Permalänk
Medlem

Allente tråden

Eftersom många kanske hoppat på 329/mån i 24 månader så kanske en tråd om Allente är på plats.

Har du hunnit fått ditt eller kanske har du redan Allente sen innan? Hur funkar det? vad hade du innan? Vilket stadsnät har du? Är du nöjd?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt inkopplat till den 26:e, det är dock "stugan" som familjenen har i skogen det gäller.

Jag är lite osäker på vilket nät det är tror det var pingday? Först hade vi bahnhoff som lillebrorsan hade medans han bodde där, han tog det med sig när han flyttade och sen har vi varit utan tills jag tecknade Halebop för ett år sedan. Skulle byta till bredband2 men hoppade av det för att ta detta erbjudande från allente.

Återkommer efter jag varit uppe och testat det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Hastighet? Länk till erbjudandet?

Erbjuder Allente publik IP?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag har beställt inkopplat till den 26:e, det är dock "stugan" som familjenen har i skogen det gäller.

Jag är lite osäker på vilket nät det är tror det var pingday? Först hade vi bahnhoff som lillebrorsan hade medans han bodde där, han tog det med sig när han flyttade och sen har vi varit utan tills jag tecknade Halebop för ett år sedan. Skulle byta till bredband2 men hoppade av det för att ta detta erbjudande från allente.

Återkommer efter jag varit uppe och testat det.

Det är till stugan jag också överväger det. Velar lite om det är värt att ta det eller ha is i magen och vänta på black Friday.

Skrivet av Kotan:

Hastighet? Länk till erbjudandet?

Erbjuder Allente publik IP?

Man måste beställa via https://www.bredbandsval.se/ och det verkar som att CGNAT utan ipv6 är standard. Dock publik ipv4 på begäran utan kostnad om jag förstått rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det är till stugan jag också överväger det. Velar lite om det är värt att ta det eller ha is i magen och vänta på black Friday.

Man måste beställa via https://www.bredbandsval.se/ och det verkar som att CGNAT utan ipv6 är standard. Dock publik ipv4 på begäran utan kostnad om jag förstått rätt.

Tackar tackar.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte välja start datum längre bort än 11/11, någon som testat att ringa dem för att få längre?
Har bindningstid till slutet av december.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skrev med chatten, så lät inte som något problem att få publikt IP. Så hoppade på Allente nu, eller har en månads uppsägning på nuvarande (Ownit) först.

Går då från 419 kr/mån för 250/250 (500/500 är väl dock bara ~30-40kr dyrare) till 1000/1000 för 329 kr/mån.

Lunet (Luleå stadsnät). Brukar ju ofta skilja i kostnad mellan olika stadsnät men Allentes drive är samma pris för alla?

Edit: Var fram till Juli i år 389:- /mån för 500/500, men sen höjde de så därav gick jag ner till 250/250.

Visa signatur

Permalänk

Bytte till 1gbit erbjudandet idag, fick bekräftat två gånger att Publikt IP inte är ett problem (dom vill kolla upp adressen bara).
Det visas felaktigt pris på "mina sidor" 1149kr men det uppdateras när tjäsnten aktivreras.

Har banhof idag 569kr för 500/500. De kunde gå ner till 460kr för 500mbit.

Dubbla hastigheten för dubbla priste med publikt IP. Den dealen tar jag vilken dag som helst.
Varit kund hos bahnhof i 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag kan inte välja start datum längre bort än 11/11, någon som testat att ringa dem för att få längre?
Har bindningstid till slutet av december.

Sitter i samma sits, finns ett inlägg i fyndtrådens diskussionstråd, där någon lyckats skjuta fram längre.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är väl kanske att folk bör sätta en påminnelse i god tid innan de 24 månaderna är slut, eftersom ordinarie pris verkar hutlöst högt. Man vill med andra ord inte missa att byta till någon annan ISP eller något annat erbjudande lagom till att de 24 månaderna tar slut.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Bytte till 1gbit erbjudandet idag, fick bekräftat två gånger att Publikt IP inte är ett problem (dom vill kolla upp adressen bara).
Det visas felaktigt pris på "mina sidor" 1149kr men det uppdateras när tjäsnten aktivreras.

Har banhof idag 569kr för 500/500. De kunde gå ner till 460kr för 500mbit.

Dubbla hastigheten för dubbla priste med publikt IP. Den dealen tar jag vilken dag som helst.
Varit kund hos bahnhof i 10 år.

En kompis fick 489kr med 12mån bindning och 1000/1000mbit hos Bahnhof, när han "hota" med att lämna för Allente.
Men kan ju skilja mellan olika nätägare också.

