Permalänk

Fråga angående fiber till BRF.

Hej!
Jag bor i en samfällighet med ungefär 60 andra hus (radhus), som är uppkopplade på Coax. Det har varit instabilt sen vi köpte huset för 6 år sen med mycket nedtid, långsam hastighet etc. Området är byggt 1986 och jag antar att koax installerade och har suttit sen det var tillgängligt.

Jag har tagit upp ärendet med styrelsen flera gånger och lämnat in förslag men det känns bara som en vägg man springer in i (icke tekniska äldre) som inte förstår skillnaden överhuvudtaget, och vilka fördelar fiber kan ge, både genom att koppla upp alla byggnader i området (tvättstuga, bastu, soprum etc) för att inte tala om att värdet påverkas positivt.

Det jag fått till svar är att det skulle vara dyrt och gräva. 8 miljoner hörde jag det slängas runt vilket låter helt absurt då vi har villaområden typ 250-300 meter ifrån oss som jag vet har fiber. Vi bor även 500 meter ifrån företaget som driver stadsnätet!

Kikar man runt på kostnader via google är det ju svårt att få något på rak arm, och jag vet inte om det är så populärt att skicka runt offerter när man inte sitter i styrelsen. Har bett om att en enkät ska skickas ut, med information om potentiella kostnader, förutsättningar etc men nej.

Jag tycker det påverkar området negativt och skulle gärna ta lite råd från någon som kanske suttit i en BRF eller fått fiber indraget. Vad kostade det? Hur många offerter skickade ni efter?

Permalänk
Medlem

Det är väldigt få som gräver in fiber 2025. Hur ser 5g täckning ut där du bor? Det är billigare att smälla upp en 5g mast för en tjänsteleverantör än att gräva in fiber

Permalänk
Medlem

Problemet är nog att ni (föreningen) äger ert eget koax-nät, koaxnätet är redan anslutet mot fiber. Den som i sin tur ger er bredband via koax kan fixa akuta fel, men de kommer inte och kan enligt avtal inte göra större förändringar som skulle göra att koaxnätet fungerar bättre.

Att istället äga och gräva ner eget fibernät kostar givetvis pengar, men ett alternativ är att ta in någon firma som kan hjälpa till att stärka upp koaxnätet och föra dialog med de som förser nätet med bredband.

Installationskostnader kan givetvis komma ner en hel del mot avtal som innefattar gruppanslutning/avtal eller bara exklusivitet. Just att gräva i området lär däremot ta år i vissa fall.

Permalänk
Rekordmedlem

Vem äger koaxnätet ? Kan coaxnätet eller nått annat som nedan är draget till husen bytas ut till eller kompletteras med fiber, dvs finns det rör i marken som det skulle gå att använda så man slipper gräva ?
Äger föreningen coaxnätet går det nog att byta coaxen mot fiber eller om det möjligen finns några andra rör som går att använda borde fiber gå att ordna för en betydligt lägre kostnad än den du nämner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte det egentligen är något som stoppar dig att ta kontakt med tex det här företaget som driver stadsnätet och fråga om en någon form av offert (om man kan beställa hela paketet från dom). Du får väl bara vara tydlig med att du vill få prisförslag för att kunna presentera för styrelsen och att det inte handlar om någon riktig beställning i närtid.

Om det visar sig vara mer rimligt pris hade du ju kunnat presentera det "färdiga" förslaget för styrelsen. Det är nog mycket lättare att du gör själva det "jobbet" och isf tar på dig att vara projektledare än att försöka lägga över det på styrelsen.

Kanske annars se över möjligheten att bara själva dra in till dig själv?

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Det jag fått till svar är att det skulle vara dyrt och gräva. 8 miljoner hörde jag det slängas runt vilket låter helt absurt då vi har villaområden typ 250-300 meter ifrån oss som jag vet har fiber. Vi bor även 500 meter ifrån företaget som driver stadsnätet!

Ni behöver gräva fiber till varje hus (spridningsnät) för att ersätta koax-nätet. Vår samfällighet gjorde det för några år sen och det kostar mycket riktigt några mille. Skönt när det är på plats nu, men som sagt det var mycket diskussioner om kostnaderna innan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Tag in offerter, det viktigaste är att du också presenterar månadskostnaden för varje boende. Jag skulle gissa att ni kan gå "plus" på bara avgiften per månad även om ni låser upp er med fast pris/månad mot att någon har ensamrätt. precis som BRF gör.

