Asus router-app vill läsa av enheterna på nätverket och dela till tredjepart

Permalänk
Medlem

Asus router-app vill läsa av enheterna på nätverket och dela till tredjepart

Fick nyligen ett meddelande i Asus Riuter-appen för att styra mitt nätverk och fick nyss meddelande om att den vill synka alla mina enheter till deras servrar så de kan dela den informationen vidare:

När jag valde att tacka nej så fick jag därefter en varning om att framtida uppdateringar inte kommer kunna installeras på routern såvida jag inte ändrar mig:

Däremot dyker inte texten upp när man kopplar upp direkt till routern via ip-adress och inte via appen så kan rekommendera att ni är försiktiga med vad ni tackar ja till.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tackade direkt nej till detta. Kan ju uppdatera manuellt.
Vilket jäkla sätt Asus och andra håller på med datainsamling, snart är allt privatliv borta.

Permalänk
Expertgissare

Glad att man övergav Asus routrar för något år sedan, har tydligen gått än mer ut för, det här är skamligt

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Kör Merlin på alla Asus routrar jag har/haft så var ett enkelt NEJ att välja.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Slaget: Team SweC

Kör Merlin också men då vet man att man absolut inte köper en ASUS router nästa gång.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Inte förvånad.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tack o lov att man köpte en TP-link istället... Jisses. Asus tappar all cred dem någonsin haft.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem

Detta val har funnits i deras app i flera år. Man får själv välja om man vill göra det eller inte via appen. Så länge man får val om vad man vill göra ser jag inte så stora problem med detta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Detta val har funnits i deras app i flera år. Man får själv välja om man vill göra det eller inte via appen. Så länge man får val om vad man vill göra ser jag inte så stora problem med detta

Tidigare har det åtminstone varit valfritt. Nu låser de istället en massa funktioner om man inte säger ja till insamlingen av data.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tidigare har det åtminstone varit valfritt. Nu låser de istället en massa funktioner om man inte säger ja till insamlingen av data.

Nu vet jag inte om du är på iOS eller Android, men jag fick upp liknande tidigare i år på Android appen, så för mig är det där inget nytt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det här handlar väl snarare om att koppla ett ASUS användarkonto till din router/produkt? Om man väljer att inte göra det kan vissa tjänster och funktioner som är beroende av kontot sluta fungera, vilket ju är fullt rimligt. Jag ser det som något positivt att de åtminstone informerar om det och så länge det är frivilligt inget problem.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ett problem. Nu görs ett ensidigt avtal där jag inte har något att säga till om. Att neka betyder att jag inte kan uppdatera till senaste version av inbyggd programvara. Alltså helt andra förutsättningar än när jag köpte produkten. Jag vet inte om andra är bättre, men inga fler asusprodukter för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det här handlar väl snarare om att koppla ett ASUS användarkonto till din router/produkt? Om man väljer att inte göra det kan vissa tjänster och funktioner som är beroende av kontot sluta fungera, vilket ju är fullt rimligt. Jag ser det som något positivt att de åtminstone informerar om det och så länge det är frivilligt inget problem.

Inte vad jag kan se. Jag har aldrig haft något Asus-konto och det står inget om att man behöver logga in på ett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av smily:

Jag tycker det är ett problem. Nu görs ett ensidigt avtal där jag inte har något att säga till om. Att neka betyder att jag inte kan uppdatera till senaste version av inbyggd programvara. Alltså helt andra förutsättningar än när jag köpte produkten. Jag vet inte om andra är bättre, men inga fler asusprodukter för min del.

Fast detta gäller ju bara appen, du kan ju uppdatera enheten genom att gå till den via en webbläsare eller slå på automatiska uppdateringar, vilket jag gjort.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av teanox:

Tack o lov att man köpte en TP-link istället... Jisses. Asus tappar all cred dem någonsin haft.

har för mig TP-link har liknande vilkor om du kopplar den till ett TP-link konto och använda appen som kräver att du har ett konto.

dock behöver du ju inte ett konto hos dem för att uppdateringar ska hämtas automagiskt iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Och TP-Link skickar inte allt till Kinas spionservrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fick nyligen ett meddelande i Asus Riuter-appen för att styra mitt nätverk och fick nyss meddelande om att den vill synka alla mina enheter till deras servrar så de kan sälja den informationen vidare:

Om det är din tolkning av den här texten

Citat:

Under din användning av denna programvara/gränssnitt kan dina data ("Produktdata") relaterade till denna ASUS-produkt ("Ansluten produkt") som omfattas av EUs dataakt
genereras.

så tror jag att det är större chans att din tolkning är fel än rätt. Det ser mer ut som om de genererar telemetri om hur routern/appen används, snarare än att de ska sälja data om enheter som finns på nätverket.

Med det sagt så är ju de funktioner som listas i orange sådana man typiskt inte vill ha, så att tacka nej är så klart helt rätt val.

Om man ska ha DDNS till exempel så kommer naturligtvis viss data hamna hos DDNS-leverantören som integrerats. Det problematiska här är att det inte tydligt funkar att göra opt-in på enskilda funktioner, man måste säga ja till all datadelning på ett bräde. Någon systemerare har varit lat och bedömt att användare inte vill informeras varje gång en funktion med datadelning aktiveras.

Edit: Automatisk uppdatering bör så klart gå att slå på utan att dela någon data. Har du belägg för att det inte går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Och TP-Link skickar inte allt till Kinas spionservrar?

De går ju i alla fall oftare att köra OpenWRT, DD-WRT eller liknande på dock (där du har "lite" mer koll på koden än i en ASUS eller TP-Link stock), då de inte är lika förälskade i Broadcom-chipset.

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

De går ju i alla fall oftare att köra OpenWRT, DD-WRT eller liknande på dock (där du har "lite" mer koll på koden än i en ASUS eller TP-Link stock), då de inte är lika förälskade i Broadcom-chipset.

Tp-link tycker jag sitter broadcom chip i var och varannan modell och typ inga alternativa firmware för dem är väl mestadels deras vid detta laget rätt gamla modeller som inte använder broadcom chip som har några alternativa firmware och diverse överprisade skitfula "gaming" routrar med typ 10 wifi antenner spretandes överallt i onödan som en gigantisk spindel på väggen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tp-link tycker jag sitter broadcom chip i var och varannan modell och typ inga alternativa firmware för dem är väl mestadels deras vid detta laget rätt gamla modeller som inte använder broadcom chip som har några alternativa firmware och diverse överprisade skitfula "gaming" routrar med typ 10 wifi antenner spretandes överallt i onödan som en gigantisk spindel på väggen.

Skulle efter lite närmare kik säga att TP-Link ligger ungefär på ASUS nivå i dagsläget, så jag drar i viss mån tillbaka min poäng. Minns mest med värme min gamla Archer C7 v2. ^^

Men kikar vi på några av de mest populära Broadcom-chipseten på senare tid så är det ASUS som leder ligan, dock är som du säger TP-Link vanligt förekommande också:

BCM4708A
BCM4708C
BCM4709A
BCM4709C
BCM4908
BCM4916

Har inte kollat närmare hur det ser ut med ex. QCA-chipset, eller för den delen Mediatek eller Realtek (men de anser jag också ligga snäppet under, av flera anledningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om det är din tolkning av den här texten
så tror jag att det är större chans att din tolkning är fel än rätt. Det ser mer ut som om de genererar telemetri om hur routern/appen används, snarare än att de ska sälja data om enheter som finns på nätverket.

Med det sagt så är ju de funktioner som listas i orange sådana man typiskt inte vill ha, så att tacka nej är så klart helt rätt val.

Om man ska ha DDNS till exempel så kommer naturligtvis viss data hamna hos DDNS-leverantören som integrerats. Det problematiska här är att det inte tydligt funkar att göra opt-in på enskilda funktioner, man måste säga ja till all datadelning på ett bräde. Någon systemerare har varit lat och bedömt att användare inte vill informeras varje gång en funktion med datadelning aktiveras.

Edit: Automatisk uppdatering bör så klart gå att slå på utan att dela någon data. Har du belägg för att det inte går?

De hävdar själva att man kanske inte får såna uppdateringar så med de orden så tolkar jag det som att man blir utesluten.

Däremot så går det att undkomma genom att logga in på routern istället via IP-adress som jag skrev ovan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Skulle efter lite närmare kik säga att TP-Link ligger ungefär på ASUS nivå i dagsläget, så jag drar i viss mån tillbaka min poäng. Minns mest med värme min gamla Archer C7 v2. ^^

Men kikar vi på några av de mest populära Broadcom-chipseten på senare tid så är det ASUS som leder ligan, dock är som du säger TP-Link vanligt förekommande också:

BCM4708A
BCM4708C
BCM4709A
BCM4709C
BCM4908
BCM4916

Har inte kollat närmare hur det ser ut med ex. QCA-chipset, eller för den delen Mediatek eller Realtek (men de anser jag också ligga snäppet under, av flera anledningar).

jo den är från eran när custom firmware var aktuellt även på TP-link (~<2020)men om du köper en idag som är släppt senaste ~5 åren så är det nästan garanterat ett Broadcom chip i den och visst TP-link tillåter en att flasha 3e part mjukvaror men finns sällan några 3e part mjukvaror tillgängliga öht pga closed source hårdvara...

Visa signatur