PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Intressant, upplever inte att den är varken seg eller strängig och den är en go-to här. Men det beror kanske på hur mycket man använder också? Men smaken är som bekant som baken.

Ingen aning, smakade inte själv då jag inte tål komjölk.
Bakade i 430 grader.

Permalänk

Min go to pizza just nu är en enkel deg av dinkelmjöl, olivolja, salt, jummet vatten och torrjäst. Låt jäsa i en bunke under duk i en kvart.
Sen icas färdiga pizzasås med örter.
På med fior di latte mozzarella från Zeta.
In i ugnen en kvart på 220 grader vanlig ugn.
När den är klar så har jag på Buffelmozzarella, Icas egna är god. Så den får smälta lite av pizzavärmen.
Brukar också pensla olivolja på kanterna runt precis när den kommer ut.
Sen lite färsk basilika från växten i köket.

Ibland har jag även på napoli eller milano, ovanpå fior di latte, innan gräddning, beroende på vilken smak jag är sugen på.

Pizza är med 100% säkerhet, det jag skulle välja om jag bara fick äta en maträtt resten av mitt liv.

Permalänk
Medlem

Blev Pizza-AW idag. 16 pizzor lyckades vi svepa

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1 nu ska jag inte dissa vad andra gillar. Banancurrypizza är verkligen inte min grej men det där blev jag nästan sugen på att smaka

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@macmann1 nu ska jag inte dissa vad andra gillar. Banancurrypizza är verkligen inte min grej men det där blev jag nästan sugen på att smaka

Haha nej det är inte min grej heller, men vi har en person som vill ha den här pizzan så han får det och vi andra kör bufféstuket där vi gör olika varianter och skär upp så tar man det man är sugen på

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Blev Pizza-AW idag. 16 pizzor lyckades vi svepa

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Biga?

Ser riktigt bra ut!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Biga?

Ser riktigt bra ut!

Tack

Nej, jag har inte gett mig på biga. Detta var "vanlig" deg. ~63% vatten, 1g jäst, jäsning 12h rumstemp och ~18h kylskåp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tack

Nej, jag har inte gett mig på biga. Detta var "vanlig" deg. ~63% vatten, 1g jäst, jäsning 12h rumstemp och ~18h kylskåp.

Var ett tag sedan jag gjorde pizza nu. Ger mig nog på det nästa helg. Fantastiskt fint att ha möjligheten att göra såhär fin pizza hemma.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Någon som har förslag på bra borste som inte brinner upp?
Lite nojjig över mässingsborstar att det ska ligga kvar strån på stenen.
https://www.bauhaus.se/pizzaborste-omberg-med-skrapa-100cm#go...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja, det är väl nåt man kanske skulle behöva öva mer på. Har försökt mig på "Neapolitan Slap" eller vad den kallas för, men det är inte så lätt som det ser ut när nån som kan gör det. Jag börjar dock med att trycka ut degen inifrån och ut med fingrarna. Men sen blir det att lägga upp den på knogarna för att sträcka ut ytterligare. Det funkar men det är ganska långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, det är väl nåt man kanske skulle behöva öva mer på. Har försökt mig på "Neapolitan Slap" eller vad den kallas för, men det är inte så lätt som det ser ut när nån som kan gör det. Jag börjar dock med att trycka ut degen inifrån och ut med fingrarna. Men sen blir det att lägga upp den på knogarna för att sträcka ut ytterligare. Det funkar men det är ganska långsamt.

Gjorde slap ett tag. Men tröttnade på att dammsuga golvet i en timme efteråt.
Numera blir det mest knogarna. Men jag ska nog testa lite DJ-snurren och se hur det går.

Permalänk
Medlem

“Una Pizza Napoletana was voted number one in the world twice, number one in America twice. Our style of pizza is rooted in Neapolitan but it’s our own thing.” Today, Bon Appétit spends a day on the line with Chef Anthony Mangieri, owner of Una Pizza Napoletana in NYC. Mangieri is considered a pioneer of Neapolitan-style pizza in America and his dedication to the craft has landed Una the number one spot in the world.

Permalänk
Medlem

Perfekt botten

I och med att jag saknar pizzastål och sten så utförde jag idag ett experiment med att få perfekt botten på min pizza genom att baka en färdig pizzabotten på stekpanna. Det blev riktigt riktigt bra så tänkte att jag delar med mig av det här.

