Permalänk
Medlem

Spelburk, budget upp till 50k

Min 18-årige son vill köpa en ny spelburk och är sugen på Webhallen Config Ultra med 9950X3D och RTX 5090, men gillar inte chassit och vill byta till/komplettera med 4TB nvme.
https://www.webhallen.com/se/product/383378-Webhallen-Config-...

Han kommer endast spela och inget överklockande.
Han sätter undan från lönen och har snart fått ihop tillräckligt, men jag tycker det känns lite väl mastigt att slänga ut 50k - 60k på en ny dator.

För egen del så slängde jag i förra veckan ihop en egen ny burk med 7800X3D och 7800XT, vilket jag är nöjd med.

Men han vill för första gången ha möjlighet att maxa alla spel...
Hans pengar, hans val...

Önskemålen är:
* Klara att maxa exempelvis Hogwarts Legacy, BF6 och RDR2.
* "Framtidssäker"
* Snabb NVME (om det nu har sådan jättestor betydelse för spelande).
* Ej RGB!
* Så tyst som möjligt, vill inte störa sin flickvän när han spelar och hon sover.
Edit3: Måste ha WiFi då han inte får dra in nätverkskabel på sitt rum för sin mamma (estetiskt fult).

Det han går ifrån idag är en i5-10400 och MSI 1070, monterat i ett FD Define R5 (tänkt att försöka kränga och få in några kronor).
Vet ej vad han har för skärm (bor med sin mamma), men han köpte den ny för max ett år sedan och klarar 240 Hz.
Det är ingen 4K-skärm.

Med det som grund så skulle jag hjärtligt uppskatta tips för att få ihop en så prisvärd dator som möjligt.
* I nedan tre förslag skiljer endast grafikkorten (5090 / 5080 / 7900XTX).
* Jag har inte tagit med extra fläktar då jag har liggande som lämpar sig att dra ut luften.
* Windows köper vi separat.
* Inte låsta till Inet.
Edit: Jag har en kylfläns till över för nvme-diskar, vilken han ska få om det inte ingår med disken.
Edit2: Ändrade rubriken.

Stort tack på förhand!

Edit: Ändrad rubrik och tog bort 7900xtx

Ändrade rubriken
Permalänk
Medlem
Citat:

* Snabb NVME (om det nu har sådan jättestor betydelse för spelande).

Har ungefär 0 betyedelse om du ska spela. har skitstor betydelse när du ska skryta för kompisar som har noll koll.

Resterande.. ska ha han ha 5090 så är allt under en 4k@240Hz skärm fullständigt bortkastat enligt min åsikt. 9950X3D är den bästa spel-cpun idag OM du kör 720p (en åttondel av 4k), 9800X3D kommer räcka mer än väl flera år framävöver speciellt om det är 4k man siktar att lira i.

Edit: skrev fel processorgeneration

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har ungefär 0 betyedelse om du ska spela. har skitstor betydelse när du ska skryta för kompisar som har noll koll.

Resterande.. ska ha han ha 5090 så är allt under en 4k@240Hz skärm fullständigt bortkastat enligt min åsikt. 9950X3D är den bästa spel-cpun idag OM du kör 720p (en åttondel av 4k), 9800X3D kommer räcka mer än väl flera år framävöver speciellt om det är 4k man siktar att lira i.

Om man kör 720p?
Finns väl inge som spelar under 1080p?

Han kommer köpa ny skärm längre fram, nu får denna duga.
Får kolla med honom vilken upplösning han spelar.

Permalänk
Medlem

Frågan är, hur långt räcker en 7800X3D jämfört med 9800X3D?
Känns iaf som att 9950X3D är bortkastade pengar.

Läste något test där det skrevs att i 1080p används mer CPU och att 1440p var en gyllene medelväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Om man kör 720p?
Finns väl inge som spelar under 1080p?

Han kommer köpa ny skärm längre fram, nu får denna duga.
Får kolla med honom vilken upplösning han spelar.

Poängen är att i höga upplösningar är det GPUn som är begränsningen. Tittar man på cpu benchmark för spelande i 4K ser man att från en viss nivå spelar det ingen roll hur snabb CPU man har, eftersom GPUn ändå inte klarar av att klämma ur sig fler fps. Alla Cpus i det högre segmentet presterar exakt likadant (så när som).
Därför testar man cpus i spel på lägre upplösningar exempelvis 720p för att förflytta flaskhalsen till Cpu. Då ser man vilken som är "bäst", men det har liten applicering på verkligheten eftersom precis som du säger är det ingen som faktiskt använder den upplösningen när man väl spelar.

