Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Lite fräsig, men jag tänker att vill man ha en prestandabil så är det väl ändå model 3 man skaffar? Model Y performance känns lite kompromiss.

Jag har själv en M3 i dagsläget, och det är en enormt kul och körglad bil. Älskar den på många otroliga sätt, och är nog en av de allra roligaste vardagsbilarna jag kört (kan inte jämföra med diverse Porsche och Ferrari som jag kört eller åkt i).

Det sagt så är för mig den största nackdelen att det är en sedan. Även om lastutrymmet är otroligt stort och väl optimerat för att vara en sedan (rymmer bra mycket mer än vad man kan tro när man ser hur liten bilen är från utsidan), så är nackdelen att den i många fall blir svårlastad om man skall ha in några saker som är högre än vad den fasta hatthyllan medger.

Själv har jag aldrig gillar chassi eller kördynamik på gamla MYP. Hade en beställning på en för ett par år sedan, men avbeställde då jag provkört bilen. Det var ett studsigt och SUV-igt chassi som inte alls påminde om det fantastiska chassit på min M3.

Provkörde nya MY (AWD Juniper) i våras, och tyckte att även om det nya chassit är hyllat av media, så personligen var det ett steg bakåt gällande aktiv körning jämfört med gamla MYP. Även om den inte var lika "studsig" som gamla MYP (något som gjort att jag aldrig gillar någon version av gamla MY), och klart bättre komfort, så var den dock nu lite för mjuk i chassi för min smak. Var klart gungig och svajig när jag pressade den hårt i skarpare kurvor i hög fart. Den var bra för att vara en SUV, men inte närheten av en M3. Avstod därför även den nya MY AWD juniper.

Ser fram emot att testa denna nya MYP när den kommer för provkörning i Sverige.

Kanske blir denna modellen den första i MY-serien som jag verkligen gillar? Vi får se.

Spännande att prova oavsett!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant, "hacka" EV laddare och avaktivera överhettningsskyddet.

https://uk.pcmag.com/cars-auto/159484/this-scary-ev-charger-h...

Nu måste jag påpeka att ladda med ihoprullad kabel, särskilt som det är 1-fas vid 80A, är ett stort NO NO! Det finns en anledning att en kabelvinda har olika effektangivelse ihoprullad och utrullad. Sedan förespråkar jag givetvis att även laddboxar ska ha en rimlig nivå att cybersäkerhet…

Permalänk
Medlem

Alriks Bilar
@alriksbilar

Nya batterier i Tesla Model Y Performance

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Alriks Bilar
@alriksbilar

Nya batterier i Tesla Model Y Performance

https://youtu.be/5ipm9C_NcUs

Mer effektiva? Laddar snabbare?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Mer effektiva? Laddar snabbare?

Ja. Nya celler från LG. Högre energidensitet både volymetriskt (fler Wh på samma utrymme) och gravimetriskt (fler Wh per kg), samt högre max strömstyrka/effekt till motorerna jämfört med både MY AWD LR och M3P.

Det praktiska resultatet av de nya battericellerna är att de lyckats kombinera att behålla liknande långa räckvidd som MY AWD LR Juniper (trots 21" hjul och prestandamotorer på denna P-versionen), men med nästan samma effekt och prestanda som M3P Highland.

Traditionellt så brukar Performance-modellerna alltid få klart kortare räckvidd än Long Range-modellerna, men inte i detta fallet.

Hur laddkurvan kommer se ut är okänt (typiskt nog så brukar Tesla vara konservativa i början, och sedan via mjukvara rampa upp effekten över tid).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

(trots 21" hjul och prestandamotorer på denna P-versionen)

Motormässigt är det väl endå extremt oimponerande. En starkare elmotor kräver inte mer effekt vid samma arbete som en något mindre motor.

Permalänk
Medlem

Nu kan IX3, första bilen i BMWs "Neue Klasse", konfigureras på tyska och brittiska sidorna.
Upp till 805 km WLTP. Än så länge bara ett motoralternativ iX3 50 xDrive, 469 hästar och fyrhjulsdrift, 400 kW DC-laddning.. 70 k€ i Tyskland.

https://configure.bmw.co.uk/en_GB/configure/NA5/
https://configure.bmw.de/de_DE/configure/NA5/

Massivt batteri i den på 109 kWh men jag räknar med att modellen kommer med mindre batterier sen, och bakhjulsdrivna varianter. Enligt WLTP ska den vara riktigt effektiv (15,1 kWh/100km), och det är fakiskt snäppet bättre än exempelvis Tesla MY LR AWD (som får anses vara bland de ledande på den fronten). Den verkar ha 2000 kg släpvagnsvikt och 520 liter bagage.

