SSD-mysteriet löst – fel basmjukvara bakom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kibbo:

Då kommer följdfrågan; hur hamnar en utvecklingsversion av firmwaren på en massa diskar som säljs till slutkund?

Via samma nonchalans som betaversionerna av win sedan hamnar på ssderna, ingen/dålig kvalitetskontroll av det som levereras till kund.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Då kommer följdfrågan; hur hamnar en utvecklingsversion av firmwaren på en massa diskar som säljs till slutkund?

Händer titt som tätt. Några Switch 2 har kommit i slutkonsumenters händer med "factory firmware".

I det här fallet kan jag ändå tänka mig att det producerats ett antal kontrollers med vad man trodde var firmware för release, men ändringar sent och sen har de inte uppdaterats men legat på ett lager och väntat.

Moderkort kommer ju ibland (eller gjorde i vart fall) till release med BIOS lägre än vad som finns på tillverkades hemsidor, beta-versioner och så vidare.

Permalänk

Är det praktikanten som skrivit artikel igen? "Basmjukvara"? Vad är det? Kan ju vara drivrutin eller appen för windows? Artikeln är flummig och oklar och det är inte lätt att inse vad som är problemet och framför allt inte hur det påverkar andra och hur det rättas till.
Är det en bug i firmware som avses som inte fångats innan? Värt att nämna att andra tillverkare också har Phison kontrollers och sannoligt deras firmware. Skriv att det enkelt avhjälps genom att uppdatera firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Basmjukvara ?
Menar ni firmware ?

Det bör det vara, enligt länken till Techspots artikel där det klart och tydligt anges "firmware".

Med "Basmjukvara" tänker jag mera (opatchad) driver-mjukvara. Lite tråkigt när försvenskningar används utan vedertagen definition. Ni som vill skratta gott kan googla på "basmjukvara" -> "Basprogrammet innehåller det minsta antal medicinskt motiverade kontroller för en normal graviditet."

Tvärtom så ger många sökningar på "vad kännetecknar Basprogramvara" referenser till operativsystemet, dvs Windows i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Firmware hade vart en bättre titel, det är inget fel på kontrollerkretsen i sig, endast mjukvaran på den.
Är väl någon i produktionsledet som tagit fel när de valt vilken firmware som skulle installeras på dem i produktionen, och eftersom de fungerade var det inget som fångades upp.

Det går ju inte argumentera emot att felet låg i kontrollerkretsen. Tack och lov för deras och kunders skull så var det ett mjukvaruproblem och inte ett hårdvaruproblem. Jag jobbar själv med inbyggda system, om jag hade kunnat dra den valsen att ”det inte min motorkontrollers fel att din motor övervarvades och sprängdes, det var firmwaren” 😅

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Basmjukvara ?
Menar ni firmware ?

Skrivet av lundagrabb:

Är det praktikanten som skrivit artikel igen? "Basmjukvara"? Vad är det? Kan ju vara drivrutin eller appen för windows? Artikeln är flummig och oklar och det är inte lätt att inse vad som är problemet och framför allt inte hur det påverkar andra och hur det rättas till.
Är det en bug i firmware som avses som inte fångats innan? Värt att nämna att andra tillverkare också har Phison kontrollers och sannoligt deras firmware. Skriv att det enkelt avhjälps genom att uppdatera firmware.

Skrivet av mc68000:

Det bör det vara, enligt länken till Techspots artikel där det klart och tydligt anges "firmware".

Med "Basmjukvara" tänker jag mera (opatchad) driver-mjukvara. Lite tråkigt när försvenskningar används utan vedertagen definition. Ni som vill skratta gott kan googla på "basmjukvara" -> "Basprogrammet innehåller det minsta antal medicinskt motiverade kontroller för en normal graviditet."

Tvärtom så ger många sökningar på "vad kännetecknar Basprogramvara" referenser till operativsystemet, dvs Windows i detta fall.

Tydligen är svenska termen för firmware "fast programvara", fniss, men bättre än "basmjukvara" som bara är felaktigt.

"Fastvara" kanske ... fast det låter ju inte så bra det heller.

Bäst är väl att bara använda vedertagna firmware och inte krångla till det.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Hjälpsam

Till mångas besvikelse var det inte MS som var skyldiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Fast varför triggas det av update?
JayZ och många har inte haft problem innan, och löser bsod genom att avinstallera update.