Missade en bokstav
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Poängen är att i höga upplösningar är det GPUn som är begränsningen. Tittar man på cpu benchmark för spelande i 4K ser man att från en viss nivå spelar det ingen roll hur snabb CPU man har, eftersom GPUn ändå inte klarar av att klämma ur sig fler fps. Alla Cpus i det högre segmentet presterar exakt likadant (så när som).
Därför testar man cpus i spel på lägre upplösningar exempelvis 720p för att förflytta flaskhalsen till Cpu. Då ser man vilken som är "bäst", men det har liten applicering på verkligheten eftersom precis som du säger är det ingen som faktiskt använder den upplösningen när man väl spelar.

Tack för förklaringen.

Kikat runt på en del tester och känns för egen del som att 7800x3d med 5080 skulle vara mest prisvärda kombon.
Men ger ju inte samma ”skrytvärde” 🤣

Men då skulle han iofs få pengar över att redan nu köpa en 4k-skärm att matcha burken med.

Permalänk
Medlem

Hade kört på detta:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Varför inte GeForce now Ultimate istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Jag har ändrat rubriken till prisvärd burk.
Är 5090 så pass mycket bättre att det faktiskt är värt prisskillnaden mot 5080?
Edit: Vad gör att Asu-kortet, för 3000 mer än MSI-kortet, är bättre när jag vill försöka få fram ett så prisvärt förslag som möjligt?

Och är exempelvis 7900xtx totalt frånkört av Nvidia för framtida spel?

Skrivet av landahl:

Varför inte GeForce now Ultimate istället?

För att han vill ha egen fysisk burk.
Men har du egen erfarenhet av av Geforce NOW och vet att det fungerar problemfritt och ”alltid” finns tillgängligt?

Permalänk

9950x3d är i princip att betrakta som ett 9800x3d för spelande men med extra kärnor för produktion. Ska man bara spela finns ingen anledning att inte välja 9800x3d av dem, skillnaden i spelprestanda är absolut minimal. Jag kan dock tycka 9800x3d kan vara värt det över 7800x3d speciellt om han nu ska ha ett absolut monster gpu. Avseende gpu är det ju jätteviktigt vilken upplösning han kör i så återkom med det. Avråder i alla fall från 7900xtx som du som alternativ. Har iofs mycket vram men äldre generation som bara presterar marginellt bättre än 9070xt och 5070ti i raster och har markant sämre upscaling och raytracing än framförallt nvidia men även sin egen senaste generation. Hade ärligt till mig själv hellre köpt ett 9070xt än 7900xtx även om de kostade lika mycket och nu är 9070xt flera tusen billigare. Tittar ni så långt "ner" i prestandasegmentet är 5070ti eller 9070xt bättre alternativ i så fall. Om han inte nu kör i 4k och vill kunna maxa allt som går hade jag personligen aldrig köpt ett 5090. Det är såklart bäst men overkill i många scenarior speciellt i lägre upplösningar och att tänka på är att om ett några generationer är det ändå förbisprunget av billigare nyare modeller. Tycker inte de där monstermodellerna är värda sitt pris, ser att 5080 går att hitta under 12k nu men visst, det är bäst och har han bestämt sig för det bästa så ok. Hoppas bara han kör 4k då och avstå från 9950x3d i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