Utseendet är inte riktigt min kopp té, men gillar att de gett den retrovibbar, det är ingen slump då den inspirerats av https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_New_Class

Kan nog bli populär. BMW vet hur man bygger grymma bilar men också hur man tar betalt för extrautrustning

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vore kul att läsa lite mer om dessa batterier istället för att se influensers och andra som snackar(som de alltid gör för views idag)
Ny kemi? Ny teknik?
Byd, catl är väll ändå de som ligger längst i "batteri" racet lg visste jag inte ens var med?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Motormässigt är det väl endå extremt oimponerande. En starkare elmotor kräver inte mer effekt vid samma arbete som en något mindre motor.

Det är ju mest hjulen och däcken som kommer ha den största skillnaden i påverkan på räckvidden mellan LR- och P-modellerna (och generellt för alla elbilar).

Till skillnad från ICE så tappar man inte speciellt mycket förbrukning på elmotorer. Detta är ju den absolut största fördelen med BEV tycker jag. Man kan ha en enormt motorstark bil, men utan den traditionella nackdelen med ICE där man oftast får en enormt mycket högre både förbrukning, vikt och plats som krävs för större och starkare motorer.

Så prestandaversioner är ju ekonomiskt väldigt mycket billigare och vettigare generellt på BEV än relativt för ICE-bilar. En klar fördel för oss som vill köra motorstarka och körglada vardagsbilar (för rena banbilar och rena sportbilar så är ju vikten av batterier en klar nackdel för BEV vs ICE-bilar). Riktigt kul med dessa Performance-modeller av BEV!

Ser fram emot att provköra denna! Kan nog kanske ha chansen att bli den roligaste och mest vettiga vardagsbilen som både är praktisk och sportig på samma gång. Fin kombi om de lyckats väl med denna (har inte varit fullt nöjd med tidigare MY).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu kan IX3, första bilen i BMWs "Neue Klasse", konfigureras på tyska och brittiska sidorna.
Upp till 805 km WLTP. Än så länge bara ett motoralternativ iX3 50 xDrive, 469 hästar och fyrhjulsdrift, 400 kW DC-laddning.. 70 k€ i Tyskland.

Massivt batteri i den på 109 kWh men jag räknar med att modellen kommer med mindre batterier sen, och bakhjulsdrivna varianter. Enligt WLTP ska den vara riktigt effektiv (15,1 kWh/100km), och det är fakiskt snäppet bättre än exempelvis Tesla MY LR AWD (som får anses vara bland de ledande på den fronten). Den verkar ha 2000 kg släpvagnsvikt och 520 liter bagage.

Utseendet är inte riktigt min kopp té, men gillar att de gett den retrovibbar, det är ingen slump då den inspirerats av https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_New_Class

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Kan nog bli populär. BMW vet hur man bygger grymma bilar men också hur man tar betalt för extrautrustning

Förvånansvärt lågt pris för att vara en BMW med fyrhjulsdrift, men HERREGUD så ful den var, t.om i BMW's mått mätt. Misstänker att det är en riktigt bra elbil dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Förvånansvärt lågt pris för att vara en BMW med fyrhjulsdrift, men HERREGUD så ful den var, t.om i BMW's mått mätt. Misstänker att det är en riktigt bra elbil dock!

Är beredd att hålla med. Jag har en BMW 530E Xdrive idag som (och en annan BMW i form av Mini Cooper SE) som jag tycker är snygg och nöjd med designen, men framför allt baken var rätt ful på denna nya. Fronten tycker jag dock kanske skulle kunna ha potential, men återstår att se den i verkligheten. Alltid svårt att döma enbart efter bilder.

Jo, BMW tror jag kan lyckas enormt väl. De vet hur man gör effektiva och bra elbilar (mer så än både Mercedes och VAG i min erfarenhet). Även om denna modellen kanske inte är snyggast så kan nog den underliggande tekniken vara riktigt bra. Skall bli enormt kul att testköra när den kommer! 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är beredd att hålla med. Jag har en BMW 530E Xdrive idag som (och en annan BMW i form av Mini Cooper SE) som jag tycker är snygg och nöjd med designen, men framför allt baken var rätt ful på denna nya. Fronten tycker jag dock kanske skulle kunna ha potential, men återstår att se den i verkligheten. Alltid svårt att döma enbart efter bilder.

