Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Medlem

Telias uträkningar är så störiga. Först är de olika belopp efter första året. Men sen är mobilen som standard över 36 månader och inte 24 månader (även om man verkar kunna välja 24 mån senare står det).

Sen undrar jag om summan på mobilen förändras om man väljer annat än 36 månader? ex 24
"(Du sparar 141 kr/mån eftersom du binder dig i 24 månader)" fast mobilen är över 36 månader, så förlorar man eller minskas rabatten då om man väljer betala mobilen 24 månader och inte 36 ex?

Känns så luddigt med telias grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonutWizard:

Om du redan har ett tre abonnemang och väljer att fortsätta med det och ej ta någon rabatt på nytt så får du endast mobilen för ett rabatterat pris.

Jag kollade på nyteckning..

Permalänk
Medlem

Ändrade min beställning från en Silvrig Pro Max till en orange Pro, kortare leverans och bättre pris. Blev totalt med telefon och abonnemang 12360, så det känns bra! Blir en bra uppgradering på batteritid och en bättre skärm

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem

Beställde en vanlig 17 i svart med 256 GB via jobbet.
Intressant nog vara Telenors webshop nere igår pga hög belastning. Om det bara var företagsshoppen eller inte vet jag ej.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ägt en iPhone, äger en iPad, och funderar på att byta till en från min Samsung Galaxy A52 från 2021 som buggar och har sämre batteritid nu. Frågan är bara om dom sänker priset på iPhone 15 eller liknande, eller om man ska satsa på en iPhone 17 256 Mb. Jag har 1000 kr i värdecheck från netonnet också.

Är mest sugen på bra kamera och batteritid egentligen.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag har aldrig ägt en iPhone, äger en iPad, och funderar på att byta till en från min Samsung Galaxy A52 från 2021 som buggar och har sämre batteritid nu. Frågan är bara om dom sänker priset på iPhone 15 eller liknande, eller om man ska satsa på en iPhone 17 256 Mb. Jag har 1000 kr i värdecheck från netonnet också.

Black friday lär företag rea ut gamla modeller de har i lager eller så kör du iPhone 17 nu (årets modell reas inte ut) för att få always-on-display och 120hz. (vilket är supernice!)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

@gothenburg: Skulle definitivt satsa på iPhone 17 i år. Det är den bästa uppgraderingen av bas-iPhone på flera år och som @Mindfighter är inne på så får nu även vanliga iPhone ProMotion-display, dvs 120Hz-display för första gången.

Dessutom får du 256GB som standard, +128GB vs iPhone 16 och <.

Tror inte du kommer ångra dig om du lägger de extra slantarna för 17. Dessutom är du garanterad iOS-uppdateringar i minst 6-7år framåt om man tittar på historiken (iPhone 11 som kom 2019 får iOS 26 i år)

https://www.macrumors.com/2025/09/12/iphone-17-models-launch-...

Lycka till med valet!

Permalänk

Blir en lång vecka nu, får ta en bira och längta, hehe

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfred E Neuman:

Blir en lång vecka nu, får ta en bira och längta, hehe

Skål!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Rekommenderar alla att kolla lite på hur överföring funkar mellan gamla iPhone och den nya, med diverse appar man har, så man är förberedd.
Lägga mobilerna bredvid varandra är ju smidigt, men sen ska bankid in, Steamguard ska flyttas, E-sim om man har det ska med flyttas, ja det är lite att tänka på beroende på vad man använder.
Lycka till,

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Skål!
<Uppladdad bildlänk>

Hehe ja Skåål och Grattis

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Är mest sugen på bra kamera och batteritid egentligen.

Batteritider är som med allt annat. Det beror exakt på ditt dagliga användande. Varken bra eller dåligt. Sitter du och spelar på luren 24h så måste du ladda den efter några timmar.

Kamera på IPhone är inte direkt dålig. Som sagt vill du fota som ett proffs måste du köpa en extern app. Tips är ProCamera
De nämner att nästa OS är det nya bättre funktioner. I nuvarande kan du i princip inte ändra något alls. Den ä mest för enkelt folk som är wow nu tog jag en bild när det är AI som gör allt åt dig.
I den appen jag nämner där kan du ändra allt, ISO, slutartid, format, ljus med mera

Om det är fotoknapp på samma ställe som 16 så lycka till om du inte har extra skal runt om
Knappen på 16 modellen sitter precis där man vill greppa tag om telefonen med handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Batteritider är som med allt annat. Det beror exakt på ditt dagliga användande. Varken bra eller dåligt. Sitter du och spelar på luren 24h så måste du ladda den efter några timmar.

