Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Skrivet av taliz:

Förstår inte att så många köper Pro. De är svindyra, tunga som tegelstenar och ärligt talat, även om kamerorna i teorin tar lite lite lite bättre bilder så tittar man ju bara på dem på telefonen ändå, dvs skillnaden märks inte i praktiken.

Själv uppgraderade jag precis från en knappt 7 år gammal XR till en 15(jobbet betalar).
Den stora skillnaden, förutom att skärmen är hel och batteriet mkt bättre, är att den är lättare.
Förövrigt inte spenderat privata pengar på en mobil på 20 år och tänker inte börja nu, ingenting lockar med dessa. 🤷‍♂️

Vi är alla olika, och tur är väl det,
Dyrt visst, men utslaget på några år så är det inte så farligt, alltid kul med top of the line.
Likadant med PC, man vill ha den snabbaste prollen och minnen, mm, det ligger i en Sweclockers natur,
Tyngden är inget som jag märker av, är rätt stor och stark, hehe.
Sen kan ju inte alla undvika att spendera privata pengar,
Jag ser fram emot min onödigt dyra, snabba, och alldeles, alldeles underbara Pro.

Hade fint.

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jag bytte varje år innan 12 pro, och har haft varje modell dag ett innan 12an. Alltid pro sen den betäckningen kom.
Satt och köa och var först i kön till 4an när den kom o grejer ^^
Men efter 12an kände jag inte att jag behövde byta. Den har hängt med bra tycker jag.
Det enda jag märkt av nu sista året är batteriet som säger 81% för mig, men det har blivit att jag fått stödladda vissa dagar vilket jag hatar!
Och att den faktiskt laddar vissa sidor långsamt.
Men det blir ju en fin uppgradering på alla håll nu till en Air.

Tycker formatet på den lockade mer än Pro denna gången, även om priset var väldigt likvärdigt.
Har inte planerat att sätta skal på den, får se hur många veckor det tar innan jag ångrar det beslutet ^^
Hade helt klart köpt orange Pro om jag valt pro dock, den färgen var riktigt nice!

Hehe ja Orange är riktigt fint, det är lite giftigt, som att ha en Orange kostym på ett bröllop eller begravning, det sticker ut,
Så jag var ju tvungen o ha en sån då.

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk
Datavetare

Verkar vara fler än jag som fortfarande sitter med Iphone 12...

High-end mobiler har blivit löjligt dyra, men det känns då extra skönt att dagens toppmodeller håller så väldigt länge. Tycker Max-modellen är lite för klunsig, lutar åt att välja basvarianten av Iphone 17. Även den lär klara sig ~5 år som nuvarande gjort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Tycker formatet på den lockade mer än Pro denna gången, även om priset var väldigt likvärdigt.
Har inte planerat att sätta skal på den, får se hur många veckor det tar innan jag ångrar det beslutet ^^

Jag beställde en bumper. (flashback till iPhone 4 f.ö.)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

High-end mobiler har blivit löjligt dyra, men det känns då extra skönt att dagens toppmodeller håller så väldigt länge. Tycker Max-modellen är lite för klunsig, lutar åt att välja basvarianten av Iphone 17. Även den lär klara sig ~5 år som nuvarande gjort.

12 till 17, oavsett modell så lär det ju bli riktigt bra, grattis,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag beställde en bumper. (flashback till iPhone 4 f.ö.)

Ja, det kanske skulle vara något.
Ska följa med något fodral tom när jag beställde från 3.
Får se hur det är, men lite av lockelsen med Air är ju att den är så tunn, men inte omöjligt att jag drar på något skal ändå så småningom.
Tycker Pro modellerna såg tjocka ut i år. Tydligen tjockaste iPhonen på väldigt många år.

Helt galet att det var billigare att beställa en iPhone air med 200gb surf, 24mån bindning och skal: Total summa 13400~kr
Att beställa direkt från Apple utan abonnemang kostar 13995kr.

Alla andra leverantörer jag titta på tog över 16000kr på 24mån med abonnemang och mindre surf.
Dom flesta tog ännu mer, vissa uppe på 18000kr.
Dom tog lika mycket före Air som Pro dom flesta.
Känns som dom tänkte att folk vill ha Air ändå, och vi kan tjäna mer.