Jo, BMW tror jag kan lyckas enormt väl. De vet hur man gör effektiva och bra elbilar (mer så än både Mercedes och VAG i min erfarenhet). Även om denna modellen kanske inte är snyggast så kan nog den underliggande tekniken vara riktigt bra. Skall bli enormt kul att testköra när den kommer! 👍

Ja dom har lyckats hålla sig fulsnygga på nåt vis. De är fula, men på ett intressant sätt som man inte riktigt kan slita blicken ifrån. I4:an har verkligen karaktär.

Det brukar dock oftast handla om proportioner som är lite "off", gärna åt det större hållet. Denna "grill" får den dock mest att se ut som en gnagare. Udda proportioner åt fel håll.

Men som du säger, det finns potential, gillar konceptet men inte genomförandet just i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker nya Model Y ser klart bättre ut framifrån (den var i.m.n.h.o rätt ful framifrån tidigare) och i profil, där även gamla modellen var helt OK.

Men de får kicka personen som designat bakänden.

Tycker det dels påminner om ett kylskåp och dels som något man förväntar sig en nystartad kinatillverkare skulle koka ihop, not good use of a lot of LEDs... Gamla modellen ser betydligt bättre ut.

Alltid svårt med design och smakfrågor.

Själv tycker jag att baken med den indirektröda belysta spolilern/rampen är enormt snygg och lyckad. Detta medans jag (tvärt emot dig tydligen) inte alls är så förtjust i den vita front-LED-rampen och den nya MY juniper-fronten. Den ser IMO lite för mycket kina-bil ut a la Nio/Xpeng (hoppas det går att hacka mjukvaran och stänga av den).

Håller dock med om att fronten (förutom att jag inte gillar den vita LED-rampen) har lite bättre proportioner på MYP än på de vanliga MY (som jag inte alls gillar, och föredrar fronten på nya M3).

Baken med LED-rampen på MY Juniper tycker jag påminner om Polestar 2. En bil som jag fö. också tycker är mycket snyggare i baken än fronten (gillar inte alls fronten på den, men riktigt snygg bakifrån, kanske en av de vackraste).

Men design och smak är som sagt oftast väldigt personligt. Så bara kul med lite olika åsikter om det här i tråden. 👍

2026 Tesla Model Y Performance debuts – top-spec Juniper packs 460 hp; 0-100 in 3.5s, 250 km/h, 580 km

https://paultan.org/2025/08/29/2026-tesla-model-y-performance...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja dom har lyckats hålla sig fulsnygga på nåt vis. De är fula, men på ett intressant sätt som man inte riktigt kan slita blicken ifrån. I4:an har verkligen karaktär.

Det brukar dock oftast handla om proportioner som är lite "off", gärna åt det större hållet. Denna "grill" får den dock mest att se ut som en gnagare. Udda proportioner åt fel håll.

Men som du säger, det finns potential, gillar konceptet men inte genomförandet just i detta fall.

Oavsett vad man tycker om utseendet så är originalutförandet att "njurarna" är stående (apropå gnagare). De liggande som har varit vanligast de senaste årtiondena kom senare. Den första var nog 507 med sin i sammanhanget låga front, men stående var det dominerande långt senare.

Permalänk
Medlem

BMW har verkligen gått ner sig gällande designen på deras bilar, otroligt fula :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Oavsett vad man tycker om utseendet så är originalutförandet att "njurarna" är stående (apropå gnagare). De liggande som har varit vanligast de senaste årtiondena kom senare. Den första var nog 507 med sin i sammanhanget låga front, men stående var det dominerande långt senare.

Jo, jag kan tycka att detta ändå var en lite rolig "modern-retro"-variant och nostalgisk tillbakablick. Finns nog viss potential med den delen av designen tycker jag. Kanske den växer ännu mer när man ser den i verkligheten.

Baken och bakljusen gillade jag dock inte alls, precis som jag ogillar baken och bakljusen på de nyaste Mini Cooper (mycket snyggare på F56-modellen som vi har). Här tycker jag att BMW skulle gått på deras mer klassiska bakljus och klassiska bakluckor.

Men precis som många andra bilar kommer nog detta vara lite av en smakdelare.