Tag in offerter från Bahnhof etc, stadsnätet kommer enbart skicka dig vidare, men det är dock inget dåligt....

Jag gissar också att ni förmodligen kan drag om fiber i KOAX lednigensrör då den borde gå in till samma hus som fibern, iaf om du är i stockholm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

8 000 000 kr låter extremt högt, här i Västerås tar dom 25 000kr plus grävning per hus (antar att priset vid förening borde gå att få ner ordentligt)

Men som Chandler säger så kontakta dom som äger fibernätet i området (kan vara flera ibland så skadar inte att kontakta flera) och kolla om man kan få en offert.

Här kan man kolla vilka nätägare som finns vid er.
https://bredbandskartan.pts.se/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om ni has Koax borde ni rimligtvis redan ha fiber indraget någonstans i byggnaden, koax är nämligen bara sista biten, ta reda på vem som äger den fibern som första steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag gissar också att ni förmodligen kan drag om fiber i KOAX lednigensrör då den borde gå in till samma hus som fibern, iaf om du är i stockholm

Vårt koax-nät (som var från 80-talet) var bara kabel ytligt nergrävd och vår fiber är också kabel i mark (nergrävd typ 1dm), tvivlar på att någon lägger energi/pengar på att dra fina rör att mata kabel igenom. Antar att den stora kostnaden är från den centrala spridningspunkten och dess switchar, att faktiskt dra till varje hus, gå genom yttervägg och installera cpe i varje hus.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vårt koax-nät (som var från 80-talet) var bara kabel ytligt nergrävd och vår fiber är också kabel i mark (nergrävd typ 1dm), tvivlar på att någon lägger energi/pengar på att dra fina rör att mata kabel igenom. Antar att den stora kostnaden är från den centrala spridningspunkten och dess switchar, att faktiskt dra till varje hus, gå genom yttervägg och installera cpe i varje hus.

Det finns annars regler att förhålla sig till och 1dm är inte godkänt...

Är väl 30-90 cm beroende på om vilken typ av mark det är.
Sen gör ju folk hur som ändå men det är regeln samt gröna rör

stavfel
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Hej!
Jag bor i en samfällighet med ungefär 60 andra hus (radhus), som är uppkopplade på Coax. Det har varit instabilt sen vi köpte huset för 6 år sen med mycket nedtid, långsam hastighet etc. Området är byggt 1986 och jag antar att koax installerade och har suttit sen det var tillgängligt.

Jag har tagit upp ärendet med styrelsen flera gånger och lämnat in förslag men det känns bara som en vägg man springer in i (icke tekniska äldre) som inte förstår skillnaden överhuvudtaget, och vilka fördelar fiber kan ge, både genom att koppla upp alla byggnader i området (tvättstuga, bastu, soprum etc) för att inte tala om att värdet påverkas positivt.

Kikar man runt på kostnader via google är det ju svårt att få något på rak arm, och jag vet inte om det är så populärt att skicka runt offerter när man inte sitter i styrelsen. Har bett om att en enkät ska skickas ut, med information om potentiella kostnader, förutsättningar etc men nej.

Jag tycker det påverkar området negativt och skulle gärna ta lite råd från någon som kanske suttit i en BRF eller fått fiber indraget. Vad kostade det? Hur många offerter skickade ni efter?

Det är svårt för oss att säga vad det kommer att kosta eftersom mycket beror på hur mycket grävande det blir.
Men det verkar inte vara allt för långa sträckor att gräva och ni har bra förutsättningar att kunna blåsa fiber till varje lägenhet eftersom ni har coax kabel och finns säkert lite plats i röret.

Det du kan göra är att bara fortsätta vara jobbiga på era styrelse möten och försöka få en omröstning för att ta in en offert i alla fall.
Du kan även prata med de som har stadsnätet och dubbelkolla var de har sin brunn, så om du har riktig tur så är den nära dig och du kanske kan fixa in fiber till dig själv?

