort dom från prisjakt.

Sist jag nästan returnerade något var ett Urth ND-filter i ett metalletui i en plastask som kom i ett sånt där platt kartongkuvert Amazon gillar. Det var hål i det och plastasken var sönder och metalletuiet förvridet så att det knappt går att öppna eller stänga. Som av ett mirakel var filtret oskatt och eftersom jag inte använder etuiet ändå så lät jag det vara. Men för mycket sånt så finns ingen mening att köpa från dom mer. I slutändan är dom ännu ett stort amerikanskt megacorp, världen blir rätt fattig om de tar över allt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har samma erfarenhet gällande paketering och detsamma gällande val. Köper alla bara av Amazon kommer det bara bli Amazon kvar och då kan de sätta vilka priser de vill. Jag köpte just en skärm av dom för att priset där var en hel del bättre än från svenska åf men om det blir problem tack vare paketering så tänker jag börja filtrera bort dom från prisjakt.

Sist jag nästan returnerade något var ett Urth ND-filter i ett metalletui i en plastask som kom i ett sånt där platt kartongkuvert Amazon gillar. Det var hål i det och plastasken var sönder och metalletuiet förvridet så att det knappt går att öppna eller stänga. Som av ett mirakel var filtret oskatt och eftersom jag inte använder etuiet ändå så lät jag det vara. Men för mycket sånt så finns ingen mening att köpa från dom mer. I slutändan är dom ännu ett stort amerikanskt megacorp, världen blir rätt fattig om de tar över allt.

Låt mig gissa, det var postnord som levererade? Dom senaste tre åren har det varit "mystiska" hål i minst nittio procent av allt som postnord har levererat till mig. Plus att paketen brukar ta ett extra varv mellan två sorteringskontor.. Efter att dom fick fria händer att snoka efter *insert excuse here* i paket så har alla paket tagit tre-fyra dagar extra.
Sååååå jävla genomskinliga "transportskador" att ett barn förstår att det absolut inte har uppkommit i transporten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

beställer mer och mer från amazon, tycker det fungera otroligt bra med väldigt snabba leveranser men även bra med reklamationer
där dom återbetalar direkt när jag lämnat in returen till posten. Jag har svårt att hitta något direkt negativt för mig som kund.

Samma här, har aldrig haft problem med det jag beställt och skulle det bli nåt så lär dom knappast bråka som många svenska butiker gör oftast. Fick nåt idag att hämta ut trots att beräknad leverans var först imorgon så jag klagar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Samma erfarenhet här när det gäller leveranser och reklamationer. Returnerade precis ett par Sony in-ear hörlurar för andra gången sedan jag köpte dom för drygt två år sedan. Första gången fick jag ett nytt par och denna gång fick jag istället full återbetalning.
Kan tycka att det är lite bökigt att kontakta kundservice så att man kan chatta med någon direkt, men när man väl har hittat rätt så fungerar det utmärkt och det är aldrig någon som ifrågasatt en reklamation.

Permalänk
Medlem

Ångrade ett köp redan innan det levererats (tryckte på köp för snabbt då det var 100kr rabatt...), så nu chattade jag med kundtjänst. Paketet kommer fram idag, till ombud. Bästa och snabbaste sättet att få tillbaks pengarna var att "neka leveransen", dvs, låta det bara ligga. Bättre än att hämta ut och returnera. Någon som har erfarenhet av att "neka leveransen", i detta fall Postnord? Hur lång tid tar det innan varan går i retur? Får man en massa påminnelser, eller ve och fasa, riskerar att få hemleverans?

Fördelen med att inte ens hämta ut det är ju dock att jag inte kan få kritik för att ha böjt pins på moderkortet etc (handlar alltså om moderkort).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ångrade ett köp redan innan det levererats (tryckte på köp för snabbt då det var 100kr rabatt...), så nu chattade jag med kundtjänst. Paketet kommer fram idag, till ombud. Bästa och snabbaste sättet att få tillbaks pengarna var att "neka leveransen", dvs, låta det bara ligga. Bättre än att hämta ut och returnera. Någon som har erfarenhet av att "neka leveransen", i detta fall Postnord? Hur lång tid tar det innan varan går i retur? Får man en massa påminnelser, eller ve och fasa, riskerar att få hemleverans?

