Ingen Linux-våg när Windows 10 går i graven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är väl mer regel än undantag att t.ex. drivers för chipset funktioner saknas efter en nyinstallation? Det har då varit fallet för mig, positiva här är att det inte hindrar systemet från att starta men vissa funktioner saknas. I Linux finns detta i normalfallet "out-of-the-box".

Lite mer ovanligt, men hänt mer än en gång, är att både Wifi och Ethernet saknar drivers. Något sådant blir lätt en show-stopper för något som inte har flera datorer. Nu är det inte helt ovanligt att Wifi-stöd saknas även i Linux, men ytterst sällan saknas Ethernet (i alla fall om man har någorlunda vettig Ethernet-krets).

I Windows är detta ett problem som blir vanliga både för väldigt gammal HW (som tenderar fungera out-of-the box på Linux) och väldigt ny HW (som naturligtvis potentiellt också strular på Linux av samma anledning).

Ok, jag har den rakt omvända uppfattningen -- att Windows nästan alltid funkar även med gammal obskyrt skrot som borde legat på återvinningen för längesen. Jag tror att den stora skillnaden för de flesta slutanvändare är vad som händer sen, att Windows Update plockar hem relevanta drivrutiner utan att användaren behöver göra eller kunna någonting om datorer.

Svårt om det är internetaccessen som drabbas, såklart, har även själv fått koppla in kabel till ett nybygge jag gjorde i januari med helt nya grejer. Där berodde det på att moderkortstillverkaren [Gigabajs] använt en wifi-krets utan inbyggt stöd i Windows 11, och antagligen sparat flera ören på det.

Sen lider ju Windows av att det ofta är gamla drivrutiner som kommer via Windows Update, så alla som kan något byter ju ofta ut rubbet bara av den anledningen, men ur en "vanlig" användares perspektiv har jag extremt svårt att tro att någon tycker samma sak -- angående funktionaliteten i samband med installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Här, till exempel.

Det där är dock inte "datorn kan inte köra nyare än Windows 10 -- SKROTA DEN", utan motsvarigheten till uppmaningen "släng inte din dator i naturen".

Permalänk
Medlem

Ett sätt jag kan se Linux få en tillbehövlig push är om SteamOS blev mer tillgänglig. Steam har en stor chans att bryta den distro-spretigheten. Just tack vare SteamDeck och hur många personer den hjälpte öppna ögat till Linux sidan. Kan definitivt se dator tillverkare vara helt okej med att sälja gaming datorer med förinstallerat SteamOS på dem. Till en börjar blir det nog dual-boot scenarios som sen kommer visa nackdelarna med det. Vilket kommer få folk att välja antingen eller.
Skulle säga om 20 år så kommer nog SteamOS specifikt vara tredje om inte andra största operativ systemet använt i Steam.

Vilket fall som helst, just nu så är det helt enkelt inte värt tiden för gemeneman att klättra över de Linux problemen de kommer träffa på.
Som jag sagt till frugan: "Du får problem i Linux lika mycket som i Windows. Det är bara andra sorters problem."
När man spenderat hela sitt liv att lära sig Windows konstigheter så är man kanske inte så pepp på att lära sig nya.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inget psykologiserade förvisso, utan en reflektion efter ditt svar på den ursprungliga frågan.

Om det inte vore som jag skriver så hade ju du antagligen kommit med något mer gripbart och konkret, som någon med giltig kritik förväntas göra i andra sammanhang ungefär.

Såhär:

"Vad är det du inte gillar med McDonalds?"
"Deras hamburgare smakar tvål med ammoniak och milkshakemaskinen påstås alltid vara trasig, så jag får ta en vattnig läsk varje gång istället."

Istället för:

"Man vet inte vad de gör med min kreditkortsinformation, eller materialet från övervakningskamerorna på restaungen. Är inte den där Rånald rätt skum också som lyckas vara på så många platser samtidigt?"

