Första datorbygget på många är. hur placera fläktar??

Permalänk
Medlem

Den här killen på Youtube har ett antal genomgångar av olika fläktars montering. Han är dock lite forcerad i sitt tal men verkar veta vad han talar om.
https://www.youtube.com/watch?v=amfvlitYaPQ
https://www.youtube.com/@Jayztwocents
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Sätt ett par i ena änden av lådan, och ett par i andra änden, samma riktning som fläktar inuti (CPU, GPU) så gott det går.

Knäck sen en bärs o ha det gött...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaDude85:

Hej
Köpt ett corsair 3500x<Uppladdad bildlänk>

Sitter tre fläktar i från början som på bilden. Men jag köpte 3 extra fläktar utöver dem. Ska montera ihop datorn i helgen men funderade på hur man ska placera resterande 3 fläktar bäst i chassit?? Sist jag byggde dator för över 10-15år sen så hade man inte en massa extra fläktar i hela chassit så detta är nytt för mig.. Därav ber jag om hjälp. Ska man ha någon fläkt som suger in luft och någon som blåser ut luft ur chassit? Hur vet man om fläkten gör det ena eller andra? Går det bara vända dem eller hur funkar det?? Och var bör jag placera dem som sagt för bäst luftflöde?
Låter som världens noob men har byggt dator förr så vet hur man gör det men just hela den här grejen med typ 27 fläktar i chassin har jag inte koll på 😆😅😅

Du vill ha högt luftflöde mot de komponenter som avger mest värme är den enkla förklaringen.
Sätt fläktar där de faktiskt gör nytt, oftas är de i fronten bara 120mm, de hjälper till att få cirkulation men inte så väldans mycket mer än så.
Har du istället en stor fläkt i sidan på chassit som flyttar stora mängder luft mot alla andra kylare som finns inne i chassit så kommer det ge väldigt mycket mer än fläktar i front och bak som blåser in/ut.

Vill du kyla ner något fort med luft så hjälper det inte jättemycket att du har bra ventilation i ditt rum, men om du istället har något som blåser direkt på så går det mycket fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Heeeeeeelt irrelevant är det väl ändå inte?

Oavsett vad det gäller så finns alltid vinster i att samarbeta med fysikens lagar istället för att motarbeta dem.

Att sträva efter grundkonceptet med att ta in kall luft lågt i ena ändan på chassiet och blåsa ut varm luft högt i andra ändan är sund logik.

Rent praktiskt har det inte någon betydelse när det rör sig om små fjuttiga datorchassin. Däremot gör det stor skillnad när det handlar om ventilation i stora lokaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Jag minns det som gammalt att: Övertryck=mindre damm, Undertryck=bättre temps.
Har du ett undertryck kommer du få inga varma fickor(trapped air) medans den risken är högre ju fler intakes du kör.

Det var dock väldigt vanligt att innan dammfilter blev mainstream att man strävade efter övertryck för att slippa städa ur chassit hela tiden.

Om du tittar på riktigt gamla lådor så är det oftast BARA utsug. Då blir det damm. Håller man inflöde och utflöde någorlunda lika så är det inte så farligt.

Det där med varma fickor är mest om det är något som sitter ”i skuggan” av en inflödesfläkt, säg om du har en lite mindre fläkt i framkant och så sitter det något bredvid den fläkten. Det är verkligen inte vanligt i dagens chassi, eftersom ett sådant luftflöde kommer att suga in luft från sidan också. Det kan egentligen bara hända om det inte finns något sätt för frisk luft att komma fram till den punkten från något annat håll.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@Dawelio

Det vart ca 17 graders skillnad på gpu temp i samma test, innan jag klippte upp så va gpu fläktarna ca 5mm ifrån plåten så de kunde inte suga in så mycket kall luft

17 grader innebär att du haft ett felaktigt chassie för jobbet/ditt setup. Då kan man ta diskussionen hur långt som helst

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det finns tester och illustrationer på att konvektion inte spelar någon roll när fläktar är med i bilden.

Googla "does convecion matter in a pc".

Fläktarna leder till påtvingad konvektion, så detta påstående är knasigt.

Det du förmodligen menar är att naturlig konvektion kan försummas då den påtvingade konvektionen är betydligt större.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Fläktarna leder till påtvingad konvektion, så detta påstående är knasigt.