Fördelen med att inte ens hämta ut det är ju dock att jag inte kan få kritik för att ha böjt pins på moderkortet etc (handlar alltså om moderkort).

Tycker det hade varit smidigare att hämta ut paketet, fota att det är oöppnat och sedan klicka in retur på Amazons hemsida eller i appen -> Visa QR-koden för ditt ombud och ta kvitto på returen

Jag är en sådan person som gärna vill att mina returer kommer iväg ASAP!

Permalänk
Medlem

Innan du åker till postombudet så startar du en retur i Amazonappen.
Efter 30 min kan då åka till Posten hämta ut paketet och be dem direkt skanna QR-koden för returen.
De skriver ut ettikten och skickar tillbaka paketet omgående.
Hurvida du får pengarna på en gång eller när de processat paketet beror på, men det kommer gå fortare än att vänta 7 dagar på Postens retur samt Amazons hanteringstid.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag beställde denna https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07FBTB2V5/ref=ox_sc_act_title_...
Har nu fått från FedEx jag ska betal 341 kr för importmoms och administrationsavgift. Är detta rimligt eller har det blivit något fel?

Visa signatur

9800x3D, RTX 5080 | AW3423DWF (OLED, 3440x1440 @ 165 Hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Hej! Jag beställde denna https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07FBTB2V5/ref=ox_sc_act_title_...
Har nu fått från FedEx jag ska betal 341 kr för importmoms och administrationsavgift. Är detta rimligt eller har det blivit något fel?

Tar man en titt på företaget som säljer och skeppar för egen räkning så sänder de sina produkter från Japan.

Citat:

Om det land som din beställning levereras till inte täcks av Amazon Global-programmet måste eventuella extra avgifter för införtullning betalas av dig. Vi har ingen kontroll över dessa avgifter och kan inte förutsäga vad de kan vara.

Tullpolicyn varierar mycket från land till land, så du bör kontakta ditt lokala tullkontor för mer information. Observera dessutom att när du beställer på Amazon.co.uk för internationell leverans anses du vara den registrerade importören och måste följa alla lagar och förordningar i det land där du tar emot varorna.

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?ref_=hp_l...

Det finns mer info på sidan.
Ja, de nämner amazon.co.uk men det är sidan jag fått skickad till mig när jag frågat om avgifterna för egen del.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Skrivet av iller:

Tar man en titt på företaget som säljer och skeppar för egen räkning så sänder de sina produkter från Japan.

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?ref_=hp_l...

Det finns mer info på sidan.
Ja, de nämner amazon.co.uk men det är sidan jag fått skickad till mig när jag frågat om avgifterna för egen del.

Fast nej. Enligt Amazons regler måste säljaren stå för alla extra kostnader. "Om du gör en beställning till en leveransadress inom EU är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter. " Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20... under "Tull- och importavgifter som kan uppstå för leveranser från utlandet" Så kontakta säljaren och säg att de, enligt Amazon.se regler så måste de stå för alla kostnader. Vägrar säljaren det kontakta Amazon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson Jag håller med dig.

Men sist jag gjorde missen på amazon.se och råkade beställa från asien så var det vad jag fick meddelat, jag får stå mitt kast.
De hänvisade att jag inte behövde oroa mig så länge det skeppas via Amazon.

Ja, jag påpekade det som stod i din länk.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast nej. Enligt Amazons regler måste säljaren stå för alla extra kostnader. "Om du gör en beställning till en leveransadress inom EU är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter. " Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20... under "Tull- och importavgifter som kan uppstå för leveranser från utlandet" Så kontakta säljaren och säg att de, enligt Amazon.se regler så måste de stå för alla kostnader. Vägrar säljaren det kontakta Amazon

Dåså, magkänslan var att något inte stämde. Tack så mycket

Visa signatur

9800x3D, RTX 5080 | AW3423DWF (OLED, 3440x1440 @ 165 Hz)

Permalänk
Medlem

om du beställer från den svenska sidan ska du inte betala en krona i några avgifter då är det säljaren som gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@jnsson Jag håller med dig.

