Ingen Linux-våg när Windows 10 går i graven

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har ännu inte fått någon extended support roll over knapp på windows update.

Jag är inte djupare insatt i det hela, man vad jag förstått så ska det väl ha rullats ut i 22H2s augusti-uppdatering? Vad kör du för version exakt (är väl kombon version + vilken typ av utgåva som borde avgöra)?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vem försöker du övertyga? Om allt var så besvärligt skulle Linux inte finnas kvar. Jag har kört Windows och Linux parallellt några år och jag känner inte igen mig. Båda plattformarna har sina brister och sina starka sidor. Det som är avgörande för mig är att jag inte vill att någon annan ska bestämma, dvs jag vill inte har ett Microsoft-konto.

Förklara hur du menar. Jag har kört med Microsofts produkter sedan C64 men aldrig haft ett "Konto" för att köra Windows så där ljög du eller så hör du till den okunniga halvan av befolkningen

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Många flyttar inte till Linux just för dem är rädda att det ska vara för svårt eller komplicerat.

Det skulle behövas upplysas att det finns olika versioner av Linux. Och dem har kommit långt på användarvänlighet, är inte som det var för tio års sen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem

Jag testade att installera Windows 11 med Rufus på min gamla 6700k: tog bort TPM krav och skapade lokalt konto istället för ms konto. Har funkat klockrent hittills. Känns rappare än w10 (kan dock va pga fräsch ny installation)

Kör dual boot med Windows 10 än så länge, får se om jag tar bort w10 partitionen om ett tag

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam

Jag uppgraderade en gammal laptop till Linux Mint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Många oinsatta tror säkert att datorn och OS är samma sak.
Installera nytt är ren science fiction

Permalänk
Medlem

Jag misstänker även att en del som använder datorn privat hemma bara helt enkelt skiter i att "supporten" tagit slut o bara fortsätter.....

Ofta när folk ställs inför något liknande så leder det per automatik till nån form av självrannsakan "vad använder jag egentligen datorn till, o behöver jag den verkligen".... Många gånger så landar en sån reflektion i att man ändå faktiskt gör allt telefon/padda.
Då kan det leda till att datorn bara helt enkelt slutar användas.

Min gamla mor har t.ex nån gammal HP laptop som införskaffades för länge länge sen när hon behövde något att använda "internetbanken" på.... Denna funktion har ju nu sen länge istället flyttat in i telefonen. Men hon vill inte göra sig av med datorn för "den är så bra att titta på kort på", hon kör old-school o flyttar bilderna till datorn genom att flytta över minneskortet o kopiera.
Den har nu inte varit uppkopplad på säkert 6-7-8år, kör fortfarande W7 o fungerar klockrent.
Jag har erbjudit mig att installera Linux på den så hon kan använda den till mer uppkopplade aktiviteter, men intresset och behovet finns inte, alla uppkopplade aktiviteter har redan flyttat till telefonen.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
In a world without walls and fences you don´t need windows and gates.......
AMD Ryzen 5 3600X, Radeon RX5700XT, on Linux Mint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Återigen:
Windows 10 dör inte.
Icke LTSC varianter dör (om man nu inte vill köra extended)
Det här skrivs på LTSC 2019 som är supporterad till -29 någon gång

men men men! Fear Mongering:en måste fortgå där man antyder att dagen efter så kommer alla windows 10-datorer få hela världens malware installerat automagiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte konstigt när det är enklare att installera om Windows än att bara välja Linux dist.