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, men var det bara jag som läste "bajsmjukvara" vid första anblicken? Tänkte först att sweclockers gjort någon underfundig direktöversättning från engelska eller så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

JayZ och många har inte haft problem innan, och löser bsod genom att avinstallera update.

Jag tyckte att JayzTwoCents sa att han inte lyckades lösa det genom att avinstallera uppdateringen (för att de inte kunde backa feature-uppdateringen)? Tvärt om så bytte de ju till en annan SSD. Nämns ca 11-12 minuter in i videon nedan.

Tänker du på någon annan video än denna?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kanske lite OT, men var det bara jag som läste "bajsmjukvara" vid första anblicken? Tänkte först att sweclockers gjort någon underfundig direktöversättning från engelska eller så...

Nej jag med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

I det här fallet kan jag ändå tänka mig att det producerats ett antal kontrollers med vad man trodde var firmware för release, men ändringar sent och sen har de inte uppdaterats men legat på ett lager och väntat.

Typ det här.

Men också mer komplicerat än så. Hur laddar man alls ny firmware?

Ja inte kommer firmwaren skriva över sig själv medan det kör i alla fall. Alltså krävs ett program som har som uppgift att ladda huvudprogrammet, vi kan kalla det bootloader. När bootloadern startar checksummar den huvudprogrammet och om huvudprogrammet är Ok startas det, annars stannar bootloadern i ett läge där man kan ladda ett friskt huvudprogram. När huvudprogrammet uppfattar att användaren vill ladda ny firmware hoppar man ner till bootloadern som laddar nytt huvudprogram med hjälp av hosten (PC:n).

Hur laddas bootloadern då? Genom nåldyna i fabriken över JTAG. Vilket får till följd att bootloadern är permanent och inte kan bytas utan specialutrustning. Detta kan eventuellt vara vad artikeln menar med ”basmjukvara”. Och bootloadern är inblandad i varje uppstart av enheten, så fel där blir spännande.

Och ja, vissa MCU:er kör programmet rakt av från icke-volatilt minne utan att ha programkod i RAM, därav att man inte kan skriva över ett körande program på disk.

Killgissningar, baserat på att jag fixade programladdning mellan host och slav-IC i ett projekt på jobbet nyss. Med en jävligt buggig bootloader på slav-IC:n.

Vad händer till exempel om RAM (där data ligger) inte rensas ordentligt bootloadern startar efter att watchdog bootar om när när huvudprogrammet har kraschat?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lundagrabb:

Basmjukvara eller Basprogramvara är etablerade begrepp.
Jag har själv jobbat med Basprogramvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

OBS REN SPECULATION!

kan vara så att Phisons developer firmware har massa extra funktioner som inte är tänkta för konsumenter då de kanske inte fullt ut fugerar på det chippet och som sedan strippas med det riktiga mjukvaran som konsumenterna ska få på sina enheter när de lämnar fabriken.

och min gissning är att uppdateringen potentiellt dragit igång någon ny funktion eller gjort nån optimering som triggar en av dessa icke helt fungerande funktioner i SSDmjukvaran att dra igång även om styrchippet kommer krasha pga det.

har för mig att "JayZ" själv sa i någon av de följande videorna några dagar efter händelsen att det troligen inte var samma fel då avinstallationen av uppdateringen och inte äns ominstallation kunde få liv i SSD´n igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tydligen är svenska termen för firmware "fast programvara", fniss, men bättre än "basmjukvara" som bara är felaktigt.

"Fastvara" kanske ... fast det låter ju inte så bra det heller.

Bäst är väl att bara använda vedertagna firmware och inte krångla till det.

Om "firmware" ska användas i svenskan så blir det ju med svenska böjningsregler
så vi slipper blanda grammatiska system mitt i meningarna.

Troligaste varianten blir nog 'firmvara' där 'firm' uttalas på svenskt vis som
ordet 'firma', t.ex Bosses redovisningsfirma
På samman sätt som Blåtand istället för Bluetooth som marknadsföringsfolket på Ericsson ville ha det.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Skulle inte utesluta att det var Windows uppdaterade firmware till beta-versionen till att börja med. Ända sedan Windows 10 började uppdatera BIOS vid avstängning på vissa laptops har jag nästan bara låtit Windows köra i virtuella maskiner på mina datorer, har inget förtroende kvar för uppdateringslogiken.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Verkligen?