Sjukt att 3 var såpass mycket billigare än alla andra faktiskt.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Blev en beställning på en 17 Pro i Orange från tre med 200GB surf med leveranstid om en vecka men hur trolig den är vet jag inte, beställde ändå närmare klockan 15..

Uppgraderar från 11 Pro med 72% Batterihälsa så blir en fin skjuts. Har faktiskt varit helnöjd med denna telefonen och batteriet är inget jätte problem men däremot så är högtalaren katastrof, säkert bara något skit som kan rensas bort och förbättra det men man vill ju såklart få testa lite ny teknik enellanåt😉

Var inne på Telia och skulle jämföra priser och döm till min förvåning så ser jag att vid första anblick så ser den billigare ut därifrån med ett pris på 649kr/ mån för obegränsad surf vid 24 månaders bindningstid.

Riktigt lurendrejeri dock för när man gick vidare till nästa sida för att betala så ser man att det är bara månad 1-12 som är rabatterad, resterande månader är det ett helt annat pris vilket gör att Telia går fetebort som vanligt!

Borde vetat bättre än att Telia skulle vara billigast🤣..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ja, det kanske skulle vara något.
Ska följa med något fodral tom när jag beställde från 3.
Får se hur det är, men lite av lockelsen med Air är ju att den är så tunn, men inte omöjligt att jag drar på något skal ändå så småningom.

Jag har kört både 15 Pro Max och 16 Pro Max med titanet utanpå helt utan skal och skärmskydd, och de har sett ut som nya efter jag gjort mig av med dem efter ett år. Nu när Apple säger sig gjort Air ännu hållbara med Ceramic Shield på baksidan mm så lär den hålla bra utan skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Blev en beställning på en 17 Pro i Orange från tre med 200GB surf med leveranstid om en vecka men hur trolig den är vet jag inte, beställde ändå närmare klockan 15..

Uppgraderar från 11 Pro med 72% Batterihälsa så blir en fin skjuts. Har faktiskt varit helnöjd med denna telefonen och batteriet är inget jätte problem men däremot så är högtalaren katastrof, säkert bara något skit som kan rensas bort och förbättra det men man vill ju såklart få testa lite ny teknik enellanåt😉

Var inne på Telia och skulle jämföra priser och döm till min förvåning så ser jag att vid första anblick så ser den billigare ut därifrån med ett pris på 649kr/ mån för obegränsad surf vid 24 månaders bindningstid.

Riktigt lurendrejeri dock för när man gick vidare till nästa sida för att betala så ser man att det är bara månad 1-12 som är rabatterad, resterande månader är det ett helt annat pris vilket gör att Telia går fetebort som vanligt!

Jo jag såg samma, det var flera som hade så.
Var flera som hade 24mån bindning, men 36mån avbetalning på mobilen sen också.
Gillar att dom måste skriva minsta totalbelopp vid tecknande av abonnemang, lättare att jämföra den summan och sen jämföra hur mycket data på abonnemangen.
Bor man inte högt upp i Norrland, så är täckningen densamma (iaf så vitt jag sett senaste åren) mellan abonnemangen ändå.
Det är i Norrland som det kan vara värt att välja Telia, eller någon som kör deras nät på vissa håll.
Sen så verkar det som att många av dom billigare leverantörerna typ Hallon/Vimla/Halebop/osv har lite lägre hastighet till o från, och deras nätägare prioriterar deras egna användare.
Det nämnde Telenor för mig också någon gång dom ville kränga abonnemang till mig också.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Beställde från Telia Iphone 17 Pro 256GB blå. Bad deras säljsajt ringa upp mig. Valde att betala kontant 9000.- och dom förlängde mitt nuvarande mobilabonnemang med 24 mån. Tycker att det var en hygglig deal

Permalänk
Medlem

Nix. Haft SE 2020 sen sommaren 2020, inga större klagomål förutom batteriet (som bytts en gång). iOS eller Android gör mig inte så mycket så länge appar jag vill ha finns för båda plattformarna. Därtill gillade jag de Sonytelar jag hade tidigare och Sony är lite nischade numer*. 3,5mm-port, sd-kortplats för lagring, bra batteritid, relativt hållbar enl gsmarenas test och relativt liten formfaktor samt inte snordyrt pris är vinnare för mig (speciellt med lite längre mjukvarusupport nu) så det blir en Xperia 10 VII.

