Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Medlem

Ang färgerna detta året så tror jag att det var för att uppgraderingen från 16 till 17 pro var så minimal, att man tvungen att hitta ett annat sätt för kunderna att få "ha begäret", eftersom om det bara hängde på lite bättre batteritid och snäppet bättre kamera så hade man annars inte uppgraderat detta året, men Apple vet ju hur man får folk att uppgradera trots den minimala uppgraderingen. Tror annars vi aldrig hade fått så grova förändringar i färger annars.

Permalänk

Jag har haft iPhones de senaste 12-13åren men nu är det slut med detta. Tyckte redan när 12:an kom att priset var sinnessjukt för en telefon.

Iphone 17 pro max 1TB 22 995 kr
Iphone 17 pro max 2TB 28 995 kr hahaha!?

Det skiljer alltså 6000kr på 1TB. man får en fin 22TB 3,5" HDD för den mellanskillnaden. Eller varför inte köpa en ny Sony Bravia 7 75" tv och ha lite pengar kvar? bara några exempel så klart. Men, nä du Tim Cook. Det är slut med mina slantar till dig.

Permalänk
Medlem

Jag byter varannat år och då min nuvarande är en iPhone 15 Pro så är det dags igen.

Velade lite längre än vanligt mellan standard 17 och 17 Pro denna gång, men då Halebop hade kalasbra erbjudanden så blev det "bigger, badder, better" Pro ändå. Självklart i silver!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Byter inte mobil speciellt ofta, men nu är det dags. Min nuvarande iPhone 12 har ett kasst batteri och jag vill verkligen ha en större skärmyta. Så det blev en bokning på iPhone 17 Pro Max 256 GB. Sinnessjuka priser, men om man inte byter så ofta så får man väl lägga ut lite var sjunde år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ang färgerna detta året så tror jag att det var för att uppgraderingen från 16 till 17 pro var så minimal, att man tvungen att hitta ett annat sätt för kunderna att få "ha begäret", eftersom om det bara hängde på lite bättre batteritid och snäppet bättre kamera så hade man annars inte uppgraderat detta året, men Apple vet ju hur man får folk att uppgradera trots den minimala uppgraderingen. Tror annars vi aldrig hade fått så grova förändringar i färger annars.

Fast uppgraderingen var ju lika liten från 15 pro till 16 pro också? Hårdvarumässigt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickyTricky:

Jag har haft iPhones de senaste 12-13åren men nu är det slut med detta. Tyckte redan när 12:an kom att priset var sinnessjukt för en telefon.

Det skiljer alltså 6000kr på 1TB. man får en fin 22TB 3,5" HDD för den mellanskillnaden. Eller varför inte köpa en ny Sony Bravia 7 75" tv och ha lite pengar kvar? bara några exempel så klart. Men, nä du Tim Cook. Det är slut med mina slantar till dig.

Tur det finns andra modeller än 1/2TB.

Permalänk

Har en 12 idag, känns modern fortfarande och har ju samma iOS som de nyaste vad jag förstår, antar att man byter pga gaming primärt (jag har noll spel i mobilen)? Såg att dotterns gamla SE också har iOS 18 hehe.

Till frågan: Fungerar nyare mobiler obehindrat med polariserande solglasögon? 12an får jag hålla liggande för att se displayen bra med mina polaroid? Samma med polarens nya Huwavei men där är det stående som syns. Skulle tänka mig byta om det funkar..

Permalänk
Medlem

Folk som byter fram och tillbaka mellan Android och iOS måste ju vara någon typ av digitala masochister, alternativt inte har någon data att föra över till ett helt annat ekosystem?

Nu kommer jag inte köpa någon av de 17-modeller som erbjuds förvisso, eftersom det inte är rimligt att betala över 10k för en telefon, men att ge upp iOS idag vore som att gå tillbaka till 2013 och starta om smartphone-världen från noll igen d.v.s. ingenting som sker med mindre än att iOS slutar göra migration av data mellan två enheter omöjligt och/eller upphör att existera på marknaden.