Men sist jag gjorde missen på amazon.se och råkade beställa från asien så var det vad jag fick meddelat, jag får stå mitt kast.
De hänvisade att jag inte behövde oroa mig så länge det skeppas via Amazon.

Ja, jag påpekade det som stod i din länk.

Jag har fått avgifter 1 gång och kontaktade då säljaren som först vägrade. Kontaktade då Amazon som i sin tur kontaktade säljaren som motvilligt då gick med på o stå för kostnaderna

Skrivet av RaxXeZ:

Dåså, magkänslan var att något inte stämde. Tack så mycket

Ingen fara. Har själv haft ett sånt ärende

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Funderar på att säga upp mitt Prime, har fungerat bra under ett par år men den här veckan blev det fel på alla tre produkter jag beställde trots att alla är köpta och skickade av Amazon själva.

1. Cykellås med förvaringsväska som visar sig vara en modell utan väska trots att produktbeskrivningen nämner väskan flera gånger.

2. Behöver ersätta en adapter i ett custombygge och väljer samma modell som tidigare, får levererat en betydligt billigare modell men debiteras för den dyra modellen.

3. Hittat rätt variant av cykellåset där förvaringsväskan verkligen ska ingå, väl hemma visar sig väskan vara en enklare variant än den som är på produktbilden.

Edit:
Glömde nämna att när jag kollade Airmeeappen för att se var min leverans tagit vägen så visade den sig redan vara levererad, var bara det att trappen i fotot som utköraren tar vid leverans inte var min trapp. Mina paket låg alltså utanför någon annans hus. Gick runt i grannskapet för att försöka leta rätt på trappen i fotot utan att lyckas. Senare på kvällen hade en vänlig själ lagt paketen på vår trapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Funderar på att säga upp mitt Prime, har fungerat bra under ett par år men den här veckan blev det fel på alla tre produkter jag beställde trots att alla är köpta och skickade av Amazon själva.

1. Cykellås med förvaringsväska som visar sig vara en modell utan väska trots att produktbeskrivningen nämner väskan flera gånger.

2. Behöver ersätta en adapter i ett custombygge och väljer samma modell som tidigare, får levererat en betydligt billigare modell men debiteras för den dyra modellen.

3. Hittat rätt variant av cykellåset där förvaringsväskan verkligen ska ingå, väl hemma visar sig väskan vara en enklare variant än den som är på produktbilden.

Edit:
Glömde nämna att när jag kollade Airmeeappen för att se var min leverans tagit vägen så visade den sig redan vara levererad, var bara det att trappen i fotot som utköraren tar vid leverans inte var min trapp. Mina paket låg alltså utanför någon annans hus. Gick runt i grannskapet för att försöka leta rätt på trappen i fotot utan att lyckas. Senare på kvällen hade en vänlig själ lagt paketen på vår trapp.

Känns som du haft mest otur bara och så många gånger. Jag hade nog också sagt upp mitt prime då. jag har själv inte haft några problem och då har jag gjort sen förra november runt 20 beställningar och allt har har stämt med annonsen vad man beställde.

Men vad jag förstår så är dom bra och snabba att ha göra med när något gått fel till skillnad från många svenska butiker som strular och man väntar i evigheter.

Permalänk
Medlem

Vågar man beställa något lite dyrare från Amazon eller? Har hittat en produkt som säljs av dem själva, men har fel modell i titeln (bilden och all annan info säger dock rätt produkt). Har pratat med kundservice som säger att det är det på bilden/infon som stämmer.

Orkar bara inte med något strul om det ändå skulle vara fel, eller om något är trasigt. Känns som att Amazon ofta försöker fula sig vid återköp. Eller?