För att kunna genomföra det här krävs en rätt bred stekpanna, annars kan man behöva anpassa bottnet så den får plats i stekpannan. Man behöver även ha en grillfunktion på ugnen.

Jag använde Icas stenugnsbakad pizzabotten med blek botten.

Metod:
Lägg ugnen på grill.
Värm upp stekpannan på medelhög värme. Häll i olivolja, valfritt om vill kan man ha tex chiliflingor, svartpeppar och saltflingor.

Börja smeta på tomatsåsen, lägg på ost och valfria tillbehör. Jag använde riven parmesan, mozzarella ost, pepperoni.

När botten fått bra färg lät jag bara pizzan glida på pizzaplåten och sedan in högst upp i ugnen ca 5 minuter.

Avslutade med oregano och olivolja.

Klart, perfekt pizza med krisp samt bra färg på ovansidan.

Fördelar:
- Det är enkel metod för att få bra färg under och ovan pizzan.
- Det är energisnålt, man behöver inte förvärma upp en stål/sten i en ugn en timme.
- Det går riktigt fort. Hela konsttycket tog mig ca 30 minuter.

Nackdelar:
- Tveksam metod för en pizzadeg. Frågan är om botten kan fastna i stekpannan när man värmer upp det. Det får bli till en annan gång.
- Inga andra kända nackdelar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Nu köpte jag äntligen en knark våg och testade 660g vatten, 28g salt , 0.3 g jäst på 1000g mjöl , Caputo. Allt handverk, inga elverktyg. Jag har testat MÅNGA gånger och väldigt små justeringar från det här men snart är jag nöjd. Det är verkligen sjukt kul med deg, bakar massa bröd också och blir efter många år ff imponerad hur mycket skillnad små justeringar gör. Bakad på biscotti sten i 400 grader men jäklar vad snabbt man får vara . Känner att jag är nöjd med degen, nu justerar jag några grader och sekunder hit o dit

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Vilken IR termometer rekommenderar ni?
Ser de billigaste börjar runt 200 (t.ex. denna). Räcker det utmärkt eller är det värt att gå upp några hundringar?

(IR termometer är en sån pryl jag aldrig trodde jag skulle ”behöva”)

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Behöver du en verkligen?
Innan jag skaffade min Gozney tittade jag på youtube när andra mätte hur lång tid det tar att värma upp plattan.
Snarare så att man får vrida ner tempen efter 40 min för annars fortsätter tempen stiga långt över 500 grader.
Tycker man märker att pizzan bränner om det för hög temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Ser de billigaste börjar runt 200 (t.ex. denna). Räcker det utmärkt eller är det värt att gå upp några hundringar?

Det räcker. IR termometer behöver du egentligen inte om du ska köra napolitanskt och kör med biscottisten. Då maxar du ugnen under uppvärmningen, cirka 20-30 minuter. Sen sänker du tempen på Oonin och anpassar värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Den duger om displayen känns ok och intervallet är tillräckligt. 600 grader är mer än tillräckligt.
Jag vill veta att stenen är tillräckligt varm men också så att den inte är för varm. Efter första baket sjunker temperaturen på stenen och du kanske vill veta när stenen nåt upp till bra temperatur igen och du kommer veta ungefär vilken temp stenen ska ha för dina bak.
Sen får man ju ändå lyfta och kolla och på så sätt kontrollera baket.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

[…]du kanske vill veta när stenen nåt upp till bra temperatur igen och du kommer veta ungefär vilken temp stenen ska ha för dina bak.

Exakt detta!

Ni har alla rätt; jag behöver inte en termometer egentligen. Jag såg det nog mer som en genväg för att lära mig hur lång tid det tar för stenen att bli tillräckligt varm, och hur länge jag behöver vänta mellan varje bak.

Ugnen har ju inbyggd termometer men antar att stenen tar bra mycket längre tid på sig än ugnen.

Permalänk
Medlem

Lilla Napoli har släppt sin egen ugn nu. Här är en video från Pizzaakademin där han testar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Lilla Napoli har släppt sin egen ugn nu.

Intressant design.
Verkar ju som man inte behöver allt för kraftig låga för annars bränner man nog sönder pizzan fort.
Men arbetshöjden utan ett riktig stativ tycker jag är ett problem som vanligt med dessa. De borde ju sälja ett...

Permalänk
Medlem