Kamera på IPhone är inte direkt dålig. Som sagt vill du fota som ett proffs måste du köpa en extern app. Tips är ProCamera

Om det är fotoknapp på samma ställe som 16 så lycka till om du inte har extra skal runt om
Knappen på 16 modellen sitter precis där man vill greppa tag om telefonen med handen.

1. Just nu håller min Samsung 10 timmar enligt vad den skriver, har dock två simkort i. Men har låtit den ladda ur lite mycket senaste tiden, så kan bero på det?
2. Jag vill bara ta kort. Det enda jag upplever är att 2x inte är bra på min telefon, annars är jag helnöjd
3. Kanske ett problem, har aldrig hållit i något modernare än kollegans iPhone 13 som sagt.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Ändrade min beställning från en Silvrig Pro Max till en orange Pro, kortare leverans och bättre pris. Blev totalt med telefon och abonnemang 12360, så det känns bra! Blir en bra uppgradering på batteritid och en bättre skärm

Vart fick du det priset?

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

1. Just nu håller min Samsung 10 timmar enligt vad den skriver, har dock två simkort i. Men har låtit den ladda ur lite mycket senaste tiden, så kan bero på det?
2. Jag vill bara ta kort. Det enda jag upplever är att 2x inte är bra på min telefon, annars är jag helnöjd
3. Kanske ett problem, har aldrig hållit i något modernare än kollegans iPhone 13 som sagt.

Har 16 PRO Max 256GB
Beroende på beteende laddar allt från dagligen till kanske ibland vart andra dag

Den modellen introducerade de kameraknapp
Den sitter längst ner på höger sida
Många gånger man tappat just på grund utav den placering
Jämförelse mot Samsung galaxy Sxxx så är zoom bättre där en hos IPhone i övrigt i bilder är det jämt. Det handlar mer om hur du lyckas ta bilden. Däremot tycker jag Apple behöver en ny sensor som kan hantera ljuset ännu bättre.
Jag kommer uppgradera till 17 senare mest på grund utav RAM minnet. Hoppas skärmen verkligen fått det de snackade så mycket om.
Nya N1 chipet är jag nyfiken på om det verkligen är bättre än Qualcomm

Permalänk
Medlem

Jag väntar på YT-reviews men är sugen på en iPhone 17 i alla fall.

Permalänk
Medlem

Blir precis som sist jag beställde telefon att skalet och skärmskyddet landar en bra bit innan telefonen. Lite oroväckande att skärmskyddet står som "försenat" utan datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Vart fick du det priset?

Comviq, valde att byta in min iPhone 15 också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Satt och prisjämförde lite igen för att inte få buyer's remorse, är jag en total körk förstår nämligen inte varför 3 anses vara billigare? Det verkar som att Telia erbjuder mest kickback av de operatörer jag kikat på med ett totalpris på 22 656 för en 256 gb pro max.

3 landar med 200 gb landar på ett totalpris på 22056 kr för 200 gb och 23256 för obegränsat.

Vet inte hur det är med Pro Max, men för Air så ser priserna ut så här:

Telia med obegränsad surf: 19056kr (total summa)
Tre tar för 200gb: 13416kr (total summa) vilket är avsevärt mycket mer än jag behöver, vilket är 5640kr mindre än Telia.
Tre tar för obegränsad surf: 14616kr vilket fortfarande är 4440kr mindre än telia!

Det är sjukt stor skillnad!

Men det kan se annorlunda ut för Pro Max, abosolut!
Grejen var att många leverantörer tog samma pris för vanliga Pro, som dom tog för Air, trotts att Air är billigare från Apple än Pro.

Dessutom så Tre's 200gb surf och samtal/sms pris tom billigare än vad en Air kostar rent!
Så är "bättre" att teckna ett Tre abonemang och glömma det, än att köpa en iPhone Air rent.
En Iphone Air kostar rent överallt 13995kr!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Vet inte hur det är med Pro Max, men för Air så ser priserna ut så här:

Telia med obegränsad surf: 19056kr (total summa)
Tre tar för 200gb: 13416kr (total summa) vilket är avsevärt mycket mer än jag behöver, vilket är 5640kr mindre än Telia.
Tre tar för obegränsad surf: 14616kr vilket fortfarande är 4440kr mindre än telia!

Det är sjukt stor skillnad!

Men det kan se annorlunda ut för Pro Max, abosolut!
Grejen var att många leverantörer tog samma pris för vanliga Pro, som dom tog för Air, trotts att Air är billigare från Apple än Pro.

Dessutom så Tre's 200gb surf och samtal/sms pris tom billigare än vad en Air kostar rent!
Så är "bättre" att teckna ett Tre abonemang och glömma det, än att köpa en iPhone Air rent.
En Iphone Air kostar rent överallt 13995kr!

Ja där är det stor skillnad absolut! Otroligt pris på 3 för airen faktiskt!

Permalänk
Medlem

Ja bra pris på Tre om man ska ha Air!
Tyckte priset blev bra för mig på Comviq också. iPhone 17 Pro Max 512gb kostar ju 19995kr. Totalt med abonnemang blev det 21800kr. Detta då med 16gb surf i månaden. Man kan välja 32gb(som blir 64gb då det är erbjudande på dubbel surf då) för 20kr mer i månaden(minsta totalt pris 22300kr). Jag har under de senaste 12mån aldrig kommit över 10gb så 16gb räcker för mig.

Permalänk
Medlem

Har en iPhone 16 Pro 1TB som jag är nöjd med. Tycker inte att iPhone 17 Pro verkar vara särskilt mycket bättre, i vart fall inte tillräckligt för att motivera en uppgradering. Dessutom är den enligt mitt tycke inte lika snygg, samtidigt som den har något större mått och är gjord i aluminium i stället för titan.

iPhone Air är snygg men den saknar stöd för 4K120 samt att den bara har USB2 hastighet i porten. Det återstår även att se hur tåligt det tunna chassit är.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Sitter på en 15 pro max, och är svårt sugen på en 17 pro (eller en vanlig 17). Lite trött på storleken på Max. Ska bli kul att ta del av recensioner och omdömen sen.

Blir isåfall köp via Tre. De är nästan alltid billigast och har bara goda erfarenheter av deras kundservice och erbjudanden man får som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Har en iPhone 16 Pro 1TB som jag är nöjd med. Tycker inte att iPhone 17 Pro verkar vara särskilt mycket bättre, i vart fall inte tillräckligt för att motivera en uppgradering. Dessutom är den enligt mitt tycke inte lika snygg, samtidigt som den har något större mått och är gjord i aluminium i stället för titan.

iPhone Air är snygg men den saknar stöd för 4K120 samt att den bara har USB2 hastighet i porten. Det återstår även att se hur tåligt det tunna chassit är.

Nej, har man en 16 Pro så blir ju uppgraderingen minimal och knappt märkbar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundgrensskåne:

Sitter på en 15 pro max, och är svårt sugen på en 17 pro (eller en vanlig 17). Lite trött på storleken på Max. Ska bli kul att ta del av recensioner och omdömen sen.

Blir isåfall köp via Tre. De är nästan alltid billigast och har bara goda erfarenheter av deras kundservice och erbjudanden man får som kund.

Tänk på att det verkar som att erbjudandet med 100GB extra surf och skal på köpet endast verkar gälla till och med 18 september ifall du är intresserad utav det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Skrivet av DHW:

Tänk på att det verkar som att erbjudandet med 100GB extra surf och skal på köpet endast verkar gälla till och med 18 september ifall du är intresserad utav det

Tack maestro!

Permalänk
Medlem

Usch, blev ju sugen på att uppgradera ändå! 😇
Färgvalen sätter dock stop. När kan en svart 17 Pro Max lur släppas, kanske till jul?

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Färgvalet sätter dock stop på uppgraderings planen. När kan en svart 17 Pro Max lur släppas, kanske till jul?

Släpper apple en ny färg så gör de det mid-cycle, men det var typ iphone 14 senaste de gjorde så att de släppte en ny färg under året(?) så skulle inte hålla andan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Släpper apple en ny färg så gör de det mid-cycle, men det var typ iphone 14 senaste de gjorde så att de släppte en ny färg under året(?) så skulle inte hålla andan.

Ajdå.
Jag får ta mig till en butik och spana in dem där och se de irl, kanske fastnar jag för nån färg.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Ajdå.
Jag får ta mig till en butik och spana in dem där och se de irl, kanske fastnar jag för nån färg.

Du köper blå och så sätter du ett svart skal
Det är endaste lösningen