För gemeneman tror jag att Linux aldrig kommer ske utan att det blir mer som Windows, Linux ända chans för att komma igång på större skala just nu är chromebooks tragiskt nog

ja exakt redan där tar det stop.

har på forummet i en sån tråd som ommer det ju bara in men massa bläckfiskar (Fingrar som på en bläckfisk)

Citat" jag har kört citronlinux och det har funkar jättebra" Slut på citat.

jag har lagt otaliga timmar på att då googla och se att det är en urusel webbsida, massa "lustig "Support" med mera med mera.
och en drös med råd om att "linux är busenkelt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Förklara hur du menar. Jag har kört med Microsofts produkter sedan C64 men aldrig haft ett "Konto" för att köra Windows så där ljög du eller så hör du till den okunniga halvan av befolkningen

Aldrig hört talas om Microsoft-konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Inte ett dugg förvånade, även den mest användarvänliga Linux dist är rena grekiskan för en normal svensk. Vanligt folk vet knappt hur man bifogar filer i Outlook eller hur man ändrar textstorlek på sin mobil, att börja bråka med Linux är ju galenskap.

Ja men lite så är det ju... kanske inte så lite heller.

Kan inte säga att jag behövde ta två lugnande och sitta ner när insikten kom att Windows 10's EOL med avseende på uppdateringar och vidareutveckling inte var startskottet på en Global Linux Övergång av Episka Proportioner.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Så här är det med Linux.
Vi hade haft MÅNGA fler användare av Linux om bara Linuxmänniskorna kunde få sina feta tummar ur baken och göra ETT gemensamt projekt för att ersätta windows.
Men nej, så bra kan vi inte ha det.
Alla har sin favvodistro och den är bäst i världen och förstår du inte riktigt hur den funkar så orkar vi inte riktigt förklara det för dig.

Det är lite min pappa är starkare än din över det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Administrativ avgift

Ltsc win 10 IOT vi syns 2030

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Linux kan uppenbarligen användas av gemene man, se på Android och Chromebooks.

Fast det där är lite mindre smart tänkt och en jämförelse som jag tycker haltar betänkligt.

Är som att säga att bara för att folk har Linux i hemmet på en router eller spelkonsol så kan de administrera och använda Linux på sin desktop. Så är naturligtvis inte fallet. Nu vet jag att du inte explicit påstod detta, men känns som du alluderade/argumenterade att det skulle finnas en koppling där.

Personligen så tror jag inte ens att gemene man vet om deras telefon, smartklocka eller spelkonsol kör någon embedded-version av Linux, *BSD eller Windows.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Har provkört bazzite lite på extraburken och om man bara lirar steam-spel och surfar är det hyfsat ok faktiskt. Och det finns en "app store" där man hittar diverse och det är lätt att installera, och det fungerar (ofta) utan krångel. Så ett stort lyft sedan jag provade linux sist, vilket nog är 10-15 år sedan.

Men allt är inte solsken. Försökte få igång lossless scaling via steam, men det bara startar inte och precis som du säger ska man hitta en lösning är det ett helvete och man hittar inte heller så värst mycket. Sett några trådar där folk hittat lösningar men det fungerar inte när jag provar. Hittar knappt runt i det otroligt förvirrande filträsket, som inte utgår ifrån en diskbeteckning och förgrenar sig därifrån utan det är bara en massa skumt namngivna mappar.
Så får väl köra utan helt enkelt. Ingen jätteförlust, men irriterande.

Sen är saker väldigt mycket mer instabilt än windows 11. Program och spel kraschar helt utan anledning och ibland fryser muspekaren så man får rycka ur usbn och sätta tillbaka.

Var lite inne på att jag kanske kunde byta ut windows på min main rig men vete fasen...

Exakt samma saker jag upplevt. jag gav bara få exempel där du fyller på. min slutsats är att >linux är egentligen väldigt dåligt för dom som gör lite mer med sin dator en få uppgifter som att surfa på nätet. CAD och musikprogrammen jag köpt funkar inte på Linux, några apel jag köpt funkar på Linux men inte lika bra.

(Kör Mint på en av mina gammal laptops och Ubuntu på rasberry för lite poddlyssade och en extradator med Ubuntu för lite surf och sånt, det duger Linux till men inte så mycket mer än så är min erfarenhet.

min slutsats är att dom som säger att allt bara funkar är såna som egentligen inte gör särskilt mycket mer än att surfa på nätet och kolla på film kanske. Så fort man gör lite mer då kommer man åka på trubbel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vem försöker du övertyga? Om allt var så besvärligt skulle Linux inte finnas kvar. Jag har kört Windows och Linux parallellt några år och jag känner inte igen mig. Båda plattformarna har sina brister och sina starka sidor.

