Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Medlem

Nej blir ingen uppgradering, kör med min 15 Pro Max tills vidare.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Nä, är nöjd med Oneplus 12.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

17 air såg ändå rätt bra ut, skönt också att alla modeller har 120Hz, kommer dock inte köpa någon utan min 15 får hänga med ett tag till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Kör vidare på min iPhone 15 pro som fungerar bra. Tiden när man uppgraderade var och varannat år är sedan länge över. Det har dels med ekonomi att göra men också med att det inte längre är några stora "hopp" mellan modellerna på samma sätt som förr.

Faktum är att jag knappt ens noterat att Apple släppte de nya telefonerna nyss. Tiden när varje event var som att gå på en biopremiär av en storfilm är sedan länge över. Däremot är jag så klart intresserad av mjukvaruförändringar i form av Mac OS 26 och iOS 26.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk

Har en 15 pro, och den gör sitt jobb.

Permalänk
Medlem

Nej min Samsung S22 Ultra får hänga med ett tag till

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Varför ligger priset på 11000kr för den vanliga modellen? 799 dollar + 25% moms ska bli ca 9400 kr. 11000 kr var det korrekta priset för iPhone 16 med valutakursen förra året, men inte i år. Har Apple helt enkelt struntat i att valutakurskorrigera priset, eller är tullar inblandade på något sätt trots att telefonerna aldrig nuddat amerikansk mark?

Tror ni att Apple håller priserna höga nu för att få bättre marginaler i början, men kommer kurskorrigera priset någon månad efter lansering?

Min iPhone 13 är totalt förstörd och behöver verkligen bytas ut vid det här laget, men inte för 11000 kr när telefonen borde kosta 9400 med ett listpris på 799 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Varför ligger priset på 11000kr för den vanliga modellen? 799 dollar + 25% moms ska bli ca 9400 kr. 11000 kr var det korrekta priset för iPhone 16 med valutakursen förra året, men inte i år. Har Apple helt enkelt struntat i att valutakurskorrigera priset, eller är tullar inblandade på något sätt trots att telefonerna aldrig nuddat amerikansk mark?

Tror ni att Apple håller priserna höga nu för att få bättre marginaler i början, men kommer kurskorrigera priset någon månad efter lansering?

Min iPhone 13 är totalt förstörd och behöver verkligen bytas ut vid det här laget, men inte för 11000 kr när telefonen borde kosta 9400 med ett listpris på 799 dollar.

11 495 var lanseringspriset för iPhone 16 med 128 GB lagring. iPhone 17 med 256 GB kostar 10995 så de har sänkt med 500 kr.
Apple brukar inte kurskorrigera priserna alls så misstänker de har tagit höjd ifall kronan stiger.

iPhone 16 kostar nu 9500 kr för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Dags att byta ut min iPhone 13 Pro Max. Otroligt synd att de inte släpper en 17 Plus. Nu när basmodellen får 120hz skärm så hade jag kunnat tänka mig den. Men vill inte gå ned i skärmstorlek så får bli 17 Pro Max…

Air är väl istället för 17 plus och ser ju fin ut. Men att köpa en ny telefon för dom pengarna och redan från dag 1 behöva tänka på tillgång till laddare / gå runt med batteri på baksidan(försvinner ju syftet med air)…. Känns tveksamt.

Exakt såhär jag känner. Sitter idag på en 14 Plus och hade tänkt mig en 17 Plus. Vill absolut inte gå ner i storlek men kan inte heller tänka mig att betala för vad en 17 Pro Max kostar, ej intresserad av Air heller pga batteriet. Tänte att jag äntligen skulle få slippa 60HZ skärmen på min 14, men men den får kriga på 1 år till då

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • ASUS TUF Gaming B850-Plus • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2560x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Exakt såhär jag känner. Sitter idag på en 14 Plus och hade tänkt mig en 17 Plus. Vill absolut inte gå ner i storlek men kan inte heller tänka mig att betala för vad en 17 Pro Max kostar, ej intresserad av Air heller pga batteriet. Tänte att jag äntligen skulle få slippa 60HZ skärmen på min 14, men men den får kriga på 1 år till då

Du kan ju se om någon 16 Pro Max säljs ut billigt annars?