Att jag kategoriserar dig med andra som har svårt för förändring beror på att de låter likadant och har snarlika anledningar till varför [ny företeelse] är förkastlig.

Det finns väl dock en poäng i att en person kan vilja ha full kontroll över sin dator och sin data. Att sätta upp sin dator med enbart ett Microsoftkonto, samt följa deras happy-path med molnlagring via OneDrive och så vidare, innebär att man gör sig till ett potentiellt offer för Microsofts eventuella framtida nycker, eller hur?

Jag använder själv iCloud och andra moln/SaaS-tjänster i stor utsträckning, helt enkelt för att det gör livet enklare för mig på väldigt många sätt, men jag har också förutseende nog att investera i egen backuplagring varifrån allt det jag har i sådana molntjänster kan återskapas på mer öppen hård- och mjukvara om det någonsin skulle behövas.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det där är dock inte "datorn kan inte köra nyare än Windows 10 -- SKROTA DEN", utan motsvarigheten till uppmaningen "släng inte din dator i naturen".

- "Vad kan jag göra med en dator som inte kan köra Windows 11?"
- "Lämna den för återvinning. Är den ny nog kan du få lite ersättning för den."

Det är bokstavligt talat "skrota den - men på ett miljömedvetet sätt".

Permalänk
Medlem

skulle själv vilja se hur många som fortsätter i win 10, jag kommer fortsätta använda 10 tills jag ser att dem upptäckt ett stort säkerhetshål

Permalänk
Skrivet av Jagers:

skulle själv vilja se hur många som fortsätter i win 10, jag kommer fortsätta använda 10 tills jag ser att dem upptäckt ett stort säkerhetshål

Vet inte hur noga du följer Microsofts säkerhetsuppdateringar, men det är betydligt vanligare att det finns allvarliga säkerhetshål i deras OS en månad än att det inte gör det, så om detta är ditt enda kriterium lär du behöva byta OS i mitten av november eller möjligen innan jul, om du har ovanligt mycket tur. 🙂
(Sen är naturligtvis inte alla säkerhetshål lika relevanta i alla miljöer, men krasst räknat, så…)

Permalänk
Medlem

Det finns väl dock en poäng i att en person kan vilja ha full kontroll över sin dator och sin data. Att sätta upp sin dator med enbart ett Microsoftkonto, samt följa deras happy-path med molnlagring via OneDrive och så vidare, innebär att man gör sig till ett potentiellt offer för Microsofts eventuella framtida nycker, eller hur?

Det finns inget tvång att lägga någonting på OneDrive, däremot är det ett krav att du har ett MS-konto för att t.ex. få hjälp av Microsoft att låsa upp din dator som du glömt lösenordet till. Råkade ut för det för senast två veckor sedan, med min fars dator. Lyckligtvis hade jag fixat ett MS-konto till den för många år sedan, annars hade alternativet i praktiken blivit att wipa datorn och börja om på noll.

Jag har problem med folk som påstår att de begränsas av Microsoft utan att kunna förklara det mer än att kasta floskler de läst på Reddit i en ordsallad till svar om vad det är för konkret problem de drabbas av. Så nä, det ligger helt hos användaren.

Jag använder själv iCloud och andra moln/SaaS-tjänster i stor utsträckning, helt enkelt för att det gör livet enklare för mig på väldigt många sätt, men jag har också förutseende nog att investera i egen backuplagring varifrån allt det jag har i sådana molntjänster kan återskapas på mer öppen hård- och mjukvara om det någonsin skulle behövas.

Precis, backup och alternativa åtkomstvägar är jättebra -- tills Microsoft gör det.

Detta är kontentan av majoriteten av klagomålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är inte djupare insatt i det hela, man vad jag förstått så ska det väl ha rullats ut i 22H2s augusti-uppdatering? Vad kör du för version exakt (är väl kombon version + vilken typ av utgåva som borde avgöra)?

