Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har varit sugen på elbil till och från under flera år. Doppat tårna i denna tråd nån gång, men alltid landat i att jag ska avvakta. Nu börjar min gamla Honda kännas FÖR trött och jag vill verkligen byta. Har dessutom numer en egen laddare 11kw där jag bor. Jag har dessutom börjat köra till jobbet, en sträcka på 5 mil ToR.
Jag kan lägga ca 450 tkr. Vågar man köpa en bättre begagnad elbil? Tänker att utvecklingen går så fort? Eller är det smartare att satsa på en phev?

Tesla vill jag inte ha. Vad finns det för rimligt "trygga" köp?

Edit: med trygg menar jag inte galet värdetapp, samt tekniskt pålitlig, orkar inte massa strul och verkstadsbesök.

Synd att du inte kan överväga Tesla, för de har generellt lägre värdetapp än andra märken. Väldigt pålitliga och driftsäkra också (även om ofta felställda lyktor från fabrik).

Men det sagt så om du köper flera år gammal bil så har det mesta av värdetappet redan skett, och du behöver nog inte vara så rädd för stora ras de andra åren.

Skall du ha en stor bil att lasta i och åka långt med, eller bara en liten smidig stadsbil att pendla och mest köra lokalt med?

Isf. kanske en Honda E kan vara något för dig?

Lite på den korta sidan av räckvidd, men kul och cool design!

Annars så är 5 mil ToR är inget som helst problem för någon elbil. Du kan i stort välja vilken elbil som helst för just det syftet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Lite mer om nya BMW iX3 (och nya Tesla Model Y Performance).

Sidan för iX3 uppe på svenska BMW-sajten nu:
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/x-serie/ix3/bmw-ix3.html

Officiell MYP reklamvideo på YT:

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

BMW initierar ett paradigmskifte för elbilar. Med 800km teoretisk räckvidd och 400Kwh laddning så har BMW nu slagit ut de största motargumenten mot elbil. Jag skulle argumentera att 400kWh laddning inte ens behövs här. Hur ofta behöver man stanna upp på en offentlig laddare när en laddning tar en hela 600km? Känns som en raritet att behöva ladda bilen utanför hemmet/jobbet. Bilen verkar rent prestandamässigt också vara en monster, och BMW betonar hållbar produktion med en fördel över bränslebil i utsläpp efter bara 2000 mil. Anmärkningsvärt med tanke på dess massiva batteri.

Nu är det väl bara invänta teknikens naturliga framsteg över tid där samma teknik kan pressas till nedre prisklasser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det sa jag inte heller. Menar att jag hade saknat en del om jag bara gått för grundutförande, men det är subjektivt vad man tycker är viktig.

Japp, är säkert många som inte håller med mig här men jag tittar på Zeekr 7X som potentiel nästabil, så det blir den jag jämför mot.
360 kamera, dragkrok och glastak är mina minimumkrav, då kostar iX3 123 000 kronor mer.
Då har den inte ventilerade säten vilket jag tycker är en liten skandal...

Visst den är säkert bättre på många punkter men jag har helt enkelt inte de pengarna, skulle jag utöka budgeten ligger nya Tesla MYP bättre till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

BMW initierar ett paradigmskifte för elbilar. Med 800km teoretisk räckvidd och 400Kwh laddning...

Du menar kW, inte Kwh
Sorry för att vara skitdryg, är bara att jag ser denna felskrivning så många ggr och det ger mig klåda, kWh är en helt annan sak, effekt != energi

Så nu ska jag hålla tungan om detta resten av månaden

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur många av er som kan tyska, men om ni kan det (eller kör översättningsverktyg) så är detta de två absolut bästa och mest gedigna genomgångarna av nya MYP och iX3 av tysken "Car Maniac".

Gediget med potentiella både en massa + och även en massa potentiella - med bägge modellerna. Så mycket info man kan få med tanke på att de inte finns för provkörning än så länge. Informationspackat om man fixar tyskan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Du menar kW, inte Kwh
Sorry för att vara skitdryg, är bara att jag ser denna felskrivning så många ggr och det ger mig klåda, kWh är en helt annan sak, effekt != energi

Så nu ska jag hålla tungan om detta resten av månaden

Lugnt, helt rimlig sak att rätta.

Permalänk
Medlem

50 år med Polo: Volkswagen firar jubileum med spektakulär driftvideo – svenske motorsportstjärnan Johan Kristoffersson bakom ratten
Polo RX1e är en helelektrisk racerbil som utvecklats av KMS (Kristoffersson Motorsport) för rallycross-VM (FIA World Rallycross Championship). Två elmotorer levererar tillsammans 500 kW (680 hk) och 880 Nm vridmoment. Johan Kristoffersson vann världsmästerskapet med Polo RX1e 2022 och 2023, vilket omedelbart gjorde bilen till riktmärket för den nya elektriska eran inom rallycross.
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/pressmeddelanden/2025/0...

Permalänk
Medlem

Häromhelgen sov jag i min model 3 för första gången. Var på partyhelgbesök och istället för att dela en 6 kvm "sommarstuga" med en snarkande kompis hade jag tagit med en normal 90-madrass och sängkläder i bagaget. Fällde baksätena, in med madrassen, satte på campmodus och sov som en gris trots mina 189cm. Tror jag tappade 50km räckvidd på 10-11 timmar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Synd att du inte kan överväga Tesla, för de har generellt lägre värdetapp än andra märken. Väldigt pålitliga och driftsäkra också (även om ofta felställda lyktor från fabrik).

Men det sagt så om du köper flera år gammal bil så har det mesta av värdetappet redan skett, och du behöver nog inte vara så rädd för stora ras de andra åren.

Skall du ha en stor bil att lasta i och åka långt med, eller bara en liten smidig stadsbil att pendla och mest köra lokalt med?

Annars så är 5 mil ToR är inget som helst problem för någon elbil. Du kan i stort välja vilken elbil som helst för just det syftet.

Lägre värdetapp? Tveksamt det senaste året men såklart inte omöjligt.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Lägre värdetapp? Tveksamt det senaste året men såklart inte omöjligt.

Enligt en undersökning Privata affärer gjorde relativt nyligen har Tesla Model Y tappat mest av alla de bilar de undersökte.

Länkade sist det var på tal i tråden:

Skrivet av glemmy:

ViBilägare publiserade något för en månad sedan där de kollat värde nu jämfört med när de testade bilarna för 3 år sedan.
https://www.vibilagare.se/nyheter/andrahandsvarde-bilar-fran-...

Samma tendenser i Sverige, "mildhybrider" tappar minst medan rena elbilar mest, följt av laddhybrider
Drivlina Värdeminskning, %
Bensin 22,7%
Diesel 21%
El 29,6%
Hybrid 17%
Laddhybrid 27%
Snittbilen 25,4%

Väldigt begränsat sample size förvisso. Något förvånande tappade Nissan Leaf mest bland elbilarna (48%), följt av Volkswagen ID.3 Pro Performance (39%) och MG Marvel R Performance (37%).
Lägst värdeminskning har Hyundai Kona Electric Long Range, Audi Q4 e-tron Sportback 50 Quattro och Mercedes EQA 250 SE Edition (20%-21%)

Vi bilägare citerar också en analys gjord av Privata Affärer med 75 bilar som jag tyvärr inte har tillgång till, men de skriver

"Räknat i kronor har Tesla Model Y tappat mest i värde sedan 2022 – hela 250 000 kronor efter avdragen miljöbilsbonus. Men att elbilar i vissa fall har stort värdetapp innebär inte nödvändigtvis att de är dyrare att äga – driftkostnaden är ofta lägre än för bensin- och dieselbilar."

Där fanns också en länk till en annan genomgång Vi Bilägare gjorde i september som också visar att elbilarna sämst när det gäller värdeminskning.
https://www.vibilagare.se/nyheter/andrahandsvarde-75-bilmodel...

Dold text
Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Enligt en undersökning Privata affärer gjorde relativt nyligen har Tesla Model Y tappat mest av alla de bilar de undersökte.

Länkade sist det var på tal i tråden:

Dold text

Nu ska jag inte försvara för mycket för Tesla och elbilar i sig. Men det är en dålig period som de har kollat.
Visst det är en hel del fossilbilar som sålts under samma period också.

Men jäklar vad mycket som hänt dessa 3 år. Svårt att ta det som nya normala och säga att elbilar kommer tappa jättemycket framöver.

Just Tesla skadades otroligt mycket av Elons agerande här under förra året men överlag tror jag säkert att elbilar överlag kommer att stå betydligt stabilare än andra bilar.

Många runt mig som tvingades sälja sina elbilar som de köpt senaste 3 åren pga räntor och annat.
2022 började vi öka räntorna från 0 till oändlighet och just 2022 känns det som att det var otroligt många som tecknade upp sig på 3 åriga avtal med nya bilar, framförallt elbilar.

Nu 2025 så pumpas dessa leasingbilar ut på en redan mättad marknad pga dålig köpstyrka för dyra elbilar.

Jag köpte min Tesla 2021 (hämtade ut den strax innan jul 2021). Gick för 620k (model 3 dual motor med vinterdäck).
Under slutet av 2022 ringde bilfirmor upp mig och ville köpa min bil för 750k+ för att det inte fanns några bilar kvar, alla var sålda.

Därmed var det otroliga överpriser under 2022 när dessa bilar i artikeln köptes in. Sen dumpade Tesla själva inköpspriset med 100k. I och med det dumpades större delen av bilpriserna och räntan var superhög.

Ska bli intressant att se liknande artikel om 1-2 år framåt som kommer vara lite mer "normala" om man kan kalla något i dessa tider för normala tider

Jag sålde min bil för ca 2 år sen, givetvis med förlust. Men bilaffärer är sällan bra affärer. Men det var ganska minimal förlust om man räknar in miljöbilspremien osv.
Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Nu ska jag inte försvara för mycket för Tesla och elbilar i sig. Men det är en dålig period som de har kollat.

Men jäklar vad mycket som hänt dessa 3 år. Svårt att ta det som nya normala och säga att elbilar kommer tappa jättemycket framöver.

Just Tesla skadades otroligt mycket av Elons agerande här under förra året men överlag tror jag säkert att elbilar överlag kommer att stå betydligt stabilare än andra bilar.

Många runt mig som tvingades sälja sina elbilar som de köpt senaste 3 åren pga räntor och annat.
2022 började vi öka räntorna från 0 till oändlighet och just 2022 känns det som att det var otroligt många som tecknade upp sig på 3 åriga avtal med nya bilar, framförallt elbilar.

Nu 2025 så pumpas dessa leasingbilar ut på en redan mättad marknad pga dålig köpstyrka för dyra elbilar.

Jag köpte min Tesla 2021 (hämtade ut den strax innan jul 2021). Gick för 620k (model 3 dual motor med vinterdäck).
Under slutet av 2022 ringde bilfirmor upp mig och ville köpa min bil för 750k+ för att det inte fanns några bilar kvar, alla var sålda.

Därmed var det otroliga överpriser under 2022 när dessa bilar i artikeln köptes in. Sen dumpade Tesla själva inköpspriset med 100k. I och med det dumpades större delen av bilpriserna och räntan var superhög.

Ska bli intressant att se liknande artikel om 1-2 år framåt som kommer vara lite mer "normala" om man kan kalla något i dessa tider för normala tider

Glöm inte drivmedelspriserna som totalvände valet av bil. Från 25kr/litern för diesel och i princip gratis el till ett år med relativt höga elpriser och en chocksänkning av fossilpriserna, vilket gjorde att många valde att stanna kvar i fossilträsket och att suget efter elbil sjönk något, samtidigt som produktionen kom igång mer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SunQ:

Finns ju andra orsaker att just de Tesla som idag finns på marknaden kommer ha svårt att hålla sitt värde. Det är INTE som man kan tro om man läser på Tesla-forum att enda felet med de bilarna är felinställda lyktor.

Positiva är att Teslas trend går åt rätt håll, men de har lyckas slå något form av rekord i hur stor andel av 3-6 år gamla bilar som underkänns hos bilprovningen. 24 % av model X och 18 % underkända vid första 3 års besiktningen för märket som hel andas knappast "kvalité".

Även om just felinställda framlyktor är det enskilt vanligast felet finns ovanligt mycket problem med hjulupphängningar, rostproblem med bromsar.

Ser liknande ut i andra länder, här är de tyska siffrorna där det finns specifik jämförelse mellan EVs

Klicka för mer information
Visa mer

Tyvärr verkar problem med hjulupphängning och problem med bromsar inte vara specifikt ett Tesla-problem, utan det är ett generellt större problem för EVs.

Hjulupphängning p.g.a. av högre vikt än ICE av motsvarande storlek och bromsarna då de helt enkelt används för lite då EVs primärt återvinner kraften till batteriet (tänk på ICE, var är rostproblemen med bromsar störst, fram eller bak? Alltid bak då dessa kan förbli nästan oanvända om man kör försiktigt).

Det som pekas ut som ett per Tesla-specifikt problem är avsaknad av planerad service. Och här förstår man nog ändå bilägarna, vem vill lägga ut pengar på service om man inte mer eller mindre blir "tvingad" på en bil som verkar fungera som den ska ändå? Som jag förstår det hade många av de saker Tesla-bilar få nedslag på hos besiktningen åtgärdas på en normal årsservice hos andra märken (eller är det fler än Tesla som skippar årlig service på sina EVs?).

Sist: går inte heller komma ifrån att Tesla och andra EVs som envisas med att bygga modeller med väldigt motorstarka alternativ (det är ju ovanligt lätt att göra det med elmotorer) kommer få ett sämre andrahandsvärde då det kraftigt ökar försäkringspremien när vagnsskadegarantin går ut.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

ID. CROSS Concept

Entry-level campaign – four new electric models. Following the ID.2 all, the ID. GTI Concept (based on the ID.2 all) and the ID. EVERY1, the ID. CROSS Concept is the fourth small electric concept car. The production versions of these new Volkswagen models will be on the market from 2026. The world premiere of the new ID. Polo (production version of the ID.2 all) – is set for the first half of 2026. The ID. Polo GTI will be presented shortly afterwards. Both models will be on show at IAA MOBILITY, still slightly camouflaged. Two legendary Volkswagen designations – Polo and GTI – will thus enter the world of electric mobility. The final ID. CROSS will have its world premiere in the summer of 2026. The production version of the ID. EVERY1, which will also be in Munich, though still in concept car form, will be a highlight of 2027.

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/world-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns ju andra orsaker att just de Tesla som idag finns på marknaden kommer ha svårt att hålla sitt värde. Det är INTE som man kan tro om man läser på Tesla-forum att enda felet med de bilarna är felinställda lyktor.

Positiva är att Teslas trend går åt rätt håll, men de har lyckas slå något form av rekord i hur stor andel av 3-6 år gamla bilar som underkänns hos bilprovningen. 24 % av model X och 18 % underkända vid första 3 års besiktningen för märket som hel andas knappast "kvalité".

Även om just felinställda framlyktor är det enskilt vanligast felet finns ovanligt mycket problem med hjulupphängningar, rostproblem med bromsar.

Ser liknande ut i andra länder, här är de tyska siffrorna där det finns specifik jämförelse mellan EVs

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Tyvärr verkar problem med hjulupphängning och problem med bromsar inte vara specifikt ett Tesla-problem, utan det är ett generellt större problem för EVs.

Hjulupphängning p.g.a. av högre vikt än ICE av motsvarande storlek och bromsarna då de helt enkelt används för lite då EVs primärt återvinner kraften till batteriet (tänk på ICE, var är rostproblemen med bromsar störst, fram eller bak? Alltid bak då dessa kan förbli nästan oanvända om man kör försiktigt).

Det som pekas ut som ett per Tesla-specifikt problem är avsaknad av planerad service. Och här förstår man nog ändå bilägarna, vem vill lägga ut pengar på service om man inte mer eller mindre blir "tvingad" på en bil som verkar fungera som den ska ändå? Som jag förstår det hade många av de saker Tesla-bilar få nedslag på hos besiktningen åtgärdas på en normal årsservice hos andra märken (eller är det fler än Tesla som skippar årlig service på sina EVs?).

Sist: går inte heller komma ifrån att Tesla och andra EVs som envisas med att bygga modeller med väldigt motorstarka alternativ (det är ju ovanligt lätt att göra det med elmotorer) kommer få ett sämre andrahandsvärde då det kraftigt ökar försäkringspremien när vagnsskadegarantin går ut.

Blir en helig trio för dyr försäkring med mycket hästkrafter, frånvaro av obligatorisk årsservice samt reparation som bara kan göras på Teslaverkstad. Gör ju vilket försäkringsbolag som helst nervösa. Tror de flesta andra bilmärken rekommenderar årsvis basservice på sina elbilar, eller om det nu är varannat år. Brist på årsservice kan förvisso i sig inte rättfärdiga de katastrofala siffrorna Tesla har på besiktning. Det är verkligen värt att observera hur mycket de sticker iväg från snittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Blir en helig trio för dyr försäkring med mycket hästkrafter, frånvaro av obligatorisk årsservice samt reparation som bara kan göras på Teslaverkstad. Gör ju vilket försäkringsbolag som helst nervösa. Tror de flesta andra bilmärken rekommenderar årsvis basservice på sina elbilar, eller om det nu är varannat år. Brist på årsservice kan förvisso i sig inte rättfärdiga de katastrofala siffrorna Tesla har på besiktning. Det är verkligen värt att observera hur mycket de sticker iväg från snittet.

Jo, men så är ju också felinställda dimljus det som drar upp statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Har en MY standard range, kommer få betala 950kr/månad för den när det blir helförsäkring. Det är något dyrt, men bara 200kr dyrare än vad en polestar 2 skulle kostat mig. Jag kan leva med det...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Min Enyaq ska servas första gången efter två år oavsett miltal vad jag förstått. Om jag fortsätter köra i samma takt som hittills så kommer den att ha rullat 10 000 mil vid första servicen. Hybriden jag hade innan skulle in på service varje 1 500 mil. Upplevde att jag inte fick göra annat än boka service med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Häromhelgen sov jag i min model 3 för första gången. Var på partyhelgbesök och istället för att dela en 6 kvm "sommarstuga" med en snarkande kompis hade jag tagit med en normal 90-madrass och sängkläder i bagaget. Fällde baksätena, in med madrassen, satte på campmodus och sov som en gris trots mina 189cm. Tror jag tappade 50km räckvidd på 10-11 timmar.

<Uppladdad bildlänk>

Najs.

Gjorde det där själv några nätter i sommar när jag reste igenom Europa i min EV6.

Fungerade hur bra som helst.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

This is our in-depth review of the VW ID.Cross. We're taking a look at Exterior, Interior and technology.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag söker en mellanstor bil. Vi har en Aygo X som vi kör lokalt med. Denna är mer för längre färder och när man behöver lasta lite, storhandla etc. Den ersätter då en Honda HRV som sista åren börjat kännas lite trång.

Det jag väger mellan nu är en laddhybrid som klarar fem mil alt en renodlad elbil. Det är väl räckvidden som oroar en del på en ren elbil.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Jag söker en mellanstor bil. Vi har en Aygo X som vi kör lokalt med. Denna är mer för längre färder och när man behöver lasta lite, storhandla etc. Den ersätter då en Honda HRV som sista åren börjat kännas lite trång.

Det jag väger mellan nu är en laddhybrid som klarar fem mil alt en renodlad elbil. Det är väl räckvidden som oroar en del på en ren elbil.

Hur långt åker du?

Jag laddar en gång i veckan och jag kör 7-8mil/dag i arbete. Har pressat ner mer engång till under 10% kvar 🙂

Nu kör jag id buzz men jag skulle aldrig välja hybrid, två drivlinor större service etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur långt åker du?

Jag laddar en gång i veckan och jag kör 7-8mil/dag i arbete. Har pressat ner mer engång till under 10% kvar 🙂

Nu kör jag id buzz men jag skulle aldrig välja hybrid, två drivlinor större service etc

Dagligen är det 5 mil. Laddar gratis på jobbet och har laddbox hemma också. Längre resor är upp mot 40 mil. Sen typ nån långresa på 70 mil eller liknande 2-3 ggr per år.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Dagligen är det 5 mil. Laddar gratis på jobbet och har laddbox hemma också. Längre resor är upp mot 40 mil. Sen typ nån långresa på 70 mil eller liknande 2-3 ggr per år.

Nya bmw har ju 80mil räckvidd 🙂
Annars är ju inte laddning en problem i vardagen och det låter som du har typ 5-10 resor per år där det kräver att du tänker och laddar längs vägen?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nya bmw har ju 80mil räckvidd 🙂
Annars är ju inte laddning en problem i vardagen och det låter som du har typ 5-10 resor per år där det kräver att du tänker och laddar längs vägen?

Nya BMW är för mycket pengar. Max är 450 tkr. Vill verkligen inte lägga mer. Vill inte köpa nytt pga tappet det första åren.

Ja precis. Känns bara lite som en mardröm när man ser köerna på väg hem från Sälen etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hur lång räckvidd tror du att du behöver i de flesta fall?

Har du möjlighet att enkelt ladda hemma över natten?

Ett alternativ att överväga, kan ju att låta den stora bilen vara en ren ICE, medans ni byter ut småbilen (som ni verkar köra mest med i vardagen) till en BEV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nya BMW är för mycket pengar. Max är 450 tkr. Vill verkligen inte lägga mer. Vill inte köpa nytt pga tappet det första åren.

Ja precis. Känns bara lite som en mardröm när man ser köerna på väg hem från Sälen etc.

Lite planering så undviker du dessa köer från Sälen.
95% av alla som kör elbil låter bilen välja vart du ska ladda.

Ta ett extra laddstopp bara.
Åk från sälen och kanske 15-20 mil. Sen laddar du trots att du är på 40%.
Sen åker du förbi alla köerna i mitten där alla vill ladda.

Kanske att du behöver ladda en till gång igen men på detta sätt slipper du köer.

Detta då för de 1-2 ggr per år det är kö. I övrigt är det smidigt att låta bilen planera ens körning. Under 2 års tid så hamnade jag i kö 1 gång och då väntade jag 5minuter. Detta för att 2 av 10 stolpar var trasiga.
Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Lite planering så undviker du dessa köer från Sälen.
95% av alla som kör elbil låter bilen välja vart du ska ladda.

Ta ett extra laddstopp bara.
Åk från sälen och kanske 15-20 mil. Sen laddar du trots att du är på 40%.
Sen åker du förbi alla köerna i mitten där alla vill ladda.

Kanske att du behöver ladda en till gång igen men på detta sätt slipper du köer.

Körde norrut mot sälen efter nyårshelgen 2025, var sjuka köer på teslas stationer. Men, ingen tvingar mig att ladda där så jag kollade på Chargefinder och laddade på andra ställen (visserligen till högre kostnad men det var det värt för att spara in på tid och blodtryck).

Så precis som du säger. Man väljer inte bort elbil bara för att det ett par ggr om året är högt tryck på vissa laddstationer - är man lite om och kring sig så löser man det relativt enkelt

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla bra inlägg! Det är huvudbilen som isf behöver vara el. Men då nästa fråga, om jag köper en 2023:a med låga mil och äger den i tre år och kör 1500 mil per år. Hur står sig batterierna? Har en kompis som fick problem med sina batterier och det kostar ju sjukt mycket. Jag menar, köper jag en vanlig bensinare från Honda och kör den tills den har 6500 mil på mätaren är den ju nästan som ny maskinellt. Man vill ju helt inte står där med någon som tappar hela värdet.

Visa signatur