*Jag lutar mer åt att inte göra som alla andra än att göra som alla andra. Båda är lika irrationella eg, så informerat köp kommer det bli som de tenderar att bli.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det är i Norrland som det kan vara värt att välja Telia, eller någon som kör deras nät på vissa håll.

Nåja, bor och rör mig mycket i norrort (08-land för lantisar) och gjorde misstaget att byta från telia till tele2 för ett tag sen, blev tokig på långsam hastighet och valde att betala för att bryta i förtid nu i våras (företagsabb). Telenor var helt fsck:ed här för några år sen när en arbetsgivare tvingade på mig det, var tvungen att stå i fönstret för att ringa voice-samtal, tvivlar på att det är bättre numer med tanke på vad det kostar att rulla ut basstationer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nåja, bor och rör mig mycket i norrort (08-land för lantisar) och gjorde misstaget att byta från telia till tele2 för ett tag sen, blev tokig på långsam hastighet och valde att betala för att bryta i förtid nu i våras (företagsabb). Telenor var helt fsck:ed här för några år sen när en arbetsgivare tvingade på mig det, var tvungen att stå i fönstret för att ringa voice-samtal, tvivlar på att det är bättre numer med tanke på vad det kostar att rulla ut basstationer.

Det där har jag varit med om förr, men är så galet många år sen nu.
Tre har la inte bästa nätet uppåt i landet helt klart.
Det påverkar dock mig inte super mycket, är när jag är på besök uppåt, eller fjällen ev.

Kände att 2800kr mer var det inte värt att betala för att få Halebop och nedprioriterat utrymme på Telias nät.

Även om jag skulle tycka Tre är helt kasst, så kan jag isf hitta något annat.
Hamnade ju ändå under priset att köpa mobilen rent, och minst 2800kr skillnad är rätt mycket skillnad mot dom andra alternativen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Förstår inte att så många köper Pro. De är svindyra, tunga som tegelstenar och ärligt talat, även om kamerorna i teorin tar lite lite lite bättre bilder så tittar man ju bara på dem på telefonen ändå, dvs skillnaden märks inte i praktiken.

Själv uppgraderade jag precis från en knappt 7 år gammal XR till en 15(jobbet betalar).
Den stora skillnaden, förutom att skärmen är hel och batteriet mkt bättre, är att den är lättare.
Förövrigt inte spenderat privata pengar på en mobil på 20 år och tänker inte börja nu, ingenting lockar med dessa. 🤷‍♂️

Okej, tack för din input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Undantagen bekräftar regeln. Gör alla mina videor med mina olika mobiler jag haft de senaste åren och aldrig pillat på upplösning eller annat. Då gäller system kameror om man ska vara så seriös.

Du behöver ingen smartphone heller. Då gäller laptop om man ska vara så seriös

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Du behöver ingen smartphone heller. Då gäller laptop om man ska vara så seriös

Nej det behövs inte men är onekligen bekvämt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Sitter med en iphone 13pro. Batterier börjar bli slitet nu efter 4år.
Kul med ny teknik men känner inte att en ny telefon är tillräckligt mycket ”wow” än. Kanske nästa år? 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Intresseklubben antecknar 📝

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Kanske dags för nån hugad att starta tråden "Vi lyckliga som köpt iPhone 17 - betyg, recensioner, tips och trix"
Eller iPhone 17 - Owners club såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det där är en lagom uppgradering. Har man däremot 13 eller nyare kan man gott vänta ett år till, så länge batteriet är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Jag blev faktiskt positivt överaskad över Telias pris. För mig landar totalpris på Telia ca 600 kr mer än vad 3 tar för en 17 Pro Max med obegränsad surf. Min tidigare operatör, Telenor, hade helt värdelösa rabatter i jämförelse så blev ett litet byte för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Jag blev faktiskt positivt överaskad över Telias pris. För mig landar totalpris på Telia ca 600 kr mer än vad 3 tar för en 17 Pro Max med obegränsad surf. Min tidigare operatör, Telenor, hade helt värdelösa rabatter i jämförelse så blev ett litet byte för min del

Ja kräver man obegränsat kanske det inte är helt dumt faktiskt. Men för den stora massan och mig inkluderad så kommer vi aldrig till att komma i närheten av att göra oss av med de 200GB som ingick hos tre. Och där skiljer sig priset desto mer dessvärre

Apropå surfmängd, hur fult är de inte att typ alla operatörer "tvingar" en att ta mer än vad man någonsin kommer förbruka?