Jag uppfyller alla kriterier för extended support. Många på reddit som inte har fått heller än.Tydligen så skickas det ut lite i taget till olika regioner för att inte överbelasta servrarna.

Permalänk
Medlem

Tyvärr drar sig Linux fortfarande med en hel del fördomar och okunskap. Mycket baserat i påståenden som var sanna för 10-20 år sedan, men inte längre. Exempelvis:

• De flesta spel fungerar inte på Linux utan en massa pill - 89% av top 1000 Steam spel fungerar enligt ProtonDB (silver eller bättre). Endast 3% rapporteras som helt icke-fungerande.

• Man behöver använda terminalen i Linux - Absolut inte. Den är användbar som power-user men inte annars. Kan du använda en Windows-dator och en app-store så kan du spela på Linux.

• Nvidia fungerar inte med Linux - Nvidia har numera fullt stöd för Linux med kontinuerligt nya releaser av drivrutiner.

• Linux är svårt att installera - Inte svårare än Windows, på vissa sätt enklare

Trots detta skulle jag rekommendera en dual-boot med både Linux och Windows, för de tillfällen du verkligen måste använda Windows till något (typ lira BF6). De största problemet är egentligen vissa produktivitetsapplikationer, typ om du verkligen måste använda Adobe för arbete och inte kan klara dig med Krita eller något annat professionellt program. Sen är det väl lite av en blessing in disguise att olika bloat-program som följer med drivrutiner inte fungerar i Linux, typ Razer Synapse. Vill man verkligen ha dessa program är det en nackdel, men personligen hatar jag all skit som ska ligga och ticka i bakgrunden.

Sen är filsystemet mindre intuitivt då det är logiskt och inte uppdelat per disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kan man gå från 10 22H2 (det folk rimligen kör nu) till 10 LTSC 1809 (som var det som nämndes) utan ominstallation alltså? Låter lite optimistiskt i mina öron (ögon?) men intressant om det går.

Inte provat det, men har hört/läst att folk gått från Windows 10 (22H2) till Windows 10 IoT/LTSC 2021 (21H2).
Men som sagt, Enterprise LTSC är absolut rekommenderat att installera från scratch, eftersom mycket som är installerat i Home/Pro INTE är installerat med LTSC som standard.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det låter mer rimligt att det går att göra för den versionen.

Det var dock 2019 (1809) som var på tal tidigare, och det jag blev allra mest förvånad över.

Det finns UpDownTool för att just hjälpa till med att få LTSC 2021 utan ominstallation:
https://teknixstuff.com/Libraries/Projects/UpDownTool/

Permalänk
Medlem

Haha, man märker vilket klientel som känner sig hemma här. 100 inlägg under dagen på tråden säger en del.
Nej, vi hör nog inte till majoriteten här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Microsoft returned $9.4 billion to shareholders in the form of dividends and share repurchases in the fourth quarter of fiscal year 2025.
https://www.microsoft.com/en-us/investor/earnings/fy-2025-q4/...

Microsoft har pengar över och de har inga som helst problem att stödja säkerhetsuppdateringar i både windows 7 och 10 om de vill, det vill säga sina kunder!! De bryr sig bara om pengar.

Aktieägare här 🤚

Permalänk
Medlem

Linux är i praktiken inte särskilt komplext att installera eller använda, särskilt på äldre hårdvara. Jag har återanvänt flera datorer genom att installera Debian, inklusive en maskin som ursprungligen levererades med Windows Vista. Med Linux kan allt från Intel Core i3-processorer och framåt fungera som fullt användbara surfmaskiner.

Även äldre processorer som Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T8300 har tillräcklig kapacitet för att hantera streaming från exempelvis SVT Play, med undantag för vissa kanaler som ställer högre krav på avkodning. Detta visar att en stor mängd äldre hårdvara fortfarande kan utnyttjas effektivt med Linux istället för att kasseras.