Det du förmodligen menar är att naturlig konvektion kan försummas då den påtvingade konvektionen är betydligt större.

Jo, jag utgick från att det var självklart att det var det jag menade i.o.m att jag svarade andra som påstod att det spelar roll att varm luft stiger i en dator med fläktar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@Dawelio

Det vart ca 17 graders skillnad på gpu temp i samma test, innan jag klippte upp så va gpu fläktarna ca 5mm ifrån plåten så de kunde inte suga in så mycket kall luft

Amen se där ja, då står jag korrigerad!

Permalänk
Medlem

Det verkligt trixiga är när man har flera mekaniska diska som genererar en massa värme. En lösning är såklart att stoppa diskarna i en NAS/server som man placerar på ett ställe där fläktarna inte stör, men vill man ha diskarna lokalt så vete tusan. Alla lådor jag har är byggda för att ta in kall luft via diskarna, sedan ska man kyla grafikkort och CPU med den varma luften. Inte optimalt. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Moderna hårddiskar genererar förhållandevis lite värme. Undantaget när de spinner upp (vilket är sekunder) så skall en mekanisk disk inte generera mer än 10W någonsin. Det försvinner snart när GPUn drar 300W.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Moderna hårddiskar genererar förhållandevis lite värme. Undantaget när de spinner upp (vilket är sekunder) så skall en mekanisk disk inte generera mer än 10W någonsin. Det försvinner snart när GPUn drar 300W.

Mina enterprise diskar blir så varma att man inte kan hålla i dem när man stänger av kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Mina enterprise diskar blir så varma att man inte kan hålla i dem när man stänger av kylningen.

Talar vi 15000-varvare då? För jo de kan bli varma, men jag trodde att den typen av diskar hade dött ut med SSDernas intåg.

Moderna SSDer kan givetvis bli varma, men de sitter ju på moderkortet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har en tämligen liten midi ATX låda och detta är den optimala configurationen jag kom fram till efter lite mätningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Jag har en tämligen liten midi ATX låda och detta är den optimala configurationen jag kom fram till efter lite mätningar.

<Uppladdad bildlänk>

PSU suger väl in? Annars ser det rimligt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

PSU suger väl in? Annars ser det rimligt ut

Aaa såklart! Den pilen ska vändas tack

Permalänk
Skrivet av Syglarn:

Bra fråga som berör många!

Att värme stiger kommer spela väldigt liten roll, men kan utnyttjas. Då ska du helst inte använda en tornkylare, utan vattenkylning. Jag kör själv en skorstenskonfiguration på det viset

En annan bra sak att veta är att luften tappar momentum om den måste byta riktning. Så det är alltid bäst att ha dedikerade fläktar för gpu och cpu. Ex frontfläktar för cpu, bottenfläktar för gpu. Varpå toppfläktar kanske är mindre effektiva med en tornkylare då fläktarna jobbar åt olika håll

Det är svårt att få in luft till gpu från frontfläktar ändå längst bak på grafikkortet, och gpu suger in ofiltrerad luft från baksidan och samlar damm istället. Så kan man ha en fläkt längst bak rakt upp mot gpu så är det guld värt skulle jag säga, för desto fler krökar och svängar luften ska ta sig igenom och andra konkurrerande luftflöden så blir det inte mycket kvar till slut

Det kommer också att sänka din gpu idle temp, vilket betyder att fläktarna på grafikkortet kommer få vila mer, och dina öron också

Jag hade nöjt mig själv med ett utblås, sen haft resten under grafikkort och i fronten. Kanske ha en utblås till i toppen längst bak

För utblåset jobbar mer och mer effektivt för tryckskillnaden inne i chassit mot utanför gör att fläkten jobbar mer effektivt. Fractal Torrent ex har inget utblås och klarar sig bra på det viset

Bästa tipset jag kan ge är också Fancontrol. Experimentera med varvtal och temperaturer. Om du har fem intag och ett utblås så kan man justera trycket på det viset. Bara sakerna får lite kall luft på sig först, och luftflödet genom chassit jobbar effektivt

Det bör fungera bra så länge man inte kör det mest energikrävande och varma komponenterna som finns på marknaden

Lycka till!

Fancontrol är grymt. förutom en detalj.
Winring0, som tyvärr gjorde att jag avinstallerade. Kan inte riskera att han en sådan sårbarhet i OS

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||