Behov av uppgradera processor vid framtida grafikkortsköp?

Permalänk
Medlem

Behov av uppgradera processor vid framtida grafikkortsköp?

När Geforce RTX 5080 Super kommer någon gång så planerar jag att köpa detta🙂 Det jag undrar nu är om jag borde uppgradera resten av datorn för att inte skapa onödiga flaskhalsar. Det jag sitter på idag är följande:
Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Moderkort: MSI Z370 GAMING M5
Minne: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB GAMING OC
Nätagg: Seasonic FOCUS GX 850W
Chassi: Fractal Design Meshify 2

Användningsområdet är i huvudsak spel. Spelar i 5120 x 1440 upplösning.

Vad tänker ni? Moderkort och processor köptes 2017 så jag fattar ju att det kommit bättre grejer men sitter jag tryggt med den plattform jag har inför ett grafikkortsbyte eller borde jag göra några investeringar?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta tillfället i akt och uppgradera till AM5 platformen. Nytt moderkort + cpu + ram. Behåll resten tills nya grafikkortet.
Exempel är ett B850, R7 7800x3d, 32gb 6000mhz Cl30.
Vad kör du med för kylare nu?

Visa signatur

ASUS TUF RTX 4080 Super OC | R7 7800X3D | MSI Tomahawk B650 | ROG STRIX 1000W | Noctua NH-D15 | DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Corsair 4000D RS | Noctua | Asus Rog XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE | Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Beror på hur CPU-krävande spelen är, och hur många FPS du nöjer dig med. Jag antar att det nuvarande grafikkortet utnyttjas runt 100%? Då borde du se en prestandaökning med ett snabbare grafikkort. Alternativt kunna höja grafikinställningarna och behålla liknande FPS, fast med ray-tracing så kan det öka pressen på processorn också.

Om spelen stödjer Frame Generation så kan det vara ett alternativ att undvika en CPU-begränsning.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannex:

Jag skulle ta tillfället i akt och uppgradera till AM5 platformen. Nytt moderkort + cpu + ram. Behåll resten tills nya grafikkortet.
Exempel är ett B850, R7 7800x3d, 32gb 6000mhz Cl30.
Vad kör du med för kylare nu?

Tack för svar👍
CPU-kylaren jag har är en NZXT Kraken X62.

Jag har ju alltid kört intel-processorer, är det bara AMD som är det vettiga valet nu?

Permalänk
Medlem

Också kört med Intel fram tills nu i sommras då jag gjorde bytet. AMD's X3D är att föredra i ren gaming prestanda/krona just nu.
Enkla valet är AMD skulle jag säga. De kommer fortsätta tillverka nya processorer på AM5 platformen vilket gör att du kan fortsätta uppgradera flera gånger på samma moderkort. Till skillnad från Intel.

Du kan använda samma kylare till att börja med, däremot behöver du monterings kit för AM5 om du väljer att gå med det.

Visa signatur

ASUS TUF RTX 4080 Super OC | R7 7800X3D | MSI Tomahawk B650 | ROG STRIX 1000W | Noctua NH-D15 | DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Corsair 4000D RS | Noctua | Asus Rog XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE | Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

När Geforce RTX 5080 Super kommer någon gång så planerar jag att köpa detta🙂 <klipp>

Jag bevakar inte själv när super korten tänks släppas.

Men jag hade inte köpt något i "förväg" om du inte behöver det idag.

Det kanske släpps någon ny AMD processor som gör att priset justeras neråt på den X3d som du hade tänkt köpa.

Jag har varit där själv - dvs att köpa saker i "förväg" för att allt ska vara redo när jag ska köpa den-där-komponenten-som-jag-väntar-på... har åtminstone i 2/3 av fallen önskat att jag väntat då jag hade gjort andra val när det väl skulle bege sig än vad jag gjorde med "förvägs" köpet.
Bara mina 2cent av visdom, använd vad som funkar i din situation.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.