100GB hos tre som då sen ger 100GB extra i 24 månader är billigare att köpa än deras snålaste abonnemang på bara 6GB.. tillsammans med mobilen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Funderar på en ny telefon, min har börjat visa tecken på ålder. Men iPhone faller som alltid innan på priset, ska jag betala fyra gånger mer för en iPhone än vad jag betalade för min Motorola ska det innebära minst tre gånger bättre allt.

Blir nog en till Motorola framöver.

Kanske en G56, 5200mah, 120hz, 8GB ram, 391ppi för under 3000kr.
PS. Vilket är ca 1000kr mer än jag gav för min g30*

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Ja kräver man obegränsat kanske det inte är helt dumt faktiskt. Men för den stora massan och mig inkluderad så kommer vi aldrig till att komma i närheten av att göra oss av med de 200GB som ingick hos tre. Och där skiljer sig priset desto mer dessvärre

Apropå surfmängd, hur fult är de inte att typ alla operatörer "tvingar" en att ta mer än vad man någonsin kommer förbruka?

100GB hos tre som då sen ger 100GB extra i 24 månader är billigare att köpa än deras snålaste abonnemang på bara 6GB.. tillsammans med mobilen.

Ah jag missförstod, trodde du körde på obegränsat också! För mig var det no brainer för täckningens skull iaf.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sitter på en 14 Pro 256gb idag och batteriet börjar dala.
Köpte den för nästan exakt 3 år sedan och tja... visst är man lite sugen på att uppgradera!

Blir isåfall en 17 Pro 512gb.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att gå från en 13 Pro till 17 Pro. Mest för kamerorna då det tas mycket bilder på familjen.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Sitter med en iphone 13pro. Batterier börjar bli slitet nu efter 4år.
Kul med ny teknik men känner inte att en ny telefon är tillräckligt mycket ”wow” än. Kanske nästa år? 😊

Ett nytt batteri är värt det. Kör också 13 Pro och den gör ju allt tillräckligt bra än idag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Har iPhone 14 Pro.
Längtar efter större skärm, har haft de på tidigare modeller.
Har 81% batteri hälsa, kan bli så att jag byter ut batterit. Jag längtar efter iPhone 20 (20 år jubileum) som är 2 år bort.

Använder telefonen mest till YouTube och chat gpt till text och fundera med. Och vad jag förstått har Apple AI inte blivit vad den var tänkt: än. Och Apple Store känns som tiden stannat i kombination med upplevelsen av att de flesta appar har köpt sin plats på topplistorna.

Men blir nya AirPods, antingen pro 3 eller 4 med anc.

Köpt Apple Watch 10 tidigare: svin nöjd.

Permalänk
Medlem

Satt och prisjämförde lite igen för att inte få buyer's remorse, är jag en total körk förstår nämligen inte varför 3 anses vara billigare? Det verkar som att Telia erbjuder mest kickback av de operatörer jag kikat på med ett totalpris på 22 656 för en 256 gb pro max.

3 landar med 200 gb landar på ett totalpris på 22056 kr för 200 gb och 23256 för obegränsat.

Permalänk
Skrivet av Maiooo:

Satt och prisjämförde lite igen för att inte få buyer's remorse, är jag en total körk förstår nämligen inte varför 3 anses vara billigare? Det verkar som att Telia erbjuder mest kickback av de operatörer jag kikat på med ett totalpris på 22 656 för en 256 gb pro max.

3 landar med 200 gb landar på ett totalpris på 22056 kr för 200 gb och 23256 för obegränsat.

Om du redan har ett tre abonnemang och väljer att fortsätta med det och ej ta någon rabatt på nytt så får du endast mobilen för ett rabatterat pris.