9950x3d är i princip att betrakta som ett 9800x3d för spelande men med extra kärnor för produktion. Ska man bara spela finns ingen anledning att inte välja 9800x3d av dem, skillnaden i spelprestanda är absolut minimal. Jag kan dock tycka 9800x3d kan vara värt det över 7800x3d speciellt om han nu ska ha ett absolut monster gpu. Avseende gpu är det ju jätteviktigt vilken upplösning han kör i så återkom med det. Avråder i alla fall från 7900xtx som du som alternativ. Har iofs mycket vram men äldre generation som bara presterar marginellt bättre än 9070xt och 5070ti i raster och har markant sämre upscaling och raytracing än framförallt nvidia men även sin egen senaste generation. Hade ärligt till mig själv hellre köpt ett 9070xt än 7900xtx även om de kostade lika mycket och nu är 9070xt flera tusen billigare. Tittar ni så långt "ner" i prestandasegmentet är 5070ti eller 9070xt bättre alternativ i så fall. Om han inte nu kör i 4k och vill kunna maxa allt som går hade jag personligen aldrig köpt ett 5090. Det är såklart bäst men overkill i många scenarior speciellt i lägre upplösningar och att tänka på är att om ett några generationer är det ändå förbisprunget av billigare nyare modeller. Tycker inte de där monstermodellerna är värda sitt pris, ser att 5080 går att hitta under 12k nu men visst, det är bäst och har han bestämt sig för det bästa så ok. Hoppas bara han kör 4k då och avstå från 9950x3d i alla fall.

Tack för det.

Jag tror han kör 1440p nu men har senare tänkt köpa en 4k-skärm.

Men känns som mest prisvärt och framtidssäkert att välja 9800x3d och ett 5080.

Så ska man ha lämpligt mb, minne och kylare till det.
Är de jag valt ok, eller finns det något lämpligare mb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ja, man klarar sig gott och väl med en gen 4 SSD för spelande. Dom flesta spel idag använder sig inte av DirectStorage eller liknande heller, så en supersnabb SSD påverkar inte nämnvärt i dom flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Edit: Vad gör att Asu-kortet, för 3000 mer än MSI-kortet, är bättre när jag vill försöka få fram ett så prisvärt förslag som möjligt?

Ja! 5090 är mycket bättre än 5080. Med ett 5090 och snart 4k +240hz skärm kommer grafikinställningar aldrig öppnas efter att allt är maxat. Just detta verkar vara hans plan med bygget! Uppnås inte till 100% med 5080, särskilt i framtiden.

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Njao, i flesta fall, men med 5090 i spel som BF6 kommer allt under 9800x3d att flaskhalsa, speciellt pga. Nvidias drivrutins "overhead". Det betyder ju inte att man inte kan maxa inställningar och få nog med fps dock, men vill man ha mest f

Att köpa 9950x3d över 9800x3d är endast för simulationsspel som använder fler kärnor dock. I 95% av spel hjälper det inte alls. Men för eg. Cities: Skylines om sånt ska spelas är det markant skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är ungefär lika stor skillnad mellan 5090 och 5080 som det är mellan 5080 och 5060ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

För att han vill ha egen fysisk burk.
Men har du egen erfarenhet av av Geforce NOW och vet att det fungerar problemfritt och ”alltid” finns tillgängligt?

Jag har bara testat gratis versionen och är chokad över hur bra det fungerar. Jag har hållt på ett tag att plocka ihop en dator i inet datorbyggaren med ett 5090 , nu har jag börjat fundera på om det är värt det.

Permalänk

Sen sägs det att nvidia 5000 super serie kommer släppas innan detta år är slut. Man kan alltid vänta på något bättre och aldrig lyckas köpa men just nu kan det ev vara värt att se vad tex 5080 super presterar och kostar. De ska tydligen också få mer vram vilket känns relevant för priset. Jag måste säga att det stämmer att 5090 är ganska mycket bättre än 5080. Kostar dock mer än dubbelt så mycket men visst om han har råd, vill han ha det allra bästa och gå upp till 4k snart och maxa allt utan att bry sig ja då är nog 5090 säkraste valet. Vad jag menade också var dock att ett 5080 är snabbare än ett 3090 så att betala 12-15k extra bara för framtiden känns tveksamt relevant. Går att uppgradera till den nya 80-modellen om 4 år istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Om det är värt det är helt upp till var och en. Vill man maxxa alla spel så bra som möjligt skulle jag säga att det är värt det.
ASUS kortet har lite bättre kylare med lägre temps och högre fabriksöverklockning. Men MSI kortet är också bra.

AMDs kort är sämre på ray tracing och uppskalning men i ren spelprestanda brukar dom vara mer prisvärda.

Kommer bli svårt att maxxa vissa spel med ett av AMDs toppkort även i 1440p om man vill ha minst 60fps till ex.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om detta förslag?
Primärt 1440p, eventuellt 4k.
Typ maxade inställningar i spel som BF6, Ghost of Tsushima, Assassins Creed Shadows, Cyberpunk, RDR2, Hogwarts och dylikt.
Ska flyta på utan lagg.

