Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Som jag förstod (jag kan ha fel) så innehåller Ventoy kod (blobs) som:
1. Inte tycks göra någon nytta, d.v.s. Ventoy skulle fungera utan blobarna.
2. Är obfuskerad, d.v.s. koden är skriven på så sätt att det är väldigt svårt att räkna ut vad koden gör. Kort sagt: vi vet inte vad den gör och den skulle kunna vara skadlig.

Det betyder inte att Ventoy per automatik är dåligt, men det undergräver förtroendet för Ventoy.

Vad finns det för risker?
Efter att man bränt en Ventoy-USB så kan Ventoy på USB:n inte kommunicera med någon på nätet, d.v.s. Ventoy kan inte skicka info om vad du har på din USB.
När man bootar en Ventoy-USB skulle ventoy - teorin, kunna injicera skadlig kod i de ISO-filer som finns på USB. Av vad jag vet görs givetvis inte detta idag. Dessutom är det svårt för Ventoy att göra detta, för skadlig kod är skriven för olika OS och Ventoy kan inte veta vilket OS olika ISO:s är skrivna för: Windows, Linux, BSD, Haiku, ReactOS,...
Däremot kan man göra en kvalificerad gissning att de flesta Ventoy-stickor har Linux-ISO:s och därmed skulle Ventoy kunna injicera skadlig Linux-kod på alla ISO:s som den känner igen som Linux.
VIKTIGT: detta görs inte idag, men i teorin skulle den okända onödiga koden i Ventoy vara någon trojan som aktiveras i framtiden.
Jag ser det som väldigt osannolikt, men det är inte omöjligt.

Vad ska man köra istället?
Ventoy är unikt (av vad jag vet) då det är enda lösningen som låter en ha flera iso-filer på samma USB.
Är det ett krav att ha flera ISO:s på samma USB har man inget annat val än Ventoy.

Du nänmer Rufus och Balena Etcher, de två mest kända.
Av vad jag vet är bägge öppen källkod, men av vad jag vet skickar Etcher telemetri till Google, d.v.s. när du bränner något med Etcher skickar programmet info om vad du bränner till Google. Inte ens Ventoy gör detta.

Andra alternativ:

BZT USB Imager.
Ett väldigt litet program som kan avskräcka folk som inte är vana vid att bränna ISO:s
https://bztsrc.gitlab.io/usbimager/
https://gitlab.com/bztsrc/usbimager

Fedora Media Creator
Det låter som den bara bränner Fedora-ISO:s.
Programmet förväntar sig att bränna en Fedora ISO.
Men det kan bränna vilken ISO som helst.
https://docs.fedoraproject.org/en-US/fedora/latest/preparing-...
(skrolla ner till Windows-sektionen)

Tack, detta var hjälpsam info för mig och gav en bra överblick 😇🙏🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fick uppfattningen att vi pratade om desktopanvändning nu.
Men visst RHEL är ju stabilt och jättebra om man behöver supporten, både på disten i sig självt och applikationerna som körs på systemet. Som du säger, CentOS är ett bra alternativ.

Debian har fördelen att det körs på typ allt idag. Ju fler som kör något desto snabbare hittas och åtgärdas problem.

Gällande Opensuse så är ju tumbleweed den mest uppdaterade så klart. När du säger att pakethanteringen och inställningar görs på olika ställen så kanske jag missförstår dig... Tänker du på yast och zypper? För man brukar väl alltid ha dem på olika ställen? Man kör väl oftast terminalen ändå.

Och med samma argument går väl även Debian bort, om vi pratar desktop vs server. Eller Ubuntu som är väldigt populärt att göra Docker-images av.
Installerade Centos härom dagen, och jag kunde välja mellan desktop eller server. Inte undersökt närmare vad skillnaden är dock.
Min uppfattning är att skillnaden mellan server ooch desktop/workstation är vilka paket som installeras.

OpenSUSE, möjligt. Det var nog ett år sen jag hade det installerat.
Minns att jag var irriterad över att hela tiden välja fel program när jag letade efter nåt. Som Windows kontrollpanel.