Permalänk
Medlem

Min 13 Mini får hänga med tills den säckar ihop. Sen blir det någon vanlig PRO modell, saknar helt klart en bättre kamera i telefonen (samtidigt som jag inte saknar den större storleken, en PRO Mini hade varit guld…).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Jag tror att ett bolag som Apple som sällan ändrar priserna under året har antingen valutasäkrat eller tar höjd för volatiliteten i kursen. Man kan iaf inte förvänta sig spotkursen dagen produkten lanseras och efter kemikalie- och privatkopieringsavgifter är det 12-13% över dagens spotkurs vilket inte är helt orimligt i en så volatil marknad som vi har idag.

Permalänk

Köpte en 16 Pro förra året. Ställde in den på att inte ladda över 80%, och undviker att låta den gå under 20% laddning innan jag laddar den på kvällen. Jag har kunnat leva med det utan problem, med resultatet att jag ett år senare fortfarande har 99% batterihälsa och ingen som helst orsak att uppgradera, med de inkrementella förbättringar de gjort.

Mina AirPods Pro 2 är också alldeles för bra för att jag skulle bry mig om att byta ut dem, men jag gläder mig åt att produktkategorin vidareutvecklas: Det här är troligen den nyttigaste Appleprodukten jag äger och de få dagar jag glömmer dem hemma är verkligen frustrerande.

Däremot blir det en ny klocka: Min Apple Watch 4 har gått ett år utan mjukvaruuppdateringar, och batteriet sjunger på sista versen. Kommer köpa hem ett piratbatteri till denna och sedan låta en äldre släkting ta över den: Har börjat oroa mig för hens balanssinne och hjärta och det vore skönt att veta att hen kan få hjälp med ett nödsamtal om något skulle gå verkligt snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Priserna sjunker ganska fort på basmodellen, senaste åren har man kunnat spara ett par tusen vid årskiftet. Köpte exempelvis en 16 Plus 256GB i december förra året med 4000kr rabatt. Liknande deals kom ganska ofta även efter det.

De tar nog lite extra betalt för att de kan, sen kommer lite reor när första vågen är förbi. Som sagt, jag är nästan helt säker på att den kommer finnas under 10k på sina håll om ett kvartal.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag tror det är viktigt att inte blanda ihop "man" med "jag". Jag kan tänka mig att det finns användningsområden där betydligt billigare telefoner inte räcker till eller fungerar tillräckligt väl.

Finns mobiler för en tredjedel av priset, som går att ringa,sms,mms,surfa, spela på (flesta kör något liknande Candy crush ändå) och har okej kamera.

De jag mest ser är algoritmer för kameran är bättre på dyrare mobiler och något bättre skärm. Men idag brukar dyra mobiler sakna funktioner som var självklara förr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sitter på en Samsung S22 Ultra, inte ett dugg sugen på byta.
Får se va som kommer vid nästa släpp eller tills mobilen rasar.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tror att ett bolag som Apple som sällan ändrar priserna under året har antingen valutasäkrat eller tar höjd för volatiliteten i kursen.

Från min tid i amerikanska IT-bolag så satte man en kurs som var väl tilltagen och sen var man nöjd. Valutasäkring tänker jag därför killgissa att ingen inom IT pysslar med. Vi har helt enkelt dragit det korta strået och vi med SEK drog nog det kortaste.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det kan vara t ex att någon som vill filma videor i vissa upplösningar eller format. Den möjligheten finns inte på alla mobiler. Olika personer har olika krav och då utgå från sina egna krav och tro att det är sanningen blir lätt fel.

Undantagen bekräftar regeln. Gör alla mina videor med mina olika mobiler jag haft de senaste åren och aldrig pillat på upplösning eller annat. Då gäller system kameror om man ska vara så seriös.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är väl ingen av operatörerna i Sverige som INTE erbjuder esim...

Men förmodligen så baseras det på data från användare, så för många har väl petat in ett fysiskt sim av någon anledning och då bedöms inte vi vara redo för det.

Men för mig blir det ny telefon först när AI kommer på Svenska, känner inte något sug att köpa en ny förräns det händer.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Men förmodligen så baseras det på data från användare, så för många har väl petat in ett fysiskt sim av någon anledning och då bedöms inte vi vara redo för det.