Skrivet av d0mpi:

Det är väldigt få som gräver in fiber 2025. Hur ser 5g täckning ut där du bor? Det är billigare att smälla upp en 5g mast för en tjänsteleverantör än att gräva in fiber

Vad menar du med att det är väldigt få som gräver in fiber 2025?

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk
Medlem

Jag satt som styrelseledamot i en BRF i Göteborg, lägenhetshus med ca 30 lägenheter. Bahnhof kunde erbjuda fiber till oss, de tog typ 230 kr i månaden per lägenhet, varav 40 kr var avbetalning i 5 år på installationen (dvs installation var ca 40kr * 5 år * 12 mån * 30 lägenheter = 72kkr). Efter dessa 5 år så blir kostnaden 190kr månaden. Hastigheten som erbjöds 1000 Mbit/s, Bahnhof erbjöd ej lägre. Bahnhof grävde ca 100m från kopplingspunkt till huset, drog in fiber i ett rum i källare, installerade utrustning och drog fiber till alla lägenheter för den kostnaden. Betydligt billigare än ComHem varav enklaste internet kostade minst 400kr i månaden. Enligt erfarenhet är det betydligt billigare med de kollektiva avtalen vs enskilda.

Det var ett tag sen nu men vill minnas att de körde IPTV via någon tredje part, vilket om man ville ha kollektivt avtal blev ca 300kr månaden med någon medium kanalpaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Vad menar du med att det är väldigt få som gräver in fiber 2025?

Att antalet människor som gräver in fiber år 2025 är väldigt få. Alltså det är väldigt några människor som gräver in fiber 2025. Vad tyckte du var oklart?

Permalänk
Skrivet av d0mpi:

Att antalet människor som gräver in fiber år 2025 är väldigt få. Alltså det är väldigt några människor som gräver in fiber 2025. Vad tyckte du var oklart?

Väldigt få på glesbygden kanske men inte i städer som Stockholm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0mpi:

I princip samtliga flerfamiljshus som byggs i Sverige drar man in fiber i i varje fall. Sen är ju "boomen" över lite grann eftersom så många redan har installerat. Men det sker ju fortfarande regelbundet nyinstallationer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Jösses, vilken massiv respons. Håller på samlar ihop fakta och era åsikter och erfarenheter.

Har kommit fram till att jag tänker skriva förslag i vår app och se vad responsen blir och nämna att jag ta hand om det praktiska och att vi sedan kan göra en omröstning. Styrelsen är rätt fyrkantig och gammeldags så de lär inte vara populärt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Jösses, vilken massiv respons. Håller på samlar ihop fakta och era åsikter och erfarenheter.

Har kommit fram till att jag tänker skriva förslag i vår app och se vad responsen blir och nämna att jag ta hand om det praktiska och att vi sedan kan göra en omröstning. Styrelsen är rätt fyrkantig och gammeldags så de lär inte vara populärt..

Det skrivs i inlägg ovan även om att dra i flerfamiljshus och det är ju något annat än att behöva gräva kors och tvärs kostnadsmässigt. Givetvis är det också så att gruppanslutning, oavsett leverantör förutsatt att det tillhandahålls, är billigare än enskilda anslutningar. Man kan nog inte få ned Tele2/f.d. Comhem så lågt som vissa leverantörer, men det förekommer priser per lägenhet runt hundringen. Då är det förstås oräknat installationsbiten, så det tar ju ett ta tag att ta hem miljonbelopp om man får installationskostnader i sådan storleksordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Rent allmänt kan jag ge några tips som kanske biter på styrelsen:

1. Koax som leveranslösning betraktas allmänt av branschen som döende och experter på området säger att avveckling i stor skala sannolikt kommer börja ske 2030. Tele2 håller såklart inte med om detta eftersom dom gärna kramar ur allt dom kan ur sin marknadsdominans och faktiskt även gör nyinvesteringar och uppgraderingar. Detta är inget jag bara sitter och hittar på utan det kommer från experter i stil med Analysys Mason. Tittar man på de största fastighetsägarna i Sverige har dom inte nyinstallerat koax på snart 20 år efter att fiber på allvar tog över, däremot är dom fortfarande kvar som kunder i del av bestånden, men snacket går om att nu börjar det bli dags att avveckla i stor skala, när det väl börjar hända kommer det gå fort.

2. Förvaltningskostnaderna kommer gå upp för koax, inte ner, allteftersom nedmonteringen påbörjas. Det kommer finnas färre och färre tekniker och företag som supportar dessa lösningar. Det kommer också bli allt färre koaxkunder och då ska kvarvarande kundstock dela på de centrala kostnaderna.

3. Det är bättre att börja planera för ett byte nu, än om några år då alla kvarvarande kunder börjar få panik och ska byta (tillgång / efterfrågan helt enkelt).

4. Att göra en enkel förstudie, kolla på möjligheter att installera fiber, förbereda kan ju vara det första steget. sikta kanske på en förstudie som en stepping stone mot installation. När folk börjar vänja sig med tanken tar du nästa steg. Dessutom, om det visar sig att det är relativt enkelt så behöver ju styrelsen inte oroa sig, då vet man.

5. Allt ovan pekar på att en rekorderlig styrelse agerar nu, innan det blir brådis. För att förändringen kommer är faktum och kommer inte försvinna av sig själv. Tror det är så du ska sälja det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det skrivs i inlägg ovan även om att dra i flerfamiljshus och det är ju något annat än att behöva gräva kors och tvärs kostnadsmässigt.

Jepp, men i detta fall vet vi inte om det behöver grävas. Jag var med i ett case som på pappret låter ganska likt detta. Då kunde vi blåsa fiber i Comhems och viss annan kanalisation mellan husen. Går det så kan det ju bli billigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0mpi:

Äger du din egen bostad kommer en invertering i fiber alltid löna sig och bli billigare i längden.

Permalänk

Behövs inte alltid grävas heller, föräldrarna skulle fixa fiber till huset och det kom på tal om att gräva men det gick befintliga ledningar under backen dom kunde blåsa allting i så det drogs inte ett spadtag, avstånd kanske 80-100m behövde dom dra tror jag.
Tror kalaset gick på runt 25k kanske, blev en 10 Gbit/s. Så jag tror inte det skulle bli så dyrt som nån annan skrev.

Permalänk
Medlem

Gör en enkät bland alla boende och lägg en motion om detta till årsmötet. Om du vill driva detta "inifrån" så kan du även prata med valberedningen. Sen är det bara att lobba för boende att komma till årsmötet, eller be om en fullmakt så att ni kan rösta för ett bifall till motionen. Om allt går bra så är styrelsen (med eller utan dig) ämnad att på något sätt ta tag i medlemmarnas önskemål.

Tänk på att när man tar in en offert så kommer det förr eller senare till en förhandlingsdel där avtalstider, kringutrustning (router) och liknande kan förhandlas, se erfarenheterna ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Hej!

Du får gå med i styrelsen själv och driva frågan.

I vårt område hade vi Comhem vilka faktiskt funkade helt ok via coax.

Men föreningen fick en deal med Telia. De installerade fiber mot att vi körde dem i 7 år.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Det kan nog vara bra att ha lite på benen innan man presenterar för resten av samfälligheten. Som flera har skrivit prata med eventuella leverantörer etc. och sammanställ skriftligt. Några teknikintresserade grannar att bilda allians med?

Av intresse, hur ser samfälligheten ut? Är den relativt isolerat belägen eller mitt i ett bostadsområde? Hur många byggnader och hur många radhus i varje? Jag tänker att 30 byggnader med två hus i varje är dyrare att installera fiber i än om det är 6 st med 10 i varje.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska gå med i styrelsen själv. De allra flesta föreningar har svårt att få med drivna personer i styrelsen. Jag tror det skulle uppskattas i föreningen om det inte bara satt "gubbar" i styrelsen.

Permalänk
Skrivet av poktirity:

Det kan nog vara bra att ha lite på benen innan man presenterar för resten av samfälligheten. Som flera har skrivit prata med eventuella leverantörer etc. och sammanställ skriftligt. Några teknikintresserade grannar att bilda allians med?

Av intresse, hur ser samfälligheten ut? Är den relativt isolerat belägen eller mitt i ett bostadsområde? Hur många byggnader och hur många radhus i varje? Jag tänker att 30 byggnader med två hus i varje är dyrare att installera fiber i än om det är 6 st med 10 i varje.

