Kommentar: 184 dagar sedan den senaste incidenten

Permalänk
Melding Plague

Kommentar: 184 dagar sedan den senaste incidenten

Fredrik lovade sig själv att stå emot. Men vinden bär doften av nytt byte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Escape from Tarkov har stöd för DLSS 4, så jo du behöver ett 5080

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Escape from Tarkov har jag nuddat vid som en katt runt het gröt i flera år men har inte provat för att jag misstänker att det är ett knepigt upplägg av spel i kombination med familj och barn?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av 2000+:

Escape from Tarkov har stöd för DLSS 4, så jo du behöver ett 5080

🥲 inget fel på FSR 2.2...

Skrivet av Joppis:

Escape from Tarkov har jag nuddat vid som en katt runt het gröt i flera år men har inte provat för att jag misstänker att det är ett knepigt upplägg av spel i kombination med familj och barn?

Det är kanske inte den typen av spel du kan avbryta en session i, ifall något barn behövs torkas. Men när solen går ned, då är det fritt fram!

Permalänk
Medlem

Känner igen mig helt i din text.
Men just nu har jag snöat in mig på om jag "villhöver" en ny gamingstol eller ej.
Den jag har idag fungerar felfritt i ALLT det mekaniska, men har börja flagan i sitt fina (konst)läder...
Har faktiskt tappat räkningen på hur många gånger jag lagt samma stol i kundvagnen för att sen apatiskt sitta o vagga fram o tebax som ett dreglande miffo och efter en stund (tiden är relativ) klicka bort fliken o leta efter fler reviews som kan övertyga mig.... Ouff !

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Släpps på steam 15Nov, du kan prova då

Vi är 3 kollegor som spelar och alla har barn, så det händer titt som tätt att nån behöver lägga sig ner i en buske om ett barn vaknar mitt i natten

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det är kanske inte den typen av spel du kan avbryta en session i, ifall något barn behövs torkas. Men när solen går ned, då är det fritt fram!

Skrivet av 2000+:

Släpps på steam 15Nov, du kan prova då

Vi är 3 kollegor som spelar och alla har barn, så det händer titt som tätt att nån behöver lägga sig ner i en buske om ett barn vaknar mitt i natten

Hade inte förväntat mig denna pepp så fort! Haha, det är kanske i november det händer alltså? Kommer man undan med en 7800x3D parat med ett mediokert 4060? 😃

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hade inte förväntat mig denna pepp så fort! Haha, det är kanske i november det händer alltså? Kommer man undan med en 7800x3D parat med ett mediokert 4060? 😃

CPUn är utmärkt för Tarkov (32GB RAM är rekommenderat också). 4060 med DLSS 4 uppskalning aktiverat kommer att fungera tillräckligt bra för att prova.

Jag spelar med ett 4070 Super på 1440p men önskar lite fler frames då och då

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Vilken härlig och bra skriven text. Precis vad Sweclockers behöver! Ger en mysig känsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skriv ett PM till mig om du vill ha mitt account. Har inte spelat på flera år och lär inte återvända så det är ditt om du vill lira

Permalänk
Medlem

Har inte uppgraderat något på flera år. AAA-spel har varit rätt ointressanta i många år vid det här laget.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av 2000+:

CPUn är utmärkt för Tarkov (32GB RAM är rekommenderat också). 4060 med DLSS 4 uppskalning aktiverat kommer att fungera tillräckligt bra för att prova.

Jag spelar med ett 4070 Super på 1440p men önskar lite fler frames då och då

Visst är det så! Grafiskt är spelet inte särskilt krävande, och dessutom har du DLSS 4-stöd. Processorn blir dock extremt belastad, så en X3D-modell ger en riktig natt och dag-upplevelse. Särskilt på den absolut bästa banan av alla, Streets of Tarkov.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med regeln "Om det kommit ut nåt nytt spel jag vill spela men inte kan det så jan jag uppgradera." Oftast siktar jag mig in på det rekommenderade kraven. Men vart någon gång där det funkat bra nog ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Visst är det så! Grafiskt är spelet inte särskilt krävande, och dessutom har du DLSS 4-stöd. Processorn blir dock extremt belastad, så en X3D-modell ger en riktig natt och dag-upplevelse. Särskilt på den absolut bästa banan av alla, Streets of Tarkov.