Nästa telefon blir en 16e om den finns när jag får lust att köpa ny. Det är bara sorgligt att vi hamnat i en era när allting blivit phablets och alternativ saknas.

Permalänk
Viking
Skrivet av StickyTricky:

Behöver du 2TB i en mobil?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickyTricky:

Behöver du ha 1/2TB?
För det finns andra minnesmängder att välja mellan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Nej, Apple är för låst, kontrollerat och styrt. En perfekt pensionärstelefon för de som inte behöver en Doro.

Vilka tillämpningar, appar och användningsområden är det som ger dig de funktioner och frihet som funkar bra för dig på Android?

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Kommer nog att gå från Pixel 7 Pro till en Iphone 17 Pro. Är trött på Pixels usla videoinspelning.
Får hoppas att jag kan vänja mig med iOS.

Ja, gillar man att filma är det obegripligt stor skillnad, jag fattar inte hur Apple kan vara så överlägset.

Permalänk

iPhone air för 7680kr. Checka dagens fynd

Permalänk
Medlem

Alltså den där lösningen med IPhone Air på Tre kan nog vara årets mobil-deal. Jag grämer mig så att jag inte kan teckna mig på det 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Alltså den där lösningen med IPhone Air på Tre kan nog vara årets mobil-deal. Jag grämer mig så att jag inte kan teckna mig på det 😂

Frågan är om Tre inte hinner uppmärksamma att flera hundra drar hem den så snabbt och börjar ana något Ändå 5 dagar till release. Men de kanske märker det först när folk börjar avbryta abbet. Och även om de märker kanske det är svårt att hänvisa till prisfel från deras sida.

Permalänk

Ja, tror knappast det köpet kommer att gå igenom. Uppenbart prisfel och det är inte direkt stora marginaler de har på iPhone. Synd att man inte har ett Tre-abonnemang redan så hade man testat, men vill inte tvingas betala 249kr för det billigaste obundna abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Funkar detta då? Jag hittar inga obundna abonnemang när jag kollar deras lista?

Finns en ruta du kan bocka i när du ska teckna abonnemang där det står "ingen bindningstid"

https://www.tre.se/handla/mobilabonnemang/abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Produkt: IPhone Air
Länk: https://www.tre.se/handla/mobiltelefoner/apple/iphone-air
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14640012
Kategori: Mobiltelefoner
Pris: 7680

Förmodligen en av årets bästa deals… IPhone (17) Air för hela 7700 kr hos Tre för nästan halva priset jämfört med andra återförsäljare😅

Steg för steg…

1. Gå in på 3 och teckna ett obundet abonnemang och aktivera det (eSIM)

2. Gå in på webshoppen och beställ IPhone Air och under delbetalnings-period väljer du befintligt abonnemang

3. Du kan nu beställa telefonen med minsta totalkostnad på 7680kr

4. Säg upp abonnemanget (obunden) efter du mottagit telefonen så cashar du ut telefonen på slutfakturan.

Njut och adjö 😘

Väldigt bra fynd!

Verkar även gå att göra samma sak med resten av 17-serien:
7200 för iPhone 17
https://www.tre.se/handla/mobiltelefoner/apple/iphone-17

11 520 kronor för 17 pro
https://www.tre.se/handla/mobiltelefoner/apple/iphone-17-pro

15 360 för 17 pro max
https://www.tre.se/handla/mobiltelefoner/apple/iphone-17-pro-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Frågan är om Tre inte hinner uppmärksamma att flera hundra drar hem den så snabbt och börjar ana något Ändå 5 dagar till release. Men de kanske märker det först när folk börjar avbryta abbet. Och även om de märker kanske det är svårt att hänvisa till prisfel från deras sida.

Leverans på telefonen står 3-4 veckor, så de hinner nog märka innan de skickar ut.