Jag tyckte han skulle gå över till Allente, men han stanna hellre på Bahnhof.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Har Allente på landet och Telia i stan.
Kan inte säga att jag är imponerad av Allente.
Försökte komma t.ex. komma åt Härryda kommuns hemsida häromdagen och det gick inte. Gick bra över min backup som går via Telia mobil.
Det är väldigt restriktiva med publik IP. Man måste ange ett skäl för att man vill ha det och detta skickas sedan till en granskare som skall godkänna det.
Min ansökan gick igenom och nu fungerar Härryda kommuns hemsida.

Anledning till Allente är att jag fick 9k i rabatt på fiberinstallationen om jag band mig till Allente i 2 år.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Såg att allente hade galet bra pris på 1000/1000 hos mig med itux Nyköping. 329:- om jag tecknar 24mån.

Det är samma pris som tele2 har för 250/50 😂

Men ja ni som har allente är ni nöjda med det och hur är det med publik ip?

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1ll3:

Såg att allente hade galet bra pris på 1000/1000 hos mig med itux Nyköping. 329:- om jag tecknar 24mån.

Det är samma pris som tele2 har för 250/50 😂

Men ja ni som har allente är ni nöjda med det och hur är det med publik ip?

Denna tråden skapades för den kampanjen, vilket framgår tydligt i första inlägget. De flesta i tråden har därför troligen inte Allente som ISP.

Frågan om publik IP är också besvarad i tråden redan, samt säkert 5 gånger eller fler i Black Friday-tråden.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Denna tråden skapades för den kampanjen, vilket framgår tydligt i första inlägget. De flesta i tråden har därför troligen inte Allente som ISP.

Frågan om publik IP är också besvarad i tråden redan, samt säkert 5 gånger eller fler i Black Friday-tråden.

Sorry jag skyller på gröthjärna 😂

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Jag själv velar på om jag ska hoppa på detta eller inte, men det är väl mest folk som funderar på samma sak som hittar hit. För jag misstänker att de faktikst har kunder, bara att de inte letar sig hit för att berätta.

Permalänk
Medlem

Funderar jag också... Hur länge gäller erbjudandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Funderar jag också... Hur länge gäller erbjudandet?

Tror inte någon vet, men jag såg i en av de här trådarna att någon pratat med kundtjänst som hintat om att beställa senast idag.

Det är ju 14 dagars ångerrätt så passa på och tänk mer sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1ll3:

Sorry jag skyller på gröthjärna 😂

Haha, sånt händer ibland.

Skrivet av varget:

Jag själv velar på om jag ska hoppa på detta eller inte, men det är väl mest folk som funderar på samma sak som hittar hit. För jag misstänker att de faktikst har kunder, bara att de inte letar sig hit för att berätta.

Det finns ju åtminstone någon person i Black Friday-tråden som redan är kund.

Det verkar som sagt som att Allente inte har ett eget AS-nummer, så bredbandstjänsten verkar i praktiken helt enkelt driftas av GlobalConnect. Exakt hur samarbetet ser ut framgår inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Haha, sånt händer ibland.

Det finns ju åtminstone någon person i Black Friday-tråden som redan är kund.

Det verkar som sagt som att Allente inte har ett eget AS-nummer, så bredbandstjänsten verkar i praktiken helt enkelt driftas av GlobalConnect. Exakt hur samarbetet ser ut framgår inte.

Jo, så förstod jag det också, att det är GlobalConnect's carrier nätverk man hamnar på.
Är lite osäker på vilka andra leverantörer som använder dom också, men GlobalConnect är ju rätt stora, så känns ändå rätt tryggt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har haft allente länge med publikt ip. Jag har inget att klaga på. Det enda negativa är väl att man måste omförhandla varje år, då grundutbudet är väldigt dyrt. Senast hoppade jag på 250mbit, viaplay inklusive hela sportutbudet, max, discovery, prime samt tv box för 650kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Jag har haft allente länge med publikt ip. Jag har inget att klaga på. Det enda negativa är väl att man måste omförhandla varje år, då grundutbudet är väldigt dyrt. Senast hoppade jag på 250mbit, viaplay inklusive hela sportutbudet, max, discovery, prime samt tv box för 650kr i månaden.

Har du upplevt någon "downtime" med bredbandet? får du ut den hastighet du betalar för? Behövde du ange något skäl för att få publikt ip? (som någon skrev här uppe)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Har du upplevt någon "downtime" med bredbandet? får du ut den hastighet du betalar för? Behövde du ange något skäl för att få publikt ip? (som någon skrev här uppe)

Får ut hastigheten jag betalare för. Har aldrig behövt ansöka om publikt ip, har haft allente i snart 3 år, kanske är något nytt? Nej inga större downtimes, några timmar här och var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Får ut hastigheten jag betalare för. Har aldrig behövt ansöka om publikt ip, har haft allente i snart 3 år, kanske är något nytt? Nej inga större downtimes, några timmar här och var.

Okej hur vet du då att du har publikt ip?
"några timmar här och var" hoppas det är utslaget över några månader/år och inte några timmar varje gång de är avbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej hur vet du då att du har publikt ip?
"några timmar här och var" hoppas det är utslaget över några månader/år och inte några timmar varje gång de är avbrott

Ja alltså över de 3 åren jag har haft det. Finns väl fler sätt att ta reda på det än att ansöka om det 😀

Permalänk
Medlem

Vilekt pris! Hade precis tecknat Halebop 1000/1000 för 434kr/månad men kunde säga upp det och köra på detta istället. Startar 20/9, blir spännande

Permalänk
Medlem

Avbrott får man ju skilja på vart avbrottet ligger. Är det problem med stadsnätets utrustning som ISP inte kan göra något åt eller är det något med faktiska ISPn.

Oftast är det ju något med stadsnätet när avbrott sker.

Haft typ 1 avbrott i mitt bredband på 5 år, då var det hårdvarufel i byggnaden där stadsnätet bytte den typ. Aldrig haft avbrott i tjänst pga ISP typ.

Däremot har jag haft flera routing problem under alla år där enbart ISP står ansvarig. Och lett till att man tvingats byta ISP för lösa problemet bland annat en gång.

Permalänk

Var lite sugen på att hoppa på detta jag också men verkar inte vara ett särskilt seriöst företag. 1.9 i betyg på Trustpilot & 1.2 på Reco. Inte värt risken att binda sig 2 år med ett sånt uselt bolag :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lómáldir:

Var lite sugen på att hoppa på detta jag också men verkar inte vara ett särskilt seriöst företag. 1.9 i betyg på Trustpilot & 1.2 på Reco. Inte värt risken att binda sig 2 år med ett sånt uselt bolag :/

Tänk på att de som skriver där är de som klagar. Är ju nästan aldrig någon som går in och skriver när det bara funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lómáldir:

Inte bara dom med låga betyg så att säga:
Telia som alla vill ha, för dom är så "stabila" och har bra routing har 1.3
Comviq 1.3
Comhem 1.7
Telenor 1.3

Osv osv...
Som andra skriver så är det klagomålen som kommer upp på betyg sidorna.
När lämna du själv ett positivt betyg senast på en av dina operatörer?
Killgissar jag så förmodligen aldrig.
Allente är förmodligen precis lika bra som allt annat på stadsnät i dagsläget.
Tänk också på att Allente håller på med TV framförallt, och där är det en helt annan grej, där kan saker strula och kanaler försvinna i kanalpaket osv. Och då hamnar alla dom dåliga betygen på trustpilot och Reco.
Det gäller det samma för dom andra operatörerna, men om du kollar lite på vad för betyg som faktiskt lämnas, så är det inte så att det handlar om internet som strular.
Hittar inga mönster av massor av folk som klagar på dålig uppkopling eller så öht faktiskt när jag kollar.
Det kan skilja i routing, men mycket annat är utanför deras händer och ligger i nätägarnas händer.
Vilket betyder att strulet isf inte kommer från dom, utan på annat håll.

Det verkar som att Allente kör GlobalConnects carrier nätverk med routing osv, och GlobalConnect är väldigt stora i sverige!

Är lite oförstående faktiskt till att det är så väldans mycket frågetecken och "rädsla" i tråden (Inte bara ovanstående) om hur det ska gå med att ha Allente.
Hur ofta har stadsnätanslutna fibernätverk problem, där bara en leverantör har problem, och du inte hade haft problem om du haft en annan leverantör.
Väldigt sällan!
Det är försvinnande få gånger det händer för dom stora leverantörerna, och som sagt, Allente = GlobalConnect carrier network = Bland dom största i sverige = Sluta oroa er!
Det ev som kan vara, är om det strular när det ska kopplas in första gången.

Saker som kan orsaka problem:
Prishöjningar (det är bundet, sluta oroa er om du tänkt säga upp i tid)
Routing (GlobalConnect, bör inte vara några problem att få vettig routing, ev inte bäst, men betala minst dubbla då hos Telia, sluta oroa er)
CG-Nat (Du kan få publik ip gratis om du bara frågar, sluta ora er)
Ev lång telefonkö vid problem (Det har typ alla leveratörer! Lev med att ni ev får vänta lite längre för att få mycket billigare! Chatten svarar tok fort annars!)

Har ni egen router dessutom (rekomenderas starkt), så behöver ni inte oroa er för att Allente's egen ska strula.

Visa signatur

Citera för svar!