För övrigt, inget fel på terminalen, mitt största argument mot terminal och för GUI är helt enkelt mitt dåliga minne. Jag förväntas minnas alla kommandon och argument i en terminal... Vilket gör att proceduren tar längre tid när man räknar in alla sökningar på nätet först...
Bara bash lär innehålla 92-isch kommandon. Plus argument som är mer eller mindre logiska.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst lite här blir man ju helt klart sugen på att gå över till Linux på primära datorn. Tyvärr jobbar jag i en hel del Adobe applikationer och använder datorn därefter till spel. Någon som vet hur Lightroom, Illustrator och Photoshop lirar med Linux idag? Kanske att dualboot lösning är det bästa i detta fall?

Kan också tänka mig prova alternativ till Adobe om det finns något vettigt därute.

Vad rekommenderar ni för distar för primärt spelande, grafiskt arbete och fotohantering?
Sitter idag på en AM5 cpu och ett RTX 3070, om det kan påverka valet av dist.

Tack tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onnu:

Efter att ha läst lite här blir man ju helt klart sugen på att gå över till Linux på primära datorn. Tyvärr jobbar jag i en hel del Adobe applikationer och använder datorn därefter till spel. Någon som vet hur Lightroom, Illustrator och Photoshop lirar med Linux idag? Kanske att dualboot lösning är det bästa i detta fall?

Kan också tänka mig prova alternativ till Adobe om det finns något vettigt därute.

Vad rekommenderar ni för distar för primärt spelande, grafiskt arbete och fotohantering?

Tack tack.

Senaste GIMP (3.x) är enligt mig som glad amatör ett bra alternativ till Photoshop. Det är möjligt att proffsen inte håller med.

För Lightroom finns Darktable.

Illustrator kan ersättas med Inkscape (vektorgrafiksprogram).

För 3D-modellering finns Blender.

Ska du skapa primärt och spela sekundärt, så hade jag rekommenderat Ubuntu Studio. Det är en version av Ubuntu som är anpassad för all slags digitalt skapande. Den kommer med en del prestandatweaks för sådana workflows. Realtidskernel, bland annat.

Vad gäller din hårdvara så funkar den med alla moderna distar, se bara till att aktivera Nvidias senaste ”open”-drivrutin i distens driver manager. Den som körs som default är en reverse-engineerad historia med dålig 3D-prestanda. Tror inte heller den drivern kan använda CUDA.

Visa signatur

5700X3D | Sapphire 7800 XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air 15" M4 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Linux fungerar inte för dagligt bruk. Börjar tröttna på alla FOSS/Linux folk på swec

Intressant påstående då jag själv har använt linux för dagligt bruk i över två decennier, och jag är nog långt ifrån ensam.

Börjar tröttna på windowsfolk som hoppar in i linuxtrådar och sprider negativitet och lögner

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

3år med Linux tror jag att det börjar bli.
Kört nobara kde senast 6 månaderna men ska testa nått annat i dagarna bara för skoj skull.
Jag surfar och spelar wow cp2077 rdr2 Witcher3 fallout4 dune awakening just nu.
Har bara vart att tuta och köra efter att jag fixat allting som jag vill ha det.

Visa signatur

Ryzen 5700x, radeon 6800xt mm mm

Permalänk
Medlem

Är så nära det fullständiga hoppet, min huvuddator har aldrig undkommit M$-greppet helt. Men nu är det kusligt nära, då jag är övertygad om att kunna få allt att kunna fungera under CachyOS.

Det hade mest troligen fungerat redan när jag körde Solus eller Nobara, men CachyOS känns oerhört trevligt att arbeta i och jag är även redo att göra förflyttningen i andra avseenden.

Sista käpphästen är att lösa BEACN-mikrofonen, men det ska finnas ett FOSS-projekt som arbetar med det då de är ett litet team och ej har möjlighet att titta på en Linux-variant för deras mjukvara.

Så för min del handlar det helt sonika om att göra en "cold turkey" och stänga ned Windows för att aldrig öppna det mer i privat regi. Kommer troligen alltid vara exponerad för det i yrkeslivet, skulle krävas tämligen mycket för att få till större förflyttningar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

För övrigt, inget fel på terminalen, mitt största argument mot terminal och för GUI är helt enkelt mitt dåliga minne. Jag förväntas minnas alla kommandon och argument i en terminal... Vilket gör att proceduren tar längre tid när man räknar in alla sökningar på nätet först...

Min personliga "gettho-lösning" är att jag skapat ett antal personliga F2 menyer i mc med de olika kommandon samt dess argument som jag sällan använder men behöver då och och då. Separata menyer för mig som användare och mig som root, inget GUI men blir ett enkelt TUI

Exempel på en av dem (engelska pga av gammal vana)...

För övrigt startar jag inte terminalen utan att samtidigt starta mc, gör saker som filhantering etc. betydligt enklare och snabbare.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Syph1x:

Senaste GIMP (3.x) är enligt mig som glad amatör ett bra alternativ till Photoshop. Det är möjligt att proffsen inte håller med.

För Lightroom finns Darktable.

Illustrator kan ersättas med Inkscape (vektorgrafiksprogram).

För 3D-modellering finns Blender.

Ska du skapa primärt och spela sekundärt, så hade jag rekommenderat Ubuntu Studio. Det är en version av Ubuntu som är anpassad för all slags digitalt skapande. Den kommer med en del prestandatweaks för sådana workflows. Realtidskernel, bland annat.

Vad gäller din hårdvara så funkar den med alla moderna distar, se bara till att aktivera Nvidias senaste ”open”-drivrutin i distens driver manager. Den som körs som default är en reverse-engineerad historia med dålig 3D-prestanda. Tror inte heller den drivern kan använda CUDA.

Jag använder Photoshop dagligen och det är en av de stora anledningarna till att jag inte bytt till Linux på min WS.
GIMP är inte ens på långa vägar i närheten av Photoshop.

För en enkel amatör som kanske beskär lite bilder ibland eller justerar tone/color/contrast så duger GIMP.

Men har man som jag lite mer avancerade behov samt använt Photoshop i många år så det sitter i muskelminnet så är tyvärr GIMP värdelöst.

Har inte heller hittat några andra alternativ, Photopea är väl det som kommer närmast.

Hoppas dock att Adobe släpper sina program till Linux då de finns till MacOS som är baserat på Darwin/BSD så det skulle inte direkt vara svårt för dom "porta" det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag använder Photoshop daglingen och det är en av de stora anledningarna till att jag inte bytt till Linux på min WS.
GIMP är inte ens på långa vägar i närheten av Photoshop.

För en enkel amatör som kanske beskär lite bilder ibland eller justerar tone/color/contrast så duger GIMP.

Men har man som jag lite mer avancerade behov samt använt Photoshop i många år så det sitter i muskelminnet så är tyvärr GIMP värdelöst.

Har inte heller hittat några andra alternativ, Photopea är väl det som kommer närmast.

Hoppas dock att Adobe släpper sina program till Linux då de finns till MacOS som är baserat på Darwin/BSD så det skulle inte direkt vara svårt för dom "porta" det.

Med tanke på vilket skräpföretag Adobe är så kan det ju kanske vara värt att diversifiera sig lite också?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Min personliga "gettho-lösning" är att jag skapat ett antal personliga F2 menyer i mc med de olika kommandon samt dess argument som jag sällan använder men behöver då och och då. Separata menyer för mig som användare och mig som root, inget GUI men blir ett enkelt TUI

<Uppladdad bildlänk>

För övrigt startar jag inte terminalen utan att samtidigt starta mc, gör saker som filhantering etc. betydligt enklare och snabbare.

nice.

Min ghetto-lösning är github... Jag har en privat repository med alla konstiga kommandon man kan behöva, och som jag har ramlat på. Uppdelat både i filer med kommandolistningar samt en fil för varje ärende, så att säga. Jag klistrar in text från vart jag nu har hittat infon, lite som att spara ett bokmärke, antar jag.

Samt att nåt alias här och där blir det ju, t.ex: alias updall='sudo dnf update --refresh && sudo snap refresh && flatpak update && flatpak repair'

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av KeyCat:

<Uppladdad bildlänk>

Kör du mc som login skal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Samt att nåt alias här och där blir det ju, t.ex: alias updall='sudo dnf update --refresh && sudo snap refresh && flatpak update && flatpak repair'

Ja vettiga alias underlättar också.

Skrivet av FattarNiInte:

Kör du mc som login skal?

Inte som shell men det första jag startar efter login. I en del terminal emulatorer har jag scriptat så det autostartas, går säkert också att lägga till i ~/basrc men att skriva mc + <Enter> är snabbt nog för mig

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag med Windows, igen. Jag har prövat *buntu varianter, EndeavourOS (hittils min favorit), ZorinOS, Debian m.fl. Men det är alltid något litet som mer eller mindre blir en dealbreaker. T.ex. att fractional scaling får VLC att blinka svart under filmuppspelning, eller att Unifying reciever ballar ur så trådlösa musen kopplar ner / upp sig konstant. Det är alltid något.

Den bästa jag har hittat är EndeavourOS med Cinnamon desktop, men där är fortfarande unifying reciever ett bekymmer. Har inte lust att sitta och ha en mus som ständigt kopplar från och till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onnu:

Tack tack.

Det är svårt för Linux gratis Open Source program att komma upp i samma standard som Adobes betalprogram, helt enkelt för att Adobe antagligen har hundratals utvecklare, medan Linuxapplikationer sällan har mer än ett tiotal utvecklare.
(siffrorna är snutna ur röven, men inte orimligt att Adobe har en tiopotens mer utvecklare än något gratisprogram)

Alla större linuxprogram brukar finnas i windowsversioner.
Testa därför först i Windows om du anser dig kunna byta.
det finns alternativ till Adobe, men det är subjektivt, d.v.s. upp till dig, att avgöra om de är vettiga eller ej.

När det gäller att välja distro för grafikprogram respektive spel:
- Grafikprogram behöver ingen speciell distro, de kan man installera i vilken distro som helst.
Undantaget är Da Vinci Resolve som kan vara svårt att få igång i vissa distros, men du nämnde inget om videoredigering.
- När det gäller spel kan i princip alla distros optimeras för spel - om man har tillräckligt med kunskap, vilket nybörjare saknar.
Därför rekommenderar jag att satsa på en speldistro som redan är optimerad och sedan bara installera de grafikprogram du vill använda.
De stora speldistrona just nu är: CachyOS ,Bazzite och Nobara, med PikaOS som en ny bubblare.
Med dat sagt spelar flera här på forumet på nybörjar distros som Mint, ZorinOS, Pop!_OS - men då bör man inte ha en sprillans ny dator.
Den stora skillnaden mellan nybörjardistro och speldistro är att nybörjardistron ofta satsar på stabilitet och sällan har stöd för saker som släppts de senaste två åren ,medan speldistrona har stöd för den senaste hårdvaran.
Sist, men inte minst finns de "stora" distrona: Ubuntu och Fedora. De har fördelen all nästan alla guider på nätet är skrivna för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det där Bank ID alltså... Just typiskt av dom att göra sig själva till åtlöje så där genom att först stödja Linux och sen droppa det helt. Jag som har Handelsbanken kan inte heller använda Mobilt Bank ID för att logga in på banken heller vilket är rätt irriterande. Men som jag sa tidigare så finns ju VirtualBox just för sådant här och fungerar väldigt bra då.

Vad är det som gör att du måste ha Bankid installerat på datorn för att kunna logga in på internetbanken?
Jag har handelsbanken själv och behöver bara använda bankdosa, ingen kabel till datorn eller BankID program behövs. BankID behöver jag enbart med kabel när det krävs Bankid verifiering. Vid inloggningen på Handelsbanken krävs det inte om man väljer, login med bankdosa utan kabel, som inloggningsalternativ på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

jag har migrerat två droplets från digitalocean till hetzner. fy fanken det vill jag inte göra om. tagit mig 10 timmar, men nu sparar jag ett par kronor i månaden i varje fall

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPT:

Vad är det som gör att du måste ha Bankid installerat på datorn för att kunna logga in på internetbanken?
Jag har handelsbanken själv och behöver bara använda bankdosa, ingen kabel till datorn eller BankID program behövs. BankID behöver jag enbart med kabel när det krävs Bankid verifiering. Vid inloggningen på Handelsbanken krävs det inte om man väljer, login med bankdosa utan kabel, som inloggningsalternativ på deras hemsida.

Du kommenterar ett tio år gammalt inlägg! Det är för länge sen överspelat.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Just nu sitter jag med Windows, igen. Jag har prövat *buntu varianter, EndeavourOS (hittils min favorit), ZorinOS, Debian m.fl. Men det är alltid något litet som mer eller mindre blir en dealbreaker. T.ex. att fractional scaling får VLC att blinka svart under filmuppspelning, eller att Unifying reciever ballar ur så trådlösa musen kopplar ner / upp sig konstant. Det är alltid något.

Den bästa jag har hittat är EndeavourOS med Cinnamon desktop, men där är fortfarande unifying reciever ett bekymmer. Har inte lust att sitta och ha en mus som ständigt kopplar från och till.

Testat BazziteOS ? Den första distro som funkar klockrent för mig även om jag ha ultrawide + 2x 27tums skärmar i stående format på sidorna.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Testat BazziteOS ? Den första distro som funkar klockrent för mig även om jag ha ultrawide + 2x 27tums skärmar i stående format på sidorna.

Har du testat unifying reciever där med gott resultat? Jag har följt varenda guide jag kan hitta med tips på konfigurationsmodifikationer som usb powersaving mode m.m. till att bara byta usb port i datorn, men utan att det blir bättre. I windows fungerar det bara. Kan tänka mig testa Bazzite men då vill jag ha någon form av rekommendation baserat på att det här problemet inte uppstår rent generellt där

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har du testat unifying reciever där med gott resultat? Jag har följt varenda guide jag kan hitta med tips på konfigurationsmodifikationer som usb powersaving mode m.m. till att bara byta usb port i datorn, men utan att det blir bättre. I windows fungerar det bara. Kan tänka mig testa Bazzite men då vill jag ha någon form av rekommendation baserat på att det här problemet inte uppstår rent generellt där

Har aldrig haft några problem varken med Unifying eller Lightspeed reciever i Linux.
Har du provat verktyget Solaar för att hantera Logitechs trådlösa möss & tangentbord?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Har aldrig haft några problem varken med Unifying eller Lightspeed reciever i Linux.
Har du provat verktyget Solaar för att hantera Logitechs trådlösa möss & tangentbord?

Japp, jag har verkligen testat allt - det är därför jag sitter kvar med Windows, annars hade jag bara kunnat switcha

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPT:

Du har citerat ett inlägg som är nästan ett årtionde gammalt och inte aktuellt längre.

Handelsbanken stödjer sedan länge (tack och lov) mobilt BankID.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Moment 22 eller? Jag öppnar bara lådan om jag vet att det är en tårta som jag gillar i den, men jag kan inte veta det för jag öppnar den aldrig.

Så det är inte allmänt känt att anticheats inte fungerar som de ska på Linux?

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 WIFI Plus D4 - CPU: Core i7 12600k
Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5 - Grafik: Sapphire RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Men den inställningen så har jag svårt att förstå varför du använder dig av windows. Att få det os:et att fungera som man vill....

Anticheats fungerar.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 WIFI Plus D4 - CPU: Core i7 12600k
Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5 - Grafik: Sapphire RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27"

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Jag kör med programmet Solar för min Logitech speedlight 2 trådlösa mus och det funkar klockrent, annars kan jag inte uttala mig utöver det.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Nöjd

Hade Macintosh på 90-talet och tyckte om det då, när det var dags att uppgradera datorn hade Mac dels blivit så dyrt och MacOS X kommit, lika bra och betydligt billigare att bygga sig en Windowsmaskin...
Använde sen Windows fram till i somras på mina burkar (trots att Windows 8 sabbade förutsättningar för drivrutiner för PCI-ljudkort och mitt rätt dyra och fina kort fick pensioneras). Hade testat Ubuntu på nån gammal laptop för typ 8 år sen men tyckte det var rätt kass... Tråkigt, struligt och fult.
Nu hade jag ingen lust att bygga ny dator bara för att just TPM 2.0 fattades och installerade Kubuntu för att se hur det fungerade och... :
Det har fungerat *utmärkt* för mina behov!? MIDI funkar, skrivare funkar, scanner funkar, webkamera funkar, ljudkort funkar, Steam finns med spel, Roblox funkar dessutom bättre än på Windows (ha ha!), banken funkar, Spotify funkar, alla gamla filer (föutom Finalefiler som fick konverteras till MusicXML) funkar!? Finale har ju dragit ur pluggen men MuseScore är riktigt bra och dessutom gratis...!? Har inte hunnit/orkat lära mig Ardour än men det finns och verkar riktigt potent! Hittills har jag inte saknat *nåt* från Windows (förutom möjligtvis Nvidias kontrollpanel) ... Dessutom tycker jag Plasma 6 är väldigt trevligt och snyggt (i synnerhet om man jämför med den Gnome jag provade sist.).
Sen är det på nåt sätt, för mig, en go känsla i open source, att folk jobbar och förbättrar, pysslar och donar, fixar bara för att det ska bli bättre, inte för att kränga produkter och tjäna pengar...
Mer än nöjd så långt, rent av häpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du har citerat ett inlägg som är nästan ett årtionde gammalt och inte aktuellt längre.

Handelsbanken stödjer sedan länge (tack och lov) mobilt BankID.

haha, vad sjukt.
Jag ser det nu, att det är gamla inlägg.
Eftersom jag såg tråden som en nyhet och det var nu i dagarna så trodde jag att det var en ny fråga.
Jag tyckte dock att det var många sidor för att vara så ny, men reflekterade inte så mycket mer.

XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Så det är inte allmänt känt att anticheats inte fungerar som de ska på Linux?

Du fick ett spydigt svar på detta redan men det e ju tyvärr en del som inte fungerar.
Trenden med kernelnära anti cheats som kräver Secure Boot för AAA spel blir ju tyvärr vanligare.

Just att EA anti cheat för bland annat Battlefieldserien kräver Secure Boot gör att det blir dubbelt meck om man kör Linux. Inte nog med att man behöver ha dual boot windows, som kan strula vid olika uppdateringar eller ominstallationer, så är det inte jättemånga distributioner som har signerade kernels för att klara Secure Boot. Då måste man in o ändra Secure Boot i BIOS vid varje reboot (disclaimer att det går att signa kerneln själv, som så mycket annat i linux går det om man orkar och vet).

Men rekommendationen blir att ha koll på https://areweanticheatyet.com för oss vanliga dödliga.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Du fick ett spydigt svar på detta redan men det e ju tyvärr en del som inte fungerar.
Trenden med kernelnära anti cheats som kräver Secure Boot för AAA spel blir ju tyvärr vanligare.

Just att EA anti cheat för bland annat Battlefieldserien kräver Secure Boot gör att det blir dubbelt meck om man kör Linux. Inte nog med att man behöver ha dual boot windows, som kan strula vid olika uppdateringar eller ominstallationer, så är det inte jättemånga distributioner som har signerade kernels för att klara Secure Boot. Då måste man in o ändra Secure Boot i BIOS vid varje reboot (disclaimer att det går att signa kerneln själv, som så mycket annat i linux går det om man orkar och vet).

Men rekommendationen blir att ha koll på https://areweanticheatyet.com för oss vanliga dödliga.

Ja, tyvärr fungerar ju inte Fortnite på Linux vad jag läst mig till, så kan inte byta till Linux ännu.
Och dualboot har jag ingen lust med eftersom det inte ger mig någonting, när det enda jag gör på datorn är: surfa, fortnite, plex, torrent och 3d-prints.

Visa signatur