Permalänk
Medlem

Tar det lång tid att få igång abonnemanget? Har väntat ett tag nu, valt e-sim, fått bekräftelse-mail där det även står ett nummer, syns dock inte under mitt3. När jag försöker genomgå köpprocessen så står det också bara "Numret finns inte hos Tre" när jag fyller i det.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Leverans på telefonen står 3-4 veckor, så de hinner nog märka innan de skickar ut.

Oj då är det inte så lätt att göra som tipsaren skrev att säga upp när man fått telefonen, för då har man väl redan betalat för en månad vid det laget Fortfarande billigt isåfall såklart.

Permalänk
Medlem

"Erbjudandet" från Tre där har varit "upptäckt" sen Fredags på Swedroid också så dom har nog fått in ett par hundra beställningar redan

Permalänk
Medlem

Om man läser villkoren för att delbetala en mobil står det dock:
Kredittagaren måste ha fyllt 18 år, ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige samt, vid delbetalning av mobiltelefon, i samband med ingående av Kreditavtalet teckna avtal med Tre om röstabonnemang med 24 månaders bindningstid.

Edit:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Om man läser villkoren för att delbetala en mobil står det dock:
Kredittagaren måste ha fyllt 18 år, ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige samt, vid delbetalning av mobiltelefon, i samband med ingående av Kreditavtalet teckna avtal med Tre om röstabonnemang med 24 månaders bindningstid.

Edit:
<Uppladdad bildlänk>

Hur kan det vara ett krav när de själva ger kunder möjlighet att välja att de redan har ett abonnemang? Står ingenting om något krav på 24 månader på ens befintliga abonnemang. Det alternativet skulle i så fall aldrig finnas när man beställer en telefon.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 Pro | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hur kan det vara ett krav när de själva ger kunder möjlighet att välja att de redan har ett abonnemang? Står ingenting om något krav på 24 månader på ens befintliga abonnemang.

Det kan vara för att man, i samband med att binder upp sig på abonnemang, så får man telefonen subventionerad.

Nu är det som om folk får telefonen subventionerad utan att ha ett abonnemang till.

Det är ju såklart fel men vi får se om Tre släpper igenom alla dessa ordrar för er som beställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hur kan det vara ett krav när de själva ger kunder möjlighet att välja att de redan har ett abonnemang? Står ingenting om något krav på 24 månader på ens befintliga abonnemang.

Jag tror att alla som lägger en beställning kan peka på "minsta totalkostnad" och ha rätt stadigt belägg för att komma undan!
Men det kan ändå vara bra att veta vad det stod i dokumenten man kryssade i att man läst och godkänner, så man vet vilka motargument de kan tänkas ha Det kan ju bli klurigt när man nu i praktiken signerar (med BankID) just det jag skärmdumpade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det kan vara för att man, i samband med att binder upp sig på abonnemang, så får man telefonen subventionerad.

Nu är det som om folk får telefonen subventionerad utan att ha ett abonnemang till.

Det är ju såklart fel men vi får se om Tre släpper igenom alla dessa ordrar för er som beställt

Förklara för mig som är lite lätt efterbliven vad dealen är på Tre. En 17 pro kostar 11k nånting medans jag får en för 9k på telia om jag förlänger abonnemang. Eller har jag missat något totalt?

Permalänk
Medlem

Jag aktiverade inte ens mitt eSIM. Numret jag fick stod i avtalet. La in det på mobil beställningen och det gick igenom.

Fick även avtalet för telefonen och ingenting står att de ska binda upp mitt obundna mobilabonnemang.

Dessutom kryssar man i detta vid beställning av telefonen. Så hur de ska koppla telefonen till att sätta 24mån på ett obundet abonnemang är en gåta.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2st på mina redan bundna abonnemang så återstår att se om beställningen går igenom

Permalänk
Skrivet av RVX:

Behöver du ha 1/2TB?
För det finns andra minnesmängder att välja mellan.

Det var mer en reflektion på prisskillnad mellan 1 och TB. Nä jag behöver inte 2TB Men jag villl inte heller lägga 17K eller mer för en pro max modell.