Trots det växer Linuxanvändningen, särskilt i USA, där allt fler användare upptäcker fördelarna med att återvinna och optimera hårdvara via fria operativsystem.

I kontrast kan vissa moderna system, till exempel bärbara datorer med Snapdragon-CPU;er i kombination med dedikerade AI-kärnor, upplevas som värdelösa.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Aktieägare här 🤚

Intresseklubben antecknar?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Terminalen

Det är inte så konstigt, linux i all ära, men det krävs förr eller senare att du kan linux-kommandon i ett terminalfönster, även om det är fernissa med GUI.

Mac är också unix, men där behöver få eller inga använda terminalen normalt.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Så här är det med Linux.
Vi hade haft MÅNGA fler användare av Linux om bara Linuxmänniskorna kunde få sina feta tummar ur baken och göra ETT gemensamt projekt för att ersätta windows.
Men nej, så bra kan vi inte ha det.
Alla har sin favvodistro och den är bäst i världen och förstår du inte riktigt hur den funkar så orkar vi inte riktigt förklara det för dig.

Det är lite min pappa är starkare än din över det.

Det är ju i regel inte Linuxanvändarna/Linuxentusiasterna som sitter på visioner, finansiering, kontakter och organisation samt ett starkt driv att ersätta grejer som MacOS och Windows. De använder de distros som finns tillgängliga och anpassar dom efter bästa förmåga för eget bruk.

Men ex. Valve m.h.a. Proton has ju dunkat in ett fullgott alternativ till Windows som datorspelsplattform.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Skrivet av Sveklockarn:

Det finns inget tvång att lägga någonting på OneDrive, däremot är det ett krav att du har ett MS-konto för att t.ex. få hjälp av Microsoft att låsa upp din dator som du glömt lösenordet till. Råkade ut för det för senast två veckor sedan, med min fars dator. Lyckligtvis hade jag fixat ett MS-konto till den för många år sedan, annars hade alternativet i praktiken blivit att wipa datorn och börja om på noll.

Jag har problem med folk som påstår att de begränsas av Microsoft utan att kunna förklara det mer än att kasta floskler de läst på Reddit i en ordsallad till svar om vad det är för konkret problem de drabbas av. Så nä, det ligger helt hos användaren.

Precis, backup och alternativa åtkomstvägar är jättebra -- tills Microsoft gör det.

Detta är kontentan av majoriteten av klagomålen.

Fast om nu klagomålet gällde allt som händer med användardatan i "happy path", om användaren alltså inte stretar emot varje steg, så är det ju helt sant att det där är vad man får?

Vad gäller en jämförelse Icloud/Onedrive så får man väl notera att ju Apple iaf haft den smakfulla idén att åtminstone ge användaren valet att datan ska krypteras innan den laddas upp. Att datan bara är läsbar för användaren själv ger ju pluspoäng i den jämförelsen.

Rent allmänt uppfattar jag det som att många upplever Microsoft som ganska buffliga i hur de beter sig och att det bidrar till en allmänt negativ inställning som kanske bidrar till starkare negativa reaktioner än någon annan aktör skulle få.

Några exempel på tidigare uppmärksammad bufflighet som relaterar till datahantering/datainsamling:

De vill uppenbart antingen helt enkelt ha tillgång till användarens filer alternativt bara få in användaren i att börja använda en tjänst de senare kan börja ta betalt för (jag gissar: båda), så de gör så att man får sina filer skickade till Onedrive om man inte aktivt stretar emot.

De vill att alla ska använda Edge, så de ignorerar vilken standardwebbläsare användaren har inställd när deras egna applikationer öppnar en webbsida.

De vill att man ska använda Bing, så de fortsätter att ploppa upp en dialog som säger att "dina inställingar är inte optimala" om och om igen i hop om att tjatet ska få användaren att ge upp (funkar förmodligen).

