Ingen Linux-våg när Windows 10 går i graven

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, på IE-tiden typ.

Det känns faktiskt som rent hittepå att det skulle vara anledningen.

Jag behövde använda Edge av den anledningen senast i förrgår, eftersom Firefox inte kunde visa sidan korrekt. Det klart att de tar en webbläsare de kan kontrollera framför random webbläsare som användaren valt, vilket de har noll kontroll över.

Permalänk
Medlem

"går i graven".

Det är inte så att operativsystemet helt plötsligt slutar att fungera, den stora skalan användare kommer nog bara tycka det är skönt att Windows Update inte stör dem längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

...en Windows-dator har i princip en gratis systemadministratör som i praktiken underhåller den i bakgrunden tack vare telemetrin. Det är även så man samlar in hur användares applikationer presterat och fungerat så att Windows kan optimeras ytterligare efter användarnas behov. Men visst, det är ju "spionage". 🙄

LOL - nice spin på den. Får du betalt av MS i form av någon kickback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du kan köra Windows 10 i hundra år om du vill. Problemet är att du inte får säkerhetsuppdateringar.

Skrivet av evil penguin:

1 år extra för konsumentversionerna om man antingen betalar i pengar eller nyttjar något av två datadelningsalternativ.

Skrivet av Modellören:

Grejen är att säkerhet ligger oftast på användarna själva (När det kommer till dina egna prylar). Du kan betala tusenlappar i månaden men gör du som användare saker utan koll då är du körd även på 11

Den som kan det här lär kunna köra vidare på 10 i många år utan att betala något eller godkänna något helt utan problem bara man vet vad man gör på sin dator.

Ja man KAN köra även windows 3.11 om man så vill men då har du 999999 virus/keyloggers mm på 2 sekunder.

Där har man problemet, visst man kommer långt med sunt förnuft men finns det ingångar som sker utan att du vet om det så hjälper det inte något alls.

Funnits virus och annat som tar sig in på egen hand genom "hål". kommer nog dröja ett par månader men win10 kommer garanterat få eller ny uppräckta "hål" som ej täpps igen eftersom uppdateringar uteblir.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja man KAN köra även windows 3.11 om man så vill men då har du 999999 virus/keyloggers mm på 2 sekunder.

Där har man problemet, visst man kommer långt med sunt förnuft men finns det ingångar som sker utan att du vet om det så hjälper det inte något alls.

Funnits virus och annat som tar sig in på egen hand genom "hål". kommer nog dröja ett par månader men win10 kommer garanterat få eller ny uppräckta "hål" som ej täpps igen eftersom uppdateringar uteblir.

Njae, finns tester som visar att en enkel brandvägg i din router blockar absoluta mejoriteten av malware och virus, även för windows xp. Och installerar du inte själv en massa skit så slipper du det mesta ändå

Permalänk
Medlem

En betydande mängd fullt fungerande hårdvara kommer att kasseras när Windows 10 når end of life. I stället väljer många konsumenter att köpa enklare alternativ som Chromebooks eller Windows-datorer med ARM-arkitektur, ofta på inrådan av försäljare som har ekonomiska incitament genom provision.

Även de Intel-baserade Mac-datorerna kommer inom kort att fasas ut ur supportcykeln. Tillverkarna får därmed igenom sin strategi: att driva fram en artificiell efterfrågan på ny hårdvara. Situationen kan liknas vid att skrota en Volvo 245 i utmärkt skick, med endast 10 000 mil på mätaren, för att ersätta den med en Volvo EX90 – under förevändningen att detta skulle vara mer miljövänligt.

Vad som ofta förbises är att vi rör oss allt längre mot ett system präglat av inlåsning. I framtiden riskerar vi att sitta med datorer som endast åtnjuter fyra års officiell support, vilket står i skarp kontrast till den faktiska livslängden på hårdvaran.

Det ironiska är att utvecklingen nu för oss tillbaka till en punkt där datorer i allt högre grad fungerar som terminaler mot internet. Detta påminner om tidigare satsningar, såsom det franska Minitel-systemet eller det svenska projektet Teleguide, vilka båda byggde på idén om nätverksbaserade informations- och tjänsteplattformar. Även om dessa initiativ inte fick ett långvarigt genomslag, ser vi idag en tydlig återgång till liknande användningsmönster.

Samtidigt har utvecklingskurvan för hårdvara planat ut. År 2015 var en dator från år 2000 i praktiken obrukbar för moderna tillämpningar. I dag, om vi backar 15 år till 2010, är däremot en premiumdator från den tiden fortfarande fullt funktionsduglig för många användningsområden.

En sak jag tycker är märklig är att vi, ur ett beredskapsperspektiv, borde börja forska i hur vi kan återbruka gamla datorer och elektronik. Den dag vår beredskap inte är tillräcklig, och vi måste dra på oss grönkläder och bege oss ut i skogen, blir vår bästa kamrat en kpist från 1945 med Bertil i efternamn. Då kommer vi att vara överlyckliga om vi kan slöjda ihop hemgjorda drönare med ombyggda mobiler och lite sprängdeg, för att hålla bolsjevikerna borta från oss.

