att rådgiva om datorer på ett överpedagogiskt sätt

Permalänk
Medlem

att rådgiva om datorer på ett överpedagogiskt sätt

Hejsan kära clockare!

jag jobbar till vardags hos en återförsäljare av bland annat datorer.
när jag själv ska sälja en dator till en kund eller förklara skillnaden för en kollega mellan dator 1 och dator 2 så brukar jag försöka använda analogier med mer vardagliga termer. detta för att det ska bli enklare för kunden att förstå, i synnerhet när kanske både väldigt unga eller äldre eller totalt noll teknikintresserade kunder behöver svar.

så när det gäller datorer brukar jag försöka använda den mänskliga kroppen.
men här finns en liten fråga;
hur skulle ni själva beskriva en dator med analogi mot mänskliga kroppen?
jag själv brukar dra följande jämförelser (rätta mig gärna om jag tänker fel!);
* cpu, hårddisk och delvis ram-minne är hjärnan. den står för allt tänkande och beräkningar och utför logiska händelser ut i resterande system, samt hanterar alla händelser på ett så effektivt sätt som möjligt, och ansvarar för att komma ihåg och minnas saker, både kort och långt bak i tiden. och ju modernare/yngre hårddisk/minne, ju snabbare och bättre kommer man ihåg.
* batteri/psu är hjärtat. den är drivkraften för allt i systemet. inget hjärtslag/ström = inget liv.
* ram-minne är som sagt en del av hjärnan men också hur många armar/ben en kropp kan ha = desto mer och snabbare ram-minne, desto snabbare hantering och desto fler saker kan man ha i luften samtidigt utan att det blir kaos eller segt eller korkar upp sig.
* kylning är huden och kroppens svettfunktion och kondition = ju bättre kylning/kondition ju bättre blir prestandan och datorn/kroppen kan hålla igång längre utan att gå ner i prestanda.
* moderkort och chassi är resterande leder, skelett och muskler = ju bättre bygge ju bättre resultat i det hela på detaljnivå. med ett starkt skelett/chassi och leder/lanes och övrigt så kan datorn/kroppen arbeta mer effektivt och kommunicera med övriga delar snabbare.
* ögon och självaste synen i sig och bakomliggande för att få en bild i huvudet = gpu.

eller har ni något annat ni skulle jämföra med?

vill gärna höra förslag och om som sagt analogin är klok eller tok!

mvh

Permalänk

Jag tycker ärligt talat inte man ska underskatta folks intellekt: Man kan beskriva detta helt i termer som folk förstår utan analogier.
Arbetsminne avgör hur många eller hur komplexa uppgifter man kan syssla med i taget.
Processorns hastighet och kärnantal bestämmer hur snabbt du upplever att datorn tar sig an uppgifter.
Grafikkortet bestämmer i praktiken hur hög kvalitet du kan ha i spel med bibehållen prestanda - vi är väl bortom att man behöver bry sig om GPU-prestanda till vardagligt bruk i övrigt, skulle jag säga.
Lagringens storlek avgör hur mycket du kan spara undan, och dess hastighet bidrar till hur snabb du upplever att datorn är.
Datorn arbetar bäst om den inte blir för varm, och (lite förenklat) ju kraftigare delar som sitter i datorn desto mer energi omsätter de till värme som måste ledas bort.
Moderkort och chassi handlar på konsumentnivå egentligen bara om vilka funktioner du behöver.

Jag tror det är viktigare, som säljare, att du kan lyssna på kundens behov och bedöma var på pris/prestanda/funktionalitets-grafen de bör lägga sig, samt argumentera för det inom ramarna för de tre-fyra bäst lämpade maskinerna/komponenterna.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tycker ärligt talat inte man ska underskatta folks intellekt: Man kan beskriva detta helt i termer som folk förstår utan analogier.
Arbetsminne avgör hur många eller hur komplexa uppgifter man kan syssla med i taget.
Processorns hastighet och kärnantal bestämmer hur snabbt du upplever att datorn tar sig an uppgifter.
Grafikkortet bestämmer i praktiken hur hög kvalitet du kan ha i spel med bibehållen prestanda - vi är väl bortom att man behöver bry sig om GPU-prestanda till vardagligt bruk i övrigt, skulle jag säga.
Lagringens storlek avgör hur mycket du kan spara undan, och dess hastighet bidrar till hur snabb du upplever att datorn är.
Datorn arbetar bäst om den inte blir för varm, och (lite förenklat) ju kraftigare delar som sitter i datorn desto mer energi omsätter de till värme som måste ledas bort.
Moderkort och chassi handlar på konsumentnivå egentligen bara om vilka funktioner du behöver.

Jag tror det är viktigare, som säljare, att du kan lyssna på kundens behov och bedöma var på pris/prestanda/funktionalitets-grafen de bör lägga sig, samt argumentera för det inom ramarna för de tre-fyra bäst lämpade maskinerna/komponenterna.

Detta svaret, tusen gånger om.
Vad ska man göra om kunden inte gillar den mänskliga anatomin? Jämföra med flingor och knäckebröd?

