Golvhögtalare + kamin = ??? 😭

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

Jag hade faktiskt lyckats missa det! Tror att jag fastnade pÄ @Baxtex inlÀgg om att jag lÀgger energin pÄ fel sak. Stort tack för att du tog dig tid att mÀta!

Är inte sĂ€ker pĂ„ att jag förstod alla förutsĂ€ttningar i ditt test. Om du orkar fĂ„r du gĂ€rna förtydliga följande:

• Ska jag lĂ€sa "Jag tog bort glaset" som att dina mĂ€tvĂ€rden Ă€r resultatet av en timmes eldning med glaset borta eller med glaset som pĂ„ bilden?

• Ska jag lĂ€sa bara "33 cm interpol" och "47 cm interpol" som nĂ„gon typ av uppskattningar, och att det alltsĂ„ bara Ă€r 56 °C vid 30 cm och 38 °C vid 51 cm som Ă€r faktiska mĂ€tvĂ€rden?

Det Àr faktiskt just 33 cm frÄn högtalarens nÀrmaste punkt till kaminens metallyta, sÄ som högtalarna stÄr nu. GÄr nog att klÀmma ut nÄgra centimeter till möjligen.

Mellan kaminen och de vita plankorna pÄ vÀggen bakom Àr det bara 9 cm, eller drygt 10 cm om man bara tillÄter sig att mÀta "rakt ut" frÄn kaminens yta:

<Uppladdad bildlÀnk>

Men tillverkarens angivna sÀkerhetsavstÄnd Àr ju ocksÄ avsevÀrt större framÄt (80 cm) och Ät sidorna (45 cm) Àn bakÄt (20 cm).

Hej!

Ja, det Àr 1h eldning med glaset borta, (dörren öppen), du vet som nÀr man fönstervÀdrar sig i en Jetta utan AC...

"Ska jag lĂ€sa bara "33 cm interpol" och "47 cm interpol" som nĂ„gon typ av uppskattningar, och att det alltsĂ„ bara Ă€r 56 °C vid 30 cm och 38 °C vid 51 cm som Ă€r faktiska mĂ€tvĂ€rden?"

Ja; exakt. Helt korrekt!

Sen behöver du inte vara lika orolig baktill, som framtill, pÄ just din Contura, Àven om man ska vara försiktig.

33 cm i ditt fall; baserat pÄ en vildes termodynamiktrubadur:

Utan glas: Too hot...!!!!1

Med rent glas: För varmt Ă€ven för en icke-400 000€-eurohögtalare.

Med halvsotat glas: Varmt eller pissljummet. Är du rĂ€dd OM högtalaren, eller rĂ€dd för vad förstĂ„sigpĂ„besökare ska sĂ€ga OM IR-bestrĂ„lningens lĂ„ngsiktiga pĂ„verkan pĂ„ högtalaren?

Du fÄr ha en fin lördag, du vet att du förtjÀnar det!

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

Kom pĂ„ en annan tĂ€nkbar lösning, som kanske Ă€r helt galen ur andra aspekter, men dĂ€r högtalaren hamnar pĂ„ behörigt avstĂ„nd frĂ„n kaminen. VĂ€ggmonterad TV blir det ju dock inte dÄ  

<Uppladdad bildlÀnk>

Snyggt! Du tÀnker som le grand createur, om det blir för varmt, vrid pÄ f*nskapet 23.5°...

Visa signatur

PermalÀnk
99:e percentilen ★
●
Skrivet av Trum-Petaren:

Jo, dessa Genelec-burkar Àr mycket riktigt nÀrfÀltshögtalare. Men ordet "nÀrfÀlt" ger inte hela sannings-bilden, för det gÄr faktiskt att krÀma pÄ rÀtt bra med dessa och de bör klara ett normalstort vardagsrum utmÀrkt bra. SÀrskilt 8040. Och om behov finns, sÄ kan man ju koppla pÄ en subwoofer ocksÄ. Sedan har Genelec rÀtt mÄnga andra modeller att vÀlja mellan och det alla har gemensamt Àr att samtliga lÄter otroligt bra för sin respektive storlek. De har Àven mer sedvanliga vÀgghögtalare för hemmabruk.

Jag testade lite med mina Kali Audio IN‑5 studiomonitorer, och det var faktiskt försvĂ„nansvĂ€rt liten skillnad mot golvarna. Det kan nog mycket vĂ€l funka med ett par 8330 eller liknande, Ă„tminstone ur det rent akustiska perspektivet.

Citat:

Hur stort Àr vardagsrummet?

7,25 × 3,30 meter, plus ett 0,90 m djupt och 3,50 m brett "bursprĂ„k". Takhöjden Ă€r som högst 3,65 m.

Visa signatur

Skrivet med hjÀlp av Better SweClockers

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

Jag testade lite med mina Kali Audio IN‑5 studiomonitorer, och det var faktiskt försvĂ„nansvĂ€rt liten skillnad mot golvarna. Det kan nog mycket vĂ€l funka med ett par 8330 eller liknande, Ă„tminstone ur det rent akustiska perspektivet.

<Uppladdad bildlÀnk>

7,25 × 3,30 meter, plus ett 0,90 m djupt och 3,50 m brett "bursprĂ„k". Takhöjden Ă€r som högst 3,65 m.

Jo visst kommer Genelec 8030 (eller liknande) att funka. Om man sedan önskar mer botten med hjÀlp av en subbas eller ej Àr bara en smaksak. Ert vardagrum Àr rent storleksmÀssigt inte heller nÄgra problem oavsett högtalarnas fabrikat. DÀremot Àr bursprÄk inte sÄ optimalt om vi talar om ljudakustik eftersom det kommer uppstÄ diverse ljudstörningar dÀr. Men dÄ Àr jag ganska petig nÀr jag sÀger detta. För de flesta fungerar Àven bursprÄk om man inte Àr alltför nördig.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, BildskÀrm: Eizo ColorEdge CG2700X.