Nu skall jag inte svara för andra, men uppfattar det inte alls som att han försöker övertyga dig att byta ditt system. Tyckte det mer kändes som en genuin bild av postarens egna erfarenhet, som är helt i linje med frågeställningen och ämnet.

I diskussioner så måste man tolerera att alla inte tycker exakt samma sak (dessutom skulle det inte heller bli mycket till diskussion då).

Skrivet av Hubertus:

Det som är avgörande för mig är att jag inte vill att någon annan ska bestämma, dvs jag vill inte har ett Microsoft-konto.

Är du OK med att ha ett konto hos Google eller Meta?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Folk bryr nog sig inte direkt, och vet inte om alternativen. Många har ju telefoner som inte fått säkerhetsuppdateringar på flera år t.ex.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Aldrig hört talas om Microsoft-konto?

Vet mycket väl vad det är. vad har det med saken att göra ? man bara använder det inte. problem löst.

Hur var det med att förklara vad du menade ! ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Inte ett dugg förvånade, även den mest användarvänliga Linux dist är rena grekiskan för en normal svensk. Vanligt folk vet knappt hur man bifogar filer i Outlook eller hur man ändrar textstorlek på sin mobil, att börja bråka med Linux är ju galenskap.

Jag misstänker att det är enklare än så. De flesta bryr sig inte, de använder systemet som kommer förinstallerat på datorn och tänker inte mer på det. Om du hade bett dessa personer att installera om Windows hade det varit lika mycket "grekiska" som att installera Linux, bara steget att ladda ner Media Creation Tool och använda det för att skapa installationsmedia på ett USB-minne är långt mer än vad en "normal person" skulle ge sig in på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu skall jag inte svara för andra, men uppfattar det inte alls som att han försöker övertyga dig att byta ditt system. Tyckte det mer kändes som en genuin bild av postarens egna erfarenhet, som är helt i linje med frågeställningen och ämnet.

I diskussioner så måste man tolerera att alla inte tycker exakt samma sak (dessutom skulle det inte heller bli mycket till diskussion då).

Är du OK med att ha ett konto hos Google eller Meta?

Notera att jag inte ifrågasätter hans rätt att skriva det han gör. Jag frågade vem han vände sig till. Det är något helt annat.

Jag har inget konto hos Google eller Meta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vet mycket väl vad det är. vad har det med saken att göra ? man bara använder det inte. problem löst.

Hur var det med att förklara vad du menade ! ?

man bara använder det inte. Nu är inte Windows så enkelt längre.

Permalänk
Medlem

Jag tar inte och går över till Linux på de datorer jag har Windows 10. Det finns en gräns på hur lågt pris man kan sälja de för. Då komponenternas sammanlagda värde är mer än vad köparna vill betala för datorn, så får den ligga och samla damma. Välgörenhet kan ev. vara aktuellt. Den är visserligen från 2012 men går som en klocka, och har en snabb i7 processor. Visst tycker jag det kan vara roligt att testa nu OS men inte ha som standard i mina gamla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Så här är det med Linux.
Vi hade haft MÅNGA fler användare av Linux om bara Linuxmänniskorna kunde få sina feta tummar ur baken och göra ETT gemensamt projekt för att ersätta windows.
Alla har sin favvodistro och den är bäst i världen och förstår du inte riktigt hur den funkar så orkar vi inte riktigt förklara det för dig.

Nä, valfrihet är Linux styrka.

Borde vi ha bara 1 sorts TV-apparat, 1 sorts mobiltelefon, 1 sorts bil, 1 sorts dator, 1 sorts maträtt, 1 sorts pub, 1 sorts öl också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej alltså, LTSC är ju inte sådär särskilt tillgängligt.