Så Corsair och Quanta med flera skulle skeppa en del av sina SSD drivar med en beta mjukvara?
Vad är egentligen logiken i det?
Då skulle dom ha en "hustomte" som springer runt och byter ver av mjukvara lite random, rätt otroligt faktiskt.

Så ett par frågor återstår att få svar på:

- Vad är det ihop med dessa beta mjukvaror som orsakar felet?
Är lätt och nästan slarvigt att säga "Det är beta mjukvaran" utan att ange mekanismen bakom.

- Hur har egentligen denna beta mjukvara kommit in i SSD driven från början?

. - Är det vid tillverkningen?
. - Är det via användaren?
. - Är det via MS uppdate?
. - Eller finns det en annan väg?

Denna cirkus är på inget sätt överspelad bara för att någon säger att det är beta mjukvara, vilket det bör vara om den använts till initiala interna tester.
Den mjukvaran skulle "aldrig" ha kommit ut i konsument enheter eller blivit tillgänglig, så hur kom den egentligen ut?

Där är nu frågor som behöver bli besvarade...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Verkligen?

Så Corsair och Quanta med flera skulle skeppa en del av sina SSD drivar med en beta mjukvara?
Då skulle dom ha en "hustomte" som springer runt och byter ver av mjukvara lite random, rätt otroligt faktiskt.

Är lätt och nästan slarvigt att säga "Det är beta mjukvaran" utan att ange mekanismen bakom.

Denna cirkus är på inget sätt överspelad bara för att någon säger att det är beta mjukvara, vilket det bör vara om den använts till initiala interna tester.
Den mjukvaran skulle "aldrig" ha kommit ut i konsument enheter eller blivit tillgänglig, så hur kom den egentligen ut?

Rimligtvis har ju controllers producerats i en fabrik, med version 0.9 av mjukvaran. Sedan har dessa skickats ut på rulle för ytmontering av komponenter som man ju gör. Kanske är det här en del av mjukvaran som inte påverkas av de ändringar Corsair med flera gör? Jag antar att de ändå mest gör ändringar i form av ”här ska det stå Corsair istället för Phison Whitelabel software”.

Så alltså med största sannolikhet vid tillverkning av just den här enskilda komponenten, och sen är det väl ytterligare ett bevis på att folk i allmänhet inte uppdaterar firmware på olika saker. Många vill ju inte ens uppdatera Windows, så vem vill uppdatera sin nVME…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Basmjukvara eller Basprogramvara är etablerade begrepp.
Jag har själv jobbat med Basprogramvara.

Knappast brett etablerade. Jag har jobbat med R&D på hårdvara i mååånga år och det här är den första gången jag ens stöter på begreppet trots hundratals kunder.
Vi måste sluta försvenska datorspråket för i princip alla företag i branchen använder engelska som företagsspråk. Det blir bara begreppsförvirring.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Verkligen?

inte en BETA version utan en utvecklarversion aka aka troligen en firmware som chipen monteras förprogrammerade med i fabriken på SSDer som sen används vid QC testande i fabriken och som sedan ska uppdateras till rätt strippade mjukvara innan de lämnar fabriken men nånstans i stegen har de missats att få rätt mjukvara innan paketering.

sen vad det beror på är svårt att veta men typ en batch SSDer som hamnat i fel pallplats i SSDfabriken och råkat hoppa över steget där mjukvaran ska bytas ut innan paketering och gått direkt till paketerings linen.

som arbetare i en fabrik (om än inte innom elektronik) så kan jag säga att konstigare saker kan hända jag har slutat att äns bli överaskad.

kan ju faktiskt även vara så att de råkat pusha ut den av misstag som en firmware uppdatering för konsumenter.

men vi lär aldrig få veta den exakta orsaken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kommer folk undvika köpa ssd:er med phison kontroller framöver?
Känns som 90% av alla större märken använder sig av phison förutom wd/samsung.
Har kört på samsung diskar för det mesta, tanken var att testa något annat märke denna gång, men kanske inte värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Om "firmware" ska användas i svenskan så blir det ju med svenska böjningsregler
så vi slipper blanda grammatiska system mitt i meningarna.

Troligaste varianten blir nog 'firmvara' där 'firm' uttalas på svenskt vis som
ordet 'firma', t.ex Bosses redovisningsfirma
På samman sätt som Blåtand istället för Bluetooth som marknadsföringsfolket på Ericsson ville ha det.

Den troligaste varianten hade väl ändå varit "fastvara" om det skulle vara viktigt att ha en svensk översättning på det? Varför i hela friden skulle "firm" biten av "firmware" översättas till "firma" för att sedan ta bort a:et, istället för att översättas till "fast"? Då passar det även in i "hårdvara", "fastvara" och "mjukvara".
Exemplet med Bluetooth är jättekonstigt. Först och främst hette vikingen väl "Harald Blåtand", så det fanns redan ett svenskt ord för det. Vidare är "Blåtand" en direktöversättning av "Bluetooth" och vise versa.
Om vi skulle följa din logik i att det borde vara "firmvara" i ditt exempel med Bluetooth skulle det låta något så här:
Troligaste varianten blir nog "deprimeratand" där "deprimera" uttalas på svenskt vis som ordet deprimerad, t.ex. Jag blir då deprimerad när jag läser sånt här.

Nä då blandar jag hellre grammatik i meningar än att hålla på med "firmvara".

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rebben:

Knappast brett etablerade. Jag har jobbat med R&D på hårdvara i mååånga år och det här är den första gången jag ens stöter på begreppet trots hundratals kunder.
Vi måste sluta försvenska datorspråket för i princip alla företag i branchen använder engelska som företagsspråk. Det blir bara begreppsförvirring.

Vi har uppenbarligen olika erfarenhet.
Enligt min jobbeskrivning jobbade jag med basprogramvara.

Gud vad jag saknar dessa managementkonsulter som höll sina "föreläsningar", där de slängde in en massa engelska ord utan att förstå dess mening!

Skall man översätta Firmware rakt upp och ned, blir det väl fast programvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vi har uppenbarligen olika erfarenhet.
Enligt min jobbeskrivning jobbade jag med basprogramvara.

Gud vad jag saknar dessa managementkonsulter som höll sina "föreläsningar", där de slängde in en massa engelska ord utan att förstå dess mening!

Skall man översätta Firmware rakt upp och ned, blir det väl fast programvara.

Det måste vara en mjukvarugrej isåfall för på hårdvarusidan existerar knappt svenska tekniktermer.

Firmware blir väll fastvara.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

JayZ är lite kul tycker jag. Han är som den där självsäkra kompisen som alltid har svar på allt även om det är vild gissning, men samtidigt verkar han vara ödmjuk när han har fel. Med en nypa salt är det underhållande i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

"basmjukvara"... Tycker det dyker upp lite väl många tveksama och märkliga försvenskningar som inte är vedertagna begrepp nu för tiden. Har Sweclockers ändrat någon internt policy kring att undvika engelska ord eller är det ai-översättningsverktyg som spökar?

Det verkar pågå någon slags kampanj för att minska användningen av engelska och svengelska termer, ja. Strålspårning är ett annat jag stör mig på, speciellt som man fortfarande inte kommit på något bra uttryck för Path Tracing (Stigspårning? Låter mer som något man ägnar sig åt under älgjakt.).

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skrev ju ett inlägg i somras om att min m2 SSD blev överhettad osv. Den har visserligen en annan kontrollkrets än den i artikeln. Men den har funkat som datadisk efter en uppdatering av windows. Uppdaterade firmware på den igår. Fortsättning följer!

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det verkar pågå någon slags kampanj för att minska användningen av engelska och svengelska termer, ja. Strålspårning är ett annat jag stör mig på, speciellt som man fortfarande inte kommit på något bra uttryck för Path Tracing (Stigspårning? Låter mer som något man ägnar sig åt under älgjakt.).

Ska jag va ärlig så ser jag dessa mem. konstiga, okända svenska tekniktermerna mest på Swec (kanske beror på att jag inte läser mycket svensk teknikmedia), kan inte säga att jag föredrar engelska inkopierat rakt av i löpande svensk text - men finns det nu inga vedertagna svenska ord så duger det bra.

Mycket teknikfikonspråk är för nischat helt enkelt, det blir aldrig av att det blir t.ex. svenska termer.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Är väl det gamla vanliga att väldigt många gjorde den uppdateringen ganska samtidigt så när folk noterade strul med sina SSD:er så var detta en vanlig gemensam nämnare.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mc68000:

Om basprogramvaran för en dator är Windows (eller UEFI), vad är då basprogramvaran för en kontrollerkrets?

Visa signatur