Spelburk, budget upp till 50k
Min 18-årige son vill köpa en ny spelburk och är sugen på Webhallen Config Ultra med 9950X3D och RTX 5090, men gillar inte chassit och vill byta till/komplettera med 4TB nvme.
https://www.webhallen.com/se/product/383378-Webhallen-Config-...
Han kommer endast spela och inget överklockande.
Han sätter undan från lönen och har snart fått ihop tillräckligt, men jag tycker det känns lite väl mastigt att slänga ut 50k - 60k på en ny dator.
För egen del så slängde jag i förra veckan ihop en egen ny burk med 7800X3D och 7800XT, vilket jag är nöjd med.
Men han vill för första gången ha möjlighet att maxa alla spel...
Hans pengar, hans val...
Önskemålen är:
* Klara att maxa exempelvis Hogwarts Legacy, BF6 och RDR2.
* "Framtidssäker"
* Snabb NVME (om det nu har sådan jättestor betydelse för spelande).
* Ej RGB!
* Så tyst som möjligt, vill inte störa sin flickvän när han spelar och hon sover.
Edit3: Måste ha WiFi då han inte får dra in nätverkskabel på sitt rum för sin mamma (estetiskt fult).
Det han går ifrån idag är en i5-10400 och MSI 1070, monterat i ett FD Define R5 (tänkt att försöka kränga och få in några kronor).
Vet ej vad han har för skärm (bor med sin mamma), men han köpte den ny för max ett år sedan och klarar 240 Hz.
Det är ingen 4K-skärm.
Med det som grund så skulle jag hjärtligt uppskatta tips för att få ihop en så prisvärd dator som möjligt.
* I nedan tre förslag skiljer endast grafikkorten (5090 / 5080 / 7900XTX).
* Jag har inte tagit med extra fläktar då jag har liggande som lämpar sig att dra ut luften.
* Windows köper vi separat.
* Inte låsta till Inet.
Edit: Jag har en kylfläns till över för nvme-diskar, vilken han ska få om det inte ingår med disken.
Edit2: Ändrade rubriken.
Stort tack på förhand!
Edit: Ändrad rubrik och tog bort 7900xtx