Varför skulle det vara billigare om husen sitter ihop? Man måste fortfarande gräva från skåpet... Med separata par per hus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@thrillman har en del erfarenheter av just BRF och Samfälligheter och drev själv igenom ett projekt där vi ordnade med fiber för ett bra tag sedan.

Oavsett om man tycker att fiber är bättre och det du skriver om styrelsen etc så är det bästa att utgå från förutsättningarna ni har. I mitt fall fanns det inget indraget annat än telefon och då var saken betydligt enklare därför föll valet på fiber, framtida teknik osv. Inget konstigt egentligen kan man tycker.

Om ni redan har ett koaxnät samt det du skriver om styrelsen tror jag du skulle kunna lyckas bättre med ett förslag om att renovera upp det gamla koaxnätet. Det blir inte någon större förändring annat än att man byter ut kablarna samt uttagen och kanske gör några ombyggnationer i mindre skala beroende på hur nuvarande nät ser ut. Det blir betydligt billigare att göra så även om det inte är optimalt.

Det viktigaste måste ju ändå vara att man har en stabil fungerande uppkoppling oavsett teknik. Det kanske blir fiber i framtiden men i väntan på det borde det vara lättare få gehör för en renovering av befintligt nät. Annars måste man få någon som vill göra hela konceptet med fiber från start till slut vilket ofta innebär att man binder upp sig på ett antal år etc. Är det så att BRFen har för mycket folk som inte vill då är det ingen ide att driva frågan, det är min erfarenhet. Men en renovering kanske går att få till än så länge, bättre än inget alls.

Fiber är alltid bättre men inte alla som vill ha det, kostnader är alltid det som i första hand styr när folk ska välja oavsett vilken teknik det är.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@thrillman har en del erfarenheter av just BRF och Samfälligheter och drev själv igenom ett projekt där vi ordnade med fiber för ett bra tag sedan.

Oavsett om man tycker att fiber är bättre och det du skriver om styrelsen etc så är det bästa att utgå från förutsättningarna ni har. I mitt fall fanns det inget indraget annat än telefon och då var saken betydligt enklare därför föll valet på fiber, framtida teknik osv. Inget konstigt egentligen kan man tycker.

Om ni redan har ett koaxnät samt det du skriver om styrelsen tror jag du skulle kunna lyckas bättre med ett förslag om att renovera upp det gamla koaxnätet. Det blir inte någon större förändring annat än att man byter ut kablarna samt uttagen och kanske gör några ombyggnationer i mindre skala beroende på hur nuvarande nät ser ut. Det blir betydligt billigare att göra så även om det inte är optimalt.

Det viktigaste måste ju ändå vara att man har en stabil fungerande uppkoppling oavsett teknik. Det kanske blir fiber i framtiden men i väntan på det borde det vara lättare få gehör för en renovering av befintligt nät. Annars måste man få någon som vill göra hela konceptet med fiber från start till slut vilket ofta innebär att man binder upp sig på ett antal år etc. Är det så att BRFen har för mycket folk som inte vill då är det ingen ide att driva frågan, det är min erfarenhet. Men en renovering kanske går att få till än så länge, bättre än inget alls.

Fiber är alltid bättre men inte alla som vill ha det, kostnader är alltid det som i första hand styr när folk ska välja oavsett vilken teknik det är.

Renovera koax samt inlåst kan omöjligt vara billigare i längden dock... Inte så att tele2 kommer prispressa

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av poktirity:

En gård med radhus med 3 i fyra rader och 2 i 4 rader på den här gården. Gården bredvid, som är samma förening har 26 byggnader, så totalt blir det 46.

Området ligger ca med 3 minuter bil till stadskärnan. Det är andra bostadsområden omkring vårt, en BRF med en liten väg emellan med ca 50 hus.

Sen 200 meter därifrån är det ett stort område med hyresradhus. Där är det också en skola och massor med villor ca 150 meter därifrån.

Innan man kommer upp till vårt område är det ett hyresområde med 4 gårdar, skulle tippa på 35 hus. Runt om kryddat är det stora villor som jag vet har fiber.