Apple har inte direkt varit kända för att dalta med användare som vill ha kvar legacykomponenter tidigare, så gissningsvis finns det andra orsaker. Inte en aning vad dessa skulle vara, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Apple har inte direkt varit kända för att dalta med användare som vill ha kvar legacykomponenter tidigare, så gissningsvis finns det andra orsaker. Inte en aning vad dessa skulle vara, dock.

Kanske att den telefon Apple säljer i Sverige också säljs till andra länder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Gamla hörlursuttaget gissar jag, med AirPods behöver man inte trådande lurar som bara går sönder för att sladden viks och dras i.
Men vill man tvunget ha hörlurar inkopplade så funkar det ju via Lightning eller USB C.

Men som någon annan skriver så säljs modellen av telefonen i hela Europa och alla operatörer i Europa var kanske inte redo denna gången.

Permalänk
Medlem

Tänker slå till på en Air! Har 15 Pro idag och batteritiden ska ju till och med vara en upgrade!

Tyckte 17 Pro hade ganska tråkiga uppgraderingar, men Air ser så otroligt smidig ut!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Lite sugen än fast jag kört android hela livet nu när google ändå tänker börja låsa ner android. Ska det vara lika nedlåst kan man lika gärna få den bättre hårdvaran som apple erbjuder på SoC och kameror.
17 pro har bra storlek och inga kompromisser i hårdvara, på android sidan måste man upp så stort i storlek och hade gärna tagit en mindre mobil

Permalänk
Medlem

Har en 15 som funkar toppen, har ingen anledning och byta direkt. Om något var drygt är det att jag köpte air pod 2 pro för två veckor sedan för att jag inte trodde dom skulle releasa nu..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur hamnar inte iPhone modeller på nyhetssidan? Medans en ynka Samsung Fold gör det?

Hur som Apple Watch 3 ultra är inte alls omöjligt att ja köper mig.

Hade tänkt mig en Ultra 3 i somrars. Men nu, är det verkligen värt runt 4500kr mer än en series 11?

Absolut, titan och cellular på series 11 skiljer runt 1000kr och då hade jag tagit ultran pga batteriet.

Intalar mig själv att grundmodellen av series 11 duger, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Hade tänkt mig en Ultra 3 i somrars. Men nu, är det verkligen värt runt 4500kr mer än en series 11?

Absolut, titan och cellular på series 11 skiljer runt 1000kr och då hade jag tagit ultran pga batteriet.

Har du en apple watch idag?

Jag har haft series 2, 4, 6 och har idag första generation Ultra. För mig var det batteritiden, större display samt bättre gps som gjorde att jag bytte. Skillnaden mellan series 11 och Ultra 3 känns dock som mindre än vad skillnaden mellan series 6 och Ultra var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du en apple watch idag?

Jag har haft series 2, 4, 6 och har idag första generation Ultra. För mig var det batteritiden, större display samt bättre gps som gjorde att jag bytte. Skillnaden mellan series 11 och Ultra 3 känns dock som mindre än vad skillnaden mellan series 6 och Ultra var.

En series 3 som används ganska sporadiskt idag.
Ja jämför man de två så är de ganska identiska.
Förutom, batteri, storlek, dubbla gps och dyk funktion.

Fyllde 40 i somras och tänkte att jag skulle ha ultran och börja ta tag i kroppen lite igen. Gått upp 7 kg mot min normalvikt och får skador/krämpor gång på gång när man latchar med barnen på fotbollsträningarna.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande för liten skillnad från föregående generation för att det ska vara prismässigt motiverat. Kom med en större uppgradering så kan vi snacka.

Permalänk
Skrivet av casuaL:

Har alltid på mig klocka, och skillnaden mellan safirglas och ej, samt mellan aluminium och hårdare metaller är stor. Min första Appleklocka var rejält repig och tilltufsad när jag var klar med den. Min nuvarande ser i princip ut som ny efter snart sju år, förutom att skärmen naturligtvis tappat sin coating.
Så för mig är skillnaden mellan en 11 och en Ultra i praktiken en femhundring, vilket gör det hela till en ren smakfråga.