De vill ha sina telemetriinställningar påslagna, så de har iaf tidigare enligt samma princip som ovan frågat om och om igen vid uppdateringar för att tjata sig till datan.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Det är inte så konstigt, linux i all ära, men det krävs förr eller senare att du kan linux-kommandon i ett terminalfönster, även om det är fernissa med GUI.

Mac är också unix, men där behöver få eller inga använda terminalen normalt.

Jag skulle säga att i en modern mainstreamdistribution behöver du kunna skriva Linuxkommandon i ett terminalfönster ungefär lika ofta som du behöver kunna skriva powershellkod i ett kommandoradsfönster i Windows: Det underlättar i vissa situationer eftersom det är enklare att korrekt förmedla skrivna kommandon än att guida folk till vilken knapp de ska trycka på, men det är sedan rätt många år inte något den normala användaren någonsin egentligen förväntas behöva göra.

Permalänk

Jag skulle säga att i en modern mainstreamdistribution behöver du kunna skriva Linuxkommandon i ett terminalfönster ungefär lika ofta som du behöver kunna skriva powershellkod i ett kommandoradsfönster i Windows: Det underlättar i vissa situationer eftersom det är enklare att korrekt förmedla skrivna kommandon än att guida folk till vilken knapp de ska trycka på, men det är sedan rätt många år inte något den normala användaren någonsin egentligen förväntas behöva göra.

Kanske, Google Workspace är en lösning som kan fungera utmärkt via Chrome på gammal hårdvara med Linux.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Sötast

Det är ett rimligt resultat. Att göra något aktivt kräver energi i massor och det är lättare att köpa en ny burk och fortsätta som alltid.

När väl t.ex Mint finns framför ögonen på en nybörjare så är det dock i praktiken ingen skillnad.
Webbläsaren ser liknande ut
Skrivprogrammet ser liknande ut
Man skriver ut sina papper på samma vis etc etc.

Bara man pekar med hela handen och berättar färger på ikonerna så klarar de flesta sig.
7/10 hade garanterat inte vetat att datorerna hade olika operativsystem om ingen berättade för dem.

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Kanske, Google Workspace är en lösning som kan fungera utmärkt via Chrome på gammal hårdvara med Linux.

Webbtjänster och paketerade webbappar funkar väldigt ofta med Linux, ja. Men även nativeprogram och översatt kod (via lager som Wine/Proton) kan fungera utmärkt beroende på dina krav. Ofta handlar det huvudsakligen om huruvida du vill kunna utföra en uppgift eller om du vill utföra denna uppgift i ett specifikt program. Ibland finns inget bra alternativ till det senare: Adobes kreativa programvaror och spel med rootkitbaserad DRM och/eller anti-cheat är konkreta exempel som det helt enkelt inte finns ett bra svar på i Linux. Behöver du dessa bör du inte välja Linux. Men dessa kompatibilitetsgap i sig är inte ett hinder mot att vara kreativ eller roa sig med programvara som funkar utmärkt i Linux.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Det kan vara bra att komma ut sin egen lilla bubbla och se välden som andra ser på den. Alla är inte som du, alla kan inte det du kan, alla har inte gått din utbildning.

Inte för att vara den men hur möjliggör du "klicka där för epost" för nån 70+ som typ blir orolig och uttrycker sig i termer "Det ser inte ut som förut på min nya dator" "vart hittar jag patians" "går den sönder om jag trycker där" och på det inte har minsta lust att lära sig något alls överhuvudtaget.

Detta är användare som vi vill få över till Linux hur det nu skall gå till i dag anser jag att Linux är väldigt långt ifrån.

Du har helt klart en poäng. Jag testade Gnome en gång men det blev sura miner när ikonerna på skrivbordet var borta.

Tricket då är att försöka få skrivbordet så Windowslikt som möjligt och ta bort allt som kan krångla till det. Går nog att förenkla det tills det blir mindre komplicerat än Windows för någon som kanske endast använder Chrome och en e-postklient.