BMW iX3 50 förskjuter elbilsvärldens tektoniska plattor – här är våra intryck

https://elbilen.se/nyheter/bmw-ix3-50-neue-klasse-forskjuter-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, jag kan tycka att detta ändå var en lite rolig "modern-retro"-variant och nostalgisk tillbakablick. Finns nog viss potential med den delen av designen tycker jag. Kanske den växer ännu mer när man ser den i verkligheten.

Baken och bakljusen gillade jag dock inte alls, precis som jag ogillar baken och bakljusen på de nyaste Mini Cooper (mycket snyggare på F56-modellen som vi har). Här tycker jag att BMW skulle gått på deras mer klassiska bakljus och klassiska bakluckor.

Namnet Neue Klasse är i sig en blinkning till historien...

Baken ser väl lite ut som en ny variant av designfilosofin på iX (utan siffra).

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel de som bestämmer designen?
Ge mig en jävla normal ratt, knappar, dörrhandtag osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Går även konfigurera på svenska sidan med svenska priser.
https://configure.bmw.se/sv_SE/configure/NA5/31HR/FSEJ7,P0300...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hmm, måste säga att den såg bättre ut i vitt. Njurarna fick inte lika skarpa konturer och helheten med lysena och allt fick en tydligare form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Se där ja. Gick in och tittade när jag postade länken men tror inte det gick då.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Skulle säga att man inte behöver lägga till ett enda paket/tillägg för att få en bra utrustad bil.

Ska bli kul att se nya GLC med!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på elbil till och från under flera år. Doppat tårna i denna tråd nån gång, men alltid landat i att jag ska avvakta. Nu börjar min gamla Honda kännas FÖR trött och jag vill verkligen byta. Har dessutom numer en egen laddare 11kw där jag bor. Jag har dessutom börjat köra till jobbet, en sträcka på 5 mil ToR.
Jag kan lägga ca 450 tkr. Vågar man köpa en bättre begagnad elbil? Tänker att utvecklingen går så fort? Eller är det smartare att satsa på en phev?

Tesla vill jag inte ha. Vad finns det för rimligt "trygga" köp?

Edit: med trygg menar jag inte galet värdetapp, samt tekniskt pålitlig, orkar inte massa strul och verkstadsbesök.

Edit 2: för phev har jag kollat på Mazda CX-60 PHEV AWD, BMW 330e xDrive Touring och några andra i den storleken, prisklassen, runt 2-3000 mil, 2023-2024.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Skickade runt like ransomware mejl så det jag kom över är: 23 får alla säljare reda på alla speks på Volov EX60, så troligt vis kommer det till er den 24. Pris, WLTP osv...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Skickade runt like ransomware mejl så det jag kom över är: 23 får alla säljare reda på alla speks på Volov EX60, så troligt vis kommer det till er den 24. Pris, WLTP osv...

Va?

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Sitter du på mer info får du gärna bistå

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hmm, måste säga att den såg bättre ut i vitt. Njurarna fick inte lika skarpa konturer och helheten med lysena och allt fick en tydligare form.

Vit brukar vara en trevlig färg, så länge den ren, men tyvärr tycker jag vitt blir ganska dassigt snabbt och man måste tvätt bilen oftare än jag önskar/orkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Skulle säga att man inte behöver lägga till ett enda paket/tillägg för att få en bra utrustad bil.

Ska bli kul att se nya GLC med!

Helt okej men finns några saker många lär välja till: Head up display, uppgraderad stereo, elektriskt drag, tonade rutor, annan färg än vit och ljus interiör plus vinterhjul (paketet fully charged t.ex som inkluderar mycket av det ovan) så pratar vi 120k till på grundpriset ca.

Men de kör väl ibland kampanjer där man får vissa paket inkluderat, så kanske kommer något sådant småningom.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Helt okej men finns några saker många lär välja till: Head up display, uppgraderad stereo, elektriskt drag, tonade rutor, annan färg än vit och ljus interiör plus vinterhjul (paketet fully charged t.ex som inkluderar mycket av det ovan) så pratar vi 120k till på grundpriset ca.

Men de kör väl ibland kampanjer där man får vissa paket inkluderat, så kanske kommer något sådant småningom.

Finns ingen tillverkare som har med de där sakerna till grundutförande.

Det viktigaste är att filcentrering och adaptiv farthållare finns med som standard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Finns ingen tillverkare som har med de där sakerna till grundutförande.

Det viktigaste är att filcentrering och adaptiv farthållare finns med som standard.

Det sa jag inte heller. Menar att jag hade saknat en del om jag bara gått för grundutförande, men det är subjektivt vad man tycker är viktig.

Visa signatur

Det var High noon.