Nej, skämtet å sido så tycker jag bara det är extremt förvillande att försöka förklara en sak genom att låtsas att det är något helt annat och då ska lyssaren själv översätta det påhittade till det verkliga? Galenskap.

Att ställa relevanta frågor känns viktigare än att kunna förklara den underliggande tekniken. Även om man kan få kunden att förstå att njuren inte är lika viktig som mjälten så bör det nog bara reduceras. Du ska hjälpa till med ett köp och inte en utbildning.

Vad vill du ha en dator till?
Skall du dedikera en plats till den eller skall den vara flyttbar? Laptop/Stationär
Har du någon form av behov av hjälpmedel som kan underlätta vid styrning av datorn? Handikapp/Skada
Vad kommer du att göra med datorn?
Ska du jobba med grafik? Fokusera på skärm och prestanda
Skall du se film å video på datorn? Fokusera på skärm å ljud samt merförsäljning av hörlurar/högtalare.

Ta reda på vad användarens problem är och lös det ^^

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så tror jag du försöker för mycket, har gjort detta och även hjälpt en hel del kunder på power/mediamarkt/elgiganten och flera gånger avbrutit säljare på dessa företag då dom ofta (här i Västerås iallafall) inte hade en blekaste aning vad dom pratade om. Samt även den som alla nära och kära kommer till vid inköp och nu mera även många på kontoret.

Har själv fått extremt bra respons genom att snarare analysera deras behov och helt enkelt göra valet åt dom, att för en okunnig person utan intresse försöka förklara vad alla komponenter gör är meningslöst. Då är det bättre att analysera behovet och budget sen ge dom alternativ efter det där dom får välja mellan objekt a, b och c med en kort förklaring vad skillnaden är.

Laptop tillexempel.

Laptop A, en HP för 6000kr i ett plast chassi.
Laptop B en Lenovo även denna i plast men lite mer premium känsla för säg 7000kr
Laptop C en till HP men denna gång för 9000kr men i ett metall chassi.

Dessa datorer varierar i specs annars men för kund som bara ska kolla Youtube, betala räkningar och surfa så är resterande inte relevant utöver eventuell storlek på hårddisk, vad det är för cpu tillexempel är totalt ointressant (säg att dom alla har nuvarande generations cpuer som inte är pentium/celeron skräp).

Samma gäller även mer avancerade datorer för spel, fråga vilka spel dom spelar och sen ge dom alternstiv och vart dom borde landa i fps i önskat spel! Sen vad för delar som väl sitter i är inte direkt relevant.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Alla ALLA vet att det är datorn/tvn/prylen men bäst marginal du MÅSTE kränga!! Annars blir du inte långvarig i bolaget.

Permalänk
Medlem

Vad jag ville säga har redan täckts så väl av användare här, så kommer bara betona att hårdvara är väldigt abstrakt för icke-insatta hur du än försöker förklara det. Bästa är att koka ned det till deras specifika användingsområde så att du kan förklara hur olika hårdvara kommer att påtagligt påverka deras upplevelse och använding.

Som ovanstående har sagt, det är inte ditt jobb att utbilda folk i vad alla delarna gör, utan att vägleda dem till ett bra köp!

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk

90tal och många kom i kontakt med datorer så hade tidningar som PC för alla olika beskrivningar för att förklara vad saker är.
Såvida personen inte bott bakom en sten så bör den ha snappat upp lite grundläggande datorteknik och frågan är vad man behöver förklara för den? Det handlar dels om vem är det som frågar? Är det en ungdom som ska köpa en gamingdator så kanske den vill veta saker som uppgraderingsmöjlighet, medans pensionären mer vill ha en dator som bara fungerar.

Jag själv stör mig lite på säljare som idiotförklarar en. Inte så det händer ofta, men jag rådfrågar inte precis vissa säljare inom teknik för vissa saker då jag inte får något vettigt svar. Och det är egentligen inte konstigt, de är ofta unga personer direkt från gymnasiet som ska sälja 10 000tals olika produkter som de inte kan så mycket om.

Permalänk
Medlem

tack så mycket för all respons! mycket trevligt!

vill dock poängtera vissa saker som inte var aktuellt att nämna i sammanhanget eftersom att tråden handlade mer om hypotes, frågeställning etc;
* jag underskattar och överskattar aldrig en kunds kunskaper. och är det åt något håll så utgår jag alltid att kunden har kunskap, dvs överskattar istället för underskattar.
* jag gör alltid en behovsanalys för mina kunder. jag kan rent moraliskt inte kränga på något för min löns skull om jag vet att det inte kommer fungera för kunden.
* jag försöker alltid parera med kundens nivå och behov och känsla i säljet. har jag en "röd" kund som bara vill ha en bra dator snabbt för en specifik grej och hen vet vad hen vill ha så går det snabbare utan att jag blir för "try hard" så säga. men är det lite mer invecklat med osäkerheter så läggs mer energi och större försök att hitta något riktigt vettigt.

men jag är tacksam för alla svar som ni gett många kloka svar!

Permalänk
Medlem

Huvudregeln är väl ändå att alltid använda bilanalogier!? Alla, utan undantag, fullständigt älskar bilanalogier och genom användandet av dessa så ökar chansen för att den potentiella kunden skall öppna plånboken...