Streets? really..USCH Näh tror du stavade Woods fel.

Min 2600 och 6750XT tycker inte om streets, det är dags att uppgradera men frågan är som vanligt behöver jag kasta mig in på AM5 eller kan jag komma undan med att hitta ett 5700X3D, lutar dock åt ny plattform.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Sitter på likadan setup känner igen mig i din text, man villhöver mycket mer än man brukar.

Visa signatur

▰ RX 9070 XT Sapphire Pulse ▰ Ryzen 7 9800X3D
▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32GB 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2
▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av cirdonia:

Streets? really..USCH Näh tror du stavade Woods fel.

Min 2600 och 6750XT tycker inte om streets, det är dags att uppgradera men frågan är som vanligt behöver jag kasta mig in på AM5 eller kan jag komma undan med att hitta ett 5700X3D, lutar dock åt ny plattform.

Äh, fy bubblan! Woods, får PTSD av att hämta Jaeger's brev. Tacka vet jag Streets, den banan har jag kört ungefär 3000 raids i raken på. En 5700X3D gör fortfarande underverk, kommer att bli en massiv uppgradering om du hittar en billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Äh, fy bubblan! Woods, får PTSD av att hämta Jaeger's brev. Tacka vet jag Streets, den banan har jag kört ungefär 3000 raids i raken på. En 5700X3D gör fortfarande underverk, kommer att bli en massiv uppgradering om du hittar en billigt.

Ja är en sån där otrevlig kille som om jag inte måste köra annat vapen för en quest helst kör med Sniper/DMR o har en kedr som närstridsvapen visserligen så borde streets passa mig men jag föredrar grönska runt mig och kartor som Woods,Lighthouse o Shoreline.

Jo ska försöka leta upp en 5700X3D och slänga in lite mera minne så borde det funka betydligt bättre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Haha, igenkänningsfaktorn är hög på flera punkter, och så har det varit länge (alltid?).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Hög igenkänningsfaktor på den krönikan.

Det värsta är ju de dåliga bortförklaringarna jag kommer med till fru och barn när jag säger att jag måste bränna X antal tusenlappar på en uppgradering jag vet att jag inte behöver (mina egna pengar men ändå. De tycker jag är bränd som spenderar så mycket ). Man försöker ju intala sig själv att man behöver uppgraderingen av en eller annan orsak.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Går ju an så länge man bara ska köpa vanliga konsumentprylar, när det ska köpas enterprise kan det snabbt gå utför.
För att inte tala om hobbies som på riktigt kostar stålar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Fredrik lovade sig själv att stå emot. Men vinden bär doften av nytt byte.

Läs hela artikeln här

Själv torskade jag i att köpa en fullformats kamera i år. Allt började med att jag hade köpt ett telezoom objektiv och extra batteri samt polariseringsfilter till min dåvarande Canon 600D Apc kamera, allt för en veckas semester i Helsingfors och Tallinn. Allt gick skitbra i Helsingfors och Tallinn förrän jag gick ner i deras bastionstunnel där jag behövde blixt för att ens ta bilder. Mannen bakom tog också bilder med sin kamera men UTAN blixt! Efter ett tag var jag bara tvungen att fråga hur det ens är möjligt så han visade sin och jag insåg att kameran + objektiv var runt 80-100.000 kr... Sen dess har jag suktat efter en fullformat för en mindre peng och det landade i en Canon Eos RP för 10.000 samt en 24 mm vidvinkel med F1.8 och bildstabilisering och autofokus för 7.000. är helt klart supernöjd, men mitt telezoom jag köpte förra året passar med en adapter. Dock så utnyttjar jag ej hela sensorn för objektivet är för apc, så det blir nästa uppgradering till denna kamera.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Haha jo känner igen mig men det jag gör är att köpa begagnat, sen sälja och nedgradera när jag kommer tillbaks till realiteten. Efter ett tag kan man uppgradera igen. Oändligt med uppgraderingar utan någon större kostnad om man är smart med köp/sälj. 😂
Vet hur dumt det låter men funkar ganska bra för mig

Permalänk
Medlem

Underbart skrivet...
Man känner igen sig...ha begäret är stort

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem

STOR igenkänningsfaktor i din text! Roligt!

Sitter själv på ett 5080 idag.. man sneglar på ett 5090 men finns inget i världen som rättfärdigar de köpet just nu haha. Men visst har man lagt de i varukorgen ett antal gånger 😂

Uppgraderade nyligen till en 7800X3D "då jag fick ett väldigt bra pris" detta ger en anledning att sedan uppgradera till nästa X3D cpu som möjligtvis kommer va 12Core X3D på 1 chiplet.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • ASUS TUF Gaming B850-Plus • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2560x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem

Det är rätt gött att vara en av de som är tvärtom, läser knappt en enda graf eller om någon ny lansering förrän mitt gamla grafikkort eller annan del av datorn inte räcker för det jag vill göra. Då blir det plötsligt en veckas råplugg på vad man ska ha för att klara X spel med Y prestanda och krona/prestanda, osv osv. Och då köper jag oftast ett begagnat Gfx en eller flera generationer bakåt, för det är sällan de nyaste spelen lockar nuförtiden ändå, och behöver inte 4K gaming för att ha roligt. Nu är det Stardew Valley med sambon och Silksong som gäller.

Permalänk
Medlem

För mig dog den lusten över prylar när jag blev förälder och behövde bli "vuxen". Jag skulle kunna slänga ihop en "värsting" till speldator utan några större konsekvenser för kontot men det finns annat som jag prioriterar mer och väljer att allokera mina pengar till, sparkontot, kontot för utgifter till bilarna, barnens musikinstrument, en ny soffa till vardagsrummet, nästa sommars Europaresa etc. etc.

Så i stället sitter jag med en 5 år gammal Mac som inte går att uppgradera och det spelutbud som det finns till den, vilket inte är mycket, men för det jag gör 99% av tiden ( surf, Office, bildredigering) så flyter det på hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Känner igen mig alltför väl

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5074|CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Crosshair X870E Hero|1 st Kingston SFYR2S2TO 2 TB, PCIe5 |1 st Kingston SFYRD2000G 2 TB PCIe4|1 st Kingston SFYRD2000G 4 TB PCIe4|RAM: Corsair Vengeance 96 GB DDR5-6000 CL30|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 420mm

Permalänk
Medlem

Jag känner också mycket väl igen mig i texten. Förr så var den endast datorn som "gällde". Fick barn och, precis som ni säger, så hade man inte tiden längre. Nu däremot är min dotter 11 år och klarar sig själv så att säga. Nu har det handlats både 9800x3d, Oled skärm och 5070, som jag givetvis ångrar lite att jag köpte. Skulle behövt en skjuts upp i prestanda till ett 5080. Så nu är man där igen och kollar, gör kundvagnar, jämför priser. Haha. Men skoj är det ändå.

Permalänk
Medlem

Must consoom!
Det är fan svårt att låta bli ibland...

Permalänk
Medlem

Har en laptop(Intel Core i5-12450H, 16GB, NVidia RTX Laptop) som huvuddator och en gammal i8400 som filserver och för "tyngre" jobb inom bildbehandling. Filservern är tillräcklig för det jag gör med den men det är så mycket man villhöver, särskilt nu med barnen utflugna, huset friköpt, bilen avbetald.
Men jag behöver inte uppgradera, men teknikintresset finns ju sedan 50+ år. Intern kamp mot mig själv.
Konsumera inte om du inte behöver!