Är inte ens meningen att det ska gå att köpa som vanlig människa, kräver ominstallation (av en äldre version än folk som kör 10 idag har), osv. Så lär ju inte vara någon stor mängd vanliga användare som plötsligt byter.

Man kan rätt enkelt gå från Windows Home till Pro och sen till Enterprise LTSC. Kanske inte helt enkelt för en vanlig "Svensson", men ändå ganska enkelt. Det är dock inte rekommenderat att göra så och en ominstallation ÄR att föredra.

Det går även hur bra som helst att uppgradera från Windows 10 LTSC till Windows 11 LTSC.
Du kan dock inte klicka på en uppdateringsknapp, utan du måste starta uppdateringen från en ISO-fil eller liknande inifrån Windows 10.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det som är avgörande för mig är att jag inte vill att någon annan ska bestämma, dvs jag vill inte har ett Microsoft-konto.

Vad är det för något du konkret blir ifråntagen med att vara inloggad på ett MS-konto i ditt Windows, vad är det "någon annan bestämmer" av det så att säga?

Ge gärna exempel på något som förändras eller försämras med MS-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

man bara använder det inte. Nu är inte Windows så enkelt längre.

var det ett fråga eller påstår du plötsligt samma sak som jag försökt säga. Eller hur menar du i detta inlägget.

Du kan fortfarande inte förklara vad du menade med från början ? Du får nog förklara hur du menar.

Eller vägrar du bara ?

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av SCORPIUS:

https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Så här är det med Linux.

Ligger mycket i detta.
Linux största storhet är även dess största svaghet, fragmenteringen och spretigheten.

Just detta gör att gemene man, vilket är 98% av befolkingen, antingen inte ens hört talas om Linux eller är livrädda för det.
Av de som känner till Linux så är de flesta livrädda för det och mycket är pga av fragmenteringen och attityden som finns i communityt.

För att Linux skall kunna "slå" på desktop/laptop-marknaden så måste det till att någon av stora drakarna som HP/Lenovo/Dell/Acer/Asus etc på allvar börjar erbjuda datorer med tex Ubuntu, Debian, Arch, Fedora etc förinstallerat och till ett pris som ligger tusenlappen eller mer under versionen med Windows på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nä, valfrihet är Linux styrka.

Borde vi ha bara 1 sorts TV-apparat, 1 sorts mobiltelefon, 1 sorts bil, 1 sorts dator, 1 sorts maträtt, 1 sorts pub, 1 sorts öl också?

Där fick du rakt av ena orsaken till varför en stora massan inte vill lämna Windows. Ingen kan säga det klarare och tydligare eller kortare än så. Alla kan nog förstå det han sa . Det behövs inget mer än så.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Det ju så att alla datorer levereras med Windows som OS. Där har du främsta orsaken.

Man et är fan tur det, hålla på att supporta morsan och liknade med linux hade nog krävt en näve substanser innan och terapi i en månad efteråt.

Dock skulle Datorsupport-Firmorna bli rena guldgruvan (Den som kan Linux). *Evilgreean...

Klicka där för "internet" och där för e-post.
Det låter inte så svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det för något du konkret blir ifråntagen med att vara inloggad på ett MS-konto i ditt Windows, vad är det "någon annan bestämmer" av det så att säga?

Ge gärna exempel på något som förändras eller försämras med MS-konto.

Jag blir fråntagen kontrollen över mina data. Jag vet inte om Microsoft ägnar sig åt något skumt men det är onödigt att ge dem möjligheten.
Jag tycker det räcker med att öppna en Windows-dator för att se alla pekpinnar från Microsoft om hur man ska göra. Vill man göra på något annat sätt så är det inte lika enkelt längre.

Att jag vill göra på mitt sätt innebär att jag inte har någon nytta av det som ett Microsoft-konto innebär.

Det går att installera Windows utan konto men det blir alltmer besvärligt. Det måste kosta massor med pengar för Microsoft att hantera alla dessa konton men ändå så vill de ha in oss till varje pris. Det verkar finnas en intäktskälla som inte redovisas för inte är det fråga om välgörenhet.