Är det bra, eller vad skulle ni ändra?
1TB nvme för OS och 4TB för spel.
Valde 1200W nätdel om han får för sig att byta till kraftigare GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vad säger ni om detta förslag?
Primärt 1440p, eventuellt 4k.
Typ maxade inställningar i spel som BF6, Ghost of Tsushima, Assassins Creed Shadows, Cyberpunk, RDR2, Hogwarts och dylikt.
Ska flyta på utan lagg.

Är det bra, eller vad skulle ni ändra?
1TB nvme för OS och 4TB för spel.
Valde 1200W nätdel om han får för sig att byta till kraftigare GPU.

https://www.inet.se/lista/bild/i6MKl/9800x3d-med-aio-samt-5080

Över 15 000 kr känns som ett extremt överpris för 5080. Hade kört på 9070 XT.

https://www.inet.se/produkt/5414637/sapphire-radeon-rx-9070-x...

Behövs så mycket lagring till att börja med? Hade börjat med bara denna.

https://www.inet.se/produkt/4306092/crucial-t500-4tb-m-2-nvme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Över 15 000 kr känns som ett extremt överpris för 5080. Hade kört på 9070 XT.

https://www.inet.se/produkt/5414637/sapphire-radeon-rx-9070-x...

Behövs så mycket lagring till att börja med? Hade börjat med bara denna.

https://www.inet.se/produkt/4306092/crucial-t500-4tb-m-2-nvme...

Då han inledningsvis ville köpa ett 5090 så känns väl ändå ett 9070 XT mindre framtidssäkert än 5080?

Eller har 9070 XT några ordentliga fördelar som jag missar?

Han vill installera ett gäng spel på en gång, därav önskemål om en 4TB.
Jag föredrar att ha en separat disk för OS.
Tack för tipset om T500 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Då han inledningsvis ville köpa ett 5090 så känns väl ändå ett 9070 XT mindre framtidssäkert än 5080?

5080 är runt 17 % snabbare än 9070 XT i 1440p men 80 % dyrare så extremt dålig valuta för pengarna. Bättre att spara pengarna till att uppgradera grafikkortet ett par generationer framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Köpa ett 5080 för över 15k kanske inte är så kul om du om några månader kan köpa ett 5080Super för liknande pris,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

5080 är runt 17 % snabbare än 9070 XT i 1440p men 80 % dyrare så extremt dålig valuta för pengarna. Bättre att spara pengarna till att uppgradera grafikkortet ett par generationer framåt.

Eller ett RTX 5070 Ti kort om det nu måste vara ett RTX kort då skillnaden pris prestanda är mycket snarlik som den är mellan ett 9070XT vs 5080. Rent kostnadsmässigt är 5080 dåligt för vad det levererar för den kostnaden men sen kan ju detta skifta lite nu när Superkorten kommer i slutet på året.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Eller ett RTX 5070 Ti kort om det nu måste vara ett RTX kort då skillnaden pris prestanda är mycket snarlik som den är mellan ett 9070XT vs 5080. Rent kostnadsmässigt är 5080 dåligt för vad det levererar för den kostnaden men sen kan ju detta skifta lite nu när Superkorten kommer i slutet på året.

Ja, 5070 Ti är ett bra alternativ om man vill ha NVIDIA.

https://www.inet.se/produkt/5415217/inno3d-geforce-rtx-5070-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Köpa ett 5080 för över 15k kanske inte är så kul om du om några månader kan köpa ett 5080Super för liknande pris,

Skrivet av NightFred:

Ja, 5070 Ti är ett bra alternativ om man vill ha NVIDIA.

https://www.inet.se/produkt/5415217/inno3d-geforce-rtx-5070-t...

Har nu messat lite med grabben och han kom fram till att han väntar till black Friday innan han beställer något.

Stort tack för att ni tog er tid 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har nu messat lite med grabben och han kom fram till att han väntar till black Friday innan han beställer något.

Stort tack för att ni tog er tid 👍🏻

Black Friday är ingen höjdare tycker jag, mycket bluff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Black Friday är ingen höjdare tycker jag, mycket bluff.

Man får ju självklart kika på prisutvecklingen veckorna innan.