Då kan en Samsung S20 med egen mjukvara fungera som styrsystem för en drönare.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Hur gammal dator behöver man ha för att inte kunna uppdatera till Win11? Min bötbara som är typ snart 10 uppdaterade jag till Win11 utan problem. Gjorde inga hack eller sådant, bara installerade.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vet inte hur noga du följer Microsofts säkerhetsuppdateringar, men det är betydligt vanligare att det finns allvarliga säkerhetshål i deras OS en månad än att det inte gör det, så om detta är ditt enda kriterium lär du behöva byta OS i mitten av november eller möjligen innan jul, om du har ovanligt mycket tur. 🙂
(Sen är naturligtvis inte alla säkerhetshål lika relevanta i alla miljöer, men krasst räknat, så…)

jag har inte hört eller läst nått som skulle vara så allvarligt, det jag ofta ser är att det är kopplat till tjänster man aldrig använder, onedrive tex.
eller säkerhetshål som kräver direkt access till datorn för att genomföra

Permalänk
Medlem

Det är ganska rejäl Linux-våg på gång, den omfattar dock främst äldre datorer och det handlar om några enstaka eller tvåstaka miljoner datorer runt om i världen. För Linux är det en rejäl uppgång, för Microsoft knappt märkbart.

Största skillnaden är ett märkbart ökat intresse för Linux datorer eller nya datorer som från början har Linux drivrutiner eller möjlighet att installera sådana.

Linux största problem är egentligen att spel och vissa specialprogram inte är helt kompatibla med Linux. Fixas det reellt eller temporalt typ med 2 års fördröjning så kan Linux nog bli en tuff konkurrent även om det sägs att Microsoft kanske kommer att göra sin egen kommersiella Windows kompatibla Linux version i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Njae, finns tester som visar att en enkel brandvägg i din router blockar absoluta mejoriteten av malware och virus, även för windows xp. Och installerar du inte själv en massa skit så slipper du det mesta ändå

Måste ändå vara svårt att smitta en dator med Windows 3.11 med virus, då den hade en separat TCP/IP-stack. Kommer ihåg att man tyckte vilket missfoster Windows 3.11 var för att komma ut på nätet – redan då körde man ju Linux. Hade hemma-LAN redan på den tiden man använde RG-58-kabel och terminatorer i varsin ände.

Folk snackade om Novell-nätverksservrar, och man tyckte det var ett jävla missfoster jämfört med Unix och Linux.

Skrivet av AJAJ:

Det är ganska rejäl Linux-våg på gång, den omfattar dock främst äldre datorer och det handlar om några enstaka eller tvåstaka miljoner datorer runt om i världen. För Linux är det en rejäl uppgång, för Microsoft knappt märkbart.

Största skillnaden är ett märkbart ökat intresse för Linux datorer eller nya datorer som från början har Linux drivrutiner eller möjlighet att installera sådana.

Linux största problem är egentligen att spel och vissa specialprogram inte är helt kompatibla med Linux. Fixas det reellt eller temporalt typ med 2 års fördröjning så kan Linux nog bli en tuff konkurrent även om det sägs att Microsoft kanske kommer att göra sin egen kommersiella Windows kompatibla Linux version i framtiden.

I USA kör över 6 % Linux på skrivbordet. Det som håller på att hända är att mobilerna gradvis tar över skrivbordsdatorernas roll. Samtidigt vinner inte alltid den bästa tekniken eller den som är först. VHS vs. Betamax vs. Video 2000 är en klassiker, och Blackberry vs. iPhone vs. Android en annan. ( https://www.svtplay.se/video/KrJYVPp/blackberry
– en bra film om Blackberrys uppgång och fall. )

Microsoft kommer sannolikt inte att göra Windows Linux-kompatibelt, förutom det man redan har gjort. Deras största tillgång är fortfarande monopolet på Windows-plattformen.

Förhoppningsvis kommer frågan om digital självständighet att bli mer aktuell i framtiden.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, jag har den rakt omvända uppfattningen -- att Windows nästan alltid funkar även med gammal obskyrt skrot som borde legat på återvinningen för längesen. Jag tror att den stora skillnaden för de flesta slutanvändare är vad som händer sen, att Windows Update plockar hem relevanta drivrutiner utan att användaren behöver göra eller kunna någonting om datorer.

Svårt om det är internetaccessen som drabbas, såklart, har även själv fått koppla in kabel till ett nybygge jag gjorde i januari med helt nya grejer. Där berodde det på att moderkortstillverkaren [Gigabajs] använt en wifi-krets utan inbyggt stöd i Windows 11, och antagligen sparat flera ören på det.

Sen lider ju Windows av att det ofta är gamla drivrutiner som kommer via Windows Update, så alla som kan något byter ju ofta ut rubbet bara av den anledningen, men ur en "vanlig" användares perspektiv har jag extremt svårt att tro att någon tycker samma sak -- angående funktionaliteten i samband med installation.

Måste då fråga: har du någonsin använt/installerat Linux? För om inte saker som chipset-drivers skulle fungera out-of-the-box, hur får du då överhuvudtaget igång dessa?

Just Wifi-drivers har en den out-of-tree drivers, men det är mer undantaget än regeln.

Sen angående Windows: gör en nyinstallation, innan du kör Windows-update första gången, kolla hur mycket saker i enhetshanteraren som saknar drivers. Det är rätt ofta en hel del, mycket får dock någon form av driver (men som du skriver, ofta rätt utdaterad) från Windows-update.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av str8forthakill:

"går i graven".

Det är inte så att operativsystemet helt plötsligt slutar att fungera, den stora skalan användare kommer nog bara tycka det är skönt att Windows Update inte stör dem längre.

Sant att det kommer fortsätta "fungera".

Men blir inte lika kul när man ser att det patchas dussintalet säkerhetshål CVSS poäng på 9,0 eller mer per år. Så relativt kort efter att Microsoft slutar ge säkerhetsuppdateringar kommer systemet i praktiken vara oanvändbart om man vill ha datorn ansluten till internet.

Skrivet av Mirialia:

Hur gammal dator behöver man ha för att inte kunna uppdatera till Win11? Min bötbara som är typ snart 10 uppdaterade jag till Win11 utan problem. Gjorde inga hack eller sådant, bara installerade.

Du ligger nog precis på gränsen. Officiella stödet sträcker sig tillbaka till Intels 8000-serie (med några specifika 7000-serie modeller som också stöd) och AMDs 3000-serie.

För de flesta på SweC är det sedan inte jätte-komplicerat att installera Windows 11 på äldre system. Har installerat Win11 på min Surface 4 Pro med i7-6650U och 16 GB RAM: slutsatsen där är att den datorn (som trots allt lanserades hösten 2015, d.v.s. den är 10 år nu) absolut kan köra Windows 11 men det är inte längre någon angenäm upplevelse...

Kör Ubuntu 24.04 på en 5600U baserad laptop (10,5 år gammal), det går betydligt bättre än Windows 11 på Surface 4 Pro. Tyvärr har Surface 4 Pro rätt kasst Linux-stöd...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sant att det kommer fortsätta "fungera".

Men blir inte lika kul när man ser att det patchas dussintalet säkerhetshål CVSS poäng på 9,0 eller mer per år. Så relativt kort efter att Microsoft slutar ge säkerhetsuppdateringar kommer systemet i praktiken vara oanvändbart om man vill ha datorn ansluten till internet.

Nu kommer dock Windows 10 21H2 att få uppdateringar fram till 2032, så är inte direkt orolig för säkerhetshål.

Samma dag som supporten upphör för Windows 10 22H2, så kan jag svära på att kumulativa från Windows Update Catalog kommer gå installera manuellt. Med eller utan fulhack. I min värld är 21H2 och 22H2 nära nog identiska.

Dvs på exakt samma sätt som Windows 7 x64 får uppdateringar än idag.

Permalänk
Medlem

Bytte faktiskt ganska nyligen till Linux (CashyOS) och är riktigt nöjd hittills!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Nu kommer dock Windows 10 21H2 att få uppdateringar fram till 2032, så är inte direkt orolig för säkerhetshål.

Samma dag som supporten upphör för Windows 10 22H2, så kan jag svära på att kumulativa från Windows Update Catalog kommer gå installera manuellt. Med eller utan fulhack.

Dvs på exakt samma sätt som Windows 7 x64 får uppdateringar än idag.

Om det är samt: var är då all fuzz om? Då är det bara köra vidare för de som vägrar Win11!

Som jag förstår försvinner de automatiska säkerhetsuppdateringarna alla får, utan kostnad, när Win 10 når sitt slutdatum. Så är väl den delen man får beakta i så fall: är Win10 verkligen värt att betala en årlig avgift för att fortsätta köra?

Eller har jag helt fått det om bakfoten (inte satt mig in i det speciellt mycket då de Win-system jag tänker använda framåt kör redan Win11)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det är samt: var är då all fuzz om? Då är det bara köra vidare för de som vägrar Win11!

Som jag förstår försvinner de automatiska säkerhetsuppdateringarna alla får, utan kostnad, när Win 10 når sitt slutdatum. Så är väl den delen man får beakta i så fall: är Win10 verkligen värt att betala en årlig avgift för att fortsätta köra?

Eller har jag helt fått det om bakfoten (inte satt mig in i det speciellt mycket då de Win-system jag tänker använda framåt kör redan Win11)?

Grejen är väl just att uppdateringarna som nämns är för "Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021" SKUn, inte den folk kör.

Så det är ju inte meningen att vanligt folk ska få tillgång till uppdateringarna som skapas, och de kommer ju inte heller få några automatiska uppdateringar utan någon form av trixande.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Om din CPU stödjer SSE 4.2/POPCNT så kan du köra Windows 11 (24H2+), Secureboot + TPM kan man kringgå.

*Intel: Nehalem (2008), Core i7-920 och nyare.
*AMD: Bulldozer (2011), FX-4100 och nyare.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk

Fick typ inte alla W10-användare gratis uppgradering till W11 om man hade ett moderkort som stötte Safe Boot?

Hade jag inte fått det så hade jag gått över till Linux